Jos nyt kuitenkin vielä ajatellaan tuota pientoimituslisän logiikkaa niin asiat voi nähdä toisinkin. Toki pienen tavaran käsittelystä, laskutuksesta ja pakkaamisesta tulee laskennallisia kuluja tietyn verran ja voidaan ajatella että saatu voitto ei kata kuluja. Toisaalta tämä on koko totuus vain silloin kun käytetty aika on pois jonkun tuottavammin tuotteen myynnistä tai jonkun pitää olla ylimääräistä aikaa töissä että se saadaan toimitettua. Minun on kuitenkin hankala kuvitella että moni suomalainen nettikauppa tekisi kauppaa sellaisella intensiteetillä että joku muu tuottavampi kauppa jäisi tekemättä kun käsitellään "nippelien" tilauksia. Esim. tilauksen käsittelyyn käytetty aika on todellista kulua vain jos ilman tilausta jonkun henkilön ei olisi tarvinnut olla palkallista aikaa paikalla. Eli jos henkilö olisi ilman tilausta vain ollut työpaikalla tekemättä sen tuottavampaan työtä, ei työstä kyllä minusta synny todellisia kuluja.
Mikä sitten on se todellinen tilanne missäkin firmassa varmaankin vaihtelee. Mutta epäilen että tuo pientoimituslisä on ainakin joissain paikoissa vain tapa pitää pienet tilaukset minimissä kun niitä ei jakseta käsitellä eikä niistä saamatta jäänyt raha tunnu juuri missään.
Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo
Kirjanmerkit