Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 39 / 39

Aihe: Taas niistä cantileverien säätämisestä

^kyllähän tuo nyt siltä kuullostaa, että sulla kinnaa se vaijeri siellä kuoressa aika pahasti. Onkohan tuolla läpiviennissä kaikki ok?

Jospa irrotat sen jarruvaijerin jarrusta ja työnnät hieman kahvastakin ulos ja koetat sitten liikutella vaijeria kuoressa edestakaisin. Vastusta ei pitäisi (juurikaan) tuntua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Eikös liian pitkät kuoret syö jarrutusvoimaa?
    Minulla on useammassa pyörässä täyspitkä kuori eikä silti ole ongelmaa. Vika ei välttämättä ole kuoren viimeisessä pätkässä vaan voi hyvinkin olla jo tankoteippien alla kahvassa. Onko tangossa lisäjarrukahvoja?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Juu mulla sitä liikerataa kahvassa on noin 1.5cm ja siinä 2cm kohdalla alkaa eturengas olla lukossa.
    Mutta kyllä toi siltä kuullostaa että ongelma on jossain matkalla. Vaijerikuoret voi laittaa vaihtoon ja kattoa kanssa noi läpiviennit, että onko niissä jotain häikkää.

Cantien jarrupalat kannattaa säättää niin lähelle vannetta kuin ne vaan mahtuu, ilman että vanne ottaa kiinni pyöriessä. Jos on täysin suora vanne pääsee todella lähelle.
    Yks vaihtoehto on tietenkin se, että vaihdat etujarrun tektroon samalla kun tilaat uusia vaijerinkuoria ja vaijereita. Saat paljon enemmän säätömahdollisuuksia ja enemmän vipuvartta itse jarruun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^kyllähän tuo nyt siltä kuullostaa, että sulla kinnaa se vaijeri siellä kuoressa aika pahasti. Onkohan tuolla läpiviennissä kaikki ok?

Jospa irrotat sen jarruvaijerin jarrusta ja työnnät hieman kahvastakin ulos ja koetat sitten liikutella vaijeria kuoressa edestakaisin. Vastusta ei pitäisi (juurikaan) tuntua.
    Kiitos kun kerroit kuinka sen PITÄISI kulkea, ja näinhän se ei todellakaan kulje. Koska kuva ja ääni kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, pistin eetteriin aiheesta videon niin kuulette vähän tuota ihme kahinaa minkä se kaapeli tai kuori pitää. Vastusta on kyllä huomattavasti, sitä vedetään edes takaisin. Pahoittelen että videon ääniraita kuulostaa samalta kuin Esko Mörkö lukiessaan vanhoja jalluja.

Kuten videosta näkyy, lisäjarrukahvoja ei ole.

I think about lubrikaatio. Pitääkö vaijereita rasvata kuinkaan?

Eiköhän tuo ole aika selvä peli, että tuossa se vika on. Kokeile ensin voidella ne ja jos ei auta, niin vaijerit ja kuoret vaihtoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Luin tämän ketjun ja päätin lähteä mini-v linjalle. Löysin tämän:
    http://www.erikv.com/blog/index.cfm/2011/9/22/Mini-VBrakes-for-Cyclocross

Artikkeli selvensi minulle hyvin miksi mini-v eikä v. Jäljelle jäi kuitenkin epätietoisuus siitä mitkä miniveet pitäisi hankkia. Onko valinnan varaa paljon ja mahdollisuus ostaa väärän mittaisella "vivulla" (vai länkikö se on?) varustetut? Jos jollakulla on valmiita vastauksia niin siitosta! Säästäisi sakemannien sivuilla vietetyssä ajassa.
    Mini-V -linjalle päätin lähteä minäkin talvella rakennetussa cyclossa. Hankin linkkaamassasi jutussakin mainitut erittäin edulliset (alle 20 €/jarru) Tektro 926 -pysäyttimet. Toimivat Campan kahvoilla ihan hyvin ja fillari pysähtyy toivotulla tavalla. Vertailukohtaa ei itselläni ole, joten en lähde sen enempää mainospuhumaan näiden puolesta. Tektro 926:sia hehkutetaan myös täällä: http://bikehabit.blogspot.fi/2010/10...-v-brakes.html

Kärräsin pyörän huoltoon ja vuodatin kaiken saman tekstin sinne. Lupasivat koojata. Ei ole minulla työkaluja saati taitoa ruveta kaapeleita tai niiden kuoria vaihtamaan. Pitää selvittää sitten mitä he tekivät ja kuinka jarrut puree.

Kaapeleissa saattaa olla korroosiota koska olen säilyttäny pyörää parvekkeella. Siitä saattaa tulla jäykkyys.
    latuman muokkasi tätä : 26.03.2013 at 19.10

Vaihdoin justiinsa rospuuttoon uuven takajarruvaijerin kuorenkin. Jarruhan on romuista koottu ja minunkin käsivoimat tuntui heikoilta. Kuori on täysmittanen ja kulkee vaakaputken sisällä. Yllätyin kuin paljon herkemmältä takajarru tuntuu. Ihan Shimanon kuoret ja piuha, mitä tuo B-discountti halavalla metritavaranakin myy. Oiskohan kolme vuotta vanha tää takajarrun kuori/vaijeri-yhdistelmä. Empä ois uskonut jos joku netissä moista kertois.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Hain pyörän kaupasta. Puhdistivat korroosiosta vaijerit, säätivät vähän reachia ja vaihtoivat jarrupalat taakse. Nyt pysähtyy... sanotaanko että välttävästi. Paremmin kuin ennen ainakin ja olen tyytyväinen. Olin todella lähellä koeajaa 1x9 Konaa, mutta onnistuin kieltäytymään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •