Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Kaksi lasta pyörän päälle

Kaksi lasta pyörän päälle

Toinen lapsi aloittaa ensi syksynä eskarin (5½ v) ja toinen päiväkodin (3v). Hoitomatkat olisi kivaa kulkea polkupyörällä (noin 5 km / suunta). Pyörätietä ei ole, joten "irrallaan" en tuota vanhempaa uskalla tienvarteen laskea.
    Kaipaisinkin nyt kokemuksianne siitä, miten tuon lastin saisi kätevimmin pyörällä kuljetettua. Olisi mukavaa kuulla, millaisiin vaihtoehtoihin on muissa perheissä päädytty ja miksi.
    Peräkärryyn lapset ovat turhan isoja jo. Peräpyörä kiinnostaisi tuolle vanhemmalla kulkupeliksi, mutta mihin silloin sijoittaisin tuon nuoremman? Tavarapyörät näyttävät suorastaan ihanilta, vaikka niiden hankintahinta onkin aika kova. Ja toisaalta en tahtoisi vanhemman lapsen vain istuvan kyydissä vaan tekevän vähän itsekin töitä etenemisensä eteen.
    Hankkiako siis nuorempaa varten tavarapyörä ja kiinnittää peräpyörä sen perään

Olisiko tandem-versiossa ratkaisu? CRC:llä noita oli joskus myynnissä, mutta ei näytä olevan enää.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kallis mutta ah, niin tyylikäs vaihtoehto:
    http://www.classicbike.fi/content/christiania

edit: samalla firmalla listoilla myös tämä:
    http://www.classicbike.fi/content/triobike

Miten ois nykyiseen pyörään XtraCycle longtail? Ainakin Pyörähuolto.com Helsingissä myy niitä. Sopii kaikenlaiseen muuhunkin roudaukseen ja pyörän saa palautettua vanhaan kuosiinsa, kun muksut kasvaa isommaksi.

Tuolla on kuvia:
    http://www.xtracyclegallery.com/2009_06_01_archive.html

Mä katselisin (/katselen vaikkei lapsia olekaan) varmaan [Bullittia] ja peräpyörää perään, Tuo on ilmeisesti akselivälinsä ansiosta suht vakaa kulkupeli myös talvella.

Rahaahan tavarapyörä toki maksaa, mutta autoiluun verrattuna kuitenkin suht maltillisesti, sähkömoottorilla tuunattuna tuo toimisi todennäköisesti todella hienosti perheen kakkos"autona". Noita kolmipyöräisiä hieman vierastan etenkin jos tarkoitus on ajaa vähääkään vauhdikkaammin, ne kun ei mutkissa toimi ihan yhtä hyvin kuin kaksipyöräiset "serkkunsa".

Sateessa ja sohjossa 3v tuonne tavaralaatikkoon? Saletisti natsaa ja samalla luodaan todella ihana mielikuva lapselle pyöräilystä. IMO.
    Peräkärryyn molemmat ja isompi ajelee silloin tällöin itse tuon n 5km matkan omalla pyörällä.
    http://www.promtb.fi

Lapsethan tunnetusti pelkää ihan hulluna kastumista, mut jos sään mukaan pukeutuminen ei riitä, niin onhan noita vaihtoehtoja:

Ketterän näköisiä, varsinkin huonokuntoisille teille.
    Niin, eihän pyöräilyssä lapsia tule ajatella.

Mulla tollanen Follow-me http://www.followme-tandem.com/english/ peräpyörän vaihtoehtona. Varmasti raskaampi ajella ja hiukan hankalampi käyttää kuin peräpyörä, mutta muunneltavuus hyvä (voi käyttää minkä pyörän kanssa vaan ja lapsi voi tarpeen mukaan ajella itsekin välillä). Oon tehnyt muutaman kympin reissuja ton ja lastenistuimen kanssa kahdella lapsella ja ihan ok on mennyt.

Kyllä mä olen kärryn kannalla, se on yksinkertaisin ratkaisu.
    www.kaupinkanuunat.net

Alkuperäinen vielä täydentää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Sateessa ja sohjossa 3v tuonne tavaralaatikkoon? Saletisti natsaa ja samalla luodaan todella ihana mielikuva lapselle pyöräilystä. IMO.
    Peräkärryyn molemmat ja isompi ajelee silloin tällöin itse tuon n 5km matkan omalla pyörällä.
    Tarvittaessa auto käytössä, joten esim. talvella on mahdollista siirtyä neljälle pyörälle. Polkupyöräilyä kaavailen matkoihin ihan arkiliikunnan lisäämiseksi. Niin omaa kuin lastenkin.
    Ja tie on tosiaan niin vaarallinen, ettei sen laitaan voi esikouluikäistä vielä omalla pyörällä laskea.

Tuosta sateesta on toisaalta on myös todettava, että meitä 70-luvun lapsia on aikanaan pyörällä kuskattu, nykyvalikoimaan nähden hyvin hepposin vehkein, enkä itse ainakaan ole pyöräilykammosta vielä kuullut. Ei ollut kärryjä eikä katoksia...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jula Katso viesti
    Miten ois nykyiseen pyörään XtraCycle longtail? Ainakin Pyörähuolto.com Helsingissä myy niitä. Sopii kaikenlaiseen muuhunkin roudaukseen ja pyörän saa palautettua vanhaan kuosiinsa, kun muksut kasvaa isommaksi.

Tuolla on kuvia:
    http://www.xtracyclegallery.com/2009_06_01_archive.html

Tämäkin kuulostaa hyvältä, mutta yksi asia mietityttää: Onko niin, että kun tuo vanhempi lapsi täyttää 6, en voi enää kuljettaa molempia lapsia saman pyörän päällä? Silloin tästä olisi apua meille vain muutamaksi kuukaudeksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pisara Katso viesti
    Tämäkin kuulostaa hyvältä, mutta yksi asia mietityttää: Onko niin, että kun tuo vanhempi lapsi täyttää 6, en voi enää kuljettaa molempia lapsia saman pyörän päällä? Silloin tästä olisi apua meille vain muutamaksi kuukaudeksi.
    Eiköhän se käytännössä riipu lapsen koosta. Minun poikani ovat onneksi sen verran pieniä, että kohta 9-vuotias esikoinenkin menee vielä 6-vuotiaasta. Peräkärrystä luovuimme kuitenkin jo viime kesänä, sillä sitä tarvittiin kovin harvoin.

Turvaistuimessa saanee kaiketi kuljettaa vanhempaakin kuin 6-vuotiasta lasta. Olen ajatellut pitää istuimen siihen saakka, kunnes molemmat pojat painavat enemmän kuin istuimen enimmäiskuormituksen (25kg) verran.

Pitkille matkoille minulla on Santana Cabrio Quad, yleensä kolmipaikkaisena. Pisimmät päivämatkat ovat olleet 80 kilometrin luokkaa. Menisiköhän ensi kesänä satanen rikki? Se ei kuitenkaan ole mikään asiointipyörä.

Sulla ei ole lapsia, etkä ole koskaan ajanut peräkärryllä tai tavarapyörällä. Ole siis hyvä ja ole hiljaa.

Lapset nimittäin "diggaa" tavarapyörän kyydissä olemisesta, kuin hullut puurosta. Sen lisäksi siitä diggaa myös kaikki lasten kaverit, mikä on omiaan lisäämään kiinnostusta pyörällä liikkumiseen.

Kuljetuskyvyn rajaa lapsen koko ja paino, ei ikä.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Laki määrää tuosta kahden lapsen kuljettamisesta näin:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikenneturva
    Polkupyörä on yleensä suunniteltu vain yhden ihmisen kulkuvälineeksi. Polkupyörällä saa kuitenkin 15 vuotta täyttänyt henkilö kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta ja 18 vuotta täyttänyt henkilö kahta enintään kuusivuotiasta lasta.

Lapsen kuljettamista varten on oltava sopiva istuin ja tarkoituksenmukaiset jalkojen suojukset. Pikkulasten kuljetukseen on käytettävä turvaistuinta. Kahta lasta kuljetettaessa tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.
    ...musta tuo ei ole ihan ajantasalla, ainakaan jos miettii nykyisiä tavarapyöriä. En tiedä sitten kuinka hanakasti poliisitkaan asiaan puuttuu jos mitään turvallisuuspuutteita ei ole havaittavissa.

Edit: piti vielä googletella lisää ja ilmeisesti tuo rajoitus koskee vain kaksipyöräisiä fillareita ja kolmipyöräisellä saa kyydittää lapsia ja aikuisia jo huomattavasti vapaammin: http://www.tavarafillari.fi/2010/06/...saa-kuljettaa/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Sulla ei ole lapsia, etkä ole koskaan ajanut peräkärryllä tai tavarapyörällä. Ole siis hyvä ja ole hiljaa.
    O-ou... I see it coming...

Menenkin tekemään popcorneja
    Concorde muokkasi tätä : 04.04.2012 at 13.17 Syy: typo
    .•.•. Urheilu on hiekkaa elämän laakereissa .•.•.

Pyörätietä ei ole, joten "irrallaan" en tuota vanhempaa uskalla tienvarteen laskea.
    Ilmeisesti tätä lausetta ei ole kovinkaan moni lukenut ajatuksella, eikä topicin aloittaja ole muutenkaan enempää kommentoinut ajo-olosuhteita tien osalta.
    Tavarapyörä on tosi kätevä kuoppaisella soratiellä ja jos 5...6v lasta ei uskalla ajattaa siinä tien reunassa en itse lähtisi 5km matkaa tavarapyörällä siinä ajamaan about 45kg lisäkuorman kanssa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb
    Lapset nimittäin "diggaa" tavarapyörän kyydissä olemisesta, kuin hullut puurosta. Sen lisäksi siitä diggaa myös kaikki lasten kaverit, mikä on omiaan lisäämään kiinnostusta pyörällä liikkumiseen.
    Kun kerran itse et tiedä mistään mitään niin tästä saadaan vielä värikäs topicci aikaiseksi, menen laittamaan pop cornit mikroon ja haen kolapullon jääkaapista.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H
    Mä katselisin (/katselen vaikkei lapsia olekaan) ...
    Tässä käsittääkseni on jo iso ero lapsettomien ja lasten vanhempien kesken, nimittäin ne vanhemmat taitavat tietää mitä lasten kanssa eläminen ja liikkuminen oikeasti on.
    Epäilen, kun kerran en mitään mistään tiedä.
    -mustikka- muokkasi tätä : 04.04.2012 at 13.15 Syy: typo

Ihan lapsellisena kommentoin. Kyllä meikäläiset ainakin tykkäisi päästä matkaamaan laatikossa. Nykyään on menty peesissä ja edellä, tangolla ja tarakalla ja miten milloinkin on nopeiten etenemään päästy (pappapyörän päälle saa kolme lasta kun itse taluttaa ). Sade ei ole koskaan ollut mikään ongelma. Sohjo taas on kuskin ongelma ja sekin kompensoidaan urheiluhengellä. Eli kyllä tässä kohdassa lasten mielikuvat jää oikeasti positiivisen puolelle.

Noista maantienvarren olosuhteista. Ei toki houkuttele lähteä tavarapyörällä johonkin rospuutto-hiekkasepeli-mössökuoppa-tielle mutta ei se houkuta millään muullakaan välineellä. Jos taas kyse on siitä, että mennään asfaltin reunaa, niin siinä tilanteessa on vaan otettava hyvin näkyvänä tilaa haltuun. Vaikka sitten tavarapyörällä. Parempi niin kuin mennä kusisukassa reunaa nuollen ja ristinmerkkiä tehden.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Mistähän muuten sä vedät noita johtopäätöksiä? Ja kai täällä kaikilla on oikeus kirjoittaa omia näkemyksiä ja kokemuksia?

Juu, kyllä mäkin aikonaan tykkäsin lapsena olla mummolassa maitokärryjen kyydissä, mutta se onkin vähän eri juttu...
    www.kaupinkanuunat.net

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •