Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 71

Aihe: Continental Grand Prix 4 Season

Continental Grand Prix 4 Season

Näistä renkaista on kovasti juttua eri ketjuissa, mutta ei tunnu löytyvän mitään yleisluontoista keskustelua kuitenkaan. En viitsi itse mennä huutelemaan täysin toisesta aiheesta puhuviin ketjuihin joten oma ketju näille on paikallaan. Ehkä näiden omistajat ovat vain tyytyväisiä ja sen vuoksi pysyttelevät hiljaa.

Ostin nämä kyseisen renkaat 28mm:nä ja asensin ne paikoilleen tänään kohtuullisen vaivattomasti. Edelliset sekaparit Schwalben Speed Cruiser 30mm ja Panasonicin 32mm renkaat tuntuivat hieman onnettomilta tämän hetkiseltä kunnoltaan ja speed cruiser oli varsinkin erittäin kulunut.

Etukäteen tiesin vain että nuo 28mm versiot ovat todellisuudessa 25-26mm kooltaan ja suhteellisen kevyitä 260g painoisina, ja ilmeisesti renkaat ovat varsin hyviä pidoltaan suomen kesässä/keväässä/syksyssä/talvessa(?).

Asennus sujui ongelmitta vanteille (19mm sisäleveys) ja kun sisäkumit täytti 3 barin paineisiin, oli renkaiden leipominen kohdilleen helppoa. Testirundit vaihtelevassa maastossa vakuuttivat, ja työmatkatestaus antoi erittäin hyvän vaikutelman. Renkaat rullaavat kivasti ja yllättävää kyllä tuntuvat tietynlaisissa töyssyissä/epätasaisuuksissa ottavan iskut vastaan paremmin vajaan 7 barin paineilla kuin nuo aikaisemmat renkaat 4,5-5 barin paineilla. Tosin korkeat pyörätiemerkinnät ja suojatiet tuntuvat ravistavan enemmän. Kaartaessa renkaat pitävät hassua ääntä mutta se ei itseä haittaa.

Itseä askarruttaa oikeastaan vain se että mitenköhän nämä vertautuisivat Schwalben Marathon Racer malliston renkaisiin rullauksensa ja kestävyytensä puolesta? (30mm wired tai 35mm folding) Ne olivat minun toinen vaihtoehto ja ehkä kokeilukohteena näiden jälkeen joskus.

Onko muilla jakaa tietoa kuinka pitkäikäisiä renkaita nämä ovat ja kokemuksia sen jälkeen kun näillä on ajettu se 2000-4000 kilometriä?

Itsellä on kokemusta 4-Seasonista aikaisemmin 23-millisenä ja nykyään 28-millisenä. 28-millinen on normaalilla maantievanteella (Mavic Open Pro) työntömitalla mitattuna lähes tarkalleen 28 milliä leveä, eli en tiedä mistä noi reippaasti alimittaiset löytyvät.

Vierintävastuksesta Schwalbeen verrattuna en osaa sanoa varmasti. Toisessa pyörässä on ajossa Marathon Supreme, mutta leveämpänä ja matalammilla paineilla. Sanoisin lähinnä niin, että 4-Season on rakenteeltaan aika lähellä ihan kilparenkaita. Pistosuojaus on parempi ja siitä tulee vähän lisää sekä painoa että vierintävastusta, mutta ei ero nopeudessa suuri ole.

Yhden 23-millisen ajoin takarenkaana eräänä kesänä ihan loppuun asti, eli kangas paistoi kumin alta jo useammasta kohdasta. Tuo vaati 7000 km, mutta painin tuona kesänä kyllä kärpässarjassa n. 60-kiloisena. Kulutuskestävyys on joka tapauksessa hyvä, enkä ole havainnut puhkeamisherkkyydessä mitään muutosta sillä en ole ikinä saanut 4-Seasonia puhki.

Eli tiivistettynä: nimenomaan vähän leveämpänä huippurengas työmatkoille tai huolettomaan lenkkeilyyn vähän huonommillekin teille. Ei halvin, mutta helposti hintansa arvoinen.

Laitoin taannoin vaimolle kasaamaani pyörään nuo, kun ajattelin että sisärenkaan vaihto tien poskessa ei ole välttämättä toivelistan kärjessä.
    Kiekot on yhden pyörän mukana tulleet halvat roiskeet, Rigida Nova -kehillä. Noiden päällä 28mm kumi on 24,5mm leveä ilmat sisässä.
    Se jos mikä yllätti silloin.

Voiskin tehdä sille kevyemmät kiekot joskus kun joutaa.
    Kaar ittelles vaa

Mulla oli aikanaan työmatkapyörässä Conti 4-Season 28mm, mutta siirryin Marathon Plussaan, kun Contit alkoivat puhkeilla. Pistosuojausta on selvästi tavallista enemmän, mutta se ei ole yhtä varma kuin Marathon Plussissa. Ajotuntuma toisaalta on Conteissa huomattavasti parempi, ja ne ovat varmaan 0,5kg kevyemmät/rengas kuin Marathon Plussat.

Tätä jäin miettimään: kannattaako 28mm renkaaseen pistää 7barin paine? Siirryin maantiefilossa 25mm renkaisiin, ja pistän niihin Contin oman suosituksen mukaisesti vain n. 6,5barin paineen, vaikka olen yli 90kg (aiemmin 23mm renkaissa 8bar). Voisi kuvitella että 28mm renkaissa riittäisi 5,5-6bar? Ajomukavuus kasvaa entisestään, eikä rullaavuus heikkene (eikä se toisaalta parane vaikka laittaisi kovemmat paineet).

Laitoin vajaan 7 barin paineet ja siitä kun ottaa pumpun pois niin hieman karkaa väkisinkin lisää, joten uskoisin paineiden olevan siinä 6,5 tienoilla tai vähän päälle. Tuo 6,5 on renkaiden suositus minimipaineeksi, mutta toisaalta luin erään tyypin tarinan siitä että näissä renkaissa voi laittaa kyllä vielä 0,5 baria vähemmän painetta ihan huoletta.

Ainakin tänä aamuna kun tie töihin oli kaikinpuolin kostea/märkä niin olisi kurveihin voinut kovempaakin ajaa, pitoa kyllä tuntuu riittävän.

Marathon Plussan itse hylkäsin oikeastaan tuon painon takia, mutta jos contin ajotuntuma on parempi niin hyvä vain Marathon Racerit tosin olisivat puolet Plussien painosta joten siitä odotan mielenkiinnolla vertailua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IoD Katso viesti
    Tätä jäin miettimään: kannattaako 28mm renkaaseen pistää 7barin paine?
    Kovalta paineelta kuulostaa. Itse käytin noin seiskan paineita 23mm GP4000 kumissa kun kalsaripaino huiteli tuolla 95 kilon tienoilla. Nyt painetta ja painoa vähemmän.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    28-millinen on normaalilla maantievanteella (Mavic Open Pro) työntömitalla mitattuna lähes tarkalleen 28 milliä leveä, eli en tiedä mistä noi reippaasti alimittaiset löytyvät.
    Kävin vielä nyt itse mittaamassa varmuuden vuoksi kun en ole mitannut aikaisemmin, niin kyllä itselläkin on vähintään se 27mm. Saattaa olla tarkalleen tuo 28mm myös jos mittavirheet lasketaan kun ei ole työntömittaa saatavilla. Mutta ei se kyllä lopulta mikään 25-26mm ollut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Kovalta paineelta kuulostaa. Itse käytin noin seiskan paineita 23mm GP4000 kumissa kun kalsaripaino huiteli tuolla 95 kilon tienoilla. Nyt painetta ja painoa vähemmän.
    Totta tuokin, olen miettinytkin että missä vaiheessa noita maksimipaineita (kyseisessä renkaassa 8 bar) edes kannattaisi käyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti reappear Katso viesti
    Totta tuokin, olen miettinytkin että missä vaiheessa noita maksimipaineita (kyseisessä renkaassa 8 bar) edes kannattaisi käyttää.
    Absoluuttisen sileällä pinnalla. Eli käytännössä velodromilla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Mulla on kanssa nuo 28mm 4Seasonit työmatkasinkuloidissa. Tämä kesä ajettu, kevään tappajasepeleistä alkaen. Rengasrikkoja pyöreät nolla eikä muutenkaan huomautettavaa. On ajettu kanttareihin ja lasinsiruihin useasti. Tosin en väitäkään ymmärtäväni katurenkaista mitään ja ihan näppärästi pidän kyllä 7-7,5 baria kumeissa, elopainoa 81 kg. Hyvin tuntuu rullaavan erittäin vaihtevalla vaasalaisalustalla
    Mud, sweat and beers.

Mulla jäi 25 mm Grand Prix 4 Seasonin käyttö yhteen rengaspariin. Ei kestänyt syksyn sadekelejä eikä sepeleitä, taisi ensimmäiset rengasrikot iskeä jo 500 km jälkeen. Myönnän toki, etteivät nuo ole maantierenkaalle mitkään helpot olosuhteet, mutta vastaavassa käytössä Grand Prix 4000S on syystä tai toisesta osoittautunut paljon luotettavammaksi.

Kokeilin 4 Seasonin seuraajana Schwalben 25 mm Ultremo DD:tä. Kyseessä siis perus-Ultremoa hieman tukevampi rengas kaksinkertaisella pistosuojauksella. Valitettavasti se ei toiminut yhtään 4 Seasonia paremmin. Ensimmäinen vähän haastavampi keli (kaatosadetta ja sateen asvaltille levittämää hiekkaa) ja heti oli takarengas puhki.

Oiskohan tuo ollut huonoa tuuria? 4000S sisältää yhden kerroksen tuota Contin pistosuojaa, Vectran Breakeria, kun 4Seasonissa näitä suojakerroksia on kaksi.
    Mud, sweat and beers.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Oiskohan tuo ollut huonoa tuuria? 4000S sisältää yhden kerroksen tuota Contin pistosuojaa, Vectran Breakeria, kun 4Seasonissa näitä suojakerroksia on kaksi.
    Kyse voi olla huonosta tuurista tai sitten 4000S:n kovasta Black Chili -kumiseoksesta, jota 4 Seasonissa ei tietääkseni käytetä. En edes muista koska olisin viimeksi joutunut kaivamaan 4000S:n kulutuspintaan uppoutunutta sirua.

Voi olla. Quattro stagionissa on Duraskiniä, jota valmistaja kuvailee seuraavasti: "Incorporating our special wear resistant carbon compound, the tyre is characterized by very good mileage performance as well as excellent adhesion on wet roads and at low temperatures."
    Mud, sweat and beers.

Tää menee nyt ihan spekuloinniksi, mutta epäilenpä etteivät saksalaiset rengasvalmistajat oikein osaa huomioida rospuuttomalleissaan suomalaisen pyöräilyn erikoisolosuhteita. Eli syyskauden jatkuvaa kosteutta ja pyöräväylille levitettävää terävää sepeliä. Pelkkä pistosuojaukseen panostaminen ei liene oikea tie, ainakaan jos renkaaseen halutaan säilyttää yhtään ajomukavuutta ja suorituskykyä painottavia ominaisuuksia.

4000S:ää ei ole edes suunniteltu rospuuttorenkaaksi, mutta jotenkin maagisesti se toimii. Renkaan pistosuojaus ei ole mitenkään huono, mutta ei missään nimessä järein mitä markkinoilta löytyy. Sen sijaan 4000S:n Black Chili -seos on aivan ainutlaatuisen kovaa tavaraa kisahenkisten maantierenkaiden kategoriassa. Kun kulutuspinta on riittävän kovaa, sepelikään ei tartu, ja sehän ne rospuuttokauden rengasrikot viime kädessä ratkaisee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    ...epäilenpä etteivät saksalaiset rengasvalmistajat oikein osaa huomioida rospuuttomalleissaan suomalaisen pyöräilyn erikoisolosuhteita...
    Kai ne osaa halutessaan huomioida, mutta ei niiden tarvitse

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Tää menee nyt ihan spekuloinniksi, mutta epäilenpä etteivät saksalaiset rengasvalmistajat oikein osaa huomioida rospuuttomalleissaan suomalaisen pyöräilyn erikoisolosuhteita. Eli syyskauden jatkuvaa kosteutta ja pyöräväylille levitettävää terävää sepeliä. Pelkkä pistosuojaukseen panostaminen ei liene oikea tie, ainakaan jos renkaaseen halutaan säilyttää yhtään ajomukavuutta ja suorituskykyä painottavia ominaisuuksia.

4000S:ää ei ole edes suunniteltu rospuuttorenkaaksi, mutta jotenkin maagisesti se toimii. Renkaan pistosuojaus ei ole mitenkään huono, mutta ei missään nimessä järein mitä markkinoilta löytyy. Sen sijaan 4000S:n Black Chili -seos on aivan ainutlaatuisen kovaa tavaraa kisahenkisten maantierenkaiden kategoriassa. Kun kulutuspinta on riittävän kovaa, sepelikään ei tartu, ja sehän ne rospuuttokauden rengasrikot viime kädessä ratkaisee.
    Eikös kuitenkin Euroopasta rääkkäysolosuhteita löydy esim. sieltä klassiselta Paris-Roubaixilta, tuntuu että joka toinen vuosi sielläki o mutaa ja hiekkaa siinä mukulakivien päällä. Tietty eri asia polkea yksi kisa siellä ku kokonainen kausi. Pohjois-Amerikasta löytyy kans vissiin pari perinteistä "roubaixia".

Mielenkiintoista että Continental ei ole tuota Chiliään suunnitellut tavallista kulutuskestävämmäksi seokseksi, mainostavat että ensisijaiset edut o parempi grippi ja rullaavuus, toissijaisena sitten myös kestävyys o karvan verran lisääntynyt. Tietty voihan se seos olla sopivan sitkeää että pistosuojaus on parantunut, sehän o eri asia ku kilometrikestävyys.

Aika sitkeä on nostaa vanteelle tuo GP 4 Seasons. Yksi ilta meni ähertäessä ja netin ja tämän palstan kaikki vinkit tuli läpikäytyä, mutta silti piti ammattilaiseen turvautua toisen keikon kanssa. Marathon Plussaan verrattuna mukana tuli lisää rullautuvuutta, parempi sivuttaispito ja selkeä keveys. Itse en tuosta Marathonista kauheasti tykännyt ja alle 400 km ajon jälkeen siirtyivät ne odottamaan tappajasepeliä ja ensi kevättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Mulla on myös täysin samanlaiset kokemukset kuin TuH:lla. 4000S:n pistosuojaus pääsee helpolla kun kumi ei ime kiviä. 4-saesoneihin sitä vastoin ainakin sateella tuntuivat kivet tarttuvan ja välillä joku meni suojauksen läpikin. Itse en näe 4-seasonissa mitään muuta etua, kuin että muistaakseni pitävät kohtuullisesti kylmissä olosuhteissa.

Mä ajoin Continental Gran Prix 4 Season 28mm setin kankaille 7500-8000 kilometrin kohdalla. Pidin renkaita sen verran paljon, että vaihdoin tilalle 25mm setin alle ja meno jatkuu.
    Still rides with 26er

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pumafi Katso viesti
    Aika sitkeä on nostaa vanteelle tuo GP 4 Seasons. Yksi ilta meni ähertäessä ja netin ja tämän palstan kaikki vinkit tuli läpikäytyä, mutta silti piti ammattilaiseen turvautua toisen keikon kanssa.
    Se on vanteesta kii! Meinaan mulla meni toiselle vannesetille ihan vain sormilla kääntämällä tuo rengas paikoilleen, mutta toisen vannesetin kanssa oli semmosta ähertämistä, että jäi laittamatta. Muuten rengas on kyllä minun mieleen niin paljon, että kun tuo nykyinen pari on vaihtokunnossa, ostan uudet.

Nyt noin 800km myöhemmin tutkiessani rengasta huomasin että on käynyt jotain ikävää. Ulkokumin sivu on revennyt, eikä näytä ollenkaan hankaumalta vaan ihan spontaanilta repeämältä. Sieltä pullotti 6 barin paineella nuppineulan kokoinen pala sisäkumia. Onneksi ei ole räjähtänyt mun ajoissa.

Mikä on raadin kanta menenkö aluksi kauppaan hieromaan sovintoa että nyt tarttis uuden kumin takuun(?) piiriin vai lähetänkö mailia suoraan valmistajalle?

Sikäli sopivalla hetkellä kyllä huomasin tuon että huomenna menen katsomaan maastopyörää, mutta silti!

Päivitys: Kävin näyttämässä rengasta liikkeessä ja sain uuden tilalle.
    reappear muokkasi tätä : 26.09.2012 at 11.13 Syy: Päivitys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Eli tiivistettynä: nimenomaan vähän leveämpänä huippurengas työmatkoille tai huolettomaan lenkkeilyyn vähän huonommillekin teille. Ei halvin, mutta helposti hintansa arvoinen.
    Kuinka paljon ko. renkassetistä pitää kustantaa. Mistä halvimmalla?

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jslope Katso viesti
    Kuinka paljon ko. renkassetistä pitää kustantaa. Mistä halvimmalla?
    Tuolta mielestäni käypään hintaan 25 mm. Riittänee, jos pelkkää asfalttia tarkoitus ajaa: http://www.bike-discount.de/shop/a65...m.html?mfid=77
    Itselleni hommasin keväällä 28 mm 4-seasonit cycloon ja olen todella tyytyväinen hankintaan. Voi ajella sorateitäkin surutta.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Täällä meän perällä Motonetti myy noita suolaiseen 49.90€ hintaan.

Itse tilasin sveitsistä 28mm mokomat 28€/kpl. Tulivat viikon sisään postilaatikkoon asti. Postikulut päälle 9,95€

http://www.velo-motion.com/Race-Comp...ason::122.html

Niin, ja mitä itse renkaisiin tulee, ovat kestäneet nyt reilun 1000km kaikenlaista rääkkiä, hyvää ja huonoa asfalttia, huonoa öljysoraa, kymmeniä kilometrejä hiekkateitä, joista osa todella karkeaa tavaraa. Ei puhkeamisia eikä pito-ongelmia.

Olen ajellut pari kesää, muta verrattain väöhiä kilsoja noilla. Kumiseos on aika tahmainen ja ei ole olut kostealla kelillä pito-ongelmia, joskaan en ole ehdoin tahdoin sateessa tai nyt lehdistä niljaisilla teillä ajanut. Auttavasti pystyy ajamaan myös hiekalla jos joksu vähän eksyy kelviltä.

Ajelin tuolla maakunnissa jonkun 80km lenkin sirote/imeytyspäällysteellä kuivalla kelilä. Silloin kyllä lähti ihan silminnähtävä siivu pintaa ja erinäisiä pieniä viiltoja ja jokunen kivensiru löytyi kulutuspinnasta. Eli tuo pehmeä kumiseos siis nähtävästi kostautuu kuivilla keleillä. Sen jälkeen on kyllä lenkkiä ajettu ilman ongelmia, joten pistosuoja toimii ainakin kohtuullisesti. Ei ole oikein maantierenkaista vertailukohtaa, niin en pysty vertaamaan miten nuo rullaavat tai kestävät.

Vaihdoin 25mm 4-Seasons renkaat hetki sitten syys- ja kevätkauden ajoihin ja olen ollut positiivisesti yllättynyt. Kesällä ajelin 23mm Schwalben Durano S -renkailla ja täysin subjektiivinen fiilis on, että Conti rullaa vähintään yhtä hyvin ja on hieman leveämpänä/alhaisempien rengaspaineiden takia mukavampi ajaa. Lisäksi Duranoon verrattuna jämäkämpi rakenne ja napakampi vanteelle laitettaessa - ei välttämättä lähde vanteelta vaikka sisuri poksahtaisikin vauhdissa (toisin kun Durano kerran teki). Pito tuntuu olevan kylmillä keleillä/märällä tiellä ihan hyvä. Pienessä nollakelikuurassakin tuntui pitävän oikein hyvin. Kulutuskestävyydestä tai pistosuojauksesta ei vielä kokemuksia.

Itse hankin viime kesänä takarenkaaksi kyljestä repeytyneen Continental 23mm 4000s tilalle 4-season 25mm. Tarkoitus olisi että paremmalla suojauksella ja isommalla kumilla välttyisi rengasrikoilta, etenkin niiltä joissa ulkokumi hajoaa käyttökevottomaksi. Tuntumaltaan 4-season oli hieman pehmeämpi, jonka näin positiivisena etenkin huonolla asfaltilla, muutenkin käyttäytyi ihan hyvin parissa kesällä käydyssä kisassa Suomen puolella eikä puhjennut kertaakaan. Kovempaan kouluun rengas koki kun muutin syksyllä Englantiin, jossa parhaat pikkutiet ovat pinnoitteeltaan melko huonoja. Puhkaisin sisäkumin 4 kertaa, niin että ulkokumi säilyi käyttökelpoisena pääosin pienehköihin kiviin ja reikiin osumalla. Rengas kuitenkin kului loppuun jo noin 2950km jälkeen niin että rakenne tuli esiin paikoitellen ja se oli vaihdettava. Nopeaa kulumista edisti toki oma vajaa 80kg elopaino, Englannin vaativammat maantiet sekä keskivertoa agressiivisempi pyöräilytyyli.

Tänään räjähti etukumi, 40+km/h ja terävä kuoppa aamuisella työmatkalla. Sisurin vaihtolla selvisin, päällikumi ok, vanteessa pienet jäljet, muttei heittoa. Hyvin pysyi vielä vanteella, vaikken alamäkeen saanut ihan kovin äkkiä pysäytettyä.

Tuli hankittua kyseiset kumit, 28mm.

Kummat sisurit ovat paremmat/fiksummat:
    18C-28C vs 28C-32C?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •