Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 104

Aihe: Luisteluhiihto for dummies

Luisteluhiihto for dummies

Tässä vähän omia normista poikkeavia kokemuksia luisteluhiihdon saloista kun olen vuosia aihetta insinööriasenteella seurannut.

Tausta on sellainen että 80-luvun lopulta omat hiihtoni ollut pelkästään luisteluhiihtoa - pidän luistelun vauhdikkuudesta ja rytmistä - pitovoitelu ei ole myöskään kiinnostanut tippaakaan.
    Lisäksi olen päässyt hyvissä olosuhteissa lähinnä Helsingin Paloheinässä harrastamaan.

3 paria luistelusuksia kaikki 80-luvulta tai 90-luvun alusta. Sauvat toki 2000 luvun hiilikuitua.
    Suksista - näin pyöräilyfoorumilla kun ollaan niin suksia voi hyvin verrata maantiepyörään: Geometria oltava sopiva (pituus ja kantavuus) ja painolla on merkittävä vaikutus. Omia suksia punnitessani olen huomannut isoja eroja jotka myös tuntuu - voi verrata kiekkojen painoon. Varsinkin pehmellä kelillä luistelussa joutuu suksia nostamaan ihan urakalla joten painolla iso merkitys.
    Voitelusta - oma kokemukseni on että tietyt kelit on sellaisia että voi verrata että pyöräilisi kumit tyhjinä. Mielummin jätän ne kelit kokonaan väliin (viime sunnuntaina piti silti yrittää). Muuten viime vuodet on voiteluni ollut hyvin yksinkertaista - pelkästään HF-palaa hangattuna. Toimii hieman eri tavoin säädeltynä mainiosti -12 - +3 keleillä täällä rannikolla. Avainjuttu on että käytän 10min voiteluun ennen jokaista lenkkiä. Siklaus ihan puukonterällä vaan (silottaa ja puhdistaa tehokkaasti), sitten HF pintaan. Hankausta korkilla - jos lämpimämpi kevyemmin ja jos kylmempi niin pidempään ja kovemmin kiiltäväksi. Jos plussan puolella niin lopuksi vedän kylmästi kertaalleen teräsharjalla viistot kuviot estämään liimautumista.

Tällä antiikkikalustolla ja pikavoitelulla niin täytyy todeta että Paloheinää 400km tällä kaudella hiihtäneenä niin olisiko 10 kaveria ohittanut alamäessä. Painan toki vähän yli 80, jolla tietty vaikutus, mutta silti vähän ihmettelen luisteluhiihdon ja voitelun hifistelyä. Vähän samanlaista kun vaihtaisi joka pyörälenkille optimaaliset kumit alle ja eri olosuhteisiin olisi erimallisia pyörän runkoja tai kokonaisia pyöriä.

Liukkaita ja aurinkoia hiihtokelejä vielä kaikille!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ccg Katso viesti
    --- silti vähän ihmettelen luisteluhiihdon ja voitelun hifistelyä. Vähän samanlaista kun vaihtaisi joka pyörälenkille optimaaliset kumit alle ja eri olosuhteisiin olisi erimallisia pyörän runkoja tai kokonaisia pyöriä.
    No mutta monillahan ON autotalli täynnä pyöriä, että aina löytyy fiilikseen, keliin ja lajiin sopiva. Samaten monilla hiihtäjillä on suksia monta paria, erilaiselle lumelle ja eri keleihin. Perusharrastaja pärjää yhdellä pyörällä tai suksiparilla, mutta niitäkin on jotka haluaa panostaa. Toisille se suksien voitelu on osa harrastusta, vähän kuin pyörien rakentelu toisille.

Mut hyvä meininki sulla on!

aika brutaalilta kuulostaa tuo voitelu tekniikka...
    Varo ny vähä!

Classic for bikers

Pertsan suksien voitelu ( pito ) ottaa aikaa ehkä 5 minsaa. Eteneminen käy sutjakkaasti ja harjoittelu auttaa kesällä fillarointia. Yhdet välineet riittää harrastamiseen ja alustoja löytyy mistä vain. Pertsan hiihto kehittää tasapainoa, vahvistaa vatsalihaksia, kehittää selkää ja ylävartalon lihaksia, jotka juuri pyöräillessä (ainakin maastossa) ovat kovimmilla. Siis vaihtakaa arvon pyöräilijät luisteluhiihto perinteiseen tyyliin ja tulette kesällä huomaamaan, että lihaskunto on erinomainen ilman saleilla notkumista.

Hyviä kelejä kaikille tasapuolisesti!!

Kyllä ne 90-luvun sukset luistaa nykysuksiin nähden alamäissä varsin tasapäisesti. Suksien ylämäkien nousuun on tullut varsin suuri kehitys viime vuosien aikana. Tämä tietysti omien kokemuksien mukaan. Käytän itse kumminkin lähestulkoon aina samaa vuodetta siel suksen pohjassa normilenkillä. Suksia tulee voideltuu ain tarpeen mukaan. Ja niitä vapaan suksia nyt tällä erää sattuu olemaan kaapissa hieman useempi. Eli pakkaselle yksi pari plussakeleille on sitten 3 parii jostain väittäisin likipitäen aina yhden parin olevan liukkain. Tosin yhdet näistä nollakelin suksista on tarkoituksella semmoiset jotta jääkelilläkin pysyvät alla. Lopputuloksen voisin sanoo jotta yksi pari plussalle ja yksi pari pakkaselle niin alkaa olemaan vapaalle melkoisen hyvä kalusto olemassa, jos ei numerolappua kovin vakavasti ole vetämässä rintaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikael52 Katso viesti
    Pertsan suksien voitelu ( pito ) ottaa aikaa ehkä 5 minsaa. Eteneminen käy sutjakkaasti ja harjoittelu auttaa kesällä fillarointia. Yhdet välineet riittää harrastamiseen ja alustoja löytyy mistä vain. Pertsan hiihto kehittää tasapainoa, vahvistaa vatsalihaksia, kehittää selkää ja ylävartalon lihaksia, jotka juuri pyöräillessä (ainakin maastossa) ovat kovimmilla. Siis vaihtakaa arvon pyöräilijät luisteluhiihto perinteiseen tyyliin ja tulette kesällä huomaamaan, että lihaskunto on erinomainen ilman saleilla notkumista.

Hyviä kelejä kaikille tasapuolisesti!!
    pitäähän niitä luistovoidellakin,luistelusuksien voitelu ja käsittely senjälkeen vie korkeintaan 10 min ja tarvitaan kelistä riippuen joka 3-5 kerta,luisteluhiihtäen eteneminen käy vielä paljon sutjakkaammin ja yhdetkin välineet riittävät,en vielä ole tavannut hiihtäjää mikä hiihtäisi kerrallaan kaksilla välineillä.Luisteluhiihto kehittää mainitsemiasi ominaisuuksia ja tasapainoa vielä paljon paremmin,suosittelen sauvoittaluistelua missä sitä todella tarvitaan,jatkan monen muun pyöräilijän kanssa luisteluhiihtoa edelleen.
    retkupyöräilijä

Mitäs arvon raati sanoo, mitä teen väärin kun luistellessa suksi tahtoo luistaa sivulle?
    Luisteluhiihtäjänä olen täysin aloittelija. Ko. sukset on mulla ollut kyllä jo monta vuotta, mutta aina on innostus loppunut muutaman kerran jälkeen ku monot on puristanut saatanasti ja hiihdossa ei ole päässyt edes suoran päähän. Tänä talvena otin itseäni niskasta kiinni ja olen käynyt harjoittelmassa varmaan jo 15 kertaa. Enää ei monotkaan juurikaan purista, eli jalka on tottunut ja mono muotoutunut.
    Suksien jäykkyydestä sen verran, että painoin ne ostaessani ehkä 5-10 kg vähemmä ja sukset speksattiin pakkaskelille. Atomicin Pro Race skate taitaa olla. En osaa sanoa onko suksi liian löysä. Todella pehmeällä kelillä ne kuitenkin kyntää.

Tänään pääsin jo auttavasti ~5 km hiihdettyä pienissä pätkissä. Kun oikein keskittyy niin pehmeällä kelillä kykenen kuokkimaan tasaisella joten kuten, kunnes hieman väsyy ja keskittyminen herpaantuu. Sen jälkeen on pakko tukea jokaista potkua sauvatyönnöllä, tai suksi lipeää potkussa. Ylämäessä en kykene kuokkimaan lainkaan. suksi vain lipeää potkussa.
    Liu'un yritän tulla tasapohjalle ja saada tasapainon suksen päälle. Potkussa täytyy sisäkanttia kääntää paljon ja jalkaa jännittää ja potkaista todella napakasti että suksi ei karkaa sivulle. Aina parempi jos jaksaisi hiihtää perse pitkällä puoli-istuvassa asennossa. Sääretkin tuli todella kipeäksi alkuun kun pääsin suoran päätä pitemmälle. Kovalla kelillä en ole voinut hiihtää ollenkaan, kun menee täysin tasatyöntöharjoitukseksi ja se on mielekäämpää perinteisen suksilla.

Tavoitteena on vielä tänä talvena oppisin luistelemaan siten pääsen kauppi-niihama välin jopa ilman hengähdystaukoa (vähä ja loivamäkinen muutaman kilometrin reitti). Toivottavasti hyvät hiihtokelit vielä jatkuu kuukauden verran.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Kuulostaisi siltä, että on Itsokilla liian löysä suksi.

Tasasella osaan kuokkia ja wassua yhtä aikaa enkä pysy letkassa mutta ylämäessä jotenkin käsittämättömästi pystyn meneen kohtuuvauhtia ja oisko mullakin löysä suksi ?

Nyt ei kyllä tee mieli enään yhtään hiihtää tänä talvena kun alkanut pyöräkausi....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti supertele Katso viesti
    En epäile etteikö tämä olisi todennäköisin syy. Kuitenkin suksi luisti sivuttain kun olin välissä aika paljon hoikempikin. Toki tällöin oli luistelutekniikka täysin olematon. Nyt mielestäni jo liki välttävä.
    Kai se on alettava laihduttamaan, että tämäkin selviää

Onko niin että jos suksi on liian löysä, niin suksessa ei riitä kiertojäykkyys ja kantti antaa periksi pelkästä painosta?

Minä taas luulen, että itsok ei mene kunnolla suksen päälle vaan liukuu kanttaavalla suksella.
    Jos baana on jäinen tämä on vielä tärkeämpää. Pehmeällä suksi puskee, jos liuku menee kantilla.
    Suksi kääntyy kantilleen vasta puristuksen(potkun) loppuvaiheessa. Kattelkaa mallia juutuupista.

Joku sanoi tuolla aikaisemmin, että pertsan suksia pitää luistovoidella. Minun mielestä se on ihan turhaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Minä taas luulen, että itsok ei mene kunnolla suksen päälle vaan liukuu kanttaavalla suksella.
    Jos baana on jäinen tämä on vielä tärkeämpää. Pehmeällä suksi puskee, jos liuku menee kantilla.
    Suksi kääntyy kantilleen vasta puristuksen(potkun) loppuvaiheessa.
    Yksi hyvä konsti kehittää luisteluhiihdon tekniikkaa on tarkastella vähän jättämiään suksenjälkiä juuri tampatulla uralla. Vielä jos saa jonkun tekijämiehen vetäisemään mallijäljet, alkaa homman juju selvitä. Paljon näkyy kyllä luistelujälkiä, joissa on tuo kantilla liuku ja paha kyntäminen näkyvissä.

Tutkiskelin aiemmin ihan tarkoituksella omia jälkiäni kaupin harjoittelu? radalla vasta-ajetulla ladulla. Jälki oli selkeästi ensin tasapohjainen ja kääntyi myöhemmin kantille. Mutta Hannu on oikeassa kuitenkin. Liukuvan suksen päälle tasapainoo pääseminen ei suju kovin hyvin. Kun oikein keskittyy, niin pääsen liukuvan suksen päälle ja hiihto sujuu vähän paremmin. Mutta heti kun vähän väsyy tai tulee muu häiriö, niin tekniikka katoaa ja liukuvan suksen päälle ei meinaa päästä tasapainoon.

Tuon luistelu hiihdon tasapainon saaminen on vaikea asia monelle, kun käsketään siirtää panopiste niin yleensä siirretään hartiat suksen päällle ja takapuoli jää suksien väliin, kun pitäisi neuvoa lantio suksen päälle jolloin painpiste siirtyy oikeaan paikkaan, sama hiihdettäessä kuokala tai tai vassulla tai muukreenilla työnnössä osataan olla suksen päällä mutta ei vastakkaisen puolen suksella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti supertele Katso viesti
    Mun mielestä on liian jäykkä, jos pehmeällä kelillä ei mene suoraan ja kyntää!
    Nehän oli speksattu pakkaskelille. Sillon suksi on yleensä jäykempi kun lauhemmalla.

Toivottavasti hiihtolatu kohta kääntyy kantilleen ja pääsee siihen pyörällä ajamaan

No kyntäminen ilmeni kun viime viikolla oli +5 astetta lämmintä ja latu oli oikeasti pehmeä. Rehellisellä pakkaskelillä en pysty hiihtämään lainkaan kun luistaa. Huomiselle on luvattu taas yöksi kova pakkanen ja iltapäivälle pikkupakkanen. Kaipa minä menen taas tekniikka radalle ja lähtösuoralle harjottelemaan liukua, painonsiirtoa ja potkua. Lauantaina ehtisi tietty Häijäällekin
    Pitäisi vaan olla ensi selvää että kumpi pettää pahemmin tekniikka vai väärä suksi.

edit. tein sukselle paperitestin muovimatolla, jos siitä nyt mitään hyötyä on. Pari tyssäsi liikkeen ~40 cm varpaiden etupuolella ja aikalailla keskellä jalkapohjaa. Oikeasti kovalla pohjalla varmaan hieman pitemmällä. Jotta paperi olis menny kantapään kohdalle tai jopa sen taakse, niin käytännössä puolet painosta pitää siirtää toiselle jalalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bonzorno Katso viesti
    Mun mielestä on liian jäykkä, jos pehmeällä kelillä ei mene suoraan ja kyntää!
    Nehän oli speksattu pakkaskelille. Sillon suksi on yleensä jäykempi kun lauhemmalla.
    Itsok muokkasi tätä : 06.03.2013 at 21.37

Väittäisin että luistelutekniikan oppiminen vaatii liukkaan suksen (tai sopivan kelin), nihkeällä kapulalla se liuku ei lähde kunnolla eikä sen suksen päälle pääse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Väittäisin että luistelutekniikan oppiminen vaatii liukkaan suksen (tai sopivan kelin), nihkeällä kapulalla se liuku ei lähde kunnolla eikä sen suksen päälle pääse.
    Tuon kyllä allekirjoitan täysin. Kannattaisi ehkä kokeilla reippaasti ilman sauvoja sitä luistelua. Siinä saisi sen painon helpommin siirrettyä suksen päälle ja harjoiteltua liukua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    No kyntäminen ilmeni kun viime viikolla oli +5 astetta lämmintä ja latu oli oikeasti pehmeä. Rehellisellä pakkaskelillä en pysty hiihtämään lainkaan kun luistaa. Huomiselle on luvattu taas yöksi kova pakkanen ja iltapäivälle pikkupakkanen. Kaipa minä menen taas tekniikka radalle ja lähtösuoralle harjottelemaan liukua, painonsiirtoa ja potkua. Lauantaina ehtisi tietty Häijäällekin
    Pitäisi vaan olla ensi selvää että kumpi pettää pahemmin tekniikka vai väärä suksi.

edit. tein sukselle paperitestin muovimatolla, jos siitä nyt mitään hyötyä on. Pari tyssäsi liikkeen ~40 cm varpaiden etupuolella ja aikalailla keskellä jalkapohjaa. Oikeasti kovalla pohjalla varmaan hieman pitemmällä. Jotta paperi olis menny kantapään kohdalle tai jopa sen taakse, niin käytännössä puolet painosta pitää siirtää toiselle jalalle.
    Tietysti se voi olla väärä suksikin, mutta kyllä ensin epäilisin puutteellista tekniikkaa. Ihan vain sillä perusteella että olen paininut itse samojen ongelmien kanssa, enkä ole saanut pakettia kohdilleen. Vika ei kyllä meikäläisen tapauksessa ole ollut suksissa, sillä olen kokeillut monilla joita ammattimiehet ovat sanoneet minulle sopiviksi, eli tekniikka pykii pahasti. Varmaan sanonta että harjoitus tekee mestarin pitää paikkansa. Mutta itsellä on harjoitukset jääneet vähemmälle kun on vähän uskon puute vallannut omat tekemiset.

Minulla jostain syystä suurin ongelma on kuokan työntöpuolen potku, joka ei meinaa pitää ei sitten millään vaan helposti lähtee lipeämään sivulle, toisen puolen potku on sitten parempi. Ylämäessä homma menee sitten sellaiseksi sähläykseksi että siitä potkusuksesta loppuu liuku ja sen sitten tietää minkälaiseksi kinkeämiseksi se menee pelkillä käsillä.
    Varmasti hyvä neuvo on se että jalka tuodaan keskemmälle alle josta potku sitten lähtee. Olen huomannut että potkun saa paremmaksi kun painuu potkuun valmistautuessa polvista vielä alemmaksi, jolloin ei tapahdu sitä sahapukkihiihtoa suorilta jaloita. Nämä ja monta muuta asiaa on pidettävä mielessä että homma onnistuisi. Se vain on hieman vaikeaa siinä hiihdon tuoksinassa jossa kaikki asiat täytyy tehdä lyhyessä ajassa. Ainakaan minä en ole siinä onnistunut vielä, toivottavasti joskus. Että samassa veneessä ollaan ja tuntuu ettei rantaa näy.

Terve!

Jos sinulla ei ole ketään tuttua aktiivihiitäjää joka voisi katsoa niitä suksiasi niin vie ne sukset sinne Häijäälle mukanasi. Osaavat siellä sanoa että sopivatko sinulle yleensä ja esim. mille kelille.

Tosin siinä voi käydä niin että tulet sieltä kahden parin kanssa ulos

tein sukselle paperitestin muovimatolla, jos siitä nyt mitään hyötyä on. Pari tyssäsi liikkeen ~40 cm varpaiden etupuolella ja aikalailla keskellä jalkapohjaa. Oikeasti kovalla pohjalla varmaan hieman pitemmällä. Jotta paperi olis menny kantapään kohdalle tai jopa sen taakse, niin käytännössä puolet painosta pitää siirtää toiselle jalalle.
    Suksen takapaine-alue jalan keskellä? Muovimatto voi hieman joustaa ja vaikuttaa näin tulokseen (erityisesti kannan osalta). Mutta jos paine-alue on jalan keskellä niin ei ihme että suksi "lipsuu alta". Kannattaa pyytää Häijäälta tai muusta ammattiliikkeesta painosi mukaan valittu suksipari testiin, tällä tavalla saa helpommin selville johtuuko ongelma välineistä vai tekniikasta. Oikeat välineet kasvattaa aina motivaatioita, helpottaen oikean tekniikan omaksumista ja hiihtämisen mielekkyys nousee aivan uudelle tasolle ja kuten tiedämme hiihtäjän painon vaikutus suksen toimintaan on kaikkein suurin. Vanhat Atomicin WC skatet on erityisen tunnettuja "hankalasta epävakaasta käytöksestä" (johtui lyhyistä terävistä paine-alueista) kunnes he muuttivat suksen runkorakenteen kaudelle 11/12.

SHL suksihuoltokoulutuksesta poimittua http://www.saunalahti.fi/shlhelp/huo...usaineisto.htm

"Kun hiihtäjä paperiliuskatestissä seisoo koko painoaan yhden suksen päällä, on sen kannettava hiihtäjää niin, että paperi liikkuu vapaasti myös ponnistuksen aikana. Suksen jäykkyyden tulee yltää kantaosassa noin 10 cm kantapään taakse ja kärkiosassa 30-50 cm ison varpaan etupuolelle."

Onhan tuo painealue ehkä hieman keskellä, mutta ainakaan pehmeämpään keliin ei tuo nyt mitenkään erityisen pahalta kuulosta.

Myös JSportissa Ylöjärvellä on erittäin asiantuntevat myyjät, eikä ole niin kaukana kuin Häijää (oletuksena että asuu Tampereen suunnalla, kun Kaupista puhuit).

Sellainenkin tuosta tekniikasta tuli mieleen, että joskus näkee aloittelevia hiihtäjiä, jotka pyrkivät menemään kuokkaa, mutta rytmi onkin enemmän mogreenia, jolloin menosta voi tulla raskasta ja tuo tasapaino/työntö ei meinaa löytyä millään. Tosin jos jo 15 kertaa olet käynyt harjoittelemassa, niin tuota ongelmaa tuskin enää on. Kuokkaa monesti harjoitellaan todella jyrkässä ylämäessä, välillä sauvojen kanssa ja välillä ilman, jolloin painonsiirron pitäisi parantua. Toki jos tuntuu, että suksi ei millään pidä alla edes tasaisella, niin ei se kyllä sitten mäessäkään pidä, eli sinänsä se suksen sopivuus kannattaa kyllä tarkistaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti T6700 Katso viesti
    Onhan tuo painealue ehkä hieman keskellä, mutta ainakaan pehmeämpään keliin ei tuo nyt mitenkään erityisen pahalta kuulosta.
    Itsokin sukset on pakkaskelin pelit ja kuvauksesta päätelleen ne ei toimi pehmeilläkään lauduilla, paino toki vaikuttaa toimivuuteen, mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla kaupan testisuksia se kun ei maksa mitään (testatessa) kun yrittää hiihtää väärillä välineillä. Jos merkkiä ei välttämättä halua vaihtaa niin vinkkinä Kalevan Prismassa on tarjouksessa tämän kauden Atomic World Cup Skateja 199 euroa (Intersporteissa 249), osaavat myyjät tuntuu myöskin olevan, omani valittiin 10 parista kunnes löytyi "sopivat".

Luistelu hiihdossa siis siirretään painoa sukselta toiselle. Mikä kuulostaisi olevan ymmärrettynä jossain määrin. Mutta pari pientä perus asiaa. Miksi puhutaan ain askelluksesta? Koska uuteen liukuun lähtö on käytännössä "kävely" askel eteenpäin. Monon kärken ja kantapään väliin pitäisi monosi mittainen väli jäädä. Tämä hieman saattaa helpottaa hahmottamaan mitä siinä suksen päällä tehdään.

Hyviä tapoja oppia olemaan suksen päällä on koittaa saada yhteen liukuun useampi tasatyöntö aikaiseksi. Tarvitsee onnistuakseen olemisen suksen päällä kunnolla. Sauvoitta opiskelu on hyvä tapa aloitella. Muista kumminkin ensi vaiheessa pistää ne kädet sinne selän taakse edestä häiritsemästä sekä tasapainoo antamasta. Kun olet oppinut mitenkä homma toimii voidaankin siirtyä käsiä käyttämään kulloiseen hiihtotapaan sopivaksi, mutta ne sauvat pysyvät edelleen poissa kädestä. Tämä jälkimmäinen harjoite on enemmänkin korvien väli jumppaa.

Vapaan suksi ei muuten sitten missään nimessä saa olla niin löysä jotta yhdellä suksella painon ollessa paperi alla lakkaisi liikkumasta kokonaan. Yleensä vapaantyylin suksien paine alueet ovat varsin etäällä siteestä. Tai ainakin niissä suksissa mitä minulla on kaapissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tee_pu Katso viesti
    Luistelu hiihdossa siis siirretään painoa sukselta toiselle. Mikä kuulostaisi olevan ymmärrettynä jossain määrin. Mutta pari pientä perus asiaa. Miksi puhutaan ain askelluksesta? Koska uuteen liukuun lähtö on käytännössä "kävely" askel eteenpäin. Monon kärken ja kantapään väliin pitäisi monosi mittainen väli jäädä. Tämä hieman saattaa helpottaa hahmottamaan mitä siinä suksen päällä tehdään.

Hyviä tapoja oppia olemaan suksen päällä on koittaa saada yhteen liukuun useampi tasatyöntö aikaiseksi. Tarvitsee onnistuakseen olemisen suksen päällä kunnolla. Sauvoitta opiskelu on hyvä tapa aloitella. Muista kumminkin ensi vaiheessa pistää ne kädet sinne selän taakse edestä häiritsemästä sekä tasapainoo antamasta. Kun olet oppinut mitenkä homma toimii voidaankin siirtyä käsiä käyttämään kulloiseen hiihtotapaan sopivaksi, mutta ne sauvat pysyvät edelleen poissa kädestä. Tämä jälkimmäinen harjoite on enemmänkin korvien väli jumppaa.

Vapaan suksi ei muuten sitten missään nimessä saa olla niin löysä jotta yhdellä suksella painon ollessa paperi alla lakkaisi liikkumasta kokonaan. Yleensä vapaantyylin suksien paine alueet ovat varsin etäällä siteestä. Tai ainakin niissä suksissa mitä minulla on kaapissa.
    Eikö tuo mitta jossa jossa kärjen ja kantapään väliin jää monon mitta ole hieman pitkä askeleeksi tai miksi sitä eteenpäin tapahtuvaa liikettä sitten haluaa kutsuakkin? Luulisi että jos sitä liukuun tulevaa jalkaa kurkotetaan tuonkin verran eteen, niin siitä on huonompi painautua alas potkuun. Siis tarkoitan että eikö noinkin pitkä harppaus juuri aiheuta aloittelijalle sitä epätasapainoa hiihtoon? Näin olen ainakin itse kokenut asian kun olen koettanut ottaa sitä Jylhän mainostamaa "askelta eteen". Tuppaa jäämään askel huomattavasti lyhyemmäksi kuin edellä on esitetty.

Täällähän on tullut paljon hyviä vinkkejä. Kyllä minusta alkaa pikku hiljaa tuntumaan, että suksi ei oikein toimi sen lisäksi että tekniikkakin on aika hukassa.
    Soitin äsken Häijäälle ja sano että löytyy hyllystä ainakin Fisheriä ja Rossignolia sopivana kohtuullisesta hintaluokasta (~ +200 e). Taidanpa lähteä aikasin töistä ja kävästä pikasesti Häijäällä, jos opettelu vaikka helpottaisi hieman.

Mitä jyrkempi mäki on sitä pitempi askellus olisi syytä saada aikaan. Tämä askelluksen mitta lasketaan uuden suksen maahan painautumis kohdasta. Tasaisella puolikas monon mitta on varsin hyväksyttävä suorite. Luistimilla voidaan luistella koko ajan kyykyssä ollen. Hiihdossa taas käytetään kokovartaloa ylös alas liikkeeseen. Käsin tehtävä työntö hieman muistuttaa tasatyöntöä. Niin ja eikös suksi ollut tarkoistus ain saada lähtemään mahdollisimman suoraan eteenpäin.

En haluaisi olla ilkeä mutta eikö hiihtokoulu olisi se oikea paikka? Itse sain yhdellä kerralla jo niin paljon vinkkejä että heti alkoi hiihto paranemaan. Ja suksikin alkoi toimimaan paljon paremmin. Itsellä ei ole mitkään huippusukset mutta kyllä ne suurimmassa osassa kelejä toimivat, ainoastaan pehmeässä lumessa luisto katoaa kaverin suksiin verrattuna käytännössä kokonaan.
    Aika monessa asiassa mennään nykyään pelkästään välineiden kautta, paras pyörä, parhaat sukset jne. Miksei niitä tekniikoita opettelisi kunnolla, ei se niin vaikeaa ole. Palkkaa tosiaan vaikka joku aktiivihiihtäjä yksityisopettajaksi muutamaksi puolituntiseksi (tunnit parin viikon välein), varmasti hyödyllisempää kuin niiden parhaiden suksien metsästäminen.

Lisää...

Kauhulla välillä katselen kun hiihto ei kulje niin heti mennään uusia suksia ostamaan. Pari viikkoa sitten taas juttelin erään puolitutun kanssa ja uudet sukset oli hommannut. Kulkee kuulemma paremmin. Olisi pitänyt kai sanoa, että kannattaisi ehkä opetella vähän tekniikkaakin, nyt menee kuokalla kaikki paikat. Luisteluhiihtoa aloitellessani kaveri painotti sen tärkeyttä, että osaa kuokan molemmin päin. Pääsee mutkat jne. paremmin. Yritin alkuun mutta aloin vähän miettimään asian järkevyyttä ja päätin panostaa wassun opetteluun. Nyt wassuttelen varmaan puolet lenkistä, kaveri kuokalla pelkästään. Ja ihmettelee aina kun ei kulje...

Mitäs arvon raati sanoo, mitä teen väärin kun luistellessa suksi tahtoo luistaa sivulle?
    Aika usein syy on liian löysässä suksessa jossa paineet tulee liian lähelle sidettä. Suksen "pettäminen" voi tulla sekä kantaan että keulalle. Keulalta tuleva pettäminen voi johtua myös painopisteestä joka on liian takana eli liukuasento jää pystyyn. Jos joku on käyttänyt korokepaloja siteiden alla, silloin voi tulla keulan kanssa ongelmia. Kannalta joku mainitsikin että paine on suoraan kantalapun alla.

Toki oikeassa painoluokassa voi myös olla ongelmia. Suksi jossa on pitkät painealueet se vaan tahtoo olla levoton hiihtää. Toki sellaiselle sukselle on myös käyttöä mm. viimeviikon loppuna pirkassa jos oikein ymmärsin
    "Lapasesta lähti..."

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •