^Langattomilla vai? Totta tuo ja en senvertaa katsonut tuon FOXin hintaa että onkos joku OEM? Toisaaltaan en moista tarvi mutta kai voisi jossain vaiheessa harkita kolmanneksi.
^Langattomilla vai? Totta tuo ja en senvertaa katsonut tuon FOXin hintaa että onkos joku OEM? Toisaaltaan en moista tarvi mutta kai voisi jossain vaiheessa harkita kolmanneksi.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
https://fairlightcycles.com/eu-custo...v=75778bf8fde7
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Muista en osaa sanoa, mutta Fairlightin osalta ei tarvitse tulleja maksaa jos kokonaisena ostaa ja valitsee osat tietyiltä merkeiltä. Tilasin Faran 2.5n kesällä ja hyvin toimi, alvit tietty tulee maksettavaksi. Heidän sivuiltaan löytyy mallikohtaiset EU-hinnastot sekä yleiskuvaus: https://fairlightcycles.com/eu-custo...v=75778bf8fde7
edit. olisihan sitä voinut tuoreimman sivun vastauksetkin vilkaista, kun yllä jo sama...
Rungon tilatessa taitaa tulla 6%(?) tulli koska tuotanto on siirretty EU-alueelta Taiwaniin. Minulle hyvitettiin tuo tullin osuus koska muutos tapahtui depositin maksettuani.
https://www.propain-bikes.com/en/pro...vel/terrel-cf/
Oliko täällä jo joillain kokemuksia tästä Propain Terrelistä?
Mietin vaan, että olisiko tuosta ihan lenkkipyöräksi pulleammilla renkailla jos ei ole aikomustakaan käyttää sitä mihinkään bike packingiin tai ajaa mitenkään merkittävää osaa lenkeistä poluilla vai onkohan sellaiseen tavalliseen käyttöön liian järeän tuntuinen laite?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
No miksei? Voisin kuvitella ajelevani maantien laidasta heinäpellon reunaa tuolla kapineella. Minusta tuon hyvin sopiva laite lenkkipyöräksi.
Sitä minäkin mietin, että miksei? Jotenkin tuntuu vaan joka paikassa hehkutettavan sitä pelkästään polkujen ajoon tai bike packingiin. Aika vähän tosin mitään oikeita arvosteluja löytynyt eli ehkä enempi jäänyt sellainen mielikuva vaan. Ne parit arvostelut mitä löysin niin niissä muistaakseni mainittiin, että valitsisivat jonkun toisen pyörän perinteisempään gravel ajoon. Mietin vaan, että mikä siitä tekisi huonon sellaseen perinteisempään sekalaiseen gravel ajoon?
Aika paljon varmaan riippuu siitäkin miten sen kasaa. Itse katselin lähinnä tuota Competition mallia. Eli jäykkä keula, semiaeroa suht kevyttä hiilarikiekkoa, 1x sähkövaihteet 40 + 10-44 välityksillä. Siihen kun vielä valitsee niin pitkän stemmin kuin pystyy vaan ajamaan, slämmää sen niin alas kun taipuu ja vaihtaa vielä mahdollisesti tangon sellaseen mikä on kahvoilta kapeahko niin ainoa outolintu olisi niin paksut renkaat alle kun tuohon mahtuu, mutta niillä on vaan mukava ajaa.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
No perinteiseen gravel ajoon varmaankin ajatellaan pyörän olevan suoraan alenevessa polvessa maantiepyörään verrannollinen. Sukulaisuussuhde siis varsin ilmeinen. Ehkä siksi vertaus polkuihin ja krääsämatkailuun.
Lenkkiajoa on tietysti monenlaista. Sitä voi suorittaa monella tapaa. Mä suoritan sitä sitä retkeilypyöräksi tituleeratulla Kanjonin Grizlillä 2,1" renkailla joihin vaihdan sitten ennalta suuniteltuun reittiin sen mukaiset kapeammat renkaat jos se sitä vaatii. Onhan tuo tietenkin omien mieltymysten mukaan kasattu. Halutessani pääsen lujaa tai voin polkea paksuilla renkailla heinä huulenpielessä PK ykköstä. Poluillakin näyttää toimivan joten sinne halutessani pääsen.
Sanoisin että jos kiinnostus on kovempaa ja on intoa kasata omanlainen kompositio joka on toivotunlainen niin antaa palaa
Niin sulla taisi myös olla 2,1" Thunder Burtit siinä Grizlissä? Niitä mä olin vähän itekin ajatellut tohon yrittää survoa jos tollasen ostaisin. Löysin jotain kuvia netistä, että mahtuisi. Missä tilanteissa sulla tulee sellainen tunne, että tarvii kapeampaa kumia? Mulla on nykyisessä gravelissa 40mm Challengen Getawayt, mutta noi Thunder Burtit tuntuu rullaavan maasturissa leveämpinäkin niin iloisesti, että mietin pärjäiskö niillä kaikki ajot.
No jos esimerkiksi lähdetään tuon talousjohtajan kanssa lenkille joka kattaa yleensä kelvejä joilta poiketaan maalaismaisemiin niin tällöin suosin paksumpaa kumia ihan mukavuusyistä.
Ajelen noita jopa Rene herseillä jotka slicksinä on melkoiset mukavuusrenkaat. Matkanteko on kuin sohvalla istuisi mutta eihän siinä vauhti korvissa suhise. Vaikka reisien ollessa iskussa, noillakin matka taittuu.
Kapeamalla mennään jos halutaan vauhtia reilusti tyyliin kieli vyön alla. Thunderburt pystyy kyllä halutessaan hoitamaan molempia edellämainittuja nopeuksia ja sallii poikkemia paskempiinkin maastoihin. Jos pitäisi yhdellä renkaalla mennä, se olisi se thundeburt. Mutta koska tallista löytyy useampi viraton kiekko ja vielä useampi rengas niin on tuotakin metodia tullut kokeiltua. Terraspeed on myös schwalbea hyvin vastaava ainakin 45mm koossa joten huomioisin senkin. Kuten myös se keltakylki Getaway. Challengen keltakylki slicksi on myös hyvä. Sillä pääsee ihan törkeen lujaa.
Mulla on tuollainen Terrel ollut nyt pari viikkoa, mutta keleistä johtuen en ole sillä vielä päässyt ajamaan. Täytyy varmaan hommata siihen nastarenkaat että saisi jo talvella kilometrejä. En siis osaa ottaa kantaa, mutta olisiko siinä sitten pitkä ja loiva geo joihinkin graveleihin verrattuna. Itse ostin Terrelin (muiden syiden lisäksi) juuri geometrian takia. Lyhyet ja jyrkkäkeulaiset gravelit tuntuvat turhan kiikkeriltä alamäissä, vaikka kyllähän niillä tasaisella pärjää hyvin sorallakin. Itse en juurikaan aja gravelilla poluilla, siihen on muut pyörät.
Mittailujen perusteella eteen menee vaikka 2.25” maastorengas. Takana 2.1” voi alkaa tehdä tiukkaa, mutta varmaan mahtuu jos ajelee lähinnä nätillä kelillä. Veikkaan että sen kanssa tilaa jää maks/alle 5mm/puoli. Mulla on pari 2.1” Vittorian kumia, voisin ehkä niillä kokeilla ennenkö ostan Thunder Burtit. Tilasin pyörän 50mm Schwalbeilla, ja niiden kanssa tilaa on vielä ihan kivasti, mutta ne eivät taida olla ihan täysmittaisia.
Voi olla että Vittoria on eri asia kuin TB riippuen tietysti kiekon sisäleveydestä. Mutta voi olla että menevät aika samaan. Rene Hersen Anteloop Hill slicksi menee hyvin selvällä toleranssilla Grizliin leviten noin 58mm kun taas thunderburtin nappulat hipoo chainsstayta riippuen paineista. Seattubeen puolesta mahtuisi kyllä pikkuisen isompaa nappulaa tai pari milliä leveämpää kumia. Spessun Cruxiin taas mahtuisi leveämpää kumia leveyden puolesta muttei korkeuden.
Pelkästään geometrian perusteella muutama huomio:
-Bb droppia on aika vähän paksummilla renkailla ajamista ajatellen. Mulla on Stigmatassa (droppia saman verran) nyt 44 mm Herset alla ja jo niittenkin kanssa tuntuu, että pyörästä tulee vähän kiikkerä, kun se nousee turhan korkealle. 2,1”-tuumaisia renkaita varten joku lähempänä 80 mm oleva droppi tai ehkä ylikin toimisi todennäköisesti paremmin.
-Etupää on aika korkea, joten vähän kuskin geosta riippuen tankoa ei välttämättä saa kovin alas muuta kuin reilusti miinuskulmaisella stemmillä, mikä taas vaikuttaa ohjaustuntumaan. M-koon Propainissa on stackia yli sentti enemmän kuin 54-senttisessä vanhemmassa Stiggyssä, jota itse pidän aika korkeana edestä. Mutta kuskin geo tosiaan vaikuttaa tähän.
-70,5-asteinen keula + pienehkö rake aiheuttanee wheelfloppia ja yliohjautuvuutta, mikä korostuu sitä enemmän, mitä paksummat renkaat, pienemmät paineet ja kovempi alusta. Joillain renkailla on myös taipumus korostaa yliohjautuvuutta enemmän kuin toisilla. Loivakulmaiseen maasturiin tottunutta tuo ei välttämättä häiritse, mutta jos on tottunut vaikkapa cx- tai maantiepyörämäiseen neutraaliin ohjaustuntumaan se voi häiritä paljonkin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Pari teräsuutuutta:
Stinner Refugio Select. Hipstericustompajan ”tehdasrunko” Zonasta ja Lifestä. Järkevänoloinen hinta ja geometria. Takahaarukka vähän pitkä, mutta ei varmaan paljon lyhyempää pysty tekemäänkään 50 mm rengastilalle ilman dropattua chainstaytä. Vähän ehkä voisi kiinnostella.
https://www.stinnerframeworks.com/pr...44431576531130
Gondor Bivio +, ”a normal bike, simple and un-glamorous”
https://theradavist.com/condor-cycles-bivio-review/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
https://theradavist.com/stinner-refugio-select/
Nyt pystyisi tilaamaan. Rahtikulut Suomeen vähän harmillisen isot (320 €), joten rahteineen ja veroineen runkosetin hinta menee sitten kuitenkin jo aika lähelle Eurooppa-customien hintoja.
^monsterikrossarit on tulleet uudelleen, pystyä ajoasentoa ja lyhyttä stemmiä myöten. Sinällään ihan kivan näköinen. Mutta olisiko tuo vähän sellainen hyökkäysvaunu tuntumaltaan?
Jos jenkeistä lähtis gravelpyörää tilaamaan niin Chumba Terlinqua olis mun valinta
![]()
^ Onpas ajettavan näköinen peli.
Mielenkiintoista luettavaa kyllä Hikerin uutiskirjeet (vaikka en ihan joka asian suhteen heidän suunnittelufilosofiaansa allekirjoitakaan). Uutiset tulee viiveellä myös tuonne. Aikamoista tasapainottelua on yrittää tehdä mukava, mutta EN ISO -standardiin kelpaava teräshaarukka edes vannejarrullisena. Nyt uusin proto oli feilannut ”static braking” -tesissä, jossa ilmeisestikin kaulaputkesta vaakatasoon kiinnitetyn haarukan jalkojen päihin kohdistetaan 1000 N voima 60 sekunnin ajaksi. Mietityttää, että mistäköhän noi testeissä käytetyt painot on keksitty. Joku on vaan päättänyt, että hiilikuituinen etuhaarukka on turvallinen, jos se kestää sata kiloa suoraa vääntöä ja ei ole, jos ei kestä? Ja sitten yksinkertaisuuden vuoksi on päädytty samoihin turvarajoihin materiaalista riippumatta.
Epäilen, että Lutteron Columbus SL -jalkainen haarukka ei läpäisisi tuota testiä. Silti sillä on ajettu röllipolkua, krossikisaa ja bikepackingiä. Se on myös ajettu kerran auton kylkeen niin, että emäputkikin vääntyi rungosta, oiottu sen jälkeeen takas kuosiin ja taas ajettu röllipolkua, krossikisaa ja bikepackingiä eikä se edes ole joustavin haarukka, mitä mulla on ollut.
Mitenkäs Gravelleissa tuo etuhaarukan jousto. Sitäkö ei tarvitse. Ensimmäinen aikuisiän pyörä oli Canyon Roadlite ja luulin pärjääväni sillä mutta nyt on kaksi kesää ollut Canyonin maantiepyörä. Eihän näillä kummallakaan ajella hiekkatiellä. Kolmas pyörä pitää ostaa ja se taitaa olla Gravel pyörä.
Missä Gravellissa on lokareiden kiinnitys paikat ja muutenkin kiinnitys paikkoja tarpeeksi ettei lopu kesken. Jäykällä keulallako pärjää? Talvella vaihde vaijeri on jäässä Roadlitessä joten vois kokeilla miten sähkövaihteet toimii talvella.
45-55mm kumi tubeleksena, alhaisilla paineilla ja kuitukeula, niin en oo joustokeulaa kaivannut.
Pärjääminen ja ei-pärjääminen on vahvasti subjektiivisia kokemuksia
Jos yhtään enemmän epätasaisilla alustoilla ajelee, niin tärinäwatteja joustokeula säästää, mutta ilmanvastusta lisää. Eli ajonopeudet ja alusta ratkaisee yhtälön todellisen hyödyn.
Lauf on varmaan toteutuksena paras, koska siinä on vähiten kitkaa, jolloin se reagoi teleskooppijoustoja paremmin pienempäänkin ryppyyn. Ainakin Larun pyörästä aikoinaan testaamani Laufilla varustettu Stigmata oli todella, melkein hämmentävän smoothi.
En ole Laufilla ajanut, mutta eikö siinä häiritse ettei sitä saa lukkoon? Ajan itse jäykkäperällä aika paljon gravelia, ja siinä keula on 80% ajasta lukossa, ja auki vain alamäissä tai poluilla. Toki siinä on 100mm joustoa vs gravelin n. 40mm, ehkä sekin vaikuttaa. Mutta jos enimmäkseen ajaa hyväpintaisia teitä, tuskin kaipaa joustoa.
Se on ajajasta kiinni. Itse olen gravelin ottanut asenteella "Alusta on mitä on, ei se aina niin mukavaa ole". Varmasti jonkinlainen jousto renkaiden lisäksi olisi noilla pahimmilla pätkillä ihan kiva, mutta toisaalta varmaan veisi osan fiiliksestä kun pääsee vähän teknistelemään ajamista. Maasturi on maasturi ja jossain 29erissä siihen mahtuvilla renkailla ei kyllä joustoa kaipaa. Jossain välin tuli aika paljonkin ajeltua graveleita täysjäykällä 29erillä 2.35" sliksein. Oli kyllä erinomainen kampe periaatteessa, mutta jotenkin kuitenkin tylsä.
Kirjanmerkit