Sivu 196 / 196 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 96146186194195196
Näyttää tulokset 5.851 - 5.880 / 5880

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Stack ja reach vaikuttavat aika normaaleilta, mutta tosiaan 20ast slouppiin tottuneessa grävell genressä se satulan pinnan alapuolelle tuleva tanko saattaa tuntua äkkiseltään hurjalta.
    Ehkäpä wiggle on tuon vuoksi merkannut tuon cycloksi? Äkäiset asiakkaat laittavat pian pyöriä palautukseen jos tuota mainostaa gravellina.
    Koossa Large, joka on taulukon mukaan tarkoitettu 175-180cm pituiselle, stack 570 ja reach 407 mm. On tuo minusta aika pitkähkö.
    Hiilikuituinen Energie on suht "normaali".

No joo, katsoin kuituista. Tuo on selkeästi tarkoitettu ajettavaksi lyhyellä stemmillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kosminen Katso viesti
    Tosin, sivuilla kerrotaan sen jöötin teräskeulan painoksi alle 800 grammaa, punnitsin sen tuossa yksi päivä ja 12mm akselin ja kuplamuovin (johon se on kääritty) kanssa paino oli reilu 1500 grammaa...
    Kiloista päätelleen kaulaputkikin on aika jöötiä tavaraa, joten kuvittelisin painosta lähtevän helposti pari-kolmesataa grammaa, kun putkesta sahaa ylimääräiset pois, mutta eipä se varsinaisesti kevyt ole edes levarilliseksi teräshaarukaksi siitä huolimatta. Tosin alle 800 grammaan ei oikein pääse kuin ohennetun kaulaputken ja vannejarrusirojen haarukanjalkojen kanssa, jolloin levareilla lopputuloksena on hyvin isolla todennäköisyydellä jarruttaessa "itseohjautuva" haarukka.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Siroa tästä ei saa millään. Rupesi enemmän kiinnostamaan ja avasin kuplamuovit ja ruuvasin läpiakselin irti. Paino 1350g. Tossa on lyhennetty ruotoputkikin jo, mutta varmaan siitä pari senttiä vielä lähtis.

Runkoa odotellessa rupesi jo houkuttamaan teräskeulan käyttö, mutta tuo paino on kyllä vähän liikaa... Ehkä kuitenkin kokeilen - ja kukaties - sehän voi tuoda painonsa verran jotain uutta substanssia mun ajoihin?!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Vitus on cyclo koska valmistaja niin sanoo
    Samaa runkoa saa myös Nukeproofin brändäämänä gravelpyöränä; Digger.

Määritelmät lienee aika häilyviä, yhtälailla Rose Xeon Cross on nykyään graveli nimeltään Backroad.

Jotain järkevääkin voin sanoa, rakensin Vitus Energie VR -rungosta hybridin reilu vuosi sitten. Ihan ok kokemus, takahaarukka tosin vähän killissä, kohdistus ei maailman paras.
    Geometria on melko haastava, pitkä ja matala, aeropyörän luokkaa. Valmistaudu henkisesti lyhyeen stemmiin, toisaalta niin kai se trendi taitaa nykyään mennä.

Kiitoksia vaan kaikille avusta. Tuo runko passaakin minulle hyvin, kun on pitkä ja matala. Tähän mennessä kaikkiin runkoihin stemmit vaihdettu pidempiin - ehkä tähän ei tarvitse Kerroit rakentaneesi tuohon runkoon pyörän, löysitkö runkosetin jostain vai rakensitko jo kaapista löytyneeseen runkoon?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jukkapvk Katso viesti
    Kiitoksia vaan kaikille avusta. Tuo runko passaakin minulle hyvin, kun on pitkä ja matala. Tähän mennessä kaikkiin runkoihin stemmit vaihdettu pidempiin - ehkä tähän ei tarvitse Kerroit rakentaneesi tuohon runkoon pyörän, löysitkö runkosetin jostain vai rakensitko jo kaapista löytyneeseen runkoon?
    Ostin runkosetin Chainreactionin alesta, joku 300e taisi maksaa.
    Aika moni osa löytyi valmiiksi itseltä hyllystä, niin tuli sikäli kustannustehokas menopeli.

Olen 180cm ja otin silloisen S-koon, nykyisessä geotaulukossa se onkin nyt M
    Tuli suht veikeä ajettava 70mm stemmillä ja 720mm leveällä tangolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Ostin runkosetin Chainreactionin alesta, joku 300e taisi maksaa.
    Aika moni osa löytyi valmiiksi itseltä hyllystä, niin tuli sikäli kustannustehokas menopeli.

Olen 180cm ja otin silloisen S-koon, nykyisessä geotaulukossa se onkin nyt M
    Tuli suht veikeä ajettava 70mm stemmillä ja 720mm leveällä tangolla.
    No tästähän tulee jännä ostos... Tulossa siis Wigglen "S-koko" (joka on Nukeproofin M-koko - jos siis kyseessä sama runko). Tähän mennessä pituus ei ole koskaan ollut ongelma 170cm persjalkaiselle. Ultimate CF SLX:kin stemmi/tanko vaihtui pidempään. No sittenhän sen näkee jos ja kun pyörä joskus saapuu.

Eilen Reitti 2000:n hevostelluilla ja epätasaiseksi jäätyneillä poluilla fiilistellessä tuli taas mieleen, että tää on kyllä ihan mahdottoman ihana pyörä. Kuherruskuukausi jatkuu neljättä vuotta. Kun toi oli sopivasti tipahtanut evoluution kyydistä jo syntyessään, ei se siitä enää edes setämiesmäisty sen enempää, vaan paranee vaan vanhetessaan. Jotain maagista on kevyessä teräsrungossa ja -haarukassa, joissa jokainen millimetri on oikeassa paikassa ja jokainen asteen puolikaskin oikeassa kulmassa. Mitään en muuttaisi, enkä mihinkään vaihtaisi. Melkolailla piut paut voi sanoa joka vuosi vaihtuville muodeille, muuttuville standardeille ja kulutushysterialle. Ainoa mahdollisesti huono puoli on se, että kun tälle tielle lähtee, ei siltä taida olla paluuta. Silti soisin, että jokainen pyöräilijä edes kerran eläessään saisi kokea sen.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Tulipas eilen tuunattua Gräveli filllarin Rival vaihtajaan Gx (11sp) vaihtajan häkki, kun sellainen sattui olemaan ehjänä/ylimääräisenä (vanha yläpäästä rikkoutunut vaihtaja).
    Aikaisemmin Rival vaihtaja pystyi juuri ja juuri hoitelemaan 11-40t pakan (b-ruuvi oli tuolloin aika tapissa), mutta nyt tuon pidemmän häkin kanssa menisi varmaan kivasti myös 11-46t pakka.

Idea lähti tästä (youtube-linkki), mutta homma näyttäisi siis toimivan myös perus 11sp Gx-vaihtajan häkillä, videossa tuo tehtiin uudelle Nx Eaglen häkillä, jonka kanssa toimi myös 11-50t pakka.

Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Annoin uuden mahdollisuuden 650b-kiekoille ja näihin pehmeisiin olosuhteisiin 48mm renkailla ne ylittivät odotukset. Voisi sanoa että, niistä jopa tuli suosikit tähän hetkeen.
    Ketterämpi ja leikkisämpi kuin 700x 43mm...
    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

^Onko takapakka jokin Rotorin tuotos?
    Näyttää kevyeltä, miten on toiminut?

Rotorin 11-39, toistaiseksi ainakin toiminut moitteetta....
    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vähän väkisin joutuu jostain tinkimään yhtälössä, hinta, paino ja leveys. Kun saisi olla vielä laadukkaatkin. Minulla oli tuossa vielä alkuun mukana aerous, mutta se nyt jäi heti pois valintakriteereistä. Gr1600 on ehkä pätevin, mutta sekin on pirun painava setti hintaisekseen. Minulle tuli nyt alle 300e m1700 setti uutena ja käytetty xm1501. En minä tuota painoeroa huomaa painavien renkaiden kanssa, eli m1700 on kyllä pätevä setti tuohon hintaan. Cnc-bike ja 15mm akselille.
    Täytyisi tilata toiset kiekot "graveliin". DT Swissejä meinasin. n. 300€ hintaan näyttäisi saava E/C/G1800 kiekkosettejä ja n.450€ sitten ER/CR/GR1600 settejä. 1800 vs. 1600 ero ilmeisesti navoissa eli 1800 -sarjalaiset 370 napa, 3-pawl vapari VS 1600-sarjalaiset 350 napa, 18 Ratchet vapari. Onko tuo 350 Ratchet vaparilla lisäsatsauksen arvoinen?

Sitten on vielä, että minkä kirjaimen haluaa eteen (eli leveys). E1800 20mm sisäleveydellä ja 1655g paino (Endurance), C1800 22mm 1757g (cross road) ja G1800 24mm 1806g (Gravel). Kapein on kevein luonnollisesti. Onko tuolla 20mm ja 22mm leveydellä merkittävää eroa, jos esim. 40mm kumia laittaa tubeleksena?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    1800 -sarjalaiset 370 napa, 3-pawl vapari VS 1600-sarjalaiset 350 napa, 18 Ratchet vapari. Onko tuo 350 Ratchet vaparilla lisäsatsauksen arvoinen?
    Pari kesää tuli ajettua 350 ja viime kesä 370:llä. 370 pitää niin kovaa ääntä verrattuna 350 että siirtyy kaupunkipyörään ja 350 palaa gg:n ensi kesäksi.
    Kilometrejä 5K / 3K joten kestävyydestä paha sanoa vielä mitään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    Rotorin 11-39, toistaiseksi ainakin toiminut moitteetta....
    Ok, kiitos!

CRC:llä olisi pikku alet nyt Vitus Energiestä ja olen tilaamassa mutta arvon koon ja Apex vs.Rival välillä.

- Kokotaulukon mukaan 183,5cm pituudella olisi XL oikea koko mutta varsinkin reach vaikuttaa aika pitkältä. Onkohan L liian pieni, itse ajattelin että voisi olla oikea koko?
    - Onko Rival lisä 250€ arvoinen vs. Apex? Muuten pyörät on samat.

https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod182836

^ Mikä sulla on inseam? Oma cycloni on stack 585 ja reach 395 ja on mielestäni sopiva 190cm ukolle jolla lyhyt 89cm inseam. Kokotaulukko on kyllä erikoinen omaan silmään kun XL kokoakin suositellaan vaan 185cm asti ja mielestäni tuo menisi itselleni ja varmasti hieman pidemmällekin riippuen toki minkälaisen ajoasennon haluaa.

Edit: muutettu stack 595->585
    ranttis muokkasi tätä : 22.01.2020 at 08.47

Inseam on noin 86-87cm. Mietin että jos tuon Apex version kuitenkin ottaisi, niin jäisi 650b kiekkoihin jo suoraan 250€ säästöön. Käykö Apexin takavaihtajan tilalle suoraan Rival tai Force? Mitä lueskellut niin ymmärtänyt että suurin ero on vaihtajassa, molemmissa hyvät jarrut eikä painoeroakaan juuri ole.

Nukeproof Diggerin kokotaulukkoa kun katsoo (taitaa olla aika sama pyörä geometrialtaan) niin niiden suosittelema L on melkein lähempänä tuota Energien M-kokoa kuin L-kokoa. Eli tuo puoltaisi ettei ainakaan kannata suurempaa kuin L ottaa.

Veloheldille tulossa tistku-GG-raamia järkevällä geometrialla ja ohkasella satulaputkella:

^pakko olla hyvä koska geometria on melkein 1:1 mun fillarin kanssa. Nooh, mulla bb-droppia vaan 70mm kun tuossa 75.

Näppärästi saatu moderni gravell geo jatkamalla emäputkea muutamalla sentillä yläputken tasosta ylöspäin. Miksi tuota ei voisi tehdä spacereilla...

Periaatteessa tuollainen pari senttiä vaakaputken yläpuolelle ulottuva emäputki on kai ihan perinteinen (jenkkityylinen???) toteutus vähemmän kisahenkisessä pyörässä. Vähentää tarvittavien speisereiden määrää, mutta ei nosta standoveria. Samalla tapaa mä speksasin oman runkoni, jotta vaakaputken sai suorahkoksi. Mun vanhassa Gunnar Crosshairsissa on myös samaan tyyliin tehty emäputki, vaikka se onkin vähän sloupattu runko. Uusissa Gunnareissa, joissa on kaljatölkkiemäputki, konstruktio näyttää kyllä ehkä vähän silmiinpistävältä. Tossa Veloheldissä mun mielestä ihan sopusuhtaisen näköinen. Varsinkin, kun satulaputken ylitys on samaa luokkaa.

Muuten toi Veloheld taitaisi kyllä olla vähän turhan lyhyt ja edestä korkea mulle.

@jackoja rakea taisi myös olla vähän enemmän

Ei oo kovin silmäänpistävä mun mielestä kumminkaan. Esim. Salsa Casserollissa oli kammottava:

Tekis mieli photoshopata toi kuntoon, koska muuten kaunis pyörä.

Hieno Veloheld. Ohuet putket tekee siron ja kevyen näköisen.
    Titaanirungoissa musta haarukka on aina pistänyt silmään. Jos tuollaisen hankkisin niin veisin heti rungon ja haarukan maalarille; maalaa tuo haarukka tuon rungon väriseksi.
    Meneekö tuossa takajarrun ja vaihtajan kaapelit keskiön jälkeen rungon ulkopuolella?
    Ja taka-akselin kiinnityskohta näyttää ihmeeliseltä?!?

Olen itsekin tässä arponut pikaista pyöränvalintaa kun aiempi varastettiin äskettäin. Tarvitsisin apua kahden pyörän välillä eli Vitus Energien ja Canyon Grail AL 6.0:n välillä. Todennäköisesti Vitus olisi kooltaan L ja Canyon M (180cm, inseam 80cm). Vituksessa houkuttelisi halvempi hinta ja voimalinja kun taas Canyonissa tunnetumpi merkki kun hintaerolla saisi kunnon polkimet, uudet ajokengät ja vaikka SKS:n x-bladea tai vastaavaa pikkulokaria.

Myöhemmin kesällä tulisi hommattua lisäksi 650b-kiekot esim. 47mm leveillä tubeless-kumeilla. Olen nähnyt kuvan, jossa Vitukseen on mahtunut 50mm nappularenkaat 650b-kiekoilla niin mietin samaa Canyonista. Asiakaspalvelun vastaus oli: "Grail maksimi rengasleveys on 40mm. Kammet kulkee melko alhaalla jos 28" laitaa 27'5" kiekot toki rengasta voi hieman suurentaa."

Onko esim. runkomitoituksessa jotain joka kallistaisi Vituksesta Canyoniin kun Reachkin on vain 2mm erolla (407mm vs 405mm)?

Itse tilasin tuon L-koon Vituksen, Grail jäi lopulta pois rengastilan, 2xvoimansiirron ja ulkonäön/viimeistelyn takia. Nyt odotellaan pakettia...

Tilaamani Vitus saapui tällä viikolla ja oli kyllä yllättävän hyvin koottu. Vaijereita tai letkuja ei oltu jätetty liian pitkiksi vaan lyhennetty kohtuu sopiviksi. Paketista eturengas kiinni, runkoa suojaavat pehmusteet pois ja stemmin / spacereiden säätö (+ ohjausputken lyhennys, kun ehtii), siinä se. Runko ei ollut liian pitkä, vaikka sitä etukäteen pelkäsin. Verrattuna vanhaan työmatkapyörään, kokonaispituus topeille mukana tulleella stemmillä oli sama kuin aiemmin. Uudessa matalampi, pidempi runko lyhyemmällä stemmillä ja vanhassa korkeampi, lyhyempi runko pidemmällä stemmillä. Muutaman lenkin sillä ajaneena parempi minulle kuin edellinen, tuntuu vakaammalta. Johtunee isommasta BB-dropista ja pidemmästä rungosta? Vanha oli siis perus Cyclo lyhyellä rungolla ja 65mm BB-dropilla. Rengastilaa näyttää olevan, 42mm Marathon Winterit mahtui hyvin ja jäi paljon tilaa jäljelle.

EDIT: Vituksen mukana tullut tanko oli muotoiltu kääntymään hieman taaksepäin (yläote), se lyhentää varmaan etäisyyttä topeille jonkin verran.

Minkä koon tilasit ja mitkä mitat sulla on? Toivottavasti L-koko itselle passeli.

Minulle tuli S-koko. Inseamia tai ajajan pituussuositusta tuijottamalla olisin voinut ottaa M-koonkin, mutta päädyin S-kokoon. Vertasin enemmän pituutta aiempiin pyöriini ja niistä saatua kokemusta ajoasennosta, koska Vituksen pyörissä näköjään korkeus ei ole ensimmäisenä ongelma. M-koossa stack olisi ollut isompi ja silloin olisi ajoasento voinut jäädä minulle turhan pystyksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Minkä koon tilasit ja mitkä mitat sulla on? Toivottavasti L-koko itselle passeli.
    Nämä on vaan aika turhia kysymyksiä, jos ei tunne kuskia ja ajotottumuksia. Välillä internetissä näkee kuvia hivenen erillaisistakin ajoasennoista, joilla ilmeisesti ajetaan täysin tyytyväisinä. Eli toiselle se L-koko 50mm/45ast stemmillä voi olla samasta pyörästä oikeinkin sopiva, kun toinen ajaa tyytyväisenä s-koolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •