On suomessa noita tekijöitä jotka ainakin irrottelee ja asentelee uusiks natinoiden takia. Ruotsissa myös ja sielä ainakin putkiakin löytyy. Iigeessä angry bike mechanic nimellä tuo ruottalainen.
Mitenkähän paljon vaikuttaa +-2 piikkiä eturattaassa jousituksen toimintaan. Tarkoituksena vaihtaa Stumppi evoon 165mm kammet ja niiden mukana tuli 32 piikkinen eturatas. Tuo originaali 30-52 on välityksenä melko turha, mutta 2.vaihteen 30-42 jo oikein hyvä. Ymmärsin jostain internetistä että tuo eturattaan koko on haettu nimenomaan jousituksen toimintaa hienosäätämään. Antisquat ainakin pienenee suuremmalla rattaalla, mutta huomaako tätä ajossa?
Rattaan suurentaminen ei yleensä ole mikään ongelma jousituksen toiminnalle, melkein väittäisin että aina päinvastoin.
Sen sijaan kammen lyhentäminen ja rattaan suurentaminen on tuottanut ainakin minulle melko jänniä tuntemuksia. Ei kulje mutta polvet tykkää lyhyemmistä kammista.
Vertaa ketjulinjaa ennen ja jälkeen suhteessa nivelpisteeseen. Ilmeisesti haet polkinen pumppauksen minimointia. Siihen ei ratkaisua eri välityksillä tarjoa mikään muu kuin Pole, muiden kanssa on ketjulinjasta pidetävä erityistä huolta kun välityksiä muuttaa.
Eiköhän noilla rattailla haeta vaan välityksiä? Ja kammen lyhennyksillä yleensä pääsääntöisesti vähemmän pedal strikeja? Veikkaan että aika raskaalta tuntuu polkea jos vaihtaa lyhyemmät kammet ja isomman eturattaan kun yleisesti ohjeistetaan vaihtamaan lyhempien kampien kanssa pienempi eturatas…itse olen vaihtanut kahteen pyörääni lyhyemmät kammet mutta rattaat ovat pysyneet samankokoisina. Pyörät ovat parantuneet huomattavasti.
Tämä kuulostaa erikoiselta väitteeltä että Pole olisi ainoa koka tämän huomioi, varsinkin kun nyt näyttää että kaikenlaiset high pivot -systeemit on nyt enemmän esillä.
Toisekseen ei Polenkaan systeemi ole kai immuuni rattaiden kokojen muutokselle, Linkage design-heppu arvioi että Vikkelä olisi optimoitu 30-32t eturattaille.
Oliskohan ollut ibiksen suunnittelija kun totesi jossain haastiksessa että eturattaan koolla optimoidaan juuri jousituksen toimintaa. 3x systeemissä on luontaisesti suurin polkutehokkuus pienellä rattaalla ja paras herkkyys suurimmalla. Itse vaihdoin kammet ihan siksi että polkimet ei kolisisi jatkuvasti tonttiin. Tein saman jäykkäperään ja ero poljettavuudessa oli yllättävän iso vaikka kammen mitta muuttui vaan 5mm. Mitään eroa polkemisen raskaudessa en huomannut. Enemmän tämä on nyt tällaista akateemista pohdintaa pienen muutoksen vaikutuksista. Kai se on itse testattava käytännössä huomaanko jotain. Aika paljon saa tuntuma muuttua että jaksan kammet irrottaa uudestaan. Toisaalta 32t rataalla vanhat kammet voisi olla helpompi myydä, mutta se ei nyt kuulu tämän topicin alle![]()
Huomioitu toki lähes joka valmistajalla, mutta pari hammasta sinne tai tänne ei toimi ei toimi likikään yhtä hyvin koska voimavektorin suunta ei muutu yhtä aktiivisesti ketjulinjan mukana joustoliikkeen aikana. Olen tätä ihan "pikkuisen" piirrellyt ja laskeskellut, eli hakenut selitystä sille miksi Voiman perä on niin ... "perfect"?
Tilasinpa Lyric Select+:ssan, kun halvalla sain. Tuossa on Charger 3 ja HSC ja LSC säädöt. Miten tuota HSC säätöä kannattaisi alkaa lähestymään, kun on minulle uusi tuttavuus keulassa?
Edellinen keula on 2015 Pike, jossa vain LSC säätö. Toivoisin tuolta parempaa kykyä imeä jarrupatit mäkihommissa ja sukeltavasta keulasta en myöskään pidä![]()
Mun tekis mieli sanoa, että pitämällä sen säätö täysin auki asennossa.
Jostain taisin lukea, että kireämmällä compressiovaimennuksella keula ei pakkaisi niin paljoa perättäisissä iskuissa ja pysyisi jouston alkosan "pehmeämmällä" alueella eikä ei hakkaisi käsille niin paljoa?
Rebound minulla on tossa nykysessäkin aika nopealla, mutta silti saisi olla pateissa smuutimpi.
^Näin teoriassa mutta käytännössä voi olla eri asia onko niistä säädöistä mihinkään. Eipä tuota Charger 3:stakaan kovin paljon kehuta foorumeilla maailmalla.
^
Mikä siinä on huonoa?
Ylivaimennettu, säädöt ei vaikuta tarpeeksi ja edellinen versio oli paremmin tuunattavissa.
Siis sama kuin useimmissa muissakin keuloissa, ei tarvi kuin vähän lisää osia (vaikkapa Smashpot jouseen) ja koko vaimentimen vaihto erilaiseen niin siitä tulee hyvä.
Kun keula ravistaa käsille jarrupateissa, eikä LSR säätö auta, niin HSC kiristäminen on ainoa mahdollinen apu - "nostaa" kohtaa missä keula toistuvia röykkyjä kohtaa ja tuo LSR säädön paremmin alueelle. Jos mahdollista. HSR on kiinni simmi(tykse)stä - tavallisesti tehty etenkin keveille kuskeille (eli pienille paineille / jousivakioille) aivan järkyttävän huonoksi. Jos keulassa on muutakin säädettävyyttä kuin ohivirtausreikä niin ensimmäisenä kannattaa lähestyä pajaa, joka simmittää keulan uusiksi, uuden hipokalliin keulan hankkiminen ei välttämättä tuo mitään parannusta.
Mulla ainaki patteihin jeesaa ku vähentää LSC:tä, mut pyörä ui syvemmällä bermeissä.
Puolen vuoden ajojen ja säätelyiden jälkeen taidan päätyä siihen että huollon yhteydessä pyydän tekemään tuunausta -23 Pike Ultimateen. Ihan 100% tyytyväinen en vielä ole ollut noihin haarukan nappuloilla ja ilmanpaineilla mahdollisiin eri säätöyrityksiin, vaan ehkä jotain 90%. Lisää herkkyyttä kaipaisin nimenomaan hidasvauhtisissa kivikkopätkissä joissa keula tuntuu kovalta. Eteneminen jossain teknisemmässä ylämäessä on tökkivää. Niissä on ollut Foxia ikävä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Yhden lenkin kokemuksella ei mitään huomattavaa eroa, edelleenkin hyvin poljettava pyörä ylämäkeen, mutta 1. vaihdetta tuli nyt käytettyä. Aikaisemmin tuota ei ole juurikaan osannut hakea kun 2. vaihde on aika lähellä toisen pyörän 1. vaihdetta. Eli nyt musta tuli hitaampi![]()
Koska en ajaessa ole kovin tietoinen a) millä vaihteella ajan ja b) kuinka kovaa ajan, löytyy sopiva välitys aina joka tilanteeseen 30 tai 32 piikkisellä. Jääköön tuo 32 siis käyttöön. Ensi kesänä voin kuvitella bikeparkissa pyörän syövän jarrupattia aavistuksen paremmin tuon ansiosta![]()
Ei tuo hipokallis keula ollut ja ajatus on pärjätä alkuperäisellä vaimentimen suunnittelulla
Tarkoititko tuolla HSR/LSR nyt hidasta ja nopeaa reboundia vai compressiota?
Tuossa Select+:ssa on siis säädettävänä HSC, LSC ja LSR.
Eli jos lyö käsille, niin HSC kireämmäksi ja kokeilee LSC vaikutusta sitten?
Miten kannattaa ilmajousen paineen kanssa tehdä. Jos HSC on kireämmällä, niin kannattaako pitää samat paineet vai laskea niitä, vai alkaako se sitten sukeltamaan?
Nämä siis mäkihommissa.
R = Rebound, C = compression, S = speed, H = high, L = low.
Sukeltamiseen HSC:llä ei ole merkittävää vaikutusta. Mutta jos keulassa (tai vimentimen rakenteessa) on liikaa paluuvaimennusta nopealla alueella, eli niissä parkin jarrupateissa / pyykkilaudoissa täristää julmetusti, niin kiristämällä HSC:tä keula pysyy vähän pidempänä ja LSR avaamisella on enemmän vaikutusta pakkaamisen estämiseksi.
Paineen lisääminen lisää paluuvaimennuksen tarvetta, jos on varaa lisätä ja keula pakkaa, niin on siitäkin ensiavuksi.
Kirjanmerkit