Valitettavasti omalla työmatkareitillä näitä suolarännejä on mahdotonta väistää. Se joka tuon vitsauksen on pks pyöräteiden hoitoon keksinyt pitäisi pieksää.
Niin ja ne suolatut väylät vaan lisääntyy.
Mä oon ajellu kesärenkailla ei oo ollu yhtään liukasta, lumessa on hyvä pito.
Taas urakoitsija perseillyt ja jättänyt Kallvikintien auraamatta toiselta puolen ainakin kilometrin matkalta, aivan karsea jäinen perunapelto siitä Lidlin kohdalta jonkin matkaa molempiin suuntiin, muuten kyllä aurattu ja tasainen baana. Ihme perseilyä jättää tollasia hasardipätkiä, ei toki ole eka kerta kun tämä kyseinen urakoitsija perseilee. Monestii mm. jätetty joku 5cm auraamatta ja kylvetty sen sijaan sepeliä sen lumikerroksen päälle.
Nikinmäki-Nikkilä välin kelvillä näytti auton ikkunasta katsottuna että iso osa matkasta oli levitetty sepeliä vain reunoille ja keskellä jäi siisti aurattu lumi pinta.
Oli kyllä mukava yllätys aamulla kun kaikki kelvit oli aurattu.
Nastoja ei ole ollut luokkaa kymmeneen vuoteen. Aina 1-2 kertaa talvessa tarvitsisi, kun löytää itsensä fillarin alta pannujen jälkeen pääkallokelillä. Kuitenkin kesämaastorenkailla menee kevyemmin ja sujuvammin kuin nastoilla isossa kuvassa.
Suolamössöreitit tosiaan lisääntyy. Kohta ovat saartaneet mun työmatkan, pitää kiertää jostain kehä III:sen takaa kotiin.
Eteläespoossa ollut kyllä hyvin hoidetut kevlit nyt. Viime vuonnakin oli kohtuullista mutta nyt on ulkoilureititkin mitä nyt on eteen sattunut.
Pyörin Vantaalla Tammistossa ja Ylästössä ja Tampereen väylän vierustalla ja hyvin pääsi kulkemaan. Yllättävän hyvin oli lumityöt tehty.
Sitten tulin kehä l:lle ja siellä oli parin sentin lumikerros, hyvä sinne siis. Kilometrin kuluttua tuli harjasuolaus traktori vastaan ja piti sitten poistua siltäkin väylältä.
Lukijan kynästä!
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010951054.html
Kaveri hyppii tasajalkaa tuon jutun ja varsinkin lukijakommenttien vuoksi. Manaa, ettei porukka tajua joidenkin ajavan työmatkaa fillarilla. Sitä on voinut kyllä tänäkin talvena kokeilla kuinka ihanaa se työmatkan ajo pyörällä on. Esim just nyt.
Voi se jevgenikin hypätä paljon mieluummin siihen ratikkaan.
Uutisessa mainittu yhteydenottaja Jevgeni on aiemminkin avautunut (HS:n haun perusteella) kevytväylien epäkohdista, kuten vaarallisista kalastajista silloilla ja kaupunkipyöräilyn vaaroista. Laittaisin tämän avautumisen samaan sarjaan, temaattisen otsikon "15 minuuttia julkisuutta jokaiselle" alle.
Tuon jutun kommentteja yritin lukea. Puolen tusinaa jaksoin, sitten totesin ettei niihin kannata aikaansa tuhlata.
Kommenteista kannattaa ottaa huomioon että suurin osa taitaa olla vanhempaa porukkaa joista ei enää ole pyöräilijöiksi tai jostain Kajaanista.
Hauskojahan ne on, ei niitä kannata ottaa liian vakavasti. Kuvastaa monen suomalaisen ajatusmaailmaa kuten yksi kommentoija kirjoitti, suomalainen maksaa mielellään 100 € jos sillä saa 50 € naapurilta pois.
Mä ymmärrän kirjoittajaa. Käveltiin loppiaisviikonloppuna pitkät lenkit Helsingissä ja naureskeltiin hyvin aurattua ja suolattua kelvin pyöräilypuolta kun itse tallailtiin moskassa.
Siis jos ajatellaan oman kuplan ulkopuolista maailmaa.
Siis juuri sitä ihmeteltiin, että miksei aurata koko väylän leveydeltä, vaan ainoastaan fillaripuoli.
Itse olen siinä mielessä vanhanaikainen, että jos on erikseen viivalla erotettu jalankulku- ja pyöräilypuoli, niin kuljetaan sen mukaisesti. Fillaroidessa vituttaa uuvatit jalankulkijat.
Mä kelasin just et mites talvella, kun näin ensimmäisen kanttarilla erotetun jalkakäytävän ja pyörätien. Kaksi kertaa olen kaatunut talvella niihin. Saiskohan kaupungilta korvauklsia jos pahemmin kävisi.
Mun mielestä pyöräkaistat parhaita kun niille voi kätevästi aurata loskat niin ajoradalta kuin jalkakäytävältäkin.
^Voihan ne lumet myös kasata liikennevaloissa painonapin eteen.
![]()
Tämä! Lisäksi en ymmärrä ollenkaan tätä pyöräilijöiden vikerrystä ja itkua somessa ties mistä väärin auratusta tiestä.
Tänään klo 18- aivan mahtavasti auratut kelvit etenkin pyörätiet välillä tapiola-paloheinä-käpylä. Montako pyöräilijää? Yksi wolt-kuski, lumessa keskimäärin 0-3 rengasjälkeä.
Pyöräilkää älkääkä valittako stadin loistavissa olosuhteissa! Talvimyrskyssä pyöräily on hauskaa no 19 m/s vastapuhuri vähän hidastaa. Mutta ihmettelen silti, kenelle näin mahtavia olosuhteita kannattaa aurata:
Ei mulle yksinään ainakaan! Toi oli keskimääräinen auraus
Eihän tuossa olekaan mitään valittamista, mutta kun tuohon laitetaan suola päälle niin sitten onKyllä omalla työmatkalla auraukset hoidetaan yleensä todella hyvin, ikävästi vaan sinne on ilmestynyt yksi suolattu pätkä ja kehä I:sen varsikin suolataan nykyään niin ei voi soveltaa enää sitäkään kautta.
Löytyy pätkiä jotka on aurattu hyvin ja löytyy pätkiä joita ei ole aurattu hyvin. Mikä helvetin tapa on muuten jättää paikoin alikulun edustat ja alikulut(niihinkin vaakatasossa tuleva lumi menee) auraamatta, niissä on plussan tullen pahimmillaan 30cm jääkerros. Mutta ei saa kritisoida kun jossain on hyvin aurattu ja turha sille yhdelle rollaattorimummolle on hyviä olosuhteita aurata joka sitä alikulkua käyttää.
Mun mielestä oli yllättävän hyvin aurattu siellä missä ajelin. Viikin baanaakin pystyi ajamaan kun olivat auranneet eivätkä harjanneet ja suolanneet.
^ Ehkä ne traktorit eivät mahdu sinne alikulkutunneleihin millä ne aurailee. Ja konekuskit ja tuskin kukaan muukaan enää tänä päivän tarttuu lapioon tai kolaan.
Kirjanmerkit