^Riippuu paljon reiästä, kesällä katselin kun kaveri tienposkessa asenteli sisuria litkutettuun renkaaseen kun ei paska tukkinut tuollaista reilun sentin vekkiä. Oli surullisen ilme ja sotkuista hommaa. Mutta kumpaisessakin puolensa, en sitä kiellä ja onneksi nykyiset sisurit kehittyneet takavuosista.
Ei kylläkään rengasrikkoja aikoihin mutta joskus miettinyt miksi ne kuitenkin hajoaa kun on paska ilma tai kiire johonkin.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Pitäis varmaan ajaa, että renkaat voisi rikkoutua.
^Siis aivan sama tapaus mutta oli se sotku niin mieleenpainuva että ei tehnyt mieli itse moista kokea.
Minäkin olen kerran katsellut vieressä miten paikkausnestettä roiskui eikä kamelinpaska paikannut reikää - ja miten kaiken lisäksi tubelessventtiili oli jotenkin onnistunut juuttumaan niin että pelkästään sen irrottamiseen meni aikaa enemmän kuin minulta keskimäärin menee tien laidalla kaikkineen, kiekon irrottamisesta satulalaukun vetoketjun sulkemiseen.
Mutta eikö sittenkin ole niin että jos tuommoista sotkua haluaa omakohtaisesti kokea, pitää ajaa nykykatsannon mukaan varsin kapeilla maantierenkailla ja korkeilla paineilla (joita ei enää käytetä)?
Olen näet ollut vieressä seuraamassa, kun 40-milliseen renkaaseen tuli autokyytiä kotimatkalle vaatinut repeämä kylkeen eikä se kovin sotkuinen juttu ollut (jos ei puhuta siitä että ennen uuden renkaan asennusta piti vanteesta putsata mahdollisesti siihen tarttunut ja kuivunut paikkausneste).
^Eikös maantierenkailla kuitenkin suht korkeat paineet, itse ainakin vanhanliiton kuskina käytän suht korkeita, vaikken maksimeja, mutta kuitenkin. Monasti miettinyt että onkos maantierengas kovilla paineilla sen herkempi rikkoutumaan kuin matalillakaan, itse en ainakaan sen kummemmin eroja löytänyt vuosikymmenien aikana.
Vanhemmalla iällä on tottunut vetämään ilman ylimääräisiä kumeja, sotkua tulee enemmän mutta on se sen arvoista.
^ ^ Netissä on rengaspainelaskureita, joilla voi leikkiä. Esimerkiksi 100-kiloinen kuski 7k-iloisella fillarilla kahden 500-millilitraisen pullon kanssa 30-millisillä renkailla lähtee erään laskurin mukaan ajamaan mukavuuspainotteista lenkkiä huonokuntoisella asfaltilla noin 4.5 barin paineilla. Jos ei arveluta laittaa 32-millisiä- ja fillari on sen verran uutta mallia että rengastilaa on - niin 4 bar riittää mainosti.
En usko että tämän foorumin valkoisen viivan seuraajat pitäisivät noita paineita mitenkään ylioptimistisina.
Mutta joka tapauksessa kun puhutaan otsikon renkaista tai gravelrenkaista yleensä, niin sille mieleenjäävän paikkausnestesotkun synnylle on oleellisesti heikommat edellytykset...
En ole vanhan liiton kuski, joskin nykyaikaiseen verrattuna kapeilla nakeilla (25-28 mm) ajelen maantiellä. Mutta en lähtisi itse alle viiden baarin (paineilla) lenkille, jos vähääkään on sprintti-intoa.
Maastorenkailla 2.2" noin 3.5bar. ja "maantierenkailla" noin 5.0bar. Toimivat ihan hyvin itsellä, asvaltin kunnosta riippumatta.
Millaisilla paineilla ajatte kesällä maantielenkkejä ISP:llä?
Pahoittelen että tuli puhutuksi asian vierestä, mutta näit kai itsekin missä ja miksi keskustelu lähti menemään tangentin suuntaisesti?
(Annoin jo itselleni anteeksi sillä perusteella että edes yritin palauttaa keskustelua otsikon alle.)
En meinaa saada rouvan takakiekkoon 27,5 ISP millään edes vanteelle. sisurin kanssa siis.Mitä tipsejä? Eturengas meni tuurilla. Takarengas 2h ähertämisen jälkeen jää noin 20 cm matkalta kiinni eikä veny minnekään.
^ Varmaan nämä jo kokeiltu, mutta tässä omat vinkit. Lämpimässä kun laittaa niin helpompaa, eli kumi venyy helpommin. Painele renkaan reunoja keskiuraan ja samalla vedä rengasta tiukalle että saat kaikki löysät sinne missä niitä tarvitaan.
Sitten katkot muutaman rengasmuovin ja kiroilet. Lopulta rengas menee vanteelle ja pumpatessa huomaat että jostain pihisee, eli onnistut rikkomaan sisurin vääntämisen aikana.
Suosittelen tätä videota kaikille joilla on renkaanvaihtohaasteita maastopyörän renkaiden kanssa https://youtu.be/SEg1UVTHwQY?feature=shared. Kannattaa tsiigaa, itselle ei ole ollut ongelmia noiden ohjeiden jälkeen.
^^Aakoo, tuon joskus kokenut, kaksi rengasrautaa ja yksi sisuri. Uusia renkaita hankkiessa joka kerta miettii että mitenhän tuo homma nyt taas onnistuu.
Kiitos vinkistä. Tätä samaa videolla esiteltyä tekniikkaa yrittänyt toteuttaa mutta täytyy kokeilla reippaammin kunhan kädet toipuu.Saa homman näyttämään helpolta.
Hassu juttu, että maantiepyörän ja gravelin kumien kanssa ei ole pienintäkään ongelmaa, vaan menevät oikein nätisti. Jopa täysin uudet. Nää maastopyörän renkaat ja etenkin ISP:t tuottavat helvetisti vaikeuksia.
insertin kanssa ei tosiaan väliä mistä aloittaa. mutta jotkuthan aloittaa venttiilin kohdasta vaan sen takia että venttiili osuu juuri oikeaan kohtaan renkaan tekstien kanssaitse en ole huomannut että olis niin paljon eroa, pääasia että painaa renkaan huolellisesti joka puolelta keskiuraan. Ja sisurin kanssakin vähän pakko aloittaa venttiilin kohdasta. Tai näin ainakin itse teen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^siis itse laitan sekä tubelessin että sisurillisen viimeisenä venttiilin kohdalta, koska silloin keskiuraa on pisimmän matkan käytössä, sillä venttiilin kohdalla ei ole vapaata keskiuraa. En tosin milloinkaan käytä asentaessa rengasrautaa.
Joskus joku vanne ja rengasyhdistelmä ei ole sisurin kanssa näin onnistunut, mutta silloin olen katsonut toisen vanteen, koska sisurillinen pitää saada pois tien päällä.
Jos on kapea kehä/leveä tubeless venttiili, niin ilman muuta venttiilin kohta viimeisenä. Eihän se rengas siltä kohdalta uraan painu.
Ispit ovat ainakin minulla olleet aina tiukkoja, mikä onkin oikein hyvä. Ei tarvitse pelätä blurbbaamista pakkasella. Jättäisin suosiolla sen sisurin pois niin nousee helpommin hyllylle. Tietysti hankalaa jos kehät eivät ole tubelekset.
Mulle homma on opetettu siten, että sisurilla touhutessa venttiiliiä voi painaa renkaan päälle laiton jälkeen sisään reilusti, jolloin mahdollinen puristuminen vanteen ja renkaan väliin jää pois. Sisurilla touhutessa myös paine nostetaan vähittäin siten, että ulkorenkaan voi leipoa puolelta toiselle samalla katsoen että sisuri ei ole välissä.
Joskus aikoinaan muistaakseni en saanut ISP:tä CrossMaxeille mutta muutamalle muulle asentunut ihan ok. Aina renkaiden kanssa miettii että millainen on vaihtaa sisuri tien päällä (mahdollisen rengasrikon vuoksi) jos renkaan just ja just saanut aikoinaan päälle?
Siksi nyt jo alkaa pohdinta mitkä tulee kesällä SpeedKingien tilalle/jälkeen?
Miten leveät 29x2.6" Ice Spikerit (taittuvat, TLE) ovat vanteelle asennettuna? 2018 näytti joku kirjoittaneen, että noin 2.35" Hans Dampfin levyiset. Omaan pyörääni menee alle noin 2.4" eteen ja taakse, niin tuo voisi sopia. Ne 2.25" ISP:t tuntuvat olevan vähän turhan pienen kokoiset.
Kirjanmerkit