Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Meltsissä ja Vartsikassa kelvit ajamatta, pl. se ykkösluokan kelvi, mikä lähtee (tai päättyy) metrikseltä. Se oli ajettu varsin nätisti.
Ajelin tänä aamuna pääradan vartta itäpuolella Maalikylästä stadiin ja yllätyin kuinka hyvin auraus oli pääsääntöisesti tehty. Vanha kunnon puistolan asemanseutu se ei pettänyt tälläkään kertaa.
Niinkö sä tämän häikäsyongelman näät?
On ollut mielessä asentaa semmoinen tykki tankoon, jolla saa herätettyä pahimmat perseilijät liikenteessä. Siis päälle vain sellaisessa tilanteessa kun vastaan tulee lumeninsinööri, joka ei usko omien valonheittimiensä haittoihin.
^Olipa muuten hassu kun eilen autolla ajellessa melkein ärsytti otsalamppuilijat .. vaikka itsekin lukeudun niihin![]()
Hankala varmaan sitä on aukottomasti osoittaa, mutta tuleeko kellään mieleen lähivuosilta selkeitä valottomuudesta aiheutuneita onnettomuuksia tai loukkaantumisia? Moraalinen närkästys ilmiötä kohtaan on niin vahvaa että luulisi siitä olevan selkeitä tapauksia ja ehkäpä jopa tutkimustietoa. Ihan turvavöiden käyttöön verrannollinen riskitekijä se ei taida kuitenkaan olla?
Onhan noita selvityksiä tehty https://www.lvk.fi/document/300856/B...C128E43058A513
---------------------
Polkupyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista joka neljäs (24 %, n=20) tapahtui pimeän tai hämärän aikaan. Näissä onnettomuuksissa
mukana olleista 20 pyöräilijästä joka toisella ei ollut onnettomuushetkellä pyörässään mitään valoa – ei edessä eikä takana. Pelkkä etuvalo oli
käytössä neljällä pyöräilijällä, kun taas pelkkä takavalo kahdella. Ilman takavaloa ajaneiden pyöräilijöiden onnettomuuksista yksi tapahtui kesäkuun
2020 jälkeen, jolloin takavalo olisi lain mukaan pitänyt olla käytössä. Neljällä pyöräilijällä oli sekä etu- että takavalo. Tutkijalautakuntien arvioiden
mukaan valojen puute myötävaikutti kaikkiaan 12 pyöräilyonnettomuuden tapahtumiseen
--------------------
Pyörällä päästään pyörälle päästään
^Aika hyvin vastasi sitä mun taannoisella lenkillä tekemääni epätieteellistä tilastoa. Jota toki sitäkin ehdittiin jo täällä epäillä. Siis valottomat vs. valolliset vs. lain vaatimalla tavalla valaistut. Oliko mulla 15 pyöräilijää, joista neljällä etu- ja takavalo (itse olisi ollut se viides).
Se on vaan ikävä tosiasia, että joku metrin eturenkaasta suunnattu motonetin sakkosuojatuikku ei paljoa tee pimeässä sateessa ajoradan viereisellä kevarilla (etenkin jos ajaa vasenta puolta, eli vastassa on autoletkan valot).
Jos lampusta haluaa jotain hyötyä, niin siinä on oltava riittävästi tehoa. Toisaalta mä en vastaavasti näe ideaa siinä, että lähettää lumeneita taivaalle, joten mun lamppu on suunnattu saksalaisten tapaan. Muuta varmaan sekin on jollekin ongelma.
Valolla on kaksi Funktiota, näkyä ja nähdä. Se "sakkosuojatuikku" tekee sen että muut tielläliikkujat havaitsevat kyseisen pyöräilijän, vaikkei pyöräilijä itse kyseisellä lampulla kauheita näekkään.
Molempi tietysti parempi eli näkyä ja nähdä, mutta se näkeminen vaatii tehokkaan lampun kyseessä ollessa tosiaan sen että lampun rakenteessa/suuntauksessa on huomioitu vastaantulijat.
Noissa kuolemaanjohtaneissa onnettomuuksissa mitä pimeällä on tapahtunut pyöräilijöille, on isoimpana tekijänä juurikin se että muu liikenne ei ole havainnut valotonta pyöräilijää ajoissa.
Näkyminen vaatii myöskin. Pääkaupunkiseudulla se pieni tuikku hukkuu muihin valoihin.
Tietysti valot tulisi olla sellaiset, etteivät ne muita häikäise. Mutta suhtkoht kusipäiseltä touhulta vaikuttaa toisen perään kääntyminen ja avautuminen etuvalosta.
Niin ja sitä valoa pitää oikeasti olla jos pyörällä ajaa mustan ja märän maan aikaan lenkkiä. Olen kaatunut muutamankin kerran monttuun ajamisen vuoksi. Paskoilla valoilla mennään vaan puhtaasti tuurilla. Lenkillä on tietysti sekin hyvä puoli, ettei perään kääntyvät santerit saa kiinni. Sielläpä rauhaussa takana purpattavat![]()
Siihen auttaa kunnolliset stVZO standardin mukaiset valot ja oikea suuntaus niille. Hyvä esimerkki esim Lupinen SL X. Itseä kohti jos tulee joku häikäsevällä tuikulla niin vilautan muutaman kerran pitkiä ja katson tapahtuuko muutosta, eli sammuuko valo tai suuntaako vastaantulija sen paremmin tms. Jos mitään muutosta parempaan ei tapahdu niin pamautan pitkät päälle kohtaamiseen asti (toki vain jos vastaantulija on tulossa yksin minua kohti, joku muu ulkoilija ennen häntä tms niin jätän silloin tekemättä, koska he syyttömiä ja turha heitä kiusata). Ja kohdalla tööttiä pohjaan tai sanallisesti kerrron, että valosi suunnattu päin peetä ja häikäisee. Joskus jos urputtavat jotain niin käännän ympäri ajan rinnalle ja kysyn, että mitäs mitäs. Ja tuon avautumisen jätän toki vain ns aikuisille. Eli jos huomaan lähestyessä, että kyseessä onkin teini / lapsi tms. Niin jätän mainitsematta mitään. Samoin ennen tuota pitkien vilkautusta katson, että vastaantuleva on tasaisella maastolla, eli ei esim niin, että itse olen tulossa ylämäkeen ja hän siellä ylhäällä. Tällöin häikäisy ei haittaa, koska ei johdu suuntauksesta.
No, oma mielipide on se että vähemmän kusipäistä on niistä valoista sanoa kuin se että toinen valoillaan aiheuttaa potenttiaalisen vaaratilanteen valon häikäistessä vastaantulijan niin että menettää näkökykynsä kohtaamistilanteessa lähes kokonaan.
Mutta jokaisella on tietysti oma mielipiteensä asiaan, itse tulen selkeästi vaarallisista (teho/suuntaus) valoista huomauttamaan tulevaisuudessakin, pitää sitä joku kusipäisenä touhuna taikka ei.
Ja nyt sitten pitää tietysti sanoa ettei nyt mikään pieni häikäisy haittaa, vaan kyse tosiaan siitä että vastaantulijan valo aiheuttaa oikean potenttiaalisen vaaratilanteen.
Mulla on sähkäri, töötti ja lupine. Köyhät kyykkyyn ja valot himmeälle. Tuolta tuo nyt vaan vähän kuulostaa.
No mutta.
Jos ajelet vaikkapa Seinäjoella niin tuo ei ole läheskään pahinta mitä pyöräillessä voi tulla vastaan.
Täällä saisi kääntyä perään ja huomauttaa n. 50% lle siitä seikasta kun ei tuikun tuikkua ole pyörissä edessä eikä takana.
En ole vaivautunut sitä tekemään koska väki nyt ei vaan piittaa. Ps Saksan stvzo standardi ei ole voimassa Suomessa.
sivustot.net | pyöräilyä vuodesta 1960
En. Autoillessa ei tuota ongelmaa tule vastaan melkeinpä koskaan. Jostain syystä autoilijat osaavat liikennesäännöt pitkien valojen käytöstä. Toisin kuin monet pyöräilijät. Toki autoilijoilla pitää olla ajokortti, mutta samoin ajoneuvon kuljettajina pyöräilijöillä tulee olla liikennesäännöt hallussa. Jostain syystä näin ei vain ole. Ehkäpä kusipäisyyttä monen kohdalla.
Jatkoa edelliseen viestiin, puhelimella ei voi muokata. Toki häikäiseväyt valot ja pitkät eivät ole teknisesti sama asia, mutta käytännössä ovat aivan sama juttu. Vastaantulija ei saa häikäistä, piste. Ja jos he eivät sitä itse tiedosta tai tajua, niin siksi väläytän itse niitä pitkiä, jolloin he jo kaukaa huomaavat asian ja voivat tehdä asialle jotain. Jos eivät, on se puhdasta kusipäisyyttä ja myönnän, että tällöin toimin samoin ja pistän häikäisyä samalla tavalla. Miksi olisin kohtelias kun vastaantulija tekee sen aivan tahallaan eikä muuta toimintaansa.
Kyllä tuolla autollakin ajaessa saisi nykyään olla välkyttelemässä valoja jatkuvasti. Monissa uusissa katumaastureissa ne valot häikäisevät tosi paljon. Lamput ovat vaan korkealla ja törkeän kirkkaat. Ei siinä leikkaukset paljoa auta.
Eli vaikka sulla on se ihku lupine, niin kannattaa kokeilla kuitenkin selvitä ilman hirveän pahaa oloa vanhempienkin valojen kanssa. Yritetään kiltisti käännellä niitä valoja alaspäin heti jos töötin ääntä kuuluu.
Kotipoliisitoiminta elää ja voi hyvin.
Kyllä. Poliisit hoitaa nämä. Mikään ei ota päähän enempää kuin ne toisia opastavat autoilijat liikenteessä. Ja ihan sama juttu se on pyöräteilläkin. Kaikenmaailman torvelot opastavat missä kohtaa kelviä saa ajaa ja ettei rinnakkain poljeta. Autotiellä nämä samat idiootit ihan vähän vaan hipaisevat rinnakkain ajavia fillaristeja ohi mennessään.
Eli joo, ihan samaksi idiotismiksi lasken tuonkin, että aletaan kääntymään toisen perään, jos valo vähän häikäisee omaa simmua.
Finkku ja törkeyksien huuto on riittävä tapa puuttua.
"Häikäsee" tokaisen yleensä kohdilla tai laitan käden silmien eteen häikäisysuojaksi
Kirjanmerkit