AjopyoraCanyonGiantLostInLaplandElectrobike
Sivu 377 / 505 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 277 327 367 375 376 377 378 379 387 427 477 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.281 - 11.310 / 15145

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Hienossa kunnossa oli tänään pätkä Vanhan Turuntien kelviä.. Jollain harvesterilla rouhittu täyteen reikiä
    Tämän lisäksi joku sankari ajoi pakettiautolla siinä kevyeenliikenteenväylällä muutaman kilometrin hätävilkut päällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Hienossa kunnossa oli tänään pätkä Vanhan Turuntien kelviä.. Jollain harvesterilla rouhittu täyteen reikiä
    Tämän lisäksi joku sankari ajoi pakettiautolla siinä kevyeenliikenteenväylällä muutaman kilometrin hätävilkut päällä.
    Missä kohden? (Menossa kotiin Tsadista iltapäivällä tuon vartta...)
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Missä kohden? (Menossa kotiin Tsadista iltapäivällä tuon vartta...)
    Siitä Kehä II risteyksestä kun kääntyy itäänpäin.

No siitä just pitäis ajaa. Justiinsahan se muutama viikko sitten päällystettiin putkitöiden jälkeen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker
    ...Samalla tavalla kuin autoilija voi rauhassa ajaa ajorataa ilman että tarvitsee miettiä tuleeko kolmion tai stop-merkin takaa joku kylkeen. 95% autoilijoista kyllä noudattaa väistämissääntöjä, mutta tämä ei riitä.
    Fillaristi pysyy muun liikenteen seassa hengissä ja/tai ehjänä vain emuloimalla pitkähäntäistä kissaa huoneessa joka on täynnä motorisoituja eri tahtiin heiluvaisia keinutuoleja. Tämä toimintamalli on laulanut jo 40 vuotta ilman kolhuja autojen kaa. Semmoiset räikeän mustat ajoasut kannattaa unohtaa ja pukeutua vaikka hillittyyn fluorescent pinkkiin tai musta-keltaiseen. Tai mieluiten niiden komboon. Viimeksi tänään ninjasähköpyöräilijä tuli 90 asteen kulmassa alikulusta vasemmalta eteen ja kun sen sit ohitin ylämäkeen työmatkakinkulalla kysyen että milläs liikennesäännöillä ajelet niin kovin oli ajorata kiinnostavaa vaikkei siellä mtn tapahtunna. Ehkä se pipodisko oli vaan liian lujalla... Onneksi se talvi tulee ihan kohta
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Ei ole kadunrakennusohjelmassa, joten lienee tekeillä jotain putkilinjaa.
    Eilen olivat tekemässä.
    Rastaalantien kulmasta alkaen länteen oli piikkipyöräinen monitoimikone (työmaa-auto Espoon merkinnöillä) rouhinut asfalttia uusintakuntoon.
    Kulmassa moto oli oikaissut, asfaltista ei tullut otettua kuvaa.

Se aikaisempi putkityö oli Lähderannantien ja Viherlaakson välillä, tämä siis oli eilen vielä Rastaalantien ja Lähderannantien välissä.

Joku jantteri suhautti kelvillä nappikaasupyörällä noin neljääkymppiä ohi. Kuulokkeet korvilla ja ilman kypärää tietenkin. Ihme touhua kun aikuisella miehellä on meno kuin 15-vuotiailla mopojonneilla.

Eilen ajelin työajoa Helsingissä Fredrikinkadulla etsiessä parkkia. Tulin Pohjoiselta Rautatiekadulta ja ajoin kohti Arkadiankatua. Katsoin, että kadun päässä oikealla on suht helppo paikka tuupata paku pienenllä peruutuksella.

Laitoin vilkun päälle paria sekunttia ennen stoppia ja tilanne nopeus oli 20-30 km/h välillä itsellä. No samassa kun stoppaan havaitsen, että oikealta tulee fillarimies ohitse viimeisen parkissa olevan auton ja itseni ja tyhjän parkkitilan välistä.

Pelästyin pirusti kun vilkaisin peilistä, että kaveri oli tulossa oikealta ohi. Onneksi huomasin, sillä olisin saattanut kiilata hänet reunakiven ja auton väliin.

Tuossahan kohtaa kaista haarautuu ja tästä voi ajaa suoraan Temppeliaukon kirkolle, vasempaan Arkadiankadulle kohti Mechelininkatua tai oikealle kohti Luonnontieteellistä Museota ja Rautatiekatua.

En oikein tiedä mikä kaverilla oli pointtina kun minulla kuitenkin oli vilkku päällä oikealle. Itse olisi stopannut ja seurannut mitä auto tekee ennen kuin lähden tekemään päätöksiä.

Fillaristin koukkauis oikealle olisi jollain tavalla ollut ihan vielä ymmärrettävä ratkaisu, mutta kaveri koukkasi minut oikealta, palasi keskelle ja lähtie Arkadiankatua Mechelininkadun suuntaan.

Oma stoppini oli aavituksen yllättävä, mutta ei tuossa nopeudessa mukulakivellä mitään peränajon vaaraa autojen kanssa olisi ollut.

Lähinnä jäin pohtimaan pyöräilijän käytöstä ja kirosiko itse minun töyttöilyäni? Vai tajusiko oman virheen? Vai oliko täysin välinpitämätön hyvästä käytöksestä liikenteessä? Itse veikkaisin viimeistä, sillä tahti ja suojatieylitykset oli sen mukaisia.

Nyt kun katsoin alla olevaa google kuvaa niin tuossa on pysäköintikielto ollut kuvan ottohetkellä, mutta nyt tuohon päätyyn saa mielestäni parkkeerata. Toki voi olla, että olen väärässä joten joudun käydä asian vielä tarkistamassa xD

Itse olen kerran syyllistynyt vastaavanlaiseen töyttöyilyyn Simonkadun ja Annankadun kulmassa kun olin tulossa Annankadulta ja menossa Manskun suuntaan. Koukkasin oikealta pakun edestä vasemmalle suojatien ylitse Narikkatorin puolelle. Paku oli hetken hiillostanut takana ja ilmeisesti halusi ohitse. Torvi soi.

edit: En siis parkkeerannutkaan tuohon kohtaa kun tuo tilanne sekoitti pään ja takana bemari oli änkenyt niin lähelle, että ei ollut tilaa peruutella ja jatkoin matkaa.

GT Grade AL 2016 Tiagra
    Varapyörä 17 kg Cresent hybridiankkuri

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Ei ole kadunrakennusohjelmassa, joten lienee tekeillä jotain putkilinjaa.
    Eilen olivat tekemässä.
    Rastaalantien kulmasta alkaen länteen oli piikkipyöräinen monitoimikone (työmaa-auto Espoon merkinnöillä) rouhinut asfalttia uusintakuntoon.
    Kulmassa moto oli oikaissut, asfaltista ei tullut otettua kuvaa.

Se aikaisempi putkityö oli Lähderannantien ja Viherlaakson välillä, tämä siis oli eilen vielä Rastaalantien ja Lähderannantien välissä.
    Joo. Tuo on jatketta sille aiemmin Viherlaakson ja Lähderannantielle rakennettuun runkovesilinjaan. Tulevat repimään kelvin auki tod. näk kokonaan. Mielenkiintoista nähdä miten järjestävät kiertotien. Tuossa aiemmassa rempassa Karakallion ja Viherlaakson välillä rakensivat tilapäisen kiertotien viereisen metsän läpi. Nyt vieressä on omakotitontteja, joten ei liene optio tässä. Näinköhän siirtävät liikenteen Turuntien eteläpuolelle (Herttuantie)...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Joo. Tuo on jatketta sille aiemmin Viherlaakson ja Lähderannantielle rakennettuun runkovesilinjaan. Tulevat repimään kelvin auki tod. näk kokonaan. Mielenkiintoista nähdä miten järjestävät kiertotien. Tuossa aiemmassa rempassa Karakallion ja Viherlaakson välillä rakensivat tilapäisen kiertotien viereisen metsän läpi. Nyt vieressä on omakotitontteja, joten ei liene optio tässä. Näinköhän siirtävät liikenteen Turuntien eteläpuolelle (Herttuantie)...
    Tuota Herttuantien vaihtoehtoa veikkaisin myös, suojellut tammetkin rajoittavat metsikön kohdalla.
    Tämä kierto sisältää kaksi liikennevaloylitystä, eikä kierron kohdalla voi välttämättä osoittaa että Turuntiellä on olemassa pyörätie jota pitäisi käyttää.. => tulee siis näkymään paljon ajoradalla pyöräileviä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Erbis Katso viesti
    Laitoin vilkun päälle paria sekunttia ennen stoppia .. samassa kun stoppaan havaitsen, että oikealta tulee fillarimies ohitse ..

En oikein tiedä mikä kaverilla oli pointtina kun minulla kuitenkin oli vilkku päällä oikealle. Itse olisi stopannut ja seurannut mitä auto tekee ennen kuin lähden tekemään päätöksiä.
    Ei tietenkään pidä lähteä ohittamaan ajoneuvoa siltä puolelta, jonne näytetään kääntymissignaalia. Tuossa on kenties tullut tilanne pyöräilijällle aika nopeasti, koska kuvauksen perusteella aika vilkun käynnistyksestä ohitukseen on kaksi sekuntia. Siinä ajassa ehkä juuri ehtii havaita vilkun, mutta siihen ei ehdi reagoida.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    .. => tulee siis näkymään paljon ajoradalla pyöräileviä.
    Tuon vaihtoehdon varauduin jo itsekin ottamaan Sitä käytin myös tuossa aiemmassa remontissa Karakallion ja Viherlaakson välillä.

Kukahan oman elämänsa sankari tänään kohtasi minut ja frouvani Helsingin keskustassa Kauppatorin kulmalla siinä valoristeyksessä, mihin Olympiaterminaalilta tuleva mäki päättyy. Olimme siis frouvani kanssa menossa terminaalille päin ja odottelimme jalankulkuvalojen vaihtumista vihreäksi. Sinä tulit mäkeä alas melkoisen vauhdikkaasti ja kädellä hosuit meille että antaisimme sinulle tietä. Olimme toki hieman leveästi sijoittautuneet siihen kelville odottelemaan tosiaan niitä valoja. Niin sitä vain meinasin sanoa, että jos katsot aiheelliseksi ajaa punaisia päin, niin turvallisen reitin löytäminen on sinun ja vain sinun asiasi. Ei mulla muuta.

Ja ihmettelyn aihe 2. Katajanokanrantaa kun ajaa, niin jalkakäytävällä ei ole pyörätien merkkiä, mutta sen sijaan suojatiet on maalattu pyörätien jatkeiksi. Jos siis suojatie voidaan tulikta pyörätien jatkeeksi tapauksessa, jossa pyörätie päättyy suojatiehen ja jatkuu sen jälkeen. Niin voidaanko jalkakäytävä tulkita kelviksi, jos suojatie on maalattu pyörätien jatkeeksi? Olisin linkannut googlemapsin kuvan, mutta ne on vuodelta 2011.

tempokisu Guest
    kääk!! rauhallisesti ajelin kauppaan, yhtäkkiä jalkaa viistoten mun ohitti sellainen....mikä se nyt oikeesti on mutta mun mielestä "muna" ja tässä tapauksessa värikäs oranssi-sininen "muna" , värikäs motorisoitu, ehkä sähkömotorisoitu kun kulki hiljaisesti, "muna" . Sain "munan" kiinni kun pysähtyi punaisiin liikennevaloihin, ja kysyin kuskilta onko hänellä soittokelloa. Oli. Olisi voinu sitä sitten käyttää, pelästyin kun yhtäkkiä joku viuhahtaa jalkaa hipoen ohi.
    Lähdin valoista senverta ripeesti ettei "muna" saanu mua enää kiinni, ja sitten kääntyikin toiseen suuntaan.

Piruvie kaikkia sähkömotorisoituja vempaimia...

^ samaa mieltä punaisia päin ajamisesta, toki olen fillarilla siihen sortunu itekin mutta siinä tapauksessa tarvii varmistaa tilanne....

Velomobiili eli kinneri. Eräs rekumbenttien eli nojapyörien muodoista sieltä aerodynaamisimmasta ja siksi nopeimmasta päästä. Voidaan toki nykyisin varustaa sähkömoottorilla - ja olisihan suhteellisen painavalla ajopelillä varmasti ainakin joskus oikein mukava nousta isommat mäet sähköavusteisesti - mutta ovathan ne ilmankin nopeampia kuin pystypyöräilijä. Käytännössä kai joku kovakuntoinen kisakuski voisi aika-ajopyörällään yltää ja ylläpitää samaa vauhtia kuin heikompi kinnerikuski, mutta sellainen on jo erityistapaus.

PS Eihän kinneri kuulu kelville sen enempää kuin aika-ajopyöräkään, mutta eiväthän (ne jotkut) autoilijat kunnioita kinnereitä yhtään sen enempää kuin muitakaan fillaristeja jotka "ajavat ajoradalla vaikka vieressä kulkee pyörätie" eikä lakitekstistäkään taida löytyä "ajoradalla ajamiseen oikeuttavaa" kohtaa, joten...

tempokisu Guest
    kiitos, "kinnerihän" se nimi oli. Tämä mun ohittanu ei ollu kylläkään tuommoinen avomalli, kupu jatkui kuskin pään yli. Joka tapauksessa ei saanu kiinni mua toiseen kertaan, ehkä kinneri ei lähde pysähdyksistä niin ketterästi ( kuin minä )

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    kiitos, "kinnerihän" se nimi oli. Tämä mun ohittanu ei ollu kylläkään tuommoinen avomalli, kupu jatkui kuskin pään yli. Joka tapauksessa ei saanu kiinni mua toiseen kertaan, ehkä kinneri ei lähde pysähdyksistä niin ketterästi ( kuin minä )
    Ei siinä sitten mitään sähköavustusta ollut. Kaikki apustajat mitä olen nähnyt lähtevät valoista aina apustus täysillä. Vääntömomenttia kun löytyy, niin olen tuuminut että kuinkahan kauan noissa kestävät ketjut/rattaat ja muut palikat?

Asiasta kukkaruukkuun päivästä toiseen jaksaa ihmetyttää, että miksi suurin osa pyöräilijästä ryhmittyy rintamaksi liikennevaloissa? Kummaltakin puolelta lähtee samanlainen rintama valojen vaihtuessa ja keskikorokkeen kohdalla alkaa arpominen, että kuka menee miltäkin puolelta ja siihen lisäksi jalankulkijat. Miksi ei voida vaan asettua enemmän jonomuotoon odottamaan? Ja aina jonkun pitää päästä vaikka väkisin ensimmäiseksi valoissa ja harvoin kyseessä on se nopein pyöräilijä koska hän tulee sitten selkä edellä vastaan heti kohta risteyksen jälkeen, mutta jumalaton kiire on silti olevinaan
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

^jos niissä on se apustus-moottori taka-akselilla?

Samaa rivi-ryhmittymistä aina joskus ihmetellyt. Koko rivi on helppo kuitata siirtymällä valoista lähtiessä hetkeksi ajoradalle niin välttää sekohäröpalloilun. Näin esim. Pasilassa Länsi-itä suunnassa pääsee kohtuullisen vaivattomasti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Samaa rivi-ryhmittymistä aina joskus ihmetellyt.
    Selitys on luultavasti niinkin yksinkertainen, että eturivissä on tilaa. Mitään sen syvällisempää logiikkaahan ei tässä tarvita, eihän autollakaan edes ruuhkassa useimmat pidä kelvollista turvaväliä ja vasemmalla kaistalla moni haluaisi ajaa lujempaa kuin muut. Mutta kun tilaa ei ole, siitä se ongelma noille vasta syntyykin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Asiasta kukkaruukkuun päivästä toiseen jaksaa ihmetyttää, että miksi suurin osa pyöräilijästä ryhmittyy rintamaksi liikennevaloissa?
    Koska suomalaiset on moottoriurheilukansaa ja paalulle on päästävä vaikka henki menisi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Selitys on luultavasti niinkin yksinkertainen, että eturivissä on tilaa. Mitään sen syvällisempää logiikkaahan ei tässä tarvita, eihän autollakaan edes ruuhkassa useimmat pidä kelvollista turvaväliä ja vasemmalla kaistalla moni haluaisi ajaa lujempaa kuin muut. Mutta kun tilaa ei ole, siitä se ongelma noille vasta syntyykin.
    Mutta autot ei ryhmity valoissa vastaantulijoiden puolelle

Se nöyryytysnappi on myös yleensä väärällä puolella kaistaa. Eli kun sitä menet painamaan, niin joku on yleensä jo ajanut siihen aiemmalle paikallesi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti

Asiasta kukkaruukkuun päivästä toiseen jaksaa ihmetyttää, että miksi suurin osa pyöräilijästä ryhmittyy rintamaksi liikennevaloissa? Kummaltakin puolelta lähtee samanlainen rintama valojen vaihtuessa ja keskikorokkeen kohdalla alkaa arpominen, että kuka menee miltäkin puolelta ja siihen lisäksi jalankulkijat. Miksi ei voida vaan asettua enemmän jonomuotoon odottamaan? Ja aina jonkun pitää päästä vaikka väkisin ensimmäiseksi valoissa ja harvoin kyseessä on se nopein pyöräilijä koska hän tulee sitten selkä edellä vastaan heti kohta risteyksen jälkeen, mutta jumalaton kiire on silti olevinaan
    Asiat ovat sitten selvästi kehittyneet, jos kuitenkin jäädään niihin valoihin kiltisti odottamaan. Aiemmin tuppasi olemaan niin, että tietty prosentti porukasta painoi kylmän viileästi punaisiin.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

tempokisu Guest
    ^ tilanteen mukaan. Taannoin oli "pientä kisaa" yhden ukkelin kanssa, lähestyttiin liikennevaloja - ja siinä vähän enne sivusilmällä vilkaistiin mitä toinen tekee, mentiin molemmat reippaasti punaisten valojen yli. Tosin ketään ei ollu missään esimerkiksi lähestyviä autoja.
    Sitten on ne tilanteet kun kaikki muut, ja pieniä lapsia, pysähtyy nätisti punaisiin valoihin, niin siinä ei ole kovin hyvä hetki olla huonona esimerkkinä...
    Senverta samoja reittejä kun ajelee niin on jo oppinu miten ne valot vaihtuu ja menee, osaa sitten hidastaa että pääsee jalkautumatta.

Enhän minä nyt löytänyt omista videoistani sitä, jossa porukka jonottaa erittäin nätisti. Tässä kuitenkin kaksi videota, joista käy ilmi, että pyöräilykulttuuri on kehittymässä hyvään suuntaan.

https://www.youtube.com/watch?v=d8C_GTyBwoI
    https://www.youtube.com/watch?v=mR2nxdR2eMg

Tämä tuli nyt kahdesti.

Oletko sitä mieltä, ettei jälkimmäisessä tapauksessa tuo ohittanut reppuselkäinen 'spandexmies' ohittanut turvallisesti?
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Oletko sitä mieltä, ettei jälkimmäisessä tapauksessa tuo ohittanut reppuselkäinen 'spandexmies' ohittanut turvallisesti?
    Heitän vastapallon. Mitä mieltä olet? Onko hänen ajotyylinsä sellaista, jonka soisi leviävän laajemmalle?

Tilanteen arviointia helpottaisi, jos video pyörisi normaalinopeudella. Nopeutettuna yksi ohitus vaikutti vastaantulijaan nähden tapahtuvan aika lailla viime tipassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepper Katso viesti
    Heitän vastapallon. Mitä mieltä olet? Onko hänen ajotyylinsä sellaista, jonka soisi leviävän laajemmalle?
    Vastapallo meni ohi l. vedän omat johtopäätökseni videosta ja sen tekijästä.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •