CanyonBikeshopGarminElectrobike
Sivu 153 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 53 103 143 151 152 153
Näyttää tulokset 4.561 - 4.575 / 4575

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

Mjoo, lukaisin mtbr:stä pari keskustelua aiheesta ja enpä ole ainoa joka haluaisi painottaa säädöissä eri asioita kuin valmistaja. Grip 2 VVC:n virittely ilmeisesti tehtävä kokeilemalla noilla iskarivelhoillakin.
    Täytyy korostaa että on mainio keula silloin kun vauhtia on tarpeeksi.

Nyt syksyllä alkaa olla hyviä keulatarjouksia, jos sitä kierrejousikeulalle pitäisi antaa uusi mahdollisuus, Z2 BAM - 98 on minulla edellinen kokemus aiheesta.

Pinkbiken testikuskit julkaisee usein omat suosikkisäädöt keuloille ja grip2 malli on ollut usein esillä. Jos sattuu painamaan about saman verran kuin he niin kannattaisi käydä googlaamassa asiaa ja testata josko toimisi ne säädöt itselläkin. noin 72 kiloisia heistä on pari (molemmat Miket) mutta muistaakseni myös painavampia löytyy.
    Sitten oli myös yksi testi (pinbikessa) jossa verrattiin fox 38 ja zeb keuloja keskenään ja niistä julkaistiin myös kaikki säädöt. Siitä jäi mieleen se, että testaajan mielestä fox vaati huomattavasti enemmän painetta mitä valmistaja oli suosittanut ja toisaalta muutkin säädöt oli hänellä ilmeisesti melko erilaiset kuin suositukset.

Jousituksen pienet kysymykset

Testissä on ollut sekä pyöränvalmistajan että Foxin suositukset. Kumpikin on paineen puolesta ollut yläkanttiin, myös parkkimokailussa Levillä.
    Painoa on enemmän ajokoirilla mutta ~ 90kg kuivapaino ei pitäis olla liikaa vaadittu.

Keulaa ajettu yhdellä tokenilla eniten, lenkin pari koitin kahdella ja seuraavaksi sitten ilman tokeneita.
    Takaiskarissa seuraavaksi noin puolet pienempi pötkylä testiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Nyt syksyllä alkaa olla hyviä keulatarjouksia, jos sitä kierrejousikeulalle pitäisi antaa uusi mahdollisuus, Z2 BAM - 98 on minulla edellinen kokemus aiheesta.
    Kierrejouselle on vaikea laittaa kampoihin, kun haetaan parasta mahdollista toimintaa. Merkittävä vähennys kitkassa, lineaarisemmin käyttäytyvä jousivakio, toimintavarmuus, ja tietyssä mielessä huoltovapaus ovat kaikki kovia juttuja.

Lamalyrikistä tuli tämmöselle pläskille ainakin paljon parempi ilman tokeneita. Tokenien kanssa oli ihan hirvee ja joustoa käytti ehkä kolmasosan. Yks osa oli sägiä, yks joustoa ja yks käyttämättä

Hyvin tuo nyt pelaa vaikka säätöjä ei ole, tekis silti mieli koittaa ultimatena tai zeb ultimatea.

Tuo yksi osa sägiä, yks joustoa ja yks käyttämättä oli hauskasti sanottu. Ja siis ihan totuuden mukaisesti mutta hyvin konkretisoi ongelmia mitä keulojen kanssa voi olla. Toki se sägi on myös tärkeä osa keulan toimintaa eikä samalla lailla käyttämätöntä joustoa kuten se viimeinen osa johon ei kenties koskaan pääse ilman, että sägi kasvaa mahdottoman suureksi.

Mulla on parkkipyörässä zeb ultimate. Lyrik sinänsä olis mulle varmaan se optimaalisempi kun olen vähän kevyempi (ilman vaatteita 74 kg) kuski eikä Lyrikin jäykkyydessäkään ole ymmärtääkseni mitään vikaa. Mutta täytyy myöntää, että yllättävän vähän huomaan vaikutusta Zeb ultimaten nopean ja hitaan sisäänvaimennuksen kliksuissa. Suorastaan vähän ärsyttää tai nolottaa. Nopeaa (hsc) olen pitänyt viime ajat täysin auki (neljä pykälää). Joskus yksittäistä isoa droppia ennen laittanut kaksi kliksua varmuudeksi ettei jysähdä mahdollisen takapainoisen alastulon ja sitä seuraavan keulan maahan iskeytymisen myötä pohjaan. Siis silloin kun droppi on oikeasti iso ja pysähdyn sitä speksaamaan ja miettimään uskallanko vai en. Normiajossa /parkkiajossa en huomaa eroa onko täysin auki vai yhden kiinni. Hidasta vaimennusta (lsc) olen ruuvaillut esim asentojen 10, 12, 14, 16 välillä täysin kiinni asennosta laskettuna. Eli vaikka hyppii kahden pykälissä kohti enemmän auki puolta niin en tahdo huomata eroa samaa pätkää peräkkäin ajaessa. Ajatellen, että auki on parempi (herkkyyden takia), taitaa se nyt viime aikoina ollut jossain 15 lukemissa eli about 5 kliksua vajaa täysin auki. Skaala jotain 20 tai 21 kliksua.

edit. Niin tokeneita on nyt 0 kpl, kun olen pidentänyt keulan 190 milliin asti. Siellä tais olla suosituksen mukaisesti 1 kpl vakiona kun se oli 180 mm mitassa mutta manuaalin mukaan 10 mm vastaa yhtä tokenia ja kun pituutta lisää, tokeneita tulee vähentää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Huomionarvoista on myös, että vaimentimien säädöissä on usein enemmän päällekkäisyyttä, mitä valmistajat antavat ymmärtää. Toisin sanoen, ne eivät toimi täysin itsenäisesti toisistaan tai ominaisuudet voivat päätyä hyvin lähelle toisiaan tai jopa lähes identtisiksi enemmän kuin yhdellä säätöjen kombinaatiolla. Esimerkiksi osa twin tube -mallisia iskareista voi käyttäytyä tällä tavoin. Grip2:een en osaa ottaa kantaa tässä kohdin. Yleistason asian kuitenkin hyödyllinen seikka tiedostaa.
    Fox X2, ainakin 2019 malli, toimii juuri näin. HSC/LSC ja HSR/LSR säätöjen erottaminen toisistaan on verrattain vaikeaa niin, että nopea vaikuttaa myös aina hitaaseen. GRIP2 taas mun mielestä HSC ei vaikuta juuri lainkaan paitsi jos on aivan auki. LSC kyllä huomaa.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti & Mondraker

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Fox X2, ainakin 2019 malli, toimii juuri näin. HSC/LSC ja HSR/LSR säätöjen erottaminen toisistaan on verrattain vaikeaa niin, että nopea vaikuttaa myös aina hitaaseen. GRIP2 taas mun mielestä HSC ei vaikuta juuri lainkaan paitsi jos on aivan auki. LSC kyllä huomaa.
    Olen myös käsittänyt, että nimenomaan vanhemmissa X2- ja CCDB-iskareissa on tätä ominaisuutta.

Moi

Olisi yksi keula palasina . Ensin oli painunut alas ja kun pumppasin, niin nousi ylös,mutta ei joustanut. Keulassa ei lue muuta,kuin rst air . Syö 29 rengasta. Onko mitään järkeä tälläistä keula koittaa huoltaa vai uutta tilalle .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    täytyy myöntää, että yllättävän vähän huomaan vaikutusta Zeb ultimaten nopean ja hitaan sisäänvaimennuksen kliksuissa. Suorastaan vähän ärsyttää tai nolottaa. Nopeaa (hsc) olen pitänyt viime ajat täysin auki (neljä pykälää). Joskus yksittäistä isoa droppia ennen laittanut kaksi kliksua varmuudeksi ettei jysähdä mahdollisen takapainoisen alastulon ja sitä seuraavan keulan maahan iskeytymisen myötä pohjaan. Siis silloin kun droppi on oikeasti iso ja pysähdyn sitä speksaamaan ja miettimään uskallanko vai en. Normiajossa /parkkiajossa en huomaa eroa onko täysin auki vai yhden kiinni. Hidasta vaimennusta (lsc) olen ruuvaillut esim asentojen 10, 12, 14, 16 välillä täysin kiinni asennosta laskettuna. Eli vaikka hyppii kahden pykälissä kohti enemmän auki puolta niin en tahdo huomata eroa samaa pätkää peräkkäin ajaessa. Ajatellen, että auki on parempi (herkkyyden takia), taitaa se nyt viime aikoina ollut jossain 15 lukemissa eli about 5 kliksua vajaa täysin auki. Skaala jotain 20 tai 21 kliksua.
    Charger 2.1:ssä vakio kompressioshimmistacki on 18x0,1mm, 16x0,1mm ja 14x0,1m shimmit. Samalla männällä on aiemmin (siis charger 2.0:ssa) ollut 5kpl 18x0,1mm shimmejä ja sekin oli aivan liian ponneton stacki. Ei siis kumma että et juurikaan huomaa eroa eri säätimen asennoissa koska se on aina alivaimennettu ihan sama mitkä asetukset sinulla on. LSC on sellainen että mitä enemmän sitä vaimennusta sulla on sen paremmin se pyörä kulkee juurakossa ja notkuu vähemmän sinun liikkeistäsi, herkkyys tulee kitkan minimoinnilla ja vaimennin ei aiheuta kitkaa(tosin se hsc säätimen kiristys aiheuttaa esijännitystä shimmeille eli sinällään "kitkaa"). Ns. "parkkipaikkatestissä" lsc auki keula tuntuu herkälle mutta on oikeasti ajossa huono. Hitaan vaimennuksen on tarkoituskin hidastaa eli vaimentaa ajajan liikkeiden aiheuttamat notkahdukset ja mahdollistaa esimerkiksi pyörän painaminen tehokkaasti alustaa vasten; pidon, pumppaamisen tai hyppäämisen takia. Jos haluat siitä keulastasi oikeasti hyvän niin suosittelen kompressiostackin tuunausta, jos itseltäsi ei onnistu niin Teemu Vahtera tekee siellä pk seudun alueella rokkareiden tuunauksia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Testissä on ollut sekä pyöränvalmistajan että Foxin suositukset. Kumpikin on paineen puolesta ollut yläkanttiin, myös parkkimokailussa Levillä.
    Painoa on enemmän ajokoirilla mutta ~ 90kg kuivapaino ei pitäis olla liikaa vaadittu.

Keulaa ajettu yhdellä tokenilla eniten, lenkin pari koitin kahdella ja seuraavaksi sitten ilman tokeneita.
    Takaiskarissa seuraavaksi noin puolet pienempi pötkylä testiin.
    Näissä kolmekutosissa on järjestään liian tiukat liukuholkit, omassanikin oli. Itselläni ja puolisolla 36 factoryt. Myös VVC säätimen lehtijouset ovat esijännitetty vaikka niitä mainostetaan juurikin sellaisena säätimenä jolla vältytään esijännittämästä shimmejä. Niiden päältä piti poistaa sopiva määrä spacereita ja lisätä tilalle shimmejä niin että lopputulos oli -0,15mm niin eivät ole enää esijännityksessä ja hsc säätimen käyttö vaikuttaa nyt oikeasti nopean vaimennuksen määrään eikä ns. kynnykseen. Iso kynnys tekee sitä että iskut lyövät käsille ja omalla 75kg painolla -3 hsc säätö oli jo aivan liian kova vakiona. Nykyään ajan hsc 0(max) ja lsc -3 - -5 tienoilla eli lähes kiinni. Oikeaan mittaan pakotetut liukuholkit vaikuttavat eniten herkkyyden parantumiseen ja se ei tarkoita pelkästään pienissä iskuissa vaan useasti keula jättää paljon joustoa käyttämättä kun on liian tiukat holkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukis Katso viesti
    Charger 2.1:ssä vakio kompressioshimmistacki on 18x0,1mm, 16x0,1mm ja 14x0,1m shimmit. Samalla männällä on aiemmin (siis charger 2.0:ssa) ollut 5kpl 18x0,1mm shimmejä ja sekin oli aivan liian ponneton stacki. Ei siis kumma että et juurikaan huomaa eroa eri säätimen asennoissa koska se on aina alivaimennettu ihan sama mitkä asetukset sinulla on. LSC on sellainen että mitä enemmän sitä vaimennusta sulla on sen paremmin se pyörä kulkee juurakossa ja notkuu vähemmän sinun liikkeistäsi, herkkyys tulee kitkan minimoinnilla ja vaimennin ei aiheuta kitkaa(tosin se hsc säätimen kiristys aiheuttaa esijännitystä shimmeille eli sinällään "kitkaa"). Ns. "parkkipaikkatestissä" lsc auki keula tuntuu herkälle mutta on oikeasti ajossa huono. Hitaan vaimennuksen on tarkoituskin hidastaa eli vaimentaa ajajan liikkeiden aiheuttamat notkahdukset ja mahdollistaa esimerkiksi pyörän painaminen tehokkaasti alustaa vasten; pidon, pumppaamisen tai hyppäämisen takia. Jos haluat siitä keulastasi oikeasti hyvän niin suosittelen kompressiostackin tuunausta, jos itseltäsi ei onnistu niin Teemu Vahtera tekee siellä pk seudun alueella rokkareiden tuunauksia.
    Ei voi kun suositella tuota teemun keula tunea.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukis Katso viesti
    Kiitos vinkistä. Pitää harkita Teemulla keulan käyttämistä. Vai voiko tuolle koittaa tehdä itse jotain vain vaihtamalla noiden shimmien järjestystä tai määrää? Muistan kun joku täällä palstalla joskus laittoi Pike keulaan kuvien kanssa parempaa ehdotusta levyjen järjestyksestä.

Mutta miksi ihmeessä noinkin iso ja tunnettu valmistaja kuten RockShox tekee kalleimmankin keulamallinsa (Zeb ultimate) vakiosäädöistä tuollaisen kuin tekee, jos melko yksinkertaisilla muutoksilla siitä voisi saada paljon paremman joka suhteessa? Maallikon on vaikea ymmärtää. Mulla on siis Zebin ekaa erää oleva keula eli 2020/21 malli ja charger 2.1 siinä tosiaan on.

Ja mitä Teemulta tai tai Fillariosalta pitää osata pyytää jotta keulasta tulisi parempi ajatellen nyt esim parkkiajoa mukaan lukien kivikkoiset ja juurakkoiset pätkät? Sama se mulle itse asiassa on jos ne säädöt eivät juurikaan vaikuta jos se tilanne olisi mahdollisimman hyvä säätimistä riippumatta. Se, että ilmanpaineella (mahdollisesti tokeneilla) ja paluuvaimennuksella voi vähän reagoida ja säätää vaikka eri painoisille kuskeille samaa pyörää olis periaatteessa ihan tarpeeksi itselle.
    kauris muokkasi tätä : Tänään at 20.54

Mutta miksi ihmeessä noinkin iso ja tunnettu valmistaja kuten RockShox tekee kalleimmankin keulamallinsa (Zeb ultimate) vakiosäädöistä tuollaisen kuin tekee, jos melko yksinkertaisilla muutoksilla siitä voisi saada paljon paremman joka suhteessa? Maallikon on vaikea ymmärtää. Mulla on siis Zebin ekaa erää oleva keula eli 2020/21 malli ja charger 2.1 siinä tosiaan on.
    Taitaa syy olla siinä kun pitää olla aina vain herkempi parkkipaikkatesteihin, herkyys ja mukavuuden tunne on hyviä markkinoinnissa. Sitten kun aletaan oikeasti ajamaan niin vaimennin ei kykene täyttämään tehtäväänsä.

Kiitos vinkistä. Pitää harkita Teemulla keulan käyttämistä. Vai voiko tuolle koittaa tehdä itse jotain vain vaihtamalla noiden shimmien järjestystä tai määrää? Muistan kun joku täällä palstalla joskus laittoi Pike keulaan kuvien kanssa parempaa ehdotusta levyjen järjestyksestä.

Ja mitä Teemulta tai tai Fillariosalta pitää osata pyytää jotta keulasta tulisi parempi ajatellen nyt esim parkkiajoa mukaan lukien kivikkoiset ja juurakkoiset pätkät. Sama se mulle itse asiassa on jos ne säädöt eivät juurikaan vaikuta jos se tilanne olisi mahdollisimman hyvä säätimistä riippumatta. Se, että ilmanpaineella (mahdollisesti tokeneilla) ja paluuvaimennuksella voi vähän reagoida ja säätää vaikka eri painoisille kuskeille samaa pyörää olis periaatteessa ihan tarpeeksi itselle.
    Teemulla on muutama conversio mitä on testannut ja päivittänyt. Luultavasti kysyy sun painon ajo tyylin yms. Olin tossa vieressä kun tuo vaimemmin purettiin. En tekisi itse. Samalla myös tulee rebound tune.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •