Sori nyt vaan, mutta kun ei osaa niin ei osaa.

Elikkäs Avid Shorty kutoset on Jake the Snake cyclocrossissa ja koska olen tehokkaiden jarrujen kannattaja (maasturissa hydrauliset levarit joilla saa yhdellä sormella maapallon nytkähtämään), halusin parasta mahdollista jarrutehoa. Internet universaalisti kehui noita Kool Stopeja, niin ostin Kool Stop BMX -palat ja ajattelin että nyt pysähtyy.

Ei pysähdy.

Luulen osaavani säätää noita jarruja, mutta edessä jarruteho on välttävä ja takana olematon. Puhun nyt hupuilta jarruttamisesta. Olemattomalla tarkoitan sitä, että tavallisessa alamäessä vauhti kiihtyy, ei hidastu vaikka kuinka puristaisi takajarrua. Tämä lienee paha asia? Olen jopa kuullut legendaa että takajarrun saisi lukkoon niin halutessaan, mutta ei sitten lähelläkään. Suhinaa ne kyllä pitää. Dropeilta jarrutettaessa jopa uliseekin hieman.

Asennus ei ollut sekään kovin helppo. Palan säädöt vei tunteja, eikä jokaisen millin mittaisen muutoksen jälkeen viitsisi käydä testaamassa. Noissa paloissa on semmoinen uloke takana, että se tuo hieman tuota aurauskulmaa valmiiksi kohilleen. Ne "pitäisi" olla sekä Sheldonin, että muiden oppaiden mukaan aivan kohillaan. Koko pala on vanteen jarrutuspinnalla, pieni aurauskulma, sekä keskitetty silmämääräisesti samalle kohalle. Tuo mechanical advantagen (mitä lie suomeksi) säätö on myös mysteeri. Ymmärrän, että sillä saisi sitä jerkkua jotenkin? Kuinka tuota säädetään? Vaijerin olen säätänyt semmoiselle kohdalle, että palat ottaa kiinni noin 1/3 kahvan kokonaisliikkeen kohdalta.

Onko jotain niksiä mitenkä sisätiloissa voisi kokeilla palojen purevuutta kätevästi? Nyt siis todellakin jarrun puristus ja neljännesosapainon laskeminen pyörän päälle antaa takarenkaan pyöriä suhinan säestyksellä.

Elämäni varrella jok'ikinen parinsadan markettipyörä on kyennyt lukkojarrutukseen, mutta 1500 euron pyörä ei. Tätä en ajatellut hyväksyä missään nimessä, joten vian on oltava jollain lailla asentajassa (minussa, vaikka kaupan jäljiltä vakiopalatkaan eivät häävisti toimineet).