Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: Painoa kestävät renkaat

Painoa kestävät renkaat

Olen pari kesää vetänyt Bob Yakia, kahdet eri renkaat ovat revenneet kyljistä. Eka kesänä kyseessä oli Big Apple, toisen renkaan merkkiä en muista. Ensi suvena olisi tarkoitus vetää kärryä Virossa. Olisiko esitystä renkaasta, koko on 28.

Nykypyörässä on Rohloff vääntövarrella, joka tekee takapyörän irrottamisesta työlään eli en mielellään harrasta tien päällä.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ei kai Yak juuri lisää painoa takarenkaalla. Paljon enemmän paino lisääntyisi laukkujen kanssa. Mäissä, jos joutuu jarruttelemaan lisäpainon kanssa, niin renkaat voivat tietty olla kovilla. Virossa ei vaan ole sitäkään ongelmaa, kun mäkiä ei ole.

Vedin Yakia Helsingistä Välimerelle. Kahden henkilön kamat leirivarusteineen. Takarenkaana oli Schwalbe Marathon Supreme. Se oli reissun jälkeen kuin uusi.

Ehkäpä kyljen repeämiset vialla johtuivat jostain muusta. Sattuiko mukana reissussa olemaan kunnon pumppu? Kuinka usein tsekkasit paineet?

Renkaat kyllä kestää, vain keveimmissä on ilmoitettu painorajat...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Vedin Yakia Helsingistä Välimerelle. Kahden henkilön kamat leirivarusteineen. Takarenkaana oli Schwalbe Marathon Supreme. Se oli reissun jälkeen kuin uusi.

Ehkäpä kyljen repeämiset vialla johtuivat jostain muusta. Sattuiko mukana reissussa olemaan kunnon pumppu? Kuinka usein tsekkasit paineet?
    Kiitos - avauduin aiheesta tänne kerran aikaisemmin, ja silloin joku toi peliin käsitteen renkaan kantavuus. Nöösinä otin sen todesta. Toisaalta eturenkaassa on aina ollut samat huolimattomat paineet and no problem. Samoin pyörissäni laajemminkin. En ole kovin tarkkaan niitä seurannut. Viimeksi on jotain terävää mennyt läpi päällipinnasta.

Vika voi olla paineissa.

Tuo takalaukkujen painoa lisäävä vaikutus on itsellänikin ollut ihmetyksen aiheena, siis suhteessa tähän ongelmaani.
    Kiitos Kare rengasmerkistä. Viron otin esiin lähinnä sen vuoksi, että rengasliikkeitä ei välttämättä ole kovin taajaan, kuten muuten täälläkään.
    via muokkasi tätä : 17.02.2013 at 09.16

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Renkaat kyllä kestää, vain keveimmissä on ilmoitettu painorajat...
    Mitä ovat nuo keveimmät, mistä ne tunnistaa - viime kesän renkaat oli valittu jonkin täällä olevan keskustelun perusteella. Kriteerit saattoivat olla jotkin muut kuin minulle keskeiset, tiedä häntä. Se rengas jäi matkalle, halpis se ei kuitenkaan ollut.

http://www.schwalbe.com/gbl/en/suche...Produktgruppe= Tuossa esim. valmistajan sivulla kerrotaan renkaan muiden speksien joukossa että max. kuorma 100 kiloa.

http://www.schwalbe.com/gbl/en/suche...Produktgruppe= Tuossa esim. valmistajan sivulla kerrotaan renkaan muiden speksien joukossa että max. kuorma 100 kiloa.
    Kiitos - pikaisella silmäyksellä Marathon Plus Tour 105 - 120 kg. Selvittelen asiaa lisää. Bob Yak aiheuttaa myös sivuttaisvääntöä mitä pyörälaukut eivät tee eli soratiellä rengas voi "tipahtaa" pieneen kiveen kylki edellä.

Käsitän että Bob Yakista oli mennyt rengas rikki. Siihen renkaaseen kohdistuu itse vetolaitteen omapaino + kuljetettavan tavaran paino jaettuna kahdella koska osa taakasta siirtyy itse pyörän kannatettavaksi. Sanoisin kyllä että rengasrikot johtuvat alhaisesta rengaspaineesta joka on murentanut renkaan sivujen tukikudosta kun sillä on ajettu niin että rengas litistyy liikaa ajossa alhaisen ilmapaineen johdosta. Ylämäessä saattaa isompi osa painosta kohdistua Yakin pyörän kannatettavaksi mutta sen pitäisi kuitenkin olla korkeintaan 30 - 40 kiloa.
    Sen olen vuosien mittaan oppinut että pitää tarkistaa että renkaissa on oikeat paineet kun on paljon omaa painoa ja ehkä 15 - 20 kiloa tavaraa pyörän päällä sen lisäksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti supertele Katso viesti
    Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ei kai Yak juuri lisää painoa takarenkaalla. Paljon enemmän paino lisääntyisi laukkujen kanssa. Mäissä, jos joutuu jarruttelemaan lisäpainon kanssa, niin renkaat voivat tietty olla kovilla. Virossa ei vaan ole sitäkään ongelmaa, kun mäkiä ei ole.
    Eiköhän vähän vajaa puolen kuorman painosta tule pyörän takarenkalle. Riippuu tietenkin siitä, mihin kuormaan painopisteen asettelee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NHB Katso viesti
    Eiköhän vähän vajaa puolen kuorman painosta tule pyörän takarenkalle. Riippuu tietenkin siitä, mihin kuormaan painopisteen asettelee.
    Tätä itsekin pohdiskelin viime kesänä ja olenkin pakannut sekä etu- että takapainotteisesti. Yhdistelmä käyttäytyy melko eri tavoin riippuen kuorman painopisteestä.
    Havaitessani repeämän pakkasin takapainotteisesti ja vähensin paineita, jolloin takapää keinui sivusuunnassa. Rengas kesti kuitenkin ajaa sekä päällystettyjä että hiekkateitä ehkä 120 km, jolloin pääsin sopivaan askartelupaikkaan.

Usko pois, ei ne kylkiongelmat johdu Yakista eikä kuormasta vaan siitä että et osaa pumpata renkaitasi.

Usko pois, ei ne kylkiongelmat johdu Yakista eikä kuormasta vaan siitä että et osaa pumpata renkaitasi.
    Voin uskoakin, mutta useita kesiä ajoin samalla pumppauksella ja kamalla niin, että tavarat oli tarakalla olevassa vanhan pakastimen korissa. Paino kohdistui suoraan ylhäältä. Bobin kanssa ilmeni sitten näitä.

Kesäksi on joka tapauksessa ostettava uudet renkaat taakse.

Löytyy noita tandem käyttöön tarkoitettuja renkaita, ne kyllä kestää. Mutta kollegoiden tavoin veikkaan ettei itse renkaalla mitään tekemistä ongelmasi kanssa.

Löytyy noita tandem käyttöön tarkoitettuja renkaita, ne kyllä kestää. Mutta kollegoiden tavoin veikkaan ettei itse renkaalla mitään tekemistä ongelmasi kanssa.
    Renkaita on monenlaisia, olen tänään surfaillut Schwalben sivuilla. Toisaalta olen käyttänyt fillaria yli 50 vuotta eikä ulkorenkaan hajoamisia ole ollut sitten ties kuinka kauan, jolloin sitä kohtaa vahvistettiin narulla, ennen kuin taas kuten olen kuvannut.

Mutta - kiitos kaikille vastanneille.

Ps. tässä ote eräästä aiheeseen liittyvästä keskustelusta Thornin forumissa, joku kyselee rengassuosituksia, 2011

I killed 2 Supremes just here in Scotland. Both on the rear and laden and lowered pressures. One took a lump on the tread, the other took a hernia on the sidewall from being dragged past too many granite rocks. I overtaxed them, charging down tracks and enjoying the squishyness they can give. That's what killed them. No punctures tho. And hardly any wear in the tread. They're just not tough enough for abuse.

I'd like to hold a Dureme in my hand and get a sense of it. You should do that.
    via muokkasi tätä : 17.02.2013 at 17.28

Jos haluaa pehmeämpää kyytiä, pitää valita leveämmät renkaat. Niiden kanssa paineet saavat olla alhaisemmat ilman, että kylki taittuu, koska renkaan jalanjälki on leveämpi. Leveämmät renkaat rullaavatkin paremmin kuin kapeat.

Liian vähäinen paine suhteessa kuormaan on lähes varma tapa saada hankaluuksia aikaan.

Olen nyt Schwalben sivuilta poiminut Dureme, Marathon Plus Tourer, Mondial - Evolution Line olisi tähtäimessä. Kun näen pyörän ja nykyisen renkaan koon, tilaan. Kovin leveä ei mahdu pyörimään.

Onko mielipidettä mainituista renkaista?

Sattuuko via pyörässäsi olemaan vannejarrut? Ja oletko tarkka säätämään niitä?

Äsken kurkistin renkaitani. Alla on Speed Kingit 35mm, siis takana. Ostin ne Sportaxin loppuunmyynnistä kuvion vuoksi eli sain edullisesti, talviajan käyttöön. Edessä on Marathon nastoilla. Todella käytän vannejarrua. Ja paineet on peukalokovat, joskus jääharjanteella on kuitenkin pohjannut. Rengas on asennettu syksyllä, ennen lumia. Ajettu joitakin satoja, ehkä tuhat. No problem läheltäkin katsottuna.
    Jarruja olen opetellut säätämään nykypyörän kanssa, edellisessä en säätänyt juuri mitään, ja hyvin pelitti silti vuodesta toiseen. Ketjujakaan en juuri rasvanut, puhdistaminen ei tullut mieleenkään.
    via muokkasi tätä : 20.02.2013 at 16.32

Lainaus Alkujaan tämän lähetti via Katso viesti
    the other took a hernia on the sidewall from being dragged past too many granite rocks.
    Siis tästä meni kyljet kiviin raapimalla, mikä on yksi ainakin maastopyöräilijää vaaniva mahdollisuus. Rotvallikivi varmaan tekee saman.
    ... Todella käytän vannejarrua. Ja paineet on peukalokovat, joskus jääharjanteella on kuitenkin pohjannut....
    Vannejarru voi raapia rengasta, jos ei ole huolellisesti säädetyt. Pohjaaminen vinkkaa, että rengas olisi liian pienillä paineilla tai sitten ajotyyli ei ota huomioon epätasaisuuksia.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

Pohjaamisen sallin tarkoituksella näin talvella. Kesällä paneita on enemmän.

Kuulostavat niin säntillisiltä nuo vian huoltopuuhat, että jatkossakin riittää kysymyksiä palstalla, kun milloin mikäkin pyörän osa oudosti ja yllättäen prakaa.

Osien vika.

Osien vika.
    Näin luodaan mielikuvia - seuraavan kerran kun kysyn jotain arvoisa nimimerkki voikin jo tokaista klassisen "Mitä minä sanoin!".
    Tuossa äsken pihalla käydessäni katsoin -93-mallisen Nishikini takarengasta sillä silmällä. Ei ole paineita tarkkailtu eikä jarruja säädelty - ei ole oikein tullut mieleenkään. Kulkee kuin...

Pyörääni renkaita lukuunottamatta en huolla itse - en myöskään viljele ruokaani itse, kummatkin toimet jätän ammattilaisille ja ostan palvelut.

On tarkoitus lähteä viemään Nishikin takakiekkoa huoltoon jotenkin fillarilla improvisoiden.

Fillarissa on joitakin käyttäjän hoidettavaksi tarkoitettuja huoltokohtia. Niiden laiminlyönti ostettuun palveluun vedoten kuulostaa mun korvaan vähän samalta kuin se, jos joku ei pesisi itse hampaitaan, koska hammaslääkäri.

Tässä kuvassa olevassa pyörässä on alla Big Applet. Kuorman paino ylittää kaikki järjen ja suositusten rajat, mutta renkaat kestävät, kun mikään ei ota kylkiin kiinni.

Suosittelen jarrujen säätöjen tarkastusta ja tarkastat vielä alkaako joku hangata renkaaseen silloin kun painetta on vähemmän. Kovin paljon ei tarvitse kylkeä kihnuttaa niin alkaa kudokset näkyä ja repeämä on lähellä. Et muuten kertonut pyörän jarrujen mallia. Niissäkin on selviä eroja esim. länkien muotoilussa joka vaikuttaa siihen miten herkästi leveämpi rengas alkaa ottamaan kiinni. Kuva myöskin selventäisi asiaa melkoisesti.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Tämä keskustelu on alkanut elää omaa elämäänsä.

Mutta nykyisessä käyttöfillarissani en oikeastaan muusta huolehdi kuin renkaista, jossain määrin, satulasta, Brooks ja ketjujen kireydestä (ei ole kiristintä) ja jarrupaloista ja -rasvasta.

Pyörä missä oli Big Applet on pois päivittäiskäytöstä, enkä tulle hinaamaan sillä enää. Se kuvio oli toissa kesänä, silloisia tilanteita en viitsi palauttaa, sillä niillä ei ole mitään tekemistä nykytilanteen kanssa.

Voisiko Sauli Lumikko luetella mitä muuta yllämainitun lisäksi minun tulisi huoltaa itse.

Sain juuri tietää, että eräs paikallinen fillarihuolto on saamassa Rohloffedustuksen. Mahtaako mun kannattaa hankkia senkään puolen kapistuksia itse. Oki Hesassa mainostaa öljynvaihtoa 20. Pohdiskelen juuri samaa auton kanssa, kanisteri maksaa 50-60 ja työ päälle. Muutaman kerran vuosia sitten olen sen tehnyt itse.

Ihan offtopic, olen kerran vaihtanut öljyt pyörääni ja todennut miten se käy, mutta...
    via muokkasi tätä : 21.02.2013 at 11.55

Tämä keskustelu on alkanut elää omaa elämäänsä.
    Tietyssä määrin, mutta on täällä tarjottu apua ongelman selvittämiseen. Toki paljon on tullut muutakin siinä sivussa.

Pyörä missä oli Big Applet on pois päivittäiskäytöstä, enkä tulle hinaamaan sillä enää. Se kuvio oli toissa kesänä, silloisia tilanteita en viitsi palauttaa, sillä niillä ei ole mitään tekemistä nykytilanteen kanssa.
    Selvennätkö vähän: onko nykyisellä pyörällä siis esiintynyt renkaan repeämistä, vai haluatko vain varmistaa ettei niin käy?

Mutta siis aiheeseen:

Schwalben sivuilta löytämäsi renkaat varmaan kestävät kaikki.

Ja taas ohi aiheen:

Minä(kään) en oikein usko, että renkaassa olisi vikaa, koska Schwalbe lupaa parhaalle Big Applelle maksimikuormaksi 135 kiloa ja Duremelle 145 kiloa (koossa 50-622). Kun oma kokemus on juuri päinvastainen (kts. kuva yllä). Vastaavaa kuormaa olen vetänyt myös Marathon Supremella (kuva alhaalla).

In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •