Sivu 266 / 269 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 166216256264265266267268 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.951 - 7.980 / 8060

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jii8 Katso viesti
    Pystymetsästä gravel-hommiin. Koitin guuglailla millaisilla paineilla kannattaisi nyt alkuun lähteä liikkeelle, mutta löytyykö suositusta lähtökohdaksi n. 55kg kuskille ja 650bx47 renkaalle?
    Noilla spekseillä voit laittaa kaikkea 1-2.5bar väliltä. Riippuu ihan mistä tykkää. Sellainen alle taittuminenhan noissa isommissa renkaissa monilla rajoittaa matalia paineita. Eli koetat mikä tuntuu hyvältä omaan ajotapaan ja maastoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jii8 Katso viesti
    Pystymetsästä gravel-hommiin. Koitin guuglailla millaisilla paineilla kannattaisi nyt alkuun lähteä liikkeelle, mutta löytyykö suositusta lähtökohdaksi n. 55kg kuskille ja 650bx47 renkaalle?
    Tai sit mittaat todellisen leveyden ja käyt tuolla https://silca.cc/pages/sppc-form

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Haarukka tulee rungon mukana.
    Sen mitä olen tuon stenun juttuja lukenut niin ei kauheasti taida hyllytavara runkoja ostella

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Sen mitä olen tuon stenun juttuja lukenut niin ei kauheasti taida hyllytavara runkoja ostella

Juu, mutta tuossa on syy siihen, miksei normitallaajat vertaile eri haarukoita.

Muutenkin haluan uskoa siihen, että rungon valmistaja osaa suunnitelle rungon kanssa yhteen toimivan haarukan. Teräsrunkojen kanssahan tuo on tietysti toisin. Nehän ovat kaikki flexaavaa nuudelia

^ oliskin noin, mutta kun ei vaan taida olla ja riippuu tietysti kenen mielestä toimivan. Aika moni valmistaja länttää edelleen saman ja samalla rakella olevan haarukan joka runkokokoon, vaikka isoimman rungon kuski voi painaa kaksi kertaa enemmän kuin pienimmän ja keulakulmissakin voi olla parin asteen ero.

Kyllä mä aina välillä oon vilkuillut kokonaisia muovipulkkiakin, mutta onneksi en ole sortunut. Oli toi nuudeli tänään täysin palasina, kun ruuvasin Camagoolot irti ja laitoin Sramit tilalle. Aina, kun sitä paljasta runkoa pitelee käsissään, muistaa kuinka hienostunut instrumentti tommonen 0,4 ja 0,5 mm:n putkista kasattu teräsrunko onkaan. Eikä muuten ollut ruosteen hiventäkään keskiömuhvissa neljän vuoden ajoilla. Joku joskus spekuloi, että kuinkahan ruostumattomia fillarirosterit on.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Voi olla käsitelty tässä ketjussa jo moneen kertaan, joten pahoittelut, että laiskotuttaa, enkä jaksa kahlata 266 sivua läpi.

Mitä etua gg pyörä tarjoaa latupohjapyöräilyssä kevyeen kisakireään XC-jäykkäperään nähden? Vierastan vähän kippurasarvista pyörää maastopyörätaustan takia, mutta latupohja- ja ulkoilureittipyöräilystä on tullut osa harrastusta "oikean" maastopyöräilyn rinnalla. Teen sitä tällä hetkellä vanhalla XC-komponentein varustetulla täpärillä, jonka voisi jossain vaiheessa päivittää paremmin hommaan sopivaksi vehkeeksi.

Melkein sanoisin, että ei yhtään mitään. Ei tämä tietysti ole mikään ehdoton totuus, mutta sanoisIn, että kippurasarvi ainakin mun mielestä on parempi silloin kun on jonkunmoinen tie alla, mitä parempi niin sen parempi.
    Itsekin hommasin just täysjäykän gravelin suoralla tangolla just noihin helppoihin maastoihin, kun suoratankoinen jotenkin tuntuu luontevammalta.

Juu, ei niillä välttämättä eroa ole. Kun vauhti nousee, niin gravelli on nopeampi, jos ajat sitä hyvässä matalassa asennossa.

Kannataakin miettiä tuota kesän kannalta. Jos ajat/kisaat roadilla, niin ehdottomasti gravellia alle rospuuttoajallekkin.

Ok, eli graveleita on siis myös suoralla tangolla? Olen aivan kahvilla koko pyöräsuuntauksesta, kun koko pyöräharrastus oli tauolla 10 vuotta.

Tekee siitä aavistuksen vähemmän helppoa ja vaivatonta ja sitä myöten vähemmän tylsää? Ja mahdollistaa sen että asfalttisiirtymät ja satunnaiset asfalttivoittoiset lenkit voivat nekin muodostua antoisiksi?

Mutta jos ajaminen niillä reiteillä joita on tarkoitus ajaa on mukavaa jollain maastopyörätyypillä en näe mitään syytä vaihtaa kippurasarviseen gravel-pyörään, eihän se olisi kuin muodin perässä juoksemista.

PS Toisessa ketjussa esiteltiin Suomen kai ensimmäinen ja varmaan vielä ainoakin Fustle Causeway GR1, joka ilmeisesti voisi olla juuri oikeanlainen gravel-pyörä monen maastofillaristin mieleen: https://ukgravelco.com/2020/08/03/fu...ay-gr1-review/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani M Katso viesti
    Voi olla käsitelty tässä ketjussa jo moneen kertaan, joten pahoittelut, että laiskotuttaa, enkä jaksa kahlata 266 sivua läpi.

Mitä etua gg pyörä tarjoaa latupohjapyöräilyssä kevyeen kisakireään XC-jäykkäperään nähden? Vierastan vähän kippurasarvista pyörää maastopyörätaustan takia, mutta latupohja- ja ulkoilureittipyöräilystä on tullut osa harrastusta "oikean" maastopyöräilyn rinnalla. Teen sitä tällä hetkellä vanhalla XC-komponentein varustetulla täpärillä, jonka voisi jossain vaiheessa päivittää paremmin hommaan sopivaksi vehkeeksi.
    Mulle droppitankoinen gg on parhain silloin, kun ajo ei ole suorituspaikkaurheilua, vaan matkalle sattuu kaikkea asfaltista helpohkoon polkuun ja erityisesti, jos matkaa taittuu muutamaa kymppiä enemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ oliskin noin, mutta kun ei vaan taida olla ja riippuu tietysti kenen mielestä toimivan. Aika moni valmistaja länttää edelleen saman ja samalla rakella olevan haarukan joka runkokokoon, vaikka isoimman rungon kuski voi painaa kaksi kertaa enemmän kuin pienimmän ja keulakulmissakin voi olla parin asteen ero.

Kyllä mä aina välillä oon vilkuillut kokonaisia muovipulkkiakin, mutta onneksi en ole sortunut. Oli toi nuudeli tänään täysin palasina, kun ruuvasin Camagoolot irti ja laitoin Sramit tilalle. Aina, kun sitä paljasta runkoa pitelee käsissään, muistaa kuinka hienostunut instrumentti tommonen 0,4 ja 0,5 mm:n putkista kasattu teräsrunko onkaan. Eikä muuten ollut ruosteen hiventäkään keskiömuhvissa neljän vuoden ajoilla. Joku joskus spekuloi, että kuinkahan ruostumattomia fillarirosterit on.
    https://youtu.be/Tsk3zAZyLaQ

Mitä etua gg pyörä tarjoaa latupohjapyöräilyssä kevyeen kisakireään XC-jäykkäperään nähden?
    Mulla on maasturina BMC:n täysjousto jonka perän saa lukkoon, mutta isoimmat erot 3T gg-pyörään ovat omassa tapauksessa keveys, rungon (keskiön seudun) jäykkyys, matalampi runko, painopiste ja ajoasento, 2,5mm lyhyemmät kammet minkä pyörittäessä huomaa, 2x voimansiirto, kapeammat ja paremmin rullaavat mutta kovemmat renkaat. Aika paljon samaakin on, ehkä se hyökkäävyys ja semmoinen tiukkuus ajamisessa on se suurin ero, jos hiekkatiestä puhutaan. Gg:n hyväksi.
    -L.

Jos ei osaa niin osaa

Vaikka olen ennen kaikkea maastokuski tai läskipyörägrillaaja niin gravel on minulle vaihtelun hakemista maastoajoon. Jos ajaisin sitä maasturilla niin tylsää olisi, vaikka sitten kisakireällä XC-maasturilla. GG:n kapeat renkaat, jyrkempi geo, keveys jne. tuo ulkoilureittien, sorateiden ja metsäautoteiden ajeluun herkkyyttä ja tietynlaista ajamisen tarvetta vs. maasturi jolla se nyt vaan on sellaista tasapaksua cruisailua. Lisäksi ne asfalttisiirtymät, jotka nyt on pidemmillä reissuilla välttämättömiä, eivät vituta niin paljon. Tietyillä reitellä maasturi olisi varmaan nopeampi, mutta entä sitten. En aja kisaa siellä yksinään.

Kiitoksia! On tullut hyviä näkökulmia. Vaihtelua minäkin haen graveloinnista. Siinä ajaminen ei ole pääosassa, vaan se, että polkee leppoisalla kuntoilutähtäimellä, ja reissun melkein paras kohta on kaffetauko . Voi katsella vähän myös maisemia ja ottaa kuvia. Toimii myös hyvin, jos on satanut kovasti, eikä märkään maastoon ole niin kova hinku. Asfaltti on supertylsää ja sitä koitan vältellä.

No tuotahan se just on. Käydään katselemassa uusia kiinnostavia paikkoja, naatiskellaan kelistä jne.

Itse ajan On-Onen Space Chickenillä ei edes ole mikään rennoimman pään gravel alla.

Minulla on vaihtokiekot jäykkäperämaasturiin joilla on n. 50mm hyvin rullaavat kumit ja tällä yhdistelmällä on tullut sen enempää ajattelematta ajeltua juuri edellisissä viesteissä kuvatun kaltaisia ajoja. On voinut ajaa jonkun helpomman polun pätkän ja tietty mukavasti asfalttiosuudet ja hiekkatiet, se mitä hiekkatietä nyt enää pk-seudulla löytyy. Eli näköjään ehkä vähän graveloinnin suuntaan.

Pari päivää sitten saapui Kona Rove Al Dl Se Ajopyörästä. Tänään ensimmäinen lenkki ja vaikka hieman mietiskelin kokojen 56 ja 58 välillä, niin ajotuntuman perusteella 56 tuntuu varsin hyvältä.

Innostuin viime kesänä ulkoiluteille suuntautuvista lenkeistä kasarimaasturilla pahimpien helteiden aikaan. Pyörä kulki hyvin ja ajaminen oli nautinnollista. Elättelen kuitenkin toiveita hieman seikkailuhenkisemmistä ja pidemmistä lenkeistä, joten gravel henkisemmän pyörän hankinta tuntui aiheelliselta. Kona vaatii hivenen totuttelemista, mutta nyt ei haittaa, vaikka edessä olisi viime talven kaltainen märkä talvi. Ajamiseen tulee uutta näkökulmaa, eikä tarvii olla niin voimakkaasti paikkaan sidottu.

^Onnittelut ja hienoa, että löytyi sopiva pirssi alle.

Itsellänikin mukavasti laajeni ja monipuolistui lenkit Nicasion hankinnan jälkeen. Retkipyöräily osoittautui omaksi suosikiksi ja luulen, että ensikesälle täytyy viritellä jotain vähän pidempää reissua. Jos kelit hiukan kuivahtaisi saattaisi tässä vielä ehtiä yhden yön reissun tekemään, jäisi odotusaika kevääseen lyhyemmäksi..

Setämiesnuudelin a.k.a. Barcelonan Sachsin nuorennusleikkaus. Tai oikeastaan aika retroa toi CX1:kin alkaa olla, joten sopii hyvin luddiittipyörään. Mekaaninen CX1-setti on tosi kevyt. Painoa lähti enemmän kuin olin odottanut. Nyt olis kuvan kuosissa 8,95 kg, joten kuitukeulan ja 28/24 CX Ray -pinnaisen toisen kiekkosetin kanssa tippuu alle 8,5 kiloon. Hyvä päivitys oli enkä usko, että tulee ikävä toista eturatasta. Alustavasti hävisi kiinnostus uuden pyörän hommaamiseenkin. Taivaallisen ihana toi on ajaa ja joku voisi yllättyä, miten vähän nuudeli oikeasti. Silti: highend steel + low-tech bike = supple life

Kuva, kun oli kerrankin hetken puhdas. No ei oo enää.

Ps. Noi kiekot ostin joululahjaksi itselleni jouluna 2017. Nyt alkaa olla takavanne vaihtokunnossa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Jotakin olit kirjotellu jo asiasta, mutta laitoitko kaikkiin kiekkosetteihin uusiksi vapaarattaat ja Sramin pakan vai mixaatko Campaa toistaiseksi?

Setämiesnuudelin a.k.a. Barcelonan Sachsin nuorennusleikkaus. Tai oikeastaan aika retroa toi CX1:kin alkaa olla, joten sopii hyvin luddiittipyörään. Mekaaninen CX1-setti on tosi kevyt. Painoa lähti enemmän kuin olin odottanut. Nyt olis kuvan kuosissa 8,95 kg, joten kuitukeulan ja 28/24 CX Ray -pinnaisen toisen kiekkosetin kanssa tippuu alle 8,5 kiloon. Hyvä päivitys oli enkä usko, että tulee ikävä toista eturatasta. Alustavasti hävisi kiinnostus uuden pyörän hommaamiseenkin. Taivaallisen ihana toi on ajaa ja joku voisi yllättyä, miten vähän nuudeli oikeasti. Silti: highend steel + low-tech bike = supple life

Kuva, kun oli kerrankin hetken puhdas. No ei oo enää.

Ps. Noi kiekot ostin joululahjaksi itselleni jouluna 2017. Nyt alkaa olla takavanne vaihtokunnossa.
    Eihän ne teräsrungot tosiaan ihan nuudelia voi olla kun Keirin miehetkin niillä ajaa, kuten myös nelikanttikeskiöillä. Ja nimenomaan Keirin miehet, naisilla saa keirinissä olla muovipyörät.

Edit. Ainiin, hieno pyörä

Stenunkin fillariin sitten takavaihtajaan se vaijerinmutkan poistokäikäle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Jotakin olit kirjotellu jo asiasta, mutta laitoitko kaikkiin kiekkosetteihin uusiksi vapaarattaat ja Sramin pakan vai mixaatko Campaa toistaiseksi?
    Kevyempi King/Belgium-setti, joka on sinkulassa, on Shimppa-vaparilla. Sitten mulla on yksi DT350-napainen setti, johon on molemmat vaparit jo valmiiksi. Pari Record-napaista settiä jää yli, mutta ne on olleet vailla käyttöä jo muutenkin. Sen jälkeen kun laitoin ekat Steilacoomit alle, ei mulla ole oikein ollut käyttöä muille kuin krossirenkaille niitten lisäksi ja kiekkotarve pieneni. Kingi-kiekkoja en taas ole oikein pystynyt vaihtaamaan päittäin, kun Kingin Campa-vapari on vähän outo (vaatii oman lukkorenkaan) ja se ei toimi sinkulasettien kanssa. Nyt kaikki käy molempiin, joten päivitys oli järkevä siksikin.

Tänks Quilty. JackOja, pitää katsoa, kun mä en varsinaisesti häiriinny mutkasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani M Katso viesti
    Ok, eli graveleita on siis myös suoralla tangolla?
    Ennen niitä kutsuttiin hybrideiksi, mutta tällä hetkellä gravel myy paremmin.

Kevyempi King/Belgium-setti, joka on sinkulassa, on Shimppa-vaparilla. Sitten mulla on yksi DT350-napainen setti, johon on molemmat vaparit jo valmiiksi. Pari Record-napaista settiä jää yli, mutta ne on olleet vailla käyttöä jo muutenkin. Sen jälkeen kun laitoin ekat Steilacoomit alle, ei mulla ole oikein ollut käyttöä muille kuin krossirenkaille niitten lisäksi ja kiekkotarve pieneni. Kingi-kiekkoja en taas ole oikein pystynyt vaihtaamaan päittäin, kun Kingin Campa-vapari on vähän outo (vaatii oman lukkorenkaan) ja se ei toimi sinkulasettien kanssa. Nyt kaikki käy molempiin, joten päivitys oli järkevä siksikin.

Tänks Quilty. JackOja, pitää katsoa, kun mä en varsinaisesti häiriinny mutkasta.
    Miten on steilacoom kestäny kulutusta?

Ite haaveillu rene herseistä, ja mielummin laittaisin nappuloilla(tosin se oli joku eri malli kun oli 40+mm), mutta jos ne kestää samalla tavalla kovalla pinnalla ajoa kuin esim Wtb resolute niin täytyy tyytyä snoqualmie passeihin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Sram voi tuntua campan jälkeen suorastaan hyvältä. Riippuu aina mihin vertaa. Sitten isona vaihdat shimanon grx:ää ja koet valaistumisen
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Privileged Katso viesti
    Ja lisää valoa GRX Di2:sta!
    Mikäs siinä GRX:ssä on niin ihanaa?

Shimano maantiefillarissa, mutta BMC gravelissa oli ostaessa SRAM Apex jonka kanssa yllättävän nopeasti tuli sinuiksi. Vähän 50/60 mitä mieltä siitä oli suhteesa Shimanoon. Mutta valaistuminen tuli SRAM eTap Force upgreidin jälkeen: kaksi isoa vaihtolätkää joihin osuu talvihanskoillakin vaikka missä röykytyksessä vauhdissa. GRX Di2 tuli katseltua myös, mutta ei niihin saanut edes kesähanskoilla samaa tuntumaa. Olisiko ne sitten saanut ohjelmoitua toimimaan fiksusti (molemmat napit per puoli sama vaihtotoiminta) jäi selvittämättä...

"Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Olisiko ne sitten saanut ohjelmoitua toimimaan fiksusti (molemmat napit per puoli sama vaihtotoiminta) jäi selvittämättä...
    Saa ne ohjelmoitua noinkin. 1x systeemissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Vaikka olen ennen kaikkea maastokuski tai läskipyörägrillaaja niin gravel on minulle vaihtelun hakemista maastoajoon. Jos ajaisin sitä maasturilla niin tylsää olisi, vaikka sitten kisakireällä XC-maasturilla. GG:n kapeat renkaat, jyrkempi geo, keveys jne. tuo ulkoilureittien, sorateiden ja metsäautoteiden ajeluun herkkyyttä ja tietynlaista ajamisen tarvetta vs. maasturi jolla se nyt vaan on sellaista tasapaksua cruisailua. Lisäksi ne asfalttisiirtymät, jotka nyt on pidemmillä reissuilla välttämättömiä, eivät vituta niin paljon. Tietyillä reitellä maasturi olisi varmaan nopeampi, mutta entä sitten. En aja kisaa siellä yksinään.
    Tuli taannoin ajettua n. 100km siivu semireippaasti gravelia, paljolti pienempiä ja aika rosoisiakin metsäautoteitä muutamalla polulla ryyditettynä kahden itseäni kovakuntoisemman mtb-jäykkäperäkuskin kanssa. Pari mielenkiintoista ja osin vähän yllättävääkin havaintoa:
    1) Gravelin aeroetu on yllättävän iso. Tuollaisessa "rolling hills" maastossa +30kmh nopeuksia riittää ja jokaisessa gravel repi eroa maastopyöriin. Gravelilla aeroasento tulee automaattisesti, mtb:llä pitää nähdä vaivaa ja parhaat mtb-aeroasennot ei onnistu röykkyisillä pinnoilla.
    2) 40mm gummeillakin (Contin Terra Speed, litkutetut n.2bar paineet) rullaus gravelilla oli hyvä isonkin raekoon "gravelissa", turpiin tuli vasta pehmeällä alustalla ja maastopoluilla joita ei matkasta isoja pätkiä ollut.

Itselle gravel edustaa suhteessa päälajiin eli maastofillarointiin, samoja arvoja mitä FK yllä kuvaa, isona lisänä kuitenkin isommat nopeudet (kuin mtb) jotka sallii pitemmälle ulottuvat retket ja omaan makuun asfalttikin on hauskaa kun vauhti on maantiepyörämäistä eikä mtb köröttelyä joko selkä suorana tai sitten vähän reippaammin suoralla tangolla epämukavassa aeroasennossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Saa ne ohjelmoitua noinkin. 1x systeemissä.
    No tuo olisi hoitanut sitten minulle vaihtajien ergonomian, mutta GRX di2 taisikin olla vain 1x11 edelleen? Maasturissa ollut pitkään ja nyt gravelissa 1x12 10-50 kasetilla on kyllä aika hieno jos 1x systeemin kanssa haluaa / pystyy elämään ja molemmat pakan päät saavat käyttöä siinä määrin että erityisesti 50-hampaisesta en olisi valmis luopumaan.

SRAM eTap 2x eturattaan vaihto on aika fiksu. Suosittelen vannoutuneitakin Shimppa-faneja tsekkaamaan tuon jos on sähkösettiin päätymässä niin tulee tehtyä ainakin informoitu valinta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •