Sivu 140 / 196 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4090130138139140141142150190 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.171 - 4.200 / 5880

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Oliko Firlefanz kuovipolku?
    Se lienee sinänsä yks ja hailee oliko vai eikä ollut, mutta kyllä oli. Sen olen jo useammankin kerran kertonut tai vahvistanut eikä nickin vaihto alunperinkään tapahtunut salakähmäisesti yön pimeydessä eikä sitä ole yritetty fillarifoorumin lukijakunnalta salata - jo senkin vuoksi ettei niin hyvässä kuin pahassa, niin vilpittömässä, auttamishaluisessa ja keskustelualttiissa asenteessa kuin kusipäisestä luonteesta kielivässä kirjoitustyylissäkään,iole minkäänlaista eroa.

Mutta jotta tulisi jotain graveli grinding -aiheista sisältöäkin, haluan korostaa etten ollenkaan väheksy niitä ominaisuuksia tai sitä kehityssuuntaa josta "mukavuudessa" on kyse. Sehän tarkoittaa myös pyörän parempaa hallittavuutta, ohjattavuutta ja ajettavuutta sielläkin missä "epämukavampi" pyörä voi olla jopa vaarallinen tai sillä on ajettava paikka merkittävästi hitaammin.

Nopeus ei tietenkään ole itseisarvo kuin korkeintaan silloin kun ajetaan kisaa ja silloinkin ehkä vain kun ajetaan palkintopallisijoituksesta, mutta kyllähän "nopeus" voi merkitä myös suurempaa ajonautintoa, parempaa fiilistä ja kaikkea sellaista mikä monille - muttei tietenkään kaikille - on varsin keskeinen osa pyöräilyharrastuksen sisältöä.

Ja jos pyörä erilaisin ratkaisuin pysytään suunnittelemaan, rakentamaan ja säätämään mukavammaksi ilman että samalla menetetään ratkaisevan paljon sen hyvistä puolista muunlaisissa olosuhteissa, niin sehän on tietysti yksinomaan hieno juttu, jota yhdelläkään old skool- tai underbiking-henkisellä fillaristilla ei ole pienintäkään syytä tyrmätä tai väheksyä.

Ei edes Firlefanzin, tuon ex-kuovipolun.

^Toisaalta mukavuus voi yksittäisissä tapauksissa myös tarkoittaa suurempaa nopeutta. Pidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Toisaalta mukavuus voi yksittäisissä tapauksissa myös tarkoittaa suurempaa nopeutta. Pidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.
    Nuo eivät tosiaan sulje toisiaan pois. Se monokokki runko ei ole omien kokemuksien mukaan markkinointi tuubaa. Vanha roadi oli pehmeä ajaa, uusi on myöskin pehmeä ja huomattavasti tehokkaampi polkea. En olisi millään uskonut, että kuitu ja kuiturungoissa on eroja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Kävin aikasemmin puolison kanssa ajamassa maantielenkkiä tasotuksen vuoksi jo edesmenneellä alumiinisellä Canyonin crossarilla 40mm gravel kingeillä hieman korkeammilla rengaspaineilla. En ymmärrä kuinka pyörä pystyi olemaan noin kova käsille rengaspaineista huolimatta asfaltillakin jos vertailukohtana puhdas maantiepyörä. Olihan se matalilla rengaspaineilla hiekkateilläkin aikamoista ryskyttämistä minkä vuoksi kiinnostus hiekkateihin loppui. Täytyy tässä pari vuotta odotella huuman loppumista ja mielenkiinnon kasvamista jos sit ostaisi edullisen käytetyn puhtaan GG:n ja testailisi jos se antaisi pehmeämpää kyytiä.
    Samanlaisia kokemuksia. Alumiininen krossari 40mm renkailla on kovempi ajaa, mitä kuiturunkoinen pyörä 25mm renkailla. Tietystikkin siihen rajaan asti, kunnes renkaat eivät pohjaa.
    Eli seuraava gravell/cyclo/mikälie, tulee kyllä myöskin olemaan laadukas kuiturunkoinen laite. Ei oikein ole uskoa planetx tason runkoihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti

Minkä kokoiset G-One:t Sianlucalla on ja millaisia mietteitä noista kumeista? Itse olen sähkötäpärissä ja commuter-ajossa tykännyt noista 70 mm versiona kuin hullu puurosta ja nyt olen vähän arpomassa, jos laittaisin tuohon parempaan graveliin kakkoskiekkosatsiin moiset. Siksi kyselen.

Pidempiä lenkkejä ainakin ajallisesti ja se voi palvella paremminkin sitä "tavoitteellisuutta" kuin epämukava ja nopea.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Minkä kokoiset G-One:t Sianlucalla on ja millaisia mietteitä noista kumeista? Itse olen sähkötäpärissä ja commuter-ajossa tykännyt noista 70 mm versiona kuin hullu puurosta ja nyt olen vähän arpomassa, jos laittaisin tuohon parempaan graveliin kakkoskiekkosatsiin moiset. Siksi kyselen.
    Heitän täältä omia kokemuksia mukaan. Itsellä 40mm G-onet ja pelkkää positiivista ensimmäisten 500km perusteella. Todella hyvin rullaa joka pohjalla, mutta mutaisemmassa maastossa liukas, eli ei paras vaihtoehto. Pitoa riittää. Ajot 50% asfaltti 50% sora/polku. Ei flättejä eikä muutakaan ongelmaa. Miinuksena tuntuu kuluvan suht nopeasti. Luultavasti ostan samat kun nämä loppu.

Viikonlopun aikana ehti pyörää kasailla valitettavan niukasti, mutta sain kuitenkin jotain aikaan. Kaulaputken lyhennyskin onnistui, rasti seinään. Mcfk:n stonga tuntuu todella lupaavalta... Jäljellä vielä voimansiirron asennus, vaihde- ja jarruvaijerien kuoret, tanko- ja rungonsuojateippaus sekä tietysti ajoasennon perussäädöt.

-L.

Mitä Kingston Wall sanoi, kun silmä puhkesi? -Stüldt håjt.

^Toisaalta mukavuus voi yksittäisissä tapauksissa myös tarkoittaa suurempaa nopeutta.
    Mä luulin jo niin kirjoittaneeni, koska mulle "parempi hallittavuus, ohjattavuus ja ajettavuus" merkitsevät käytännössä nimenomaan suurempaa nopeutta. Mutta nähtävästi en kirjoittanut, ainakaan riittävän selvästi.

(Tietysti voidaan ainakin teoriassa kuvitella kaksi pyörää jotka ovat edellämainituilta ominaisuuksiltaan täysin samanlaiset, mutta toinen on ajajan mielestä "mukava" ja toinen "epämukava" eikä hän sen vuoksi halua, jaksa tai viitsi ajaa viimeksimainitulla yhtä kovaa kuin ensiksimainitulla.)

Pidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.
    Mahdollista sekin, mutta meille old skool- tai underbiking-pyöräilijöille epämukavuus ei ole tekijä joka normaaleilla, ei-ylipitkillä lenkeillä muodostuisilenkin pituutta tai kestoa rajoittavaksi tekijäksi. Epämukavalla pyörällä voi väsyä kaikinpuolisemmin, lihakset voivat kipeytyä eri tavalla, kysymys siitä onko tässä loppujen lopuksi mitään mieltä voi nostaa päätään tms mutta yhtä kaikki lenkkiä ei jätetä yhtään lyhyemmäksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Tämä on kyllä semmoinen ketju nykyään, että jos joku pyöräilyä aloittava, ehkä gravelpyörästä haaveileva nöösi tulee tätä ketjua lukemaan täältä päästä, niin ensimmäin ajatus on varmaan, että onpa tuo pyöräily vaikeeta hommaa jo internetissä, joten parempi jättää koko harrastus väliin.

Ajakaa nyt vaan niillä pyörillä hiekkateillä, bikepackingia tai ihan mitä vaan ja nauttikaa siitä tekemisestä. Pyöräily on parasta ja internet on oikeasti aika vammanen paikka.
    Höpönlöpön. Tämä on foorumin yksi harvoista fillarinspeksausketjuista, jossa keskustellaan muustakin kuin siitä, että kuinka paljon 105 on Tiagraa parempi ja Ultegraa huonompi tai että kannattaako minun ostaa Cube vai Canjoni. Se pitää paikkansa, että viime aikoina täällä on ollut (internet)henkilökemioita törmäyskurssilla, mutta eiköhän se siitä tasaannu, kun väki pääsee takas töihin ja lomastressi loppuu.

Ps. Sanaa "vammainen" ei pitäisi käyttää negatiivismerkityksellisen adjektiivin tavoin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Tuo varustelu herätti vastustamattoman pakon kommentoida ja toivon ettei tämä herätä negatiivisia tuntemuksia, mutta ei kai maailman aerodynaamisimpaan gravelpyörään voi oikeasti laittaa pumppua tuohon kohtaan (jos nyt kuvaa oikein tulkitsin)? Tai voi tietysti. Samoin nuo avaruudettimet stemmin alla sattuu silmiin, mutta asento säätynee ajojen jälkeen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jhalmar Katso viesti
    Tuo varustelu herätti vastustamattoman pakon kommentoida ja toivon ettei tämä herätä negatiivisia tuntemuksia
    Ei tietenkään, siksihän kuvan laitoin

mutta ei kai maailman aerodynaamisimpaan gravelpyörään voi oikeasti laittaa pumppua tuohon kohtaan (jos nyt kuvaa oikein tulkitsin)? Tai voi tietysti.
    Heh, joo tuota mallailin hikipisarat otsalla itsekin, mutta se nyt on toistaiseksi siinä kun en muuta matkakoon pumppua omista. Parempi kuitenkin satulaputkessa kuin viistoputkessa, jossa se kusee aerodynamiikkaa vielä enemmän. Joku pienempi pumppu voisi mahtua leveän viistoputken taakse juomapullotelineen kiinnikkeisiin jopa kokonaankin, koska se on ihan helkkarin leveä. Myös voisi toimia vaakaputken päällä oleviin kiinnikkeisiin varustepussi ja sinne pieni pumppu. Tämä nyt on tämmöistä alkuvaiheen säätöä, varmaan puolen vuoden sisään on tuokin paremmalla tolalla

Samoin nuo avaruudettimet stemmin alla sattuu silmiin, mutta asento säätynee ajojen jälkeen...
    Kyllä, kuten edellä sanottua niin mm. näitä asioita viilataan lopulliseen muotoonsa siinä vaiheessa kun pyörää voi ensin rauhassa koeajaa. Olisi toki ikävää vetää (taas) ensimmäisellä sahauksella liikaa. Jos jotain absoluuttisia totuuksia elämässä ja pyöräilyssä on, niin mm. se, että kaulaputkea on helpompaa lyhentää kuin pidentää.
    -L.

Pumppu taskuun ja läpiakselien kahvat pois turbulenssia aiheuttamasta
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mahdollista sekin, mutta meille old skool- tai underbiking-pyöräilijöille epämukavuus ei ole tekijä joka normaaleilla, ei-ylipitkillä lenkeillä muodostuisilenkin pituutta tai kestoa rajoittavaksi tekijäksi. Epämukavalla pyörällä voi väsyä kaikinpuolisemmin, lihakset voivat kipeytyä eri tavalla, kysymys siitä onko tässä loppujen lopuksi mitään mieltä voi nostaa päätään tms mutta yhtä kaikki lenkkiä ei jätetä yhtään lyhyemmäksi
    Jahas...mä taidankin olla todellinen friikki, koska mun pyörät on old schoolia ja underbikingia mukavuuden lisäämisen eikä sen vähentämisen vuoksi. Jos siis old schoolilla ja underbikingilla tarkoitetaan esimerkiksi teräsrunkoja, vannejarruja jne.

Levyjarrut saavat ehkä joissain oloissa pyörän pysähtymään nopeammin, mutta eivät lisää vauhtia gg-käytössä. Sen sijaan ne lisäävät painoa ja epämukavuutta ainakin muissa kuin kuiturungoissa. Ylikokoemäputket ja paksukaulaiset etuhaarukat lisäävät tehokkuutta joissain oloissa, mutta vähentävät mukavuutta merkittävästi. Jopa niin paljon, että uusimpien new school -virtausten mukaan gg-pyörässä pitää olla jonkinmoisia passiivisia tai aktiivisia jousitusratkaisuja, jotka lisäävät painoa ja itseasiassa pahimmillaan vähentävät tehokkuutta, jolloin ollaan about alkupisteessä...

Mielenkiintoiseksi kysymys tehokkuudesta muuttuu sitten, kun viime viikonlopun yksivaihteisella ajetun 255 Länsi-Uusimaa-gravelkilometrin perusteella mun pyöristä eniten underbikingia edustava vaikuttaisikin olevan tehokkain etenijä, jos "tehokkuutta" mitataan keskinopeuksilla. Paino - tai tarkemmin sen puute - on tehokkuuden lisäksi myös mukavuutta sekin. Olisi kiva joskus ajossa päästä vertailemaan vaikkapa LJL:n tulevaa kuitukiituria tuohon yksivaihderuoskaan, koska niille saatta tulla painoa noin saman verran, mutta muuten edustavat aikalailla ääripäitä tehokkuusjanalla ainakin periaatteessa.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Tämä on foorumin yksi harvoista fillarinspeksausketjuista, jossa keskustellaan muustakin kuin siitä, että kuinka paljon 105 on Tiagraa parempi ja Ultegraa huonompi tai että kannattaako minun ostaa Cube vai Canjoni. Se pitää paikkansa, että viime aikoina täällä on ollut (internet)henkilökemioita törmäyskurssilla, mutta eiköhän se siitä tasaannu, kun väki pääsee takas töihin ja lomastressi loppuu.

Ps. Sanaa "vammainen" ei pitäisi käyttää negatiivismerkityksellisen adjektiivin tavoin.
    Jälkikirjoituksestä tasan samaa mieltä. Lisäksi vierastan etenkin gg:n yhteydessä sitä, että törmäyksiä tapahtuu. Olen luonut itselleni illuusion gg:stä erityisen sallivana ympäristönä, jossa ihmiset käyttäytyvät hyvin, ovat iloisia ja toisilleen ystävällisiä.

Viestiketju on tosiaan kaikesta huolimatta hyvä. Joskun tulee onglemaa siinä, että ollaan otsikon "Fillarisuositukset" alla, eikä aihepiirissä "Yleiset jorinat" tai "Pyörämatkailu". Mutta jos moderaattori sallii lipsahdukset pyörien ja pyöräilyn/pyörämatkailun välisen harmaan alueen rajamaaston ylitse, ei se minuakaan haittaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Pumppu taskuun ja läpiakselien kahvat pois turbulenssia aiheuttamasta
    Niin ja tuo pyöreä tanko 😱
    Exploro huutaa 3t aeronovaa kaveriksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin ja tuo pyöreä tanko 
    Exploro huutaa 3t aeronovaa kaveriksi.
    AuttaaX jos se vaakaosa on litistetty (ilmeisesti vaijerien takia mutta kuitenkin)?
    -L.

Mä laittaisin pumpun stemmin alle sojottamaan eteen päin kuin torpedon.
    II||ii::--..__..--::ii||II

^Kiilaa pinnojen väliin?

^Ajopaidan taskuun (tai housun lahkeeseen)
    that's life, tough but unfair
    https://www.tawastcc.com
    https://twitter.com/evarjus

"Onko se pumppu tuolla bibseissäsi vai oletko vain iloinen nähdessäsi minut?"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Heh, joo tuota mallailin hikipisarat otsalla itsekin, mutta se nyt on toistaiseksi siinä kun en muuta matkakoon pumppua omista. Parempi kuitenkin satulaputkessa kuin viistoputkessa, jossa se kusee aerodynamiikkaa vielä enemmän. Joku pienempi pumppu voisi mahtua leveän viistoputken taakse juomapullotelineen kiinnikkeisiin jopa kokonaankin, koska se on ihan helkkarin leveä. Myös voisi toimia vaakaputken päällä oleviin kiinnikkeisiin varustepussi ja sinne pieni pumppu. Tämä nyt on tämmöistä alkuvaiheen säätöä, varmaan puolen vuoden sisään on tuokin paremmalla tolalla
    Nyt ei kyllä hra lainvääristelijä ole lukenut Velominatin lakia. Pumppu pidetään korkeintaan takataskussa
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Grail tuli taloon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Nyt ei kyllä hra lainvääristelijä ole lukenut Velominatin lakia. Pumppu pidetään korkeintaan takataskussa
    Nythän on niin, että. Työmatkapyörä. Työmatka keskimäärin 42km/pv, 170km/vko. Joskus enemmän joskus vähemmän. Pyöräilypaidan takataskussa tällöin aina vähintään. Iphone Xs Max siviili. Iphone 8 työ. Silmälasit mallia kekkonen kotelossa. Alustavalla tavalla painava kello (teräs/pronssi) kotelossa. Avainippu. Kulkukortti. Iltapäiväbanaani. Ei mene enää punppu kun tekee välillä jo tiukkaa näilläkin. Siksi rungossa.

Ja siinähän kävi niin, että nuo ovaalit 50/36 Carbon-Ti:n rattaat tulivat ja ne ovat aivan helkkarin isot, isommat kuin 53/39 pyöreät. Muna. Muna. Muna. Ja sanoinko jo ä-muna.
    -L.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mulla on pankkikortti ja kännykkä. Riippuen ajankohdasta soitan vaimolle tai taksille. Taitaa kolme vuotta olla viime kerrasta. Oon todennut että pumppu ja sisuri on täysin turha varuste mun rengastuksilla, paineilla ja kilometreillä. Tarpeen todennäköisyys on niin häviävän pieni että riskin voi ottaa.

Jos minä ikuna kunnolla kaadun niin ainu minussa jäykkää ois pumpussa selkätaskussa , ei ny sentään. Jotai rajaa. Tosin silloin avun saanti ois mulle kaukana.Ja kunnolla jos selällään pumppu siellä viellä niinen viiti ees miettiä mitä tapahtuisi ja kuka tulis ja milloin apuun. NoGo.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Fiksu säie mun mielestä edelleenkin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    40-milliset, ihan ok tuntuma soratiellä ajoon, mukavasti varmuuden tunnetta soralla. Ei tietysti sama tunne kuin maasturilla, mutta ihan ok.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

Eikös GG-riderillä voi olla reppua työmatkalla? Ittelle ei meinaa 40 litranen riittää

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Eikös GG-riderillä voi olla reppua työmatkalla? Ittelle ei meinaa 40 litranen riittää

So last year ... Pitää olla asianmukaiset "laukut/pussukat" muuten ei istu genreen
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti

So last year ... Pitää olla asianmukaiset "laukut/pussukat" muuten ei istu genreen
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •