ContinentalHotelli KantriBikeshopCanyon
Sivu 58 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 1740

Aihe: Levyjarruista kysymyksiä

Niin ja muovi on jätetty pois siitä jarrupala paketista.

Mielestäni suunta on mainio. Ei lisättävää.

Mun jarrujen mukana reilu vuosi sitten tuli ilmauspalikka + oranssi kuljetusadapteri + ne palikat letkun pitämiseen, ja kaikki luonnollisesti x2

Lopettaisivat jo vannejarrujen teon, loppuisi tämä ainainen vääntäminen, levy/vanne, mm. GCN videoilla.

Maantielle vannejarrut ja maastoon levyt. Itse en koe levyjä tarpeelliseksi maantiellä.

Omituisempi kysymys... Onko kukaan törmännyt muihin mtb jarruihin kuin Hope, joissa letkun liitoksen kierre kahvassa ja satulassa on sama?
    Olisi tarvetta jarruille joihin saa suoran lähdön sijasta banjoliitoksen kahvaan.

Joskus oli formula Oro jarrut. Niissä molemmissa päissä banjot.
    Uusia ei tule mieleen

https://www.magurausa-shop.com/produ...7778&cat=11913

Maguralta löysin adapterin, pistin mt trail setin tilaukseen. Raportoin kun saapuvat.

Tarttis alkaa opettelemaan Shimanon hydraulisten jarrujen huoltohommia, kun niitä on ilmestynyt useampaan pyörään. Perushommat on kyllä tuttuja auto- ja prätkähommista mutta fillarien kanssa ei ole vielä tullut touhuttua.

Eikös kaikkiin Shimanon jarruihin kelpaa sama mineraaliöljy?

Sitten varmaan tarvittaisiin bleed kitti. Olisko suosituksia hyväksi havaituista seteistä?

Mitähän muuta työkalua kotiverstaalle tarvitaan? Meniskö letku poikki jarrukaapelin kuoren leikkurilla? Ei taida mahtua...?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

https://r2-bike.com/BLEEDKIT-Bleedin...-Shimano-2012- Itsellä tuo ja hyvin toimii. Itsellä JagWiren leikkuri mutta huolellinen leikkaa mattopuukollakin aivan helposti. Lisäksi insertin asentamiseen tarviipalikan jonka väliin saa letkun kiinni naputtaakseen insertin paikalle, itse puristan palikan tiukkaan Biltsun muutaman euron lukkopihdeillä. Joku varmaan kertoo parempiakin vaihtoehtoja mutta noilla tullut hyvin toimeen.
    Mineraalista en tiedä mutta XT, SLX ja jokin halpisversio ainakin samalla ilmattu.

Armoton speksaus käynnissä ja jarrupolitiikkaa mietin, teräsrunkoinen soranjauhantakone kyseessä. Suunnitelmissa on mekaaniset levyjarrut. Onko noista Shimanon RS305 -satuloista mihinkään muuhun kuin aiheuttamaan hermojen menemistä jatkuvalla säätötarpeella? Vai pitäisikö suurentaa budjettia suosiolla heti kättelyssä ja hankkia TRP Spyret, jotka tuntuvat varmojen nettikommenttien mukaan olevan ihan OK?

Spyret on varmaankin paremmat, mutta ainakin BB7:t ovat olleet myös täysin huoltovapaat.
    En ole tehnyt krossarille noille yhtään mitään muuta kuin vaihdellut paloja. Noita saa välillä myös tosi halvalla.

Itsellä maantiepyörässä Spyre SLC:t ja eipä noille mitään ole tarvinut tehdä asennuksen jälkeen ja tehoa kyllä riittää. Jotkut Avidin BB sarjan jarrut oli ennen ja ei niistäkään pahaa sanottavaa, Spyre oli vain tyylikkäämpi ja kevyempi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tarttis alkaa opettelemaan Shimanon hydraulisten jarrujen huoltohommia, kun niitä on ilmestynyt useampaan pyörään. Perushommat on kyllä tuttuja auto- ja prätkähommista mutta fillarien kanssa ei ole vielä tullut touhuttua.

Eikös kaikkiin Shimanon jarruihin kelpaa sama mineraaliöljy?

Sitten varmaan tarvittaisiin bleed kitti. Olisko suosituksia hyväksi havaituista seteistä?

Mitähän muuta työkalua kotiverstaalle tarvitaan? Meniskö letku poikki jarrukaapelin kuoren leikkurilla? Ei taida mahtua...?

Tällä bleed kitillä oon saanu ilmaukset hoidettua.

https://www.canyon.com/fi-fi/gear/ac.../10000991.html

Tommosella oon tehny letkutyöt shimanon jarruissa. Eli laikkaus ja insertin laitto.

https://www.aliexpress.com/item/4000...21ef1802LDBesd

Tuon lisäksi tarvit vielä sen 7millin avaimen mikä on jo tuossa ehdottamassani setissä. Mielenkiintoisen näköinen kapistus tuo insertin asennus työkalu, harvinaisen laadukkaan näköinen jos tuollaisella tarvettä välttämättä.

Joo, hankin ensin ilmausvehkeet ja katotaan myöhemmin muuta. Nuren linkkaama Shimanon setti näyttää kyllä asialliselta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tuon lisäksi tarvit vielä sen 7millin avaimen mikä on jo tuossa ehdottamassani setissä. Mielenkiintoisen näköinen kapistus tuo insertin asennus työkalu, harvinaisen laadukkaan näköinen jos tuollaisella tarvettä välttämättä.
    Halvempi versio shimanon omasta vastaavasta. Tuleepa ainakin varmasti suoraan leikkaus ja insertti helposti ilman väkivaltaa sisään. Varsinkin kun sitä puristusblokkia ei shimanon nykyjarruissa tule mukana.

^Lukkopihdeillä ja blokilla, vasaralla naputtaen helppoa. Itse pitänyt ajatuksesta etten panosta "tarpeettomiin" hilavitkuttimiin jotka voi korvata joillakin pakissa olevilla, en varsinkaan sellaisiin hommin joita tehdään max. pari kertaa vuodessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itsellä maantiepyörässä Spyre SLC:t ja eipä noille mitään ole tarvinut tehdä asennuksen jälkeen ja tehoa kyllä riittää. Jotkut Avidin BB sarjan jarrut oli ennen ja ei niistäkään pahaa sanottavaa, Spyre oli vain tyylikkäämpi ja kevyempi.

Kiitos vastauksesta. Kaipa nuo Shimpankin satulat toimisivat, mutta Spyreä näyttäisi saavan Alltricksiltä sellaiseen hintaan että sinne taitaa valinta kallistua. Muutakin tähän hommaan suunniteltua sälää näyttäisi saavan Alltricksiltä joten postikulujakin saa vähän tasattua.

Fillaritorilla on jollain tuo shimanon työkalu vuokrattavana 10€+postit

^Siis blokin ja vasaran kanssa pelkkää kakun syöntiä, insertti uppoaa kuin veitsi voihin. Mä voisin letkunleikkuria kyllä vuokrata ellei joku tumpelo muuten poikki saa...

Juu ei varmaan mitää salatiedettä ole, jos tommonen blokki löytyy. Ite nyt hommasin ku blokkia ei ollut ja tehny tähän mennessä 8 letkutyötä.

Mä olen pitänyt ihan vaan kädessä sitä letkua kun olen naputellut insertin paikalleen. Blokki ei välttämätön.

Mitä nyt kattelin muutaman juutuubivideon letkujen kanssa touhuamisesta niin satunnaiskäytössä vois hyvinkin pärjätä ilman erikoistyökaluja.

Kukaan ei ole kokeillut katkaista letkua jarruvaijerin kuoren katkaisuun tarkoitetulla työkalulla? Sillä ei taida saada tarpeeksi siistiä leikkausjälkeä aikaiseksi?

Mattoveitsi/partaterä leikkuu laudalla varmaan tekee aika hyvää jälkeä.

Jalkkis, ainakin Jagwiren leikkuri toimii ja mukana tulee varateräkin. Kylläkin mattopuukolla saa ihan hyvää jälkeä aikaiseksi.

Joo, aattelin että en nyt ala nyt hamstraamaan työkaluja kaikkiin what if -tilanteisiin. Mennään mattopuukko tms linjalla, jos tulee tarvis. Ilmaussettiä voisin testailla samoin tein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Kuten jo edellä mainittiin niin etulevyn vaihto 203mm SM-RT66 jarrulevyyn ja metallipaloihin voisi lähteä liikkeelle. Kun pyörässä on todennäköisesti jo nyt jarrusatulan adapteri, niin se pitää vaihtaa pylälää isompaan adapteriin Shimano SM-MA Caliper Adapter - Postmount to Postmount Brake | + 20/43 mm (bike24.com) Jos jarrut haluaa päivittää tehokkaampiin niin Shimano Deore BL-M6100 + BR-M6120 Enduro / Trail Hydraulic Disc Brake - J-Kit - Set FW + RW (bike24.com) olisi ihan hyvä vaihtoehto. Shimanon J-Kit – Setissä on kaikki mukana ja ainoa mitä pitää tehdä on katkaista jarruletku sopivaan pituuteen ja työntää letkun päähän insertti.
    Näemmä Shimano RT66 -levyt tehdään nykyään Kiinassa eikä Japanissa ja ulkonäöstä päätellen ne on tehty prässäämällä eikä koneistamalla tms:
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/SM-RT66.html

Toisin kuin halvemmat prässätyt Shimanon levyt, näiden luvataan toimivan metallipalojen kanssa. Olen ollut siinä käsityksessä että prässääminen on vaatinut pehmoisemman teräksen käyttöä ja siksi metallipalat on olleet no-go. Liekö sitten näiden kiinan rt66 hintaan leivottu mukaan prässikoneen tiheämpi huoltoväli kovemman teräksen kanssa vai onko koneet muuten kehittyneet. Tai laatukriteerit metallipalojen käytölle tippuneet. Ulkonäkö kuitenkin mun mielestä halvemman oloinen.

^Joskus ihmettelee että mikä päähänpinttymä ihmisillä on että Shimano vaatii vastaavan merkin levyt? Voi sitä jotkut paremmatkin hankkia eikö tuollaisia bulkkilevyjä.
    Vuosien aikana tullut tulokseen että pyörä pysähtyy (melkein) jarruilla kuin jarruillakin niin ihmetyttää että mikä nykyään ongelmana?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Näemmä Shimano RT66 -levyt tehdään nykyään Kiinassa eikä Japanissa ja ulkonäöstä päätellen ne on tehty prässäämällä eikä koneistamalla tms:
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/SM-RT66.html
    Tuskin ovat koneistetusta valmistusspeksejä vaihtaneet, vaikka valmistusmaa olisikin vaihtunut halvempaan.
    Omat näköjään vielä jaappanista, ihan terävä leikkausjälki.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •