GiantAjopyoraLostInLaplandElectrobikeCanyon
Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4
Näyttää tulokset 91 - 106 / 106

Aihe: Mekaaniset levyjarrut

Muutaman sata kilsaa noilla FirstGearin paloilla ajellut. Ihan ok tuntuiset olleet. Märällä ei vielä kokemusta

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
    Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Paaas kokeillen ja kerro meille muille BB-7 kamuillle miltä tuntui. Ei oo hinnalla pilattu nuo.
    En pannu kokeeks. Mulla olikin kävelymatkan päässä lähin fillarikorjaamo ja sieltä löytyi EBC:n vihreää oikeinkin näpsään hintaan. Laitoin sellaiset eteen. Sisäänajo vielä menossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti peruspertti Katso viesti
    Muutaman sata kilsaa noilla FirstGearin paloilla ajellut. Ihan ok tuntuiset olleet. Märällä ei vielä kokemusta

Mitähän materiaalia nämä ovat?

Ei löydy mistään tietoa, mutta orgaaniset varmaan. Ei ole isot odotukset keston suhteen ja saattavat mennä vaihtoon heti jos eivät toimi märällä

FirstGearin jarrupaloilla nyt märälläkin ajeltu. Ei tarvitse soittokelloa. Pitävät aivan kauheaa meteliä. Pitokaan ei märkänä ole hyvä. Meni vaihtoon

Palat niin pieni kustannus ettei paskoilla kannata ajella...

Olikos se niin, että BB7 road ei toimi suoratankoisessa pyörässä, kun vetosuhde on eri?

^ Toimii ainakin siten, että laittaa maantievetosuhteella olevat jarrukahvat esimerkiksi jotkut tuolta: https://www.bike-discount.de/en/bike...-brake-levers/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Noiden kahvojen vetosuhteen mekaanisissa hieman henkimaailman hommia ja ei mene välttämättä niin kuin sanotaan. Itsellä aikoinaan kevennys Titaanissa Kooka Racha kahvat ja TRP:n kevyet cantit, toimi hienosta, samat kahvat jatkoivat elämäänsä XTR:n ekoissa V-jarruissa, toimi upeasti ja viimeisen kerran TRP Spyren mekaanisissa levyissä missä väitettiin ettei toimi, mutta mitä vielä, hienosti toimi!

Itse ihmettelen, miksi ei toimisi eri vetosuhteella.

Jos nyt ymmärsin oikein että maantie versio vaatii vähemmän vaijeria niin se varmaan toimii maastokahvoilla.
    Maantiekahvoilla ei taida maastoversiot sitten pelittää.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

K.Kuronen Guest
    Kahva toimii myös vipuvartena: mitä pienempi on vaijerin liike, sitä suurempi on vipuvarsi. Pitkävetoisen kahvan vipuvarsi on pienempi, joten lyhytvetoiseen satulaan välitettävä puristusvoima jää pienemmäksi.

(Muistelisin, että joskus maastopyörässäni olleet Sramin 9.0:ssa oli joku säädettävä palikka kahvan sisällä muuttamassa vetosuhdetta, tai jotakin.)

Minun luulemani tieto on, että pitkälänkiset V-jarrut vaativat pidemmän vedon ja kaikki muut toimivat lyhyemmällä vedolla. Asia voi olla toisinkin.

^ Se on juurikin noin eli canti/mini-V-/maantiejarrut on lyhyellä vetosuhteella ja mtb-V-jarrut pitkällä. Pitkävetoisella kahvalla maantielevyjarru toimii, mutta tehoa on vähemmän kuin lyhyen veteosuhteen kahvalla. Päin vastoin tehoa olisi normaalia enemmän, mutta toimii myös huonosti, koska jarrua on vaikea tai mahdoton säätää niin, että se jarruttaa, mutta ei laahaa.

Kahvoista ja jarruista riippuen ristiinnaittaminenkin saattaa onnistua jollain tapaa (ja vannejarrujen kohdalla se riippuu myös siitä, missä kohtaa jarrutapit sijaitsevat rungossa vanteeseen verrattuna, koska myös se vaikuttaa kokonaisuuden vetosuhteisiin.)

E: Sekin kannattaa muistaa, että myös maantiekahvojenkin vetosuhteet vaihtelee. Shimanoissa on pisin, Campassa lyhyin ja Sram niitten välissä. Kaikki mekaaniset levarit on Shimanon kahvoilla tehottomampia kuin Sramin kahvoilla, mutta vaativat Srameilla tarkempaa säätämistä kuin Shimanoilla ja kaikki ei toimi Campan kahvoilla ollenkaan. Joistain mekaanisista on Campa-vetosuhteelle omat versionsa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Kyllä. Hyvä selostus. Meinasin juuri sitä, että hommat saa toimimaan säädöillä (tarpeeksi hyvin), mutta teho totta kai vaihtelee eri vetosuhteilla.

Toimiskohan noi satulat näillä:

https://www.bike-components.de/en/Av...er-Set-p47433/

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

^Veikkaan että toimii mutta jos ei niin ei kauheasti takkiinka tule.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •