Sivu 137 / 137 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3787127135136137
Näyttää tulokset 4.081 - 4.094 / 4094

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Mitenkä paljon jousituksen alueesta tulee käytettyä taviksen normaaliajossa (ei hyppyjä tms.)?

Tänään ihmettelin että mille tasolle ne punaiset rinkulat onkaan menneet.
    Keula sag =20%, max liike = 90%
    Perä sag=30%, max liike 70%

Ei ihme että perä tuntuu kovalta kun takapään kokonaisjousto periaatteessa on 130mm ja siitä on vain 90mm käytössä ja sägistä eteenpäin vain 50mm.
    Pitäisköhän perästä poistaa token tai korvata pienemmällä...
    Tähän omat kokemukset äskeiseltä lenkiltä:
    Ajo Espoon keskuspuistossa, kivikkoa ym mutta ei droppeja. Ajoin sen minkä uskallan kun renkaat pitää kuin tauti.
    Edessä joustosta käytetty 106/140 eli 76%, sag 30%
    Takana iskarin liikkeestä 40/50=80% sag samoin 30%

Takana floatissa on 0.4 token, sen vois ottaa pois kokeeksi mutta mitä keulan suhteen? Fox rhythm ja voi olla että siellä ei ole yhtään tokenia, en ole vielä avannut. Lisää sagia vai meneekö geometria sillä pieleen?

Mitä osia 29 pike rc pidennykseen 140 ->150mm tarvitsee ja onko vaikea tehdä itse? Ilmakannun olen huoltanut iskarista ja alajalat keulasta aiemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sboke Katso viesti
    Mitä osia 29 pike rc pidennykseen 140 ->150mm tarvitsee ja onko vaikea tehdä itse? Ilmakannun olen huoltanut iskarista ja alajalat keulasta aiemmin.
    Tarvitset ainoastaan uuden ilmajousen, joka on keulaasi sopiva ja 150 mm joustomatkalle. Todella helppo tehdä itse alajalkahuollon yhteydessä. Irroitat vaan jousta pidättelevän lukkorenkaan ja vedät jousen pois. Painat uuden jousen paikalleen ja laitat lukkorenkaan takaisin paikoilleen. Tarvitset lukkorengaspihdit sisäpuolisille lukkorenkaille.

Päivitä samalla Debon Airiksi jos ei jo ole. Hintaero on aika minimaalinen.

Moi!

Itellä tällä hetkellä Cube Reaction tm 2019 (20" runko) ja olisi keula* tarkoitus päivittää parempaan.

Tuollaisen saisin kohtuu hyvällä hinnalla: FOX RHYTHM 34 FLOAT 29, GRIP damper, 51mm offset, 2-position sweep adjust, 15x110mm, tapered alloy steerer, 150mm of travel

27,5+ renkaat mahtuu ja en löytänyt muitakaan syitä miksi ei menisi.

Onko ongelmaa siirtyä 130mm -> 150mm keulaan?

En haluaisi pyörää muuten uusia, kun toimii.

Eiköhän tuo siihen ongelmitta mene. Näyttäisi tosin siltä, että X-fusionin offsetti on 46mm kun taas Foxin 51mm. Yhteensopivuuteen tuo ei vaikuta, mutta rengas siirtyy pikkasen eteenpäin.

Tuossa pyörässäsi on jo nyt ihan asiallinen 67 keulakulma, josta tulee 150mm keulalla noin asteen loivempi, eli 66. Samalla keskiö nousee hieman korkeammalle ja satulaputken kulma loiventuu, joka on jo valmiiksi 73,5. Tanko myös nousee korkeammalle, mutta jos säätövaraa stemmin alla löytyy, niin korjaantuu sillä.

Ei tuo mitenkään mahdoton ole, mutta geometria muuttuu jokusen verran, haittaako tai huomaatko, en osaa sanoa.

Disclaimerina, en jaksanut kaivaa keulojen A to C mittoja ja vertailla niiden perusteella. Nyt oletukset tehty sillä, että keulat ovat vastaavan mittaisia, mutta joustoa tulee se 20mm lisää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Tähän omat kokemukset äskeiseltä lenkiltä:
    Ajo Espoon keskuspuistossa, kivikkoa ym mutta ei droppeja. Ajoin sen minkä uskallan kun renkaat pitää kuin tauti.
    Edessä joustosta käytetty 106/140 eli 76%, sag 30%
    Takana iskarin liikkeestä 40/50=80% sag samoin 30%

Takana floatissa on 0.4 token, sen vois ottaa pois kokeeksi mutta mitä keulan suhteen? Fox rhythm ja voi olla että siellä ei ole yhtään tokenia, en ole vielä avannut. Lisää sagia vai meneekö geometria sillä pieleen?
    Siis eikös tämä nyt vaikuta siltä että alustan säädöt on kohdillaan, jos siis noin pehmeällä tykkää ajaa? Ainakin minun mielestä on aika hyvä jos n.80% joustosta saa käytettyä lenkillä missä ainakin yksi rengas on kokoajan maassa

Takaiskarin uusimisessa huomioitavaa? Pituus lienee tärkeä olla sama kuin alkuperäisessä mutta mites tuo "stroke"? Jos alkuperäinen on 210x50 niin tapahtuuko pahoja jos tilalle laittaa vaikkapa 210x63?

Jos lisäät strokea, niin käytännössä lisäät runkosi jouston määrää. Jos siinä on nyt joustoa vaikka se 140mm, niin uudella iskarilla siinä olisi vähintäänkin 150-160mm.
    Siihen runkoasi ei ole todennäköisesti suunniteltu ja runko pohjaa jossain kohtaa ennen iskaria, ja se ei ole hyvä juttu.

Strokea pystyy yleensä kasvattamaan maltillisesti, esim 50->52,5-55mm, mutta 50->63 en lähtisi laittamaan.

Jep se on täysin kiinni pyörästä. Esim Canyon Spectralissa oli 2018 vuonna 5 mm lyhyempi stroke kuin 2019 vuonna ja joustomatkaa tämä muutos lisäsi 140->150 mm. Runko pysyi samana ja muutos oli mahdollinen. Ja siis tehtaan itse toteuttama. Jos laittaisi vielä 5 mm lisää, takarengas saattaisi esim osua jouston loppupäässä satulaputkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Siis eikös tämä nyt vaikuta siltä että alustan säädöt on kohdillaan, jos siis noin pehmeällä tykkää ajaa? Ainakin minun mielestä on aika hyvä jos n.80% joustosta saa käytettyä lenkillä missä ainakin yksi rengas on kokoajan maassa
    Ok, kiitos vastauksesta! Lenkkien perusteella olen ihan tyytyväinen nykyisiin asetuksiin enkä osaa moittia. Varmasti voisi kovemmalla alustalla ajaa mutta sitten joustoa tulisi vähemmän käytettyä. Setämiespyöräilyyn varmaan ihan sopiva asetus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Ok, kiitos vastauksesta! Lenkkien perusteella olen ihan tyytyväinen nykyisiin asetuksiin enkä osaa moittia. Varmasti voisi kovemmalla alustalla ajaa mutta sitten joustoa tulisi vähemmän käytettyä. Setämiespyöräilyyn varmaan ihan sopiva asetus.
    Makuasioitahan ne jäykkyydet on, jos tuntuu hyvältä niin sillon se on hyvä.

Mikä olisi hyvä joustokeula GT avalanche sport -14 maasturiin jossa on SR Suntour XCT-MLO w/100mm keula? Mulle kerrottiin että tuota keulaa ei voi huoltaa niin pitäisi hommata uusi toimiva keula. Hinta haarukka on 200-400

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Makuasioitahan ne jäykkyydet on, jos tuntuu hyvältä niin sillon se on hyvä.
    Jep, tällä ohjeella mennään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •