Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Taas niistä cantileverien säätämisestä

  1. #1

    Taas niistä cantileverien säätämisestä

    Sori nyt vaan, mutta kun ei osaa niin ei osaa.

    Elikkäs Avid Shorty kutoset on Jake the Snake cyclocrossissa ja koska olen tehokkaiden jarrujen kannattaja (maasturissa hydrauliset levarit joilla saa yhdellä sormella maapallon nytkähtämään), halusin parasta mahdollista jarrutehoa. Internet universaalisti kehui noita Kool Stopeja, niin ostin Kool Stop BMX -palat ja ajattelin että nyt pysähtyy.

    Ei pysähdy.

    Luulen osaavani säätää noita jarruja, mutta edessä jarruteho on välttävä ja takana olematon. Puhun nyt hupuilta jarruttamisesta. Olemattomalla tarkoitan sitä, että tavallisessa alamäessä vauhti kiihtyy, ei hidastu vaikka kuinka puristaisi takajarrua. Tämä lienee paha asia? Olen jopa kuullut legendaa että takajarrun saisi lukkoon niin halutessaan, mutta ei sitten lähelläkään. Suhinaa ne kyllä pitää. Dropeilta jarrutettaessa jopa uliseekin hieman.

    Asennus ei ollut sekään kovin helppo. Palan säädöt vei tunteja, eikä jokaisen millin mittaisen muutoksen jälkeen viitsisi käydä testaamassa. Noissa paloissa on semmoinen uloke takana, että se tuo hieman tuota aurauskulmaa valmiiksi kohilleen. Ne "pitäisi" olla sekä Sheldonin, että muiden oppaiden mukaan aivan kohillaan. Koko pala on vanteen jarrutuspinnalla, pieni aurauskulma, sekä keskitetty silmämääräisesti samalle kohalle. Tuo mechanical advantagen (mitä lie suomeksi) säätö on myös mysteeri. Ymmärrän, että sillä saisi sitä jerkkua jotenkin? Kuinka tuota säädetään? Vaijerin olen säätänyt semmoiselle kohdalle, että palat ottaa kiinni noin 1/3 kahvan kokonaisliikkeen kohdalta.

    Onko jotain niksiä mitenkä sisätiloissa voisi kokeilla palojen purevuutta kätevästi? Nyt siis todellakin jarrun puristus ja neljännesosapainon laskeminen pyörän päälle antaa takarenkaan pyöriä suhinan säestyksellä.

    Elämäni varrella jok'ikinen parinsadan markettipyörä on kyennyt lukkojarrutukseen, mutta 1500 euron pyörä ei. Tätä en ajatellut hyväksyä missään nimessä, joten vian on oltava jollain lailla asentajassa (minussa, vaikka kaupan jäljiltä vakiopalatkaan eivät häävisti toimineet).

  2. #2
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.769
    Laita kuvaa jarrupaloista jossa puristat kahvasta ja palat max kiinni vanteilla. Siitä vois olla apua.

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.327
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    ...Olen jopa kuullut legendaa että takajarrun saisi lukkoon niin halutessaan, mutta ei sitten lähelläkään.
    Kyllä kahvoilta jarruttaessa takajarru kuuluu saada helposti lukkoon kuivalla assulla ja etujarrulla pitää onnistua otb.

    ...Palan säädöt vei tunteja...
    Uskomatonta

    Tälläinen Tacxin säätöadapteri on muuten kätevä kaikkien vannejarrujen kanssa. Tulee palat oikeaan kohtaan, oikealle etäisyydelle ja oikeansuuruinen auraus kerralla.

    ...Vaijerin olen säätänyt semmoiselle kohdalle, että palat ottaa kiinni noin 1/3 kahvan kokonaisliikkeen kohdalta....
    Kun palojen asennot & auraus on oikein säädetty niin säädä vaijerin kireys siten, että palat on n. millin päässä vanteesta.


  4. #4


  5. #5
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.724
    Villi arvaus: Ettet vain aiemmin ole esimerkiksi ketjuja öljytessäsi onnistunut vahingossa suihkauttamaan öljyä vanteen jarrupinnalle? Tuolla keinoin jarrujen teho vähenee kummasti.

  6. #6
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

    Kun palojen asennot & auraus on oikein säädetty niin säädä vaijerin kireys siten, että palat on n. millin päässä vanteesta.
    Näinpä ne onkin jo.

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Villi arvaus: Ettet vain aiemmin ole esimerkiksi ketjuja öljytessäsi onnistunut vahingossa suihkauttamaan öljyä vanteen jarrupinnalle? Tuolla keinoin jarrujen teho vähenee kummasti.
    Putsasin äsken tuota vannetta, mustaa siitä lähti mutta niin siitä on aina lähtenyt. Pitää huomenna kokeilla olisiko tehoa tullut. Tuo on ihan mahdollinen skenaario.

  8. #8
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.724
    Jos vanteessa on öljyä, se ei sitten lähde pelkällä rätillä hinkkaamalla. Vaatii jotain liuotinta tms. Jaa mistäkö tiedän...

  9. #9
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    140
    Mun nykyisessä cyclossa on samat jarrut, eri palat tosin, mutta tyypilliset cantit ovat eli pyörä pysähtyy mutta ei nopeasti. Tuon kun pitää ajaessa kirkkaana mielessä niin noilla jarruilla pärjää. Pari kertaa on päässyt unohtumaan ja seurauksena on ollut ruhjeita. Jotkut mini-v:t on tarkoitus poimia mukaan seuraavaan günthereille lähtevään tilpehööritilaukseen.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    3.121
    Oliks BMX-paloihin joku peruste? Eikö niissä palan kaari ole liian jyrkkä, kun bemaksikiekko on 20" tai 24"? Mulla ihan tavalliset cartridge-tyyppiset palat krossarin jarruissa (Cane Creek scx-5, jotka ei taida edes olla maailman kehutuimmat) toimii Kool Stopin paloilla oikein hyvin. Vielä tehokkaammat tosin olivat alkuperäisillä SwissStopin vihreillä paloilla, mutta ne myös kului huomattavan nopeasti. Etujarruun joutuu aurauskulmaa laittamaan enemmän kuin pala tekee sitä itsessään. Muutoin etupää ravistaa tiukkemmin jarrutellessa. Takajarru ei aurausta kaipaa.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #11
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    260
    Aika ajoin ollut aika kehnoa itselläkin pysähtyminen canteilla, mutta jotenkin pärjätty. Tulkitsen, että se on ominaisuus ei vika, varsinkin kun vertaa vaikka levyihin. Kerronpa mikä ei ainakaan toimi: Ritcheyn siniset jarrupalat.)

    Sitä vipuvartta/mechanical advantage voi sillä koittaa säätää suuremmaksi, että laskee yhdysvaijerin turvallisuuden rajoissa mahdollisimman lähelle rengasta. Palojen säätämisessä ei kai mitään suurempaa magiaa, tosiaan palat siten että koskee vanteeseen suoraan, ehkä kevyt auraus ja tarpeeksi lähelle vannetta.

  12. #12
    Kaari on tosi jyrkkä ja vaikeuttaa kyllä säätöä rutkasti. Sheldonin sivuilla kehuttiin: "This model was formerly called "BMX" but there's nothing "BMX or "mountain" specific about it.

    If your brakes, caliper or cantilever, use threaded hardware, the "Mountain" model is the very best you can get, for road or off road use."

    Ja minä uskoin; enhän minä reppana sen paremmin tiedä. Se kyllä siihen käy, mutta tarkkana saa olla.

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kartturi Katso viesti
    Sitä vipuvartta/mechanical advantage voi sillä koittaa säätää suuremmaksi, että laskee yhdysvaijerin turvallisuuden rajoissa mahdollisimman lähelle rengasta.
    Mitenkä sitä lasketaan? Jos vedän sitä alemmas, se vain määrää uuden pisteen kaapelin kiinnitykselle jarruihin. Saan siis saman lopputuloksen kaapelia säätämällä. Menee nyt kyllä ohi.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.769
    Itse olen käyttänyt noita bmx- ja v-jarrupaloja canteissa ihan menestykselliseksi. Olen vain vaihtanut sovitepalat toisin päin.
    Eli kun on niitä irtorinkuloita vaihtaa sen kapeamman sovitteen sisemmälle l- vanteen puolelle. Mielestäni jarruteho lisääntyy
    kun jarrulänki tulee lähemmäs vannetta.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Mitenkä sitä lasketaan? Jos vedän sitä alemmas, se vain määrää uuden pisteen kaapelin kiinnitykselle jarruihin. Saan siis saman lopputuloksen kaapelia säätämällä. Menee nyt kyllä ohi.
    Yhdysvaijerin säätäminen mahdollisimman alas voi vaikuttaa siten, että vaijerin kulma jarrulänkeen nähden on edullisempi. Suurempi osa voimasta kohdistuu palojen puristamiseen vannetta kohti sen sijaan, että kiskoisi länkiä ylöspäin. Vaikutuksen suuruudesta ei ole niin takuita. Itse olen siinä käsityksessä, että sellaiset cantijarrut, joissa vaijeri vetää längen alapäästä ja pala on ylimmässä kohdassa, olisi tuolta kannalta parempi. Siis sellainen Tektro CR720 tyylinen. Tämä toisin perustuu vain olettamukseen. En viitsi alkaa niitä voimia laskemaan, enkä taitaisi enää osatakaan.

    JackOjan ehdottamaa Tacxin kapistusta en ole saanut toimimaan yhdenkään aikojen saatossa omistamani vanne / pala yhdistelmän kanssa. Vaatii tavallista leveämmän jarrupinnan vanteeseen, muuten menee ohi. Lisäksi minusta se tuntuu tekevän vähän turhankin paljon sitä aurausta. Its olen liimannut vanteeseen palan sellaista paksuhkoa tarraa, ja asettanut palan pään sen kohdalle. Sellaista valkoista kaksipuolista tarraa, jota myydään parin sentin ruutuja sisältävällä rullalla. Nostaa sopivasti palan päätä irti vanteesta. Vaijerin kireyden säädän mahdollisimman tiukalle, niin että palat eivät kosketa vanteesen, mutta tuo on hieman makuasia, kuinka napakaksi säädetyistä jarruista pitää.
    -

  16. #16
    Ymmärrän kyllä mechanical advantagen idean, mutta en tiedä mitenkä sitä voi säätää.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.708
    Jos yhdysvaijeri on alla olevaa mallia, jossa tuo pylpyrä on kiinni vasempaan länkeen menevässä vaijerin pätkässä, niin säätö ei kai onnistu:




    Tässä taasen onnistuu säätämällä yhdysvaijeri mahdollisimman lyhyeksi:

    -

  18. #18
    Sepä sen sitten selittää, ei tunnu toimivan.

  19. #19
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    641
    Moi,
    Kiitos tästä ketjusta! Minulla sama pyörä kuin aloittajalla. En tiedä onko täysin samat jarrut mutta täysin paskat kuitennii. Luin tämän ketjun ja päätin lähteä mini-v linjalle. Löysin tämän:
    http://www.erikv.com/blog/index.cfm/2011/9/22/Mini-VBrakes-for-Cyclocross

    Artikkeli selvensi minulle hyvin miksi mini-v eikä v. Jäljelle jäi kuitenkin epätietoisuus siitä mitkä miniveet pitäisi hankkia. Onko valinnan varaa paljon ja mahdollisuus ostaa väärän mittaisella "vivulla" (vai länkikö se on?) varustetut? Jos jollakulla on valmiita vastauksia niin siitosta! Säästäisi sakemannien sivuilla vietetyssä ajassa.

  20. #20
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.945
    Tour 11/12 kehuvat TRP CX 8.4 "kokemuksensa mukaan parhaiksi mini-vjarruiksi. Pelaa perfektisti shimanon kahvojen kanssa, sramin ja campan kahvoilla ei ihan niin hyvä jarrutuntuma."
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #21
    Eipä auttanut kiekon puhdistus mitään. Ehkä enemmän tärinää kun dropeilta puristaa oikein kovaa. Yritin tänään mennä alamäet täysiä ja jarruttaa mahdollisimman paljon takajarrulla, jos se jotenkin "lämpenis" kohdilleen.

    Rupee ihan miettimään kaikenlaisia mini-v -juttuja ja vanhoja jarrupaloja tosissaan. Ärsyttävää vain tämmönen että _mikään_ ei koskaan toimi oikein.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    4.753
    Miten tuttua. Yritin useamman vuoden saada cantit semmoisiin säätöiihin että olisi hjuva, mutta ei. En vaan osaa. Nyt on v-jarrut ja pelittää hienosti ja näyttää rumalta V:t siksi koska välillä on ollut käytössä 45mm FireCross -rinkula ja se ei sovi pyörimään jos on mini-v:t.

    Oon sitä ihmetellyt että eihän ne albertit ja nysit ajaisi canteilla jos ne olisivat huonot. Ei vaan ymmärrä.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  23. #23
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.769
    HMK:n lähettämässä kuvassa on toi vapautusruuvi oikealla. Eikö siitä saa vaijeria kiristettyä.
    Vasemmalla kädellä painaa jarrupaloja kiinni vantetta ja vapauttaa avaimella samalla kokoajan jarrupaloja painaen sen ruuvin.
    Vetää vaijerista löysät pois ja kiristää. Aikaa pitäisi mennä 60-95 sekunttia. IIsipiisi

  24. #24
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    3.121
    Mutua, mutta antaisiko tuollainen pitkä ja kapea jarrupala myöten jarruttaessa ja alkaisi täristää siksi. Maantiejarrutyyppinen, canti-jarruihin tarkoitettu, lyhyt ja metallirunkoinen pala ei ainakaan taivu lainkaan, vaikka se painetaan aurauskulmassa vanteeseen. Etujarrun ravistamiseen auttaa, jos vaijerin kiinnityspisteen siirtää stemmin alta etuhaarukkaan.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    HMK:n lähettämässä kuvassa on toi vapautusruuvi oikealla. Eikö siitä saa vaijeria kiristettyä.
    Vasemmalla kädellä painaa jarrupaloja kiinni vantetta ja vapauttaa avaimella samalla kokoajan jarrupaloja painaen sen ruuvin.
    Vetää vaijerista löysät pois ja kiristää. Aikaa pitäisi mennä 60-95 sekunttia. IIsipiisi
    Nyt en tiedä yhtään mistä puhut. Tarkennatko?

  26. #26
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Kahden asunnon loukussa
    Viestit
    161
    http://www.cx-sport.de/content/cantilever

    Saksaa osaavalle muistutetaan vaijereiden tarkistuksesta; liikkuvatko ne liukkaasti, ja siitä, että palan koskettaessa vannetta, tulee jarrukengän akselin olla suorassa kulmassa kenkää vetävään vaijeriin nähden.

    Kirjoittaja esittää myös näkemyksiään eri jarrupalojen sopivuudesta eri vannemerkeille.

    Sama asia on minullakin edessä, joten saatan palata vielä kyselemään...

  27. #27
    Nostan threadin kuolleista kun talvi alkaa olla ohi ja vauhti kiihtyy joten jarrutustakin pitäisi löytyä. Elikkäs tässä olen asiaa miettinyt ja tullut siihen tulokseen että se syy miksi jarrutehoa ei ole, on kaapeleissa/kuorissa. Kaapelin liike tuottaa selvän rahisevan äänen, aivan kuin hiekkapaperilla pyyhkisi. Kuoren liike ilmeisesti kuuluu asiaan, niidenhän kai pitää hieman joustaa toisin kuin vaihdevaijerin kuoren. Nettiä plaratessani pisti silmään että oman pyörän kuoret ovat huomattavasti pitemmät. Ainakin siis tuo takajarrun viiminen etappi. Eikös liian pitkät kuoret syö jarrutusvoimaa?

    Tässä kuvia tästä takajarrun loopista. Mielipiteitä?





    Oletan myös että kuuluu asiaan, että tuo kaapelin kuori menee vaakaputken sisään noin 2 senttimetriä? Siellä sisällä se kuoren pää sitten toppaa johonkin pidikkeeseen, mutta sisälle en näe. Myös jotain outoa paperia tuon sisäänmenoaukon ympärillä.

    EDIT:

    ^Tuossa on jonkun toisen ratkasu. Toiha o paljon lyhyempi ja mies kertoi että dragia on aika paljon.
    latuman muokkasi tätä : 24.03.2013 at 19.23

  28. #28
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.662
    En tiedä muten tää auttaa, mutta mulla noi cantijarrut toimii kool stopin v-cartridge paloilla mielettömän hyvin sen takia että mun palat on reilusti alle millin vanteesta. Ei tartte kovin paljoa jarruun koskea että alkaa otb lähestyä.

    Jos kahvassa rupeaa olemaan sentti ylimääräistä liikettä häviää tehot samantien. Cantit on selkeästi tehokkaimmillaan kun vipuvoimaa eniten

  29. #29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    En tiedä muten tää auttaa, mutta mulla noi cantijarrut toimii kool stopin v-cartridge paloilla mielettömän hyvin sen takia että mun palat on reilusti alle millin vanteesta. Ei tartte kovin paljoa jarruun koskea että alkaa otb lähestyä.

    Jos kahvassa rupeaa olemaan sentti ylimääräistä liikettä häviää tehot samantien. Cantit on selkeästi tehokkaimmillaan kun vipuvoimaa eniten
    Jarrut on tällä hetkellä ehkä sen millin, korkeintaan kaksi vanteesta irti, mutta kahvaa voi kyllä puristaa lähes tankoon asti. Varsinainen jarrutusteho ei kasva kolmannespuristuksen jälkeen.

  30. #30
    Siitäkin piti mainita että kahva ei palaudu kunnolla. Jarrujen keskitysruuveja pitää molempia kiristää reilusti että ne jaksaa vetää jarrutuksen jälkeen kaapelin taas suoraks. En oo koskaan moiseen törmännyt enkä tiedä onko se vain normaalia että näin kuuluu toimia joissain jarruratkaisuissa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •