Karkeasti IMHO:t näin:
Unit = näppärä jokapaikan höylä josta saa muunneltua vaikka mitä, työmatkapyörän lokasuojakiinnikkeineen, talvipyörän, kunnon maastopelin tms. Sen hyvät puolet on tullutkin jo esille, heikkouksina omassa ajossa (pk-seudun metsäpolut Espoosta Sipooseen) joustokeulan puute (liian ehdoton pitkillä lenkeillä, hankalissa paikoissa ja liukkaalla), ja pysty keulakulma joka toki tekee siitä ketterän mutta myös epävarman rymistelyyn. Jälleen, kaikki on kuskista kiinni jne. Joustokeulan siihen toki saa, mutta itse en lähtenyt nyt sitä vaihtamaan kun kokonaisuudessa on niin monta muutakin muuttujaa.
Honzo = "New School" all mountain -pyörä jossa ketteryys on taiottu lyhyellä taka-akselilla, mutta keulakulma on maltillisempi 68,5 astetta. Ohjaamo on myös vähän pidempi ja stemmi lyhyempi = "ajettavampi" ohjaustuntuma. Tällä voi rysäytellä ja ajella alamäet ja pikku dropautukset turvallisimmin mielin. Tuntuu hyvinkin ketterältä peliltä eikä takajousitusta kaipaa polkuajelussa, kivikkoisissa alamäissä kyllä jos haluaa "ottaa kaiken irti" mutta kun nämä meidän kivikkoiset alamäet on pituudeltaan mitä on niin... Honzon Revelation 20 mm akselilla on muuten todella tukeva paketti, ja tukevuutta antaa myös hyvät WTB:n i23 vanteet
Mullahan kävi vähän noin myös, olen mahdollisesti luopumassa omasta all round 29" täpäristäni kun luulen että Honzo tyydyttää 95% ajotarpeista. Ajelen sillä sinkulana mutta äkkiäkös siihen vaihteet viskaa Tahkoa varten. Tai sitten ei. Tahko on jo läpäisty omaan ennätysaikaan 29":llä 32/11-36 setupilla, joten en koe ongelmaksi Honzon etuvaihtajan puutetta Suomessa. Tuo Tahko lienee raskainta ajoa mihin joudun kotomaassa.

Alkujaan tämän lähetti
Jsavilaa
Onko vertailu ajatuksia Unitin ja Honzon kesken? Oon toista pyörääni (täysjousto Trek) vaihtamassa Konaan ja alkuun ajatus oli ehdottomasti laittaa täpärin tilalle täpäri (Hei Hei tai Tanuki) mutta toistuvat kehut Honzosta ja joku ylistävä koeajo raportti Tarosta (+ hyvä fiilis Unitista) pisti miettimään uudestaan että mihin sitä rahansa sijoittaisi. Lähinnä kiinnostaa kuin lähellä / kaukana nuo Honzo ja Taro on Unittia että oisko mulla semmosen oston jälkeen hyvin saman tyylinen jäykkäperä kuin nytkin.
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Kirjanmerkit