Etsin pyörälleni huoltoa, jonne voisin viedä pyöräni etukäteen sovittuna päivänä ja kellonaikaan, ja hakea pyöräni huollettuna etukäteen sovittuna päivänä ja kellonaikaan. Ajan pyörälläni päivittäin ympäri vuoden kaikki kaupunkimatkat. Voin luopua pyörästäni vain matkojen ajaksi. Kahdesti olen Helsingissä yrittänyt sopia huoltoajan etukäteen. Kyse on ollut rutiininomaisesta napavaihteisen huollosta sekä renkaiden vaihdosta.
Ensimmäinen näistä tapauksista, pyörähuolto Latokartanossa, sopi viime keväänä kanssani kirjallisesti sähköpostilla tuonti- ja hakuajat kellonaikoineen, mutta viedessäni pyörääni ko yritykseen ilmeni ettei pyöräni huoltoa ensinnäkään ollut heillä listoilla eikä pvämäärää tai kellonaikaa noudostakaan voinut mitenkään sopia etukäteen, vaikutti olevan herrassa. Ajoin pyöräni saman tien pois. Toinen tuoreempi tapaus viime kuulta suullisesti lupasi 2-3 pvän toimitusajan etukäteen tiedusteltaessa. Kun paikan päällä ilmoitin haluamani noutopäivän ja kellonajan, vänkylöinnistä ei saanut selvää, mutta tulin kuitenkin jättäneeksi pyörän. Melkein viikko meni, puheluihin tai tekstiviesteihin ei vastattu, ja lopulta menin paikan päälle hakemaan pyörääni pois. Mitään ei oltu tehty eikä selitetty, miksi ei ollut tehty. Paikka oli Cycle Center Mäkelänkadulla, josta olin keväällä tullut ostaneeksi uusimman pyöräni.
Olen pyöräillyt hyötymatkani ympäri vuoden eri maissa koko ikäni ja aiemmin tein pääosin huollotkin itse, joten tiedän mitä sen tekemiseen menee aikaa. Nivelrikkoni takia en haluaisi enää tehdä mitään pyörälleni itse, säästäisin sormiani pianon soittoon.
Kirjanmerkit