BikeshopFenixonactiveElectrobikeImatraRide
Sivu 153 / 164 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 53 103 143 151 152 153 154 155 163 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.561 - 4.590 / 4891

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Mjoo, lukaisin mtbr:stä pari keskustelua aiheesta ja enpä ole ainoa joka haluaisi painottaa säädöissä eri asioita kuin valmistaja. Grip 2 VVC:n virittely ilmeisesti tehtävä kokeilemalla noilla iskarivelhoillakin.
    Täytyy korostaa että on mainio keula silloin kun vauhtia on tarpeeksi.

Nyt syksyllä alkaa olla hyviä keulatarjouksia, jos sitä kierrejousikeulalle pitäisi antaa uusi mahdollisuus, Z2 BAM - 98 on minulla edellinen kokemus aiheesta.

Pinkbiken testikuskit julkaisee usein omat suosikkisäädöt keuloille ja grip2 malli on ollut usein esillä. Jos sattuu painamaan about saman verran kuin he niin kannattaisi käydä googlaamassa asiaa ja testata josko toimisi ne säädöt itselläkin. noin 72 kiloisia heistä on pari (molemmat Miket) mutta muistaakseni myös painavampia löytyy.
    Sitten oli myös yksi testi (pinbikessa) jossa verrattiin fox 38 ja zeb keuloja keskenään ja niistä julkaistiin myös kaikki säädöt. Siitä jäi mieleen se, että testaajan mielestä fox vaati huomattavasti enemmän painetta mitä valmistaja oli suosittanut ja toisaalta muutkin säädöt oli hänellä ilmeisesti melko erilaiset kuin suositukset.

Jousituksen pienet kysymykset

Testissä on ollut sekä pyöränvalmistajan että Foxin suositukset. Kumpikin on paineen puolesta ollut yläkanttiin, myös parkkimokailussa Levillä.
    Painoa on enemmän ajokoirilla mutta ~ 90kg kuivapaino ei pitäis olla liikaa vaadittu.

Keulaa ajettu yhdellä tokenilla eniten, lenkin pari koitin kahdella ja seuraavaksi sitten ilman tokeneita.
    Takaiskarissa seuraavaksi noin puolet pienempi pötkylä testiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Nyt syksyllä alkaa olla hyviä keulatarjouksia, jos sitä kierrejousikeulalle pitäisi antaa uusi mahdollisuus, Z2 BAM - 98 on minulla edellinen kokemus aiheesta.
    Kierrejouselle on vaikea laittaa kampoihin, kun haetaan parasta mahdollista toimintaa. Merkittävä vähennys kitkassa, lineaarisemmin käyttäytyvä jousivakio, toimintavarmuus, ja tietyssä mielessä huoltovapaus ovat kaikki kovia juttuja.

Lamalyrikistä tuli tämmöselle pläskille ainakin paljon parempi ilman tokeneita. Tokenien kanssa oli ihan hirvee ja joustoa käytti ehkä kolmasosan. Yks osa oli sägiä, yks joustoa ja yks käyttämättä

Hyvin tuo nyt pelaa vaikka säätöjä ei ole, tekis silti mieli koittaa ultimatena tai zeb ultimatea.

Tuo yksi osa sägiä, yks joustoa ja yks käyttämättä oli hauskasti sanottu. Ja siis ihan totuuden mukaisesti mutta hyvin konkretisoi ongelmia mitä keulojen kanssa voi olla. Toki se sägi on myös tärkeä osa keulan toimintaa eikä samalla lailla käyttämätöntä joustoa kuten se viimeinen osa johon ei kenties koskaan pääse ilman, että sägi kasvaa mahdottoman suureksi.

Mulla on parkkipyörässä zeb ultimate. Lyrik sinänsä olis mulle varmaan se optimaalisempi kun olen vähän kevyempi (ilman vaatteita 74 kg) kuski eikä Lyrikin jäykkyydessäkään ole ymmärtääkseni mitään vikaa. Mutta täytyy myöntää, että yllättävän vähän huomaan vaikutusta Zeb ultimaten nopean ja hitaan sisäänvaimennuksen kliksuissa. Suorastaan vähän ärsyttää tai nolottaa. Nopeaa (hsc) olen pitänyt viime ajat täysin auki (neljä pykälää). Joskus yksittäistä isoa droppia ennen laittanut kaksi kliksua varmuudeksi ettei jysähdä mahdollisen takapainoisen alastulon ja sitä seuraavan keulan maahan iskeytymisen myötä pohjaan. Siis silloin kun droppi on oikeasti iso ja pysähdyn sitä speksaamaan ja miettimään uskallanko vai en. Normiajossa /parkkiajossa en huomaa eroa onko täysin auki vai yhden kiinni. Hidasta vaimennusta (lsc) olen ruuvaillut esim asentojen 10, 12, 14, 16 välillä täysin kiinni asennosta laskettuna. Eli vaikka hyppii kahden pykälissä kohti enemmän auki puolta niin en tahdo huomata eroa samaa pätkää peräkkäin ajaessa. Ajatellen, että auki on parempi (herkkyyden takia), taitaa se nyt viime aikoina ollut jossain 15 lukemissa eli about 5 kliksua vajaa täysin auki. Skaala jotain 20 tai 21 kliksua.

edit. Niin tokeneita on nyt 0 kpl, kun olen pidentänyt keulan 190 milliin asti. Siellä tais olla suosituksen mukaisesti 1 kpl vakiona kun se oli 180 mm mitassa mutta manuaalin mukaan 10 mm vastaa yhtä tokenia ja kun pituutta lisää, tokeneita tulee vähentää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Huomionarvoista on myös, että vaimentimien säädöissä on usein enemmän päällekkäisyyttä, mitä valmistajat antavat ymmärtää. Toisin sanoen, ne eivät toimi täysin itsenäisesti toisistaan tai ominaisuudet voivat päätyä hyvin lähelle toisiaan tai jopa lähes identtisiksi enemmän kuin yhdellä säätöjen kombinaatiolla. Esimerkiksi osa twin tube -mallisia iskareista voi käyttäytyä tällä tavoin. Grip2:een en osaa ottaa kantaa tässä kohdin. Yleistason asian kuitenkin hyödyllinen seikka tiedostaa.
    Fox X2, ainakin 2019 malli, toimii juuri näin. HSC/LSC ja HSR/LSR säätöjen erottaminen toisistaan on verrattain vaikeaa niin, että nopea vaikuttaa myös aina hitaaseen. GRIP2 taas mun mielestä HSC ei vaikuta juuri lainkaan paitsi jos on aivan auki. LSC kyllä huomaa.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Fox X2, ainakin 2019 malli, toimii juuri näin. HSC/LSC ja HSR/LSR säätöjen erottaminen toisistaan on verrattain vaikeaa niin, että nopea vaikuttaa myös aina hitaaseen. GRIP2 taas mun mielestä HSC ei vaikuta juuri lainkaan paitsi jos on aivan auki. LSC kyllä huomaa.
    Olen myös käsittänyt, että nimenomaan vanhemmissa X2- ja CCDB-iskareissa on tätä ominaisuutta.

Moi

Olisi yksi keula palasina . Ensin oli painunut alas ja kun pumppasin, niin nousi ylös,mutta ei joustanut. Keulassa ei lue muuta,kuin rst air . Syö 29 rengasta. Onko mitään järkeä tälläistä keula koittaa huoltaa vai uutta tilalle .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    täytyy myöntää, että yllättävän vähän huomaan vaikutusta Zeb ultimaten nopean ja hitaan sisäänvaimennuksen kliksuissa. Suorastaan vähän ärsyttää tai nolottaa. Nopeaa (hsc) olen pitänyt viime ajat täysin auki (neljä pykälää). Joskus yksittäistä isoa droppia ennen laittanut kaksi kliksua varmuudeksi ettei jysähdä mahdollisen takapainoisen alastulon ja sitä seuraavan keulan maahan iskeytymisen myötä pohjaan. Siis silloin kun droppi on oikeasti iso ja pysähdyn sitä speksaamaan ja miettimään uskallanko vai en. Normiajossa /parkkiajossa en huomaa eroa onko täysin auki vai yhden kiinni. Hidasta vaimennusta (lsc) olen ruuvaillut esim asentojen 10, 12, 14, 16 välillä täysin kiinni asennosta laskettuna. Eli vaikka hyppii kahden pykälissä kohti enemmän auki puolta niin en tahdo huomata eroa samaa pätkää peräkkäin ajaessa. Ajatellen, että auki on parempi (herkkyyden takia), taitaa se nyt viime aikoina ollut jossain 15 lukemissa eli about 5 kliksua vajaa täysin auki. Skaala jotain 20 tai 21 kliksua.
    Charger 2.1:ssä vakio kompressioshimmistacki on 18x0,1mm, 16x0,1mm ja 14x0,1m shimmit. Samalla männällä on aiemmin (siis charger 2.0:ssa) ollut 5kpl 18x0,1mm shimmejä ja sekin oli aivan liian ponneton stacki. Ei siis kumma että et juurikaan huomaa eroa eri säätimen asennoissa koska se on aina alivaimennettu ihan sama mitkä asetukset sinulla on. LSC on sellainen että mitä enemmän sitä vaimennusta sulla on sen paremmin se pyörä kulkee juurakossa ja notkuu vähemmän sinun liikkeistäsi, herkkyys tulee kitkan minimoinnilla ja vaimennin ei aiheuta kitkaa(tosin se hsc säätimen kiristys aiheuttaa esijännitystä shimmeille eli sinällään "kitkaa"). Ns. "parkkipaikkatestissä" lsc auki keula tuntuu herkälle mutta on oikeasti ajossa huono. Hitaan vaimennuksen on tarkoituskin hidastaa eli vaimentaa ajajan liikkeiden aiheuttamat notkahdukset ja mahdollistaa esimerkiksi pyörän painaminen tehokkaasti alustaa vasten; pidon, pumppaamisen tai hyppäämisen takia. Jos haluat siitä keulastasi oikeasti hyvän niin suosittelen kompressiostackin tuunausta, jos itseltäsi ei onnistu niin Teemu Vahtera tekee siellä pk seudun alueella rokkareiden tuunauksia.

Testissä on ollut sekä pyöränvalmistajan että Foxin suositukset. Kumpikin on paineen puolesta ollut yläkanttiin, myös parkkimokailussa Levillä.
    Painoa on enemmän ajokoirilla mutta ~ 90kg kuivapaino ei pitäis olla liikaa vaadittu.

Keulaa ajettu yhdellä tokenilla eniten, lenkin pari koitin kahdella ja seuraavaksi sitten ilman tokeneita.
    Takaiskarissa seuraavaksi noin puolet pienempi pötkylä testiin.
    Näissä kolmekutosissa on järjestään liian tiukat liukuholkit, omassanikin oli. Itselläni ja puolisolla 36 factoryt. Myös VVC säätimen lehtijouset ovat esijännitetty vaikka niitä mainostetaan juurikin sellaisena säätimenä jolla vältytään esijännittämästä shimmejä. Niiden päältä piti poistaa sopiva määrä spacereita ja lisätä tilalle shimmejä niin että lopputulos oli -0,15mm niin eivät ole enää esijännityksessä ja hsc säätimen käyttö vaikuttaa nyt oikeasti nopean vaimennuksen määrään eikä ns. kynnykseen. Iso kynnys tekee sitä että iskut lyövät käsille ja omalla 75kg painolla -3 hsc säätö oli jo aivan liian kova vakiona. Nykyään ajan hsc 0(max) ja lsc -3 - -5 tienoilla eli lähes kiinni. Oikeaan mittaan pakotetut liukuholkit vaikuttavat eniten herkkyyden parantumiseen ja se ei tarkoita pelkästään pienissä iskuissa vaan useasti keula jättää paljon joustoa käyttämättä kun on liian tiukat holkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukis Katso viesti
    Charger 2.1:ssä vakio kompressioshimmistacki on 18x0,1mm, 16x0,1mm ja 14x0,1m shimmit. Samalla männällä on aiemmin (siis charger 2.0:ssa) ollut 5kpl 18x0,1mm shimmejä ja sekin oli aivan liian ponneton stacki. Ei siis kumma että et juurikaan huomaa eroa eri säätimen asennoissa koska se on aina alivaimennettu ihan sama mitkä asetukset sinulla on. LSC on sellainen että mitä enemmän sitä vaimennusta sulla on sen paremmin se pyörä kulkee juurakossa ja notkuu vähemmän sinun liikkeistäsi, herkkyys tulee kitkan minimoinnilla ja vaimennin ei aiheuta kitkaa(tosin se hsc säätimen kiristys aiheuttaa esijännitystä shimmeille eli sinällään "kitkaa"). Ns. "parkkipaikkatestissä" lsc auki keula tuntuu herkälle mutta on oikeasti ajossa huono. Hitaan vaimennuksen on tarkoituskin hidastaa eli vaimentaa ajajan liikkeiden aiheuttamat notkahdukset ja mahdollistaa esimerkiksi pyörän painaminen tehokkaasti alustaa vasten; pidon, pumppaamisen tai hyppäämisen takia. Jos haluat siitä keulastasi oikeasti hyvän niin suosittelen kompressiostackin tuunausta, jos itseltäsi ei onnistu niin Teemu Vahtera tekee siellä pk seudun alueella rokkareiden tuunauksia.
    Ei voi kun suositella tuota teemun keula tunea.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kiitos vinkistä. Pitää harkita Teemulla keulan käyttämistä. Vai voiko tuolle koittaa tehdä itse jotain vain vaihtamalla noiden shimmien järjestystä tai määrää? Muistan kun joku täällä palstalla joskus laittoi Pike keulaan kuvien kanssa parempaa ehdotusta levyjen järjestyksestä.

Mutta miksi ihmeessä noinkin iso ja tunnettu valmistaja kuten RockShox tekee kalleimmankin keulamallinsa (Zeb ultimate) vakiosäädöistä tuollaisen kuin tekee, jos melko yksinkertaisilla muutoksilla siitä voisi saada paljon paremman joka suhteessa? Maallikon on vaikea ymmärtää. Mulla on siis Zebin ekaa erää oleva keula eli 2020/21 malli ja charger 2.1 siinä tosiaan on.

Ja mitä Teemulta tai tai Fillariosalta pitää osata pyytää jotta keulasta tulisi parempi ajatellen nyt esim parkkiajoa mukaan lukien kivikkoiset ja juurakkoiset pätkät? Sama se mulle itse asiassa on jos ne säädöt eivät juurikaan vaikuta jos se tilanne olisi mahdollisimman hyvä säätimistä riippumatta. Se, että ilmanpaineella (mahdollisesti tokeneilla) ja paluuvaimennuksella voi vähän reagoida ja säätää vaikka eri painoisille kuskeille samaa pyörää olis periaatteessa ihan tarpeeksi itselle.
    kauris muokkasi tätä : 28.09.2022 at 20.54

Mutta miksi ihmeessä noinkin iso ja tunnettu valmistaja kuten RockShox tekee kalleimmankin keulamallinsa (Zeb ultimate) vakiosäädöistä tuollaisen kuin tekee, jos melko yksinkertaisilla muutoksilla siitä voisi saada paljon paremman joka suhteessa? Maallikon on vaikea ymmärtää. Mulla on siis Zebin ekaa erää oleva keula eli 2020/21 malli ja charger 2.1 siinä tosiaan on.
    Taitaa syy olla siinä kun pitää olla aina vain herkempi parkkipaikkatesteihin, herkyys ja mukavuuden tunne on hyviä markkinoinnissa. Sitten kun aletaan oikeasti ajamaan niin vaimennin ei kykene täyttämään tehtäväänsä.

Kiitos vinkistä. Pitää harkita Teemulla keulan käyttämistä. Vai voiko tuolle koittaa tehdä itse jotain vain vaihtamalla noiden shimmien järjestystä tai määrää? Muistan kun joku täällä palstalla joskus laittoi Pike keulaan kuvien kanssa parempaa ehdotusta levyjen järjestyksestä.

Ja mitä Teemulta tai tai Fillariosalta pitää osata pyytää jotta keulasta tulisi parempi ajatellen nyt esim parkkiajoa mukaan lukien kivikkoiset ja juurakkoiset pätkät. Sama se mulle itse asiassa on jos ne säädöt eivät juurikaan vaikuta jos se tilanne olisi mahdollisimman hyvä säätimistä riippumatta. Se, että ilmanpaineella (mahdollisesti tokeneilla) ja paluuvaimennuksella voi vähän reagoida ja säätää vaikka eri painoisille kuskeille samaa pyörää olis periaatteessa ihan tarpeeksi itselle.
    Teemulla on muutama conversio mitä on testannut ja päivittänyt. Luultavasti kysyy sun painon ajo tyylin yms. Olin tossa vieressä kun tuo vaimemmin purettiin. En tekisi itse. Samalla myös tulee rebound tune.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Näissä kolmekutosissa on järjestään liian tiukat liukuholkit, omassanikin oli. Itselläni ja puolisolla 36 factoryt. Myös VVC säätimen lehtijouset ovat esijännitetty vaikka niitä mainostetaan juurikin sellaisena säätimenä jolla vältytään esijännittämästä shimmejä. Niiden päältä piti poistaa sopiva määrä spacereita ja lisätä tilalle shimmejä niin että lopputulos oli -0,15mm niin eivät ole enää esijännityksessä ja hsc säätimen käyttö vaikuttaa nyt oikeasti nopean vaimennuksen määrään eikä ns. kynnykseen. Iso kynnys tekee sitä että iskut lyövät käsille ja omalla 75kg painolla -3 hsc säätö oli jo aivan liian kova vakiona. Nykyään ajan hsc 0(max) ja lsc -3 - -5 tienoilla eli lähes kiinni. Oikeaan mittaan pakotetut liukuholkit vaikuttavat eniten herkkyyden parantumiseen ja se ei tarkoita pelkästään pienissä iskuissa vaan useasti keula jättää paljon joustoa käyttämättä kun on liian tiukat holkit.
    F-Osa osaa nuo liukuholkkien säädöt mutta kukas nuo vaimentimen tuunaukset osaa? Ajattelin ensin päivittää uuteen keulaan koska käytetyllä Foxin hinnalla saa uuden Formulan/Cane Creekin/DVO:n syystarjouksessa mutta nyt tuo keula on alkanut suhisemaan takaiskarien tapaan niin se täytyy käyttää huollossa.

F-Osa osaa nuo liukuholkkien säädöt mutta kukas nuo vaimentimen tuunaukset osaa? Ajattelin ensin päivittää uuteen keulaan koska käytetyllä Foxin hinnalla saa uuden Formulan/Cane Creekin/DVO:n syystarjouksessa mutta nyt tuo keula on alkanut suhisemaan takaiskarien tapaan niin se täytyy käyttää huollossa.
    Ei niitä (grip2 tuunauksia) oikein kukaan muu tee kuin minä ja pari tuunauspajaa ja sit tietty ne jotka osaavat tehdä omat mäntänsä.. Mutta eiköhän se liukuholkkien tuunaus riitä että sun painoiselle siitä saa ihan sopivan, kunhan haet ne säädöt kohdalleen.

Kitkan minimointi ja rebound kohdilleen on se tärkein juttu kuitenkin, toki kompressiovaimennusta pitää olla riittävästi ja itse ainakin pienennän ilmamännän negatilaa myös koska en diggaa siitä kuolleesta alkujoustosta. Pari millilitraa öljyä negatiivipuolelle muuttaa aivan yläpään reboundin ihan eläväisen tuntuiseksi ja mahdollistaa pienemmän paineen käytön samalla ajokorkeudella, mun 75 kilon painolla kun 170mm fox 36 on aika progressiivinen ilman tokeneitakin mutta ajokorkeus on melko matala(joudun ajamaan 90psi että saan sopivan ajokorkeuden vakiona, 10psi liikaa siis).

On kyllä perin outoa jos tarkoitat suhinalla sitä että vaimennin ns "kurlaa", grip2 kun on ns. dynamic bleed vaimennin joka ilmaa itsensä. Ei sieltä pitäisi ihan helpolla öljyä kadota, voi toki olla hajonnut vaikka tiivistepää(sealhead).

Eniveis kokeiles jos laitat siihen keulaan 100psi, käännät molemmat reboundit kiinni ja avaat hsr 3 klikkiä ja lsr 4 klikkiä, sit kompressio kiinni ja avaa hsc 3 klikkiä ja lsc 5 klikkiä ja sit muista painaa niistä alajalkojen venttiileistä ulkona kylmässä. Elä poikkea noista asetuksista kuin 2 klikin verran maksimissaan jos tuntuu että jokin on pielessä ja testaa riittävän pitkään, lisää painetta jos tuntuu liian pehmeälle, elä tiputa ainakaan alle 95psi.
    Jos keula tuntuu liian kantavalle niin laita takaiskarin kompressiosäätöä kiinni ja lisää painetta ja testaa uusiksi. (muista että kylmällä kelillä paine laskee suht paljon eli sisällä säädetyt ilmanpaineet ovat ulkona ajaessa selkeästi matalammat)

Ja mitä Teemulta tai tai Fillariosalta pitää osata pyytää jotta keulasta tulisi parempi ajatellen nyt esim parkkiajoa mukaan lukien kivikkoiset ja juurakkoiset pätkät? Sama se mulle itse asiassa on jos ne säädöt eivät juurikaan vaikuta jos se tilanne olisi mahdollisimman hyvä säätimistä riippumatta. Se, että ilmanpaineella (mahdollisesti tokeneilla) ja paluuvaimennuksella voi vähän reagoida ja säätää vaikka eri painoisille kuskeille samaa pyörää olis periaatteessa ihan tarpeeksi itselle.
    Voit toki myös itsekin hankkia shimmejä ja pitkän 10mm hylsyavaimen jolla saat patruunan kompressioasetelman auki(sitä patruunaa pidetään sillä 10mm hylsyavaimella sisäpuolelta ja pyöritetään sieltä yläpäästä pakka-avaimella auki, ei saa avata pitämällä patruunan runkoputkesta kiinni kun siinä on erittäin suuri riski rikkoa se. (olettaen siis että keulan huolto onnistuu itseltäsi myös).
    Suosittelen hankkimaan siihen 2-4kpl 6x18x0,15mm shimmejä, jättäisin alkuperäisen 18x0,1 sinne mäntää vasten ja loput tulis noiden päälle. 0,15mm shimmit vastaavat 3,375kpl 0,1mm shimmejä eli 2kpl vastaa noin 6,7 shimmiä. 0,1mm shimmejä pitää laittaa niin monta että huomaa mitään eroa niin ei kannata edes yrittää lähteä hienosäätämään niillä.
    Tuollaisella muutoksella saat siitä jo melkoisen hyvän, varsinkin jos viitsit kokeilla pariin kertaan että mikä on sulle se sopiva määrä shimmejä sieltä 2-4 väliltä.
    Se ei ikävä kyllä korjaa sitä hsc säädintä vielä kovin hyväksi, siihen on Teemulla pitkään pähkäilty tune ja toki myös maksullisella softalla simuloidut tunet muutenkin, liukuholkkien tuunaus kuuluu myös Teemun tuunaukseen (+rebound tune). Itse en näitä tuunauksia tee kuin kavereille ja sinällään jakaisin ihan mielellään kaiken tiedon mutta on noiden pähkäilyyn käytetty paljon aikaa niin ei ihan kaikkea passaa kertoa julkisesti.

Se mitä sun pitäisi osata pyytää tai kertoa on vähän vaikea sanoa, kun siinä ei ne säädöt vielä nykyisellään tee aivan hirveästi. Eiköhän siihen paino ja ajotyyli/kokemus/taitotaso riitä ja tietenkin omat huomiot jousituksen toiminnasta/toimimattomuudesta tietyillä osa-alueilla.

Siihen menee hetki tottua myös kun keula toimii oikein, kun pystyykin esim pitämään painoa keskellä pyörää vaikkapa kivikkoröykytykseen ajaessa eikä keula lähde painumaan aiheuttaen vaistomaisen painonsiirron taakse. Ne ylimääräiset painonsiirrot kun syövät rullaavuuden kun ideaalitilanteessa paino on molempien renkaiden päällä ja pyörän ajokorkeus pysyy mahdollisimman korkealla röykytyksessä eikä renkaat lähde hakemaankaan jokaisen kivenvälimontun pohjaa ellei sitä ajaja halua jarruttamalla tehdä. Muutos voi olla todella iso ja sen huomaa kun kivikoiden ja juurakoiden jälkeen joutuukin jarruttelemaan paikoissa joissa on aiemmin ollut ihan sopiva vauhti, kun se maasto ei syökään niin paljon vauhtia.
    Pyörää pystyy myös ajamaan etupainoisemmin mutkaan ajaessa kun keula ei painu liikaa aiheuttaen negatiivista geometriamuutosta, ja sehän tarkoittaa kovempaa mutkapitoa ja aivan varmasti vaikeissa jyrkissä kohdissa ns luottamuksen paranemista.
    Kovat kisakuskithan tekevät nämä asiat ajamalla aivan saakelin kovilla paineilla, harvemmalla on mitään custom tunea. Mutta kaikilla kun ei ole aikaa treenata niin paljoa että kädet kestäisivät sitä tai että todella nopealla alustalla oleva pyörä pysyisi käsissä.

Kiitos perusteellisesta ja ymmärrettävästä vastauksesta. Juuri tuollaisen jyrkän kivikon ja siinä olevan hitaamman teknisen mutkan ongelmat olen tiedostanut. Tuntuu että pyörä jarruttaa isossa kivikossa jota yrittää rullata vauhdilla yli. Ja edelleen kivikkoa sisältävässä mutkassa jossa vauhti hitaampi ja alamäki kuitenkin jyrkähkö meinaa etupyörä tarrata eli keula niiaa kiveä vasten turhan syvällä. Edellisen pyörän Piken keulalla sain parhaat säädöt tuollaiseen maastoon (Nuuksion Forrest tai Narnia) juurikin lisäämällä lsc:tä ihan reilusti. Zebin kanssa tuntuu etten omaa parasta säätöä ole vielä keksinyt.

Edellisen pyörän Piken keulalla sain parhaat säädöt tuollaiseen maastoon (Nuuksion Forrest tai Narnia) juurikin lisäämällä lsc:tä ihan reilusti.
    Oliko minkä vuosimallin pike? Boostittomissa pikeissä(charger 1) oli todella vahva kompressiostacki ja siinä oli vielä hirveästi platformiakin laitettu niin lähes kaikki halusivat ajaa sitä lsc auki, ja huonohan se silleen oli mutta sitä lsc:tä lisäämällä siihen sai kantavuutta paljon, se vaan meni samalla myös todella kovaksi. Paljon vaimennusta ei siis tarkoita että olisi varsinaisesti kova, kynnys on se mikä tekee kovan. Vaimennus hidastaa liikettä kun taas kynnys vastustaa liikkeelle lähtöä, ja aivan kuten kitkakin se kynnys siirtää kaikista iskuista ajajan käsille voimaa.

[QUOTE=Jukis;3177083]

On kyllä perin outoa jos tarkoitat suhinalla sitä että vaimennin ns "kurlaa", grip2 kun on ns. dynamic bleed vaimennin joka ilmaa itsensä. Ei sieltä pitäisi ihan helpolla öljyä kadota, voi toki olla hajonnut vaikka tiivistepää(sealhead). /QUOTE]
    Ei ole niin paha kurlausääni kuin vanhassa takaiskarissa jossa öljyt ja kaasut sekaisin mutta suhisee välillä kuuluvasti.

Eniveis kokeiles jos laitat siihen keulaan 100psi, käännät molemmat reboundit kiinni ja avaat hsr 3 klikkiä ja lsr 4 klikkiä, sit kompressio kiinni ja avaa hsc 3 klikkiä ja lsc 5 klikkiä ja sit muista painaa niistä alajalkojen venttiileistä ulkona kylmässä. Elä poikkea noista asetuksista kuin 2 klikin verran maksimissaan jos tuntuu että jokin on pielessä ja testaa riittävän pitkään, lisää painetta jos tuntuu liian pehmeälle, elä tiputa ainakaan alle 95psi.
    Tuo ehdotettu on aika lähellä pyörävalmistajan (https://portal.pivotcycles.com/porta...%2019_9_22.pdf) suositusta jolla olen ajanut paljon, pikkasen enemmän vaimennusta vaan. Noilla asetuksilla tästä keulasta tulee herkkä peukalonpaksuisessa juurakossa mutta isommassa röykyssä meno stoppaa täysin. Ja kävin toki äsken testaamassa muistin virkistykseksi.

Tuo ehdotettu on aika lähellä pyörävalmistajan (https://portal.pivotcycles.com/porta...%2019_9_22.pdf) suositusta jolla olen ajanut paljon, pikkasen enemmän vaimennusta vaan. Noilla asetuksilla tästä keulasta tulee herkkä peukalonpaksuisessa juurakossa mutta isommassa röykyssä meno stoppaa täysin. Ja kävin toki äsken testaamassa muistin virkistykseksi.
    Jooh en itse muista miten hyvin/huonosti tuo setuppi toimii vakiolla vaimentimella, todennäköisesti hsc:n kynnys saa siitä huonosti rullaavan juurakossa ja liika kitka korostaa sitä..

Reboundin säädöt todennäköisesti saavat olla enemmän auki tälleen kylmällä kelillä. Jos tuo setuppi tuntuu sille että hakkaa käsille ja pitää tiputtaa painetta niin siinä on melko varmasti tosi tiukat liukuholkit. Toki se -3 hsc asetus voi olla sinunkin painoiselle liian kova, jos -4 on vielä kova niin ei voi olla kyl pelkästään vaimentimesta kiinni.

Tuo keula on tosi helppo huollettava ja tuunattava jos esim. keulojen alajalkahuolto muuten onnistuu. Tosiaan en tiedä tuunaavatko mitkään viralliset pajat grip2:sta kun se ei ole mikään ihan normaali shimmivaimennin, siinä on kyllä shimmejä mutta ne shimmit eivät varsinaisesti vaimenna itsessään mitään, ovat niin pienellä clampilla kiinni että voi ajatella shimmien olevan itsessään aina auki. Niitä shimmejä sen sijaan painaa se vvc säädin jolla säädetään hsc. Vakiona siinä säätimessä on ns lehtijouset 0,15mm esijännitettynä ja se tekee siitä melkoisen kovan kun sitä säätöä laittaa enempi kiinni. Ideanahan siinä VVC säätimessä oli että sillä ei tarvitsisi säätää preloadia niinkuin aiemmilla hsc säätimillä.. Siitä löytyy videota Foxilta kyl missä sen toiminta on selitetty. Sitä esijännitystä eli preloadia voi säätää ottamalla prikkoja pois sen säätimen päältä, siinä on sopivasti pari kpl (6x8mm) 0,3mm ja 0,1mm prikkaa. Jos haluaa vain keventää sitä esijännitystä niin yhden 0,1mm prikan poistaminen saa siitä huomattavasti siedettävämmän, mutta vaimennus jää todella miedoksi. Itse poistin 0,1mm ja 0,3mm ja lisäsin (6x12mm) 0,15 ja 0,1mm shimmit eli vähensin 0,15mm mutta lisäsin hieman vahvistusta niiden lehtijousien päälle niillä shimmeillä. Keula muuttui todella paljon paremmaksi, vaikkakin siinä on vielä liian vähän vaimennusta tietyillä alueilla(Fox käyttää grip2:ssa 4mm reiällä olevia shimmejä joita on jotakuinkin mahdotonta hankkia, jos niitä saisi hankittua niin siitä saisi todella hyvän kaikin puolin. Hsc säätimen skaalan voisi pitää paljon pienempänä ja shimmeillä tähtäisi hieman oman painon alapuolelle, silloin kun tarvitsee enemmän vaimennusta ja on ns vahva olo niin voisi ajaa hsc säädin kiinni ja säädintä avaamalla siitä saisi rauhallisempaan ajoon sopivan.

20220913_192347.jpg (908×2016) (utwente.nl) tuossa kuva jossa näkyy lehtijousien esijännitys, ovat siis mutkalle väännettynä vaikka kuuluisivat olla suorat, en tiedä onko tarkoituksellista vai suunnitteluvirhe.

Osaisikohan joku vinkata onko tämä sopiva aine linkuston laakerien voitelemiseen? https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100...kaAnZVEALw_wcB ? vai käykö esim sram butter?

toinen kysymys koslee jousituksen huoltoa? Kannattaako kauden jälkeen tehdä täyshuolto molempiin päihin vai riittääkö öljyjen vaihto ja puhdistus? Kyseessä fox x2 ja 38.

Mä en usko että tuo sram butteri on kovin suojaava ja pysyvää linkuston laakereissa, toki vähän riippuu minkälainen rakenne. Itellä tehtaan jäljiltä jotain todella jytkyä kamaa mikä ei lähde pyyhkimälläkään

Mulle on huollossa suoraan sanottu, että ainakin noissa missä damperi on suljettu järjestelmä, niin täyshuolto vuosittain melko turha.

Alajalkojen huolto keulaan ja iskariin ilmasäiliön huolto on hyvä tehdä kalliiden liukuputkien suojaamiseksi. Keulassa tuo auttaa hieman toimintaankin.

Hyvät lokasuojat ja kuran pyyhkiminen pinnoilta mahdollistaa aika pitkät huoltovälit noille perushommillekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuoms Katso viesti
    Osaisikohan joku vinkata onko tämä sopiva aine linkuston laakerien voitelemiseen? https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100...kaAnZVEALw_wcB ? vai käykö esim sram butter?
    Vesivaseliini käy kuulalaakereihin. Butteri taasen sopii paremmin puslaniveliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuoms Katso viesti
    Osaisikohan joku vinkata onko tämä sopiva aine linkuston laakerien voitelemiseen? https://m.motonet.fi/fi/tuote/600100...kaAnZVEALw_wcB ?
    On.

Millähän todennäköisyydellä tämä https://ritcheylogic.com/bike/forks/...re-gravel-fork

Kävisi minun 2019 Kona Rove st:hen. On siis suoralla kaulaputkella. Arveluttaa tuo integroitu crown race ja tuo Ritcheyn lista epäsopivista ohjainlaakereista (Konan ei ole listalla, mutta ei kai ne kaikkia ole voinut testata).

Tekisi mieli hommata hiilarikeula, mutta aika kallis kokeilu, jos ei sovikaan.

Kellään muulla sellaista ongelmaa keulahuollossa, että vaimenninpuolen alajalan (RS charger) pulttia ei pysty kiristämään vaadittuun 7 Nm momenttiin, koska pultti pyörii tyhjää vastakappaleen eli vaimentimen pyöriessä mukana. No kyllä se johonkin 4 Nm asti kiristyy ja ei sinänsä aiheuta mitään ongelmia.

Kellään muulla sellaista ongelmaa keulahuollossa, että vaimenninpuolen alajalan (RS charger) pulttia ei pysty kiristämään vaadittuun 7 Nm momenttiin, koska pultti pyörii tyhjää vastakappaleen eli vaimentimen pyöriessä mukana. No kyllä se johonkin 4 Nm asti kiristyy ja ei sinänsä aiheuta mitään ongelmia.
    On sattunut useasti, on tainnut aina tarrata lopulta kiinni kun aikansa yrittäny.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •