Sivu 1 / 7 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 196

Aihe: Schwalbe Marathon -sarjan renkaat puheenaiheena.

Schwalbe Marathon -sarjan renkaat puheenaiheena.

Näitähän on toki käsitelty monenlaisissa rengasaiheissa sekaisin kaiken muun kanssa. Sieltä ehkä haulla löytää jotain tai sitten ei löydä.

Mielestäni näinkin laaja ja suosittu mallisto ansaitsee kuitenkin oman keskustelunsa. Eli tässä voi esittää kysymyksiä, kokemuksia, mielipiteitä ym. kaikenlaisista Schwalben tuotteista, joiden nimessä esiintyy sana Marathon. No, Winterille on oma ketjunsa, ja ehkä se kannattaa pitää siellä. Löytyy sitten nastajutut samasta paikasta.

Aluksi kysyisin Marathon Racer ja Supreme malleja käyttäneiltä: Onko näillä taipumusta kerätä kostealla kelillä kiviä pintaansa? Etenkin Racer kiinnostaa. 35mm Racer vaikuttaisi sopivalta kompromissiltä leveyden, painon ja pistosuojauksen välillä. Tosin malli on muuttunut vuodelle 2012, ja uudesta varmaan harvemmalla vielä pitkiä kokemuksia on.
    -

Mulla on ollu nojapyörässä, molemmat racer (reunalangalla) ja supremet. Supremet oli ihan ykkösvaihtoehto märälle, pitoa riitti kelillä kun kelillä enkä huomannut ainakaan et keräisi kiviä sateella. Racerit tuntui aina vähän liukkailta märällä eikä uskaltanut painaa täysiä mutkiin. Uusittu racer (taittuva) on mitä ostan tälle vuodelle koska siinä on sama rakenne ja kumiseos kun supremessa oli jo aikaisemmin. Supremejen pistosuojaus oli ihan ykkös luokkaa, kaks puhkeamaa vasta 5000km paikkeilla jolloin takarengas oli jo aikalailla lopussa, samaa en voi sanoa racereistä jotka puhkesivat viikottain. Huomatkaa että reunalangallinen ja taittuva racer on kovin erilaiset renkaat nykyisin kun taittuva uusittiin tälle vuodelle.
    Supremejen kuvio aiheuttaa vieriessä huminaa, eteenkin uusina -- uusittu racer tuskin kärsii samasta ongelmasta ja onkin nopeampi kumi valmistajan mukaan.
    "The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"

26" 1.5":lla Racerilla ajellut ja pitänyt, kevyt ja nopea enkä mitään erityistä liukkautta huomannut kuvio huomioon ottaen...

Viime kausi oli retki/työmatka-cc:ssä 35 mm Marathon Racerit, ei yhtään rengasrikkoa 3500 km matkalla ja rullaavat pirun hyvin. Ajelua myös hiekalla/soralla ja sateella ja hyvin toimii. Ostin täksi kaudeksi toiseenkin pyörään Marathon Racerit.

Maastopyörässä ollut 26" folding Marathon Supremet. Hyvät renkaat nekin - rullaavat jne. - mutta aivan käsittämättömän tiukat saada päälle. En ostaisi uudestaan, varsinkin kun ovat niin kalliit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wacky Katso viesti
    Huomatkaa että reunalangallinen ja taittuva racer on kovin erilaiset renkaat nykyisin kun taittuva uusittiin tälle vuodelle.
    Juuri tämä uusi 2012 taiteltava Racer on tähtäimessä. Hyvä kulla, että kumiseos ja suojaus on toimiva. Taitaapa lähteä tilaus johonkin päin lähiviikkoina.
    -

Tunturi F600 olisi renkaan osto edessä ja päätynyt subremiin.. Nyt ongelma 28 vai 32mm, kuskilla painoa 110kg ja 95% asfalttia.

Alle meni 28mm Marathon Plussat. Takarengas tietty väärinpäin, mutta oli sellanen rempominen vanteelle ettei kiinnosta tuollaisen pikkuseikan takia ryhtyä repimään taas irti. Ehkä on sitten enemmän vetopitoa, mutta katsotaan pitääkö jotain häiritsevää huminaa - tuskin. Eiköhän näillä ajeta se 10k

Spessun vakiorenkaat vaihtui syvien pistojen ja viiltojen takia 500km kohdalla (Kevlarsuoja kuitenkin ehjä sisäpinnassa). Olisi varmaan ehkä päässyt vielä jotain 100-200km, mutta mikäs sen tylsempää kuin keskellä skuttaa tyhjän kumin kanssa. Varovasti ajamalla kestäisi varmasti paaljon pidemmälle, mutta ei kuulu tapoihin tuijottaa soraa tiellä.

Marathon Plussat todellakin kestää vaikka sirpalepommin, ainoa mikä itsellä meni läpi oli pikkusormen kynnen kokoinen teräväreunainen lasinpala enkä kahden kesän aikana katsonut yhtään mistä ajoin. Allekirjoitan myös vaikean vanteelle väännettävyyden ainakin koossa 26x1.75 - kolme rengasrautaa ja kaksi kättä ei tahdo riittää. Eihän ne mitkään nopeuskuninkaat ole mutta toisaalta, repäisin halpismaasturilla myötätuuleen 49,6 km/h eli kyllähän noistakin jotain saa irti kun yrittää.

Tuli tuossa perustettua ihan oma aihe kun haeskelin rullaavia katurenkaita juurikin noiden yllämainittujen tilalle ja Supremea on tarjottu varmaan eniten kaikista mutta jostain oudosta syystä Schwalben omissa tiedoissa se on rullaavuudeltaan vain neljän tähden rengas vaikka "laatuluokka", kumiseos ja pistosuojaus on samat kuin kuuden tähden Racereissa. En jotenkin usko että kuvio voi vaikuttaa noin paljon ja painoerokin on vain 80 grammaa (huomioiden että Supreme on 2.00 leveä ja Racer vain 1.75 eroa ei käytännössä ole), verrattuna kuitenkin Marathon Plussaan joka painaa puolisen kiloa enemmän. Moka valmistajan tiedoissa?

Sehän on valmistajan antama viitteellinen arvio renkaasta joka tuskin perustuu mitattuun vierintävastukseen kovin tarkasti, on vaan haluttu tehdä eroa noiden renkaiden välille vaikka todellisuudessa erot on häviävän pieniä. Katoppa miten kapea slicksi durano on muka hitaampi rengas kuin racer.
    "The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"

Varmaan vertailu toimii vain saman tuoteyhmän sisällä. Durano on maantierengas, ja sitä verrataan esim. Ultremoon.
    Mutta juu, tuskinpa nuo mihinkään mittauksiin perustuu. Tarkoitus kai kertoa suuntaa antavasti, miten eri ominaisuuksia on suunnittelussa painotettu.
    Pistokestävyydessäkin suojakerroksen paksuus on vain yksi osa. Varmaan enemmän vaikuttaa esimerkiksi juuri tuo aloitusviestissä mainittu kivien tarttuminen kumiin. Mikään rengas ei kestä, jos kumiseos tai kuvio on sellainen, että se kerää kaiken roinan tieltä kiinni renkaaseen.
    -

Marathoneista on kokemusta 28 mm:n perus-Marathoneista ja Marathon Plussista. Plussat tosiaankin kestää vaikka miinakentälle ajon, mutta samalla ajotuntumakin on kuin umpikumirenkailla. Rengasrikkoja toki nolla, mutta ei sekään ole hyvä, jos pistosuojaus on vedetty överiksi. Painavatkin ne on.

Viime kesänä en ollut laukkujen kanssa maantiellä, mutta jos tulevana kesänä olen, niin Saksasta lähtee tilaukseen Wackynkin suosittelemat Supremet tai Racerit taittuvana, 3 kpl niin saa yhden varallekin.

Oulussa on ollut pakko pitää Marathon plus-renkaita (kaupunkipyörässä 28-622 koossa). Ainoastaan yksi orapihlajan piikki mennyt läpi ja joutunut paikkaus operaatioon.

Oulussa ihan perus-Marathonin läpi on kivi mennyt kolme kertaa. Tämä tapahtuu noin 3000km välein. Seuraavaan rikkoon on siis matkaa vielä noin 2500km.

Marathon racereilla (30mm. leveä ) cx:ssä tuleva kesä on jo neljäs, ajo ollut huoletonta työmatka-ja sadekelinlenkkiä pyöräteillä pääasiassa, tuntuu kestävän hyvin soratielläkin. Sepeli ym. ei ole aiheuttanut yhtään rengasrikkoa, kalijapullo kerran. Hyvä rengas, ei ainakaan pikaisella etsimisellä ole parempaa, hieman leveämpää ja kevyttä pistosuojattua rengasta löytynyt. Alkavat kyllä olla jo aika sliksit, luultavasti hommaan samanlaiset tilalle, kun aika koittaa.

Osaisko joku sanoa saako folding version väännettyä helpommin vanteelle kuin teräslankaversion? Itselläni on Mavic X819 UST-vanteet ja yritin saada Marathon Plussia (non-folding) vanteelle, mutta on niin tiukat että rengasrikon sattuessa tulee pitkä kävelymatka. Itseasiassa muoveilla rengasta ei saanut edes paikalleen ja raudatkin alkoi olla kovilla. Tarkoitus siis käyttää kuitenkin sisäkumin kanssa. Tai olisiko ehdottaa jotain vastaavaa rengasta, joka toimisi varmasti UST-vanteen kanssa?
    ÄäriTeam

^Marathon Supreme folding-versiona meni Aksium-vanteelle todella helposti, ei mitään ongelmaa.

Nyt meni Marathon Plussakin: eka kertaa meni kivi sisään pistosuojauksesta. (Kerran aikaisemmin meni tiellä ollut ruuvi.) Mukana olleessa varasisurissa tietenkin liian lyhyt venttiili, joten talutushommiksi meni. Onneksi oli paikallisjuna-asema lähellä. Sisurin vaihdosta olisikin ollut vähän hyötyä. Kivi oli jumittunut pistosuojaukseen niin tiukkaan, että lähti vasta ruuvimeisselin kanssa kaivamalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Oulussa ihan perus-Marathonin läpi on kivi mennyt kolme kertaa. Tämä tapahtuu noin 3000km välein. Seuraavaan rikkoon on siis matkaa vielä noin 2500km.
    Pitikin mennä sanomaan.... seuraavaan rikkoon meni aikaa noin 7vrk ja pääsiäisen takia alle 200km

Marathon plus on kyllä erittäin kestävä rengas, mutta suojauksen toteuttamistavasta johtuen myös raskas ja ikävä ajettava. Olin iloinen, kun pyöräliike hukkasi omani ja sain valita toisen tilalle. Pari talvea on alla ollut Marathon winter. Joitain nastoja on karissut ja yksi rengasrikko on sattunut. Rengas ei ole erityisen pitävä lumessa, mutta on kyllä kaikissa olosuhteissa Marathon plussaa miellyttävämpi ajaa nastoista huolimatta.

Oletteko ajelleet sisureilla vai litkuilla? Itse laitoin juuri alle maastofillariin Maraton Racer 26x1.5 Performance sarjaa. Rengas pyytää painetta 3.5-6bar. Olen nyt litkutellut (Stanilla) ja tuntuu kyljistä löytyvän uusia pieniä reikiä jatkuvalla syötöllä, eikä lopullista tiivistymistä tapahdu lain. Ikäänkuin uusia reikiä puhkeaa kuin sieniä sateella. sellasia pieniä söpöjä...
    Painetta olen laittanut 5bar. Voiko se olla liikaa litkutuksille, vai millaisilla paineilla olette saaneet litkuilla tiiviiksi?

Olen nyt muutaman lenkin ajellut uusilla perus Marathoneilla. Ihan hyvin rullaavilta tuntuu, mutta voiko olla renkaiden vika kun rapa lentää aivan sikana? Koko viime viikon ihmettelin kun lenkkien jälkeen olin aivan ravassa polvia ja selkää myöten. Olihan toki märät kelit, mutta olen mä nyt ennenkin märillä keleillä ajellut. Lauantaina varsinkin kun vähän tihkusi vettä ja ajelin sellaisen runsaan kolkyt kilsaa. Olin aivan ravassa pitkälle selkään ja polviin vaikka on mulla fillarissa kunnon lokaritkin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akseli Katso viesti
    Olin iloinen, kun pyöräliike hukkasi omani ja sain valita toisen tilalle.
    Hukkaaminen onkin niitä ainoita tapoja päästä noista eroon, ajamalla eivät kulu loppuun.
    terv. Jussi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Virpi Katso viesti
    Olen nyt muutaman lenkin ajellut uusilla perus Marathoneilla. Ihan hyvin rullaavilta tuntuu, mutta voiko olla renkaiden vika kun rapa lentää aivan sikana? Koko viime viikon ihmettelin kun lenkkien jälkeen olin aivan ravassa polvia ja selkää myöten. Olihan toki märät kelit, mutta olen mä nyt ennenkin märillä keleillä ajellut. Lauantaina varsinkin kun vähän tihkusi vettä ja ajelin sellaisen runsaan kolkyt kilsaa. Olin aivan ravassa pitkälle selkään ja polviin vaikka on mulla fillarissa kunnon lokaritkin
    Onko renkaat entisiä leveämmät? Lokarit saa olla reilusti leveämmät, kuin rengas. Sentin ainakin. Jos eroa on vain puoli senttiä, niin lokarin joutuu asettelemaan tosi tarkasti keskelle rengasta, muuten roiskuu ohi.

Minulle saapui viime viikolla paketillinen uuden mallin Marathon Racereita. Pitäisi vaan malttaa sitkistellä vielä jonkin matkaa noilla vanhoilla Bontragereilla, että saisi ne kuluteltua pois heitettävään kuntoon. Vaikka alkaahan tuo takarengas jo aika valmis olla kohtapuoleen.
    -

^Mulla on maasturi ja siinä on leveät muovilokarit. Nämä uudet renkaat on hieman kapeammat kuin aikaisemmat kesärenkaat. Aikaisemmissa kesärenkaissa oli hyvin rouhea nappulapinta, sinne ei ilmeisesti rapa jäänyt jumittamaan vaan valui heti pois. Näissä uusissa renkaissa vesi ilmeisesti jää jotenkin uomiin ja sitten roiskuu pitkin poikin. Talvirenkaat mulla oli pari milliä kapeammat eivätkä ne roiskuttaneet rapaa näin paljon. Täytyypäs oikein asennoitua tutkimaan asiaa.

virpi kyllä noissa maroissa on ihan ominaisuutena tuo ravan lento kokeileppa kunnon sateessa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaakko.k Katso viesti
    virpi kyllä noissa maroissa on ihan ominaisuutena tuo ravan lento kokeileppa kunnon sateessa
    Noniin, sitä mieltä minäkin olen. Pitäisi olla hemmetin pitkät lokarit, että säästyisi loanheitolta! Ei ikinä ennen mitkään renkaat ole sotkeneet mua noin totaalisesti. Kiva tulla duuniin kun on päälakea myöten ravassa, ei hyvä. Täytyy vielä testata säätämällä takalokarin korkeutta voiko sillä auttaa tilannetta mitenkään. Etulokari on siinä missä on, sitä ei voi mitenkään säädellä. Aika tyhmä juttu, kun tuo mun maasturi on nimenomaan tällainen rospuuttokelin pyöräksi tarkoitettu.
    Ja olen jo ajanut reilussa sateessa, eli mitään ei ole jäänyt epäselväksi Mitä enemmän vettä tiellä sitä suurempi sotku. Pesin fillarin toissaviikonloppuna mutta perjantaisen sekä lauantaisen ajelun jäljiltä fillari sekä kuski olivat sen näköisiä kuin olisin käynyt kunnon maastolenkillä märässä maastossa vaikka ajelin vain teitä pitkin

Kun olen huomannut etten viitsi Wintereillä juuri ajella, olen vähän katsonut uusia Mondialeja (koko 37-622). Pitäisi toimia hyvin asfaltin ulkopuolella ja olla kestävät. Olisiko niistä kellään mitään kerrottavaa?

Takalokarin säätö onneksi auttoi sen verran, ettei selkä ole enää niin hiekkainen. Mutta perjantaina kun poljin kaatosateessa kotiin niin housut olivat polviin asti aivan hiekassa. Aivan käsittämätöntä! Miten tuollaisia renkaita edes päästetään markkinoille Mä olen niin helvetin vihainen Nyt saan kärsiä niin kauan kuin mokomat kestää. Toivottasti menevät äkkiä rikki.

Mitenkään ongelmaa vähättelemättä eikös se ole lokarien tehtävä suojata roiskeilta ja renkaat valitaan ihan muilla perustein? Varmasti renkaissa on eroja tuon roiskeherkkyyden suhteen kuviosta ja kumilaadusta riippuen, mutta se ei välttämättä ihan ykkösprioriteetilla ole renkaiden suunnittelussa. Pidempää lokaria/roiskeläppää vaan, jos kura kiusaa.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

jaa-a, kyllä mulle on ainakin tärkeätä etten fillarilla ajellessa sotkeudu hiekkaan ja kastu märäksi. Varsinkin kun on tuollainen rospuuttokelin pyörä. Enkä lähde ostamaan uusia lokareita. Sitäpaitsi maasturissa pitkät lokarit näyttäisi hoopoilta. Mä olen vihainen edelleen Onneksi alkoi kesäpyöräkelit Se lohduttaa jonkin verran tässä ahdingossa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •