^laskureita on netti täynnä, vaikka tää https://bikegeo.muha.cc/
^laskureita on netti täynnä, vaikka tää https://bikegeo.muha.cc/
On toki, ja netti puolillaan kirjoituksia että rungon kaulaputki ei kestä yli 10 mm muutoksia.
Mutta olin kiinnostunut käyttäjäkokemuksista, onko joku tehnyt noin ja kuinka ajofiilis oli muuttunut.
XT-vaihtajia vuodesta -95.
Täpärissä olen kokeillut pidempää keulaa ja 10mm eroa ei vielä isosti huomaa, mutta 20mm alkaa olla jo sellainen, että jos geometria on kovin konservatiivinen, kuten Ohiampujan esimerkissä, niin pyörästä tulee aika eksoottinen ajettava kun paino siirtyy taakse ja satulakulma loivenee entisestään.
HT:ssa pitkä keula aiheuttaa myös tosi isoja geometriamuutoksia jouston aikana niin mulle ei ole ikinä oikein auennut esim. 160mm keulan hyöty jäykkäperässä.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti
Noin asiaa itsekin pohdiskelin. Ja satulakulman kompensoimiseksi satulan siirtäminen eteenpäin entisestään lyhentää ohjaamoa, mitä tuo keulan nousukin jo tekee...
Ja alunperinkään pyörän reach ei ole mikään modernin pitkä...
Ei sillä offsetillä ole juurikaan väliä oman kokemuksen mukaan, voi tuntua ekat ajot alkuun hieman erilaiselta ja sit ei enää huomaa eroa. Pituutta oon myös lisänny hooteessa 120->160, ei hajonnu mitään, pyörä edellee ehjä ja käytössä toisella omistajalla ja itse ajelin tuolla parkkia ym. Toki geo polkuajoon ei ollut enään niin hyvä, lähinnä mäen kiipeemisessä huomasi. Myös kokemusta täpärissä 170->180 ja offsetin muutos, alun jälkeen eroa ei huomannut.
Pystyyköhän kyseisessä takaiskerissa nostamaan joustopituutta 50mm -> 55mm
https://www.bikester.fi/dvo-jade-coi...tml#cgid=89544
Insera lastenpyörä 24" 7-vaihdetta.
Pyörä on uudenveroisessa kunnossa ja ajattelin lahjoittaa tuttavan lapselle joululahjaksi ilmaiseksi.
Pyörä on ollut pari vuotta varastossa ja joustokeula on jumiutunut.
Miten keula puretaan, alaputkien alapäissä alla ei ole mitään, ei mutteria eikä ruuvia.
Sisäputkien sisälle kun taskulampun avulla katsoo niin jotain siellä pohjalla näkyy, mutta ei selkeästi mutteria tms.
Vai onko joku muu kikka saada keula liikkeelle, kaataa sisäputkiin jotain irroitusöljyä, vasaralla iskua putkiin? vai onko ideoita.
Kun halppispyörä, niin voiko keula jopa olla kiinteä vaikka se on täysin joustokeulan näköinen, kaksi-osainen ja kromiputket ja tiivisteet?
Tuo on voitu tehdä joko 50 tai 60 mm rungosta. Itselläni on 185x55, josta saa mitä vaan samalla silmävälillä lyhemmällä joustolla. Jos tuo on 50 mm rungolla, ei iskua saa lisää. Tarviisi saada valokuva juuri kyseisestä iskarista, mutta todennäköisesti saat vastausviestinä myyntikatalogin kuvan, jossa jo silmäväliä ja halkaisijaa verratessa huomaat, että on joku 225 tjsp. keppi - jos kuva on edes trunnion kepistä.
Kannattaa mielluummin tilata se keppi DVO suoraan tai 4130 Suomesta- saa mitä tarvitsee. Satasen säästön takia ei kannata ottaa kahden harmia...
Hyvin todennäköisesti korroosio tehnyt tehtävänsä, ei nuo paljoa vaadi, yhden syksyn koulumatka-ajot ja riittävästi kosteutta sisällä, jotta ilmojen armoille ulkoilmaan jätettynä jäsähtää.
Yläkautta aukeaa, korkit irti ja joskus on lukkosulakin tehonnut - eli WD40, lukkosulaa, tms. sisään ja ylösalaisin. Ei se pitkäikäinen keula käsittelyn jälkeen ole ja jopa vaarallinen, mutta tokihan tuollaisellakin pyörää oppii ajamaan. Klapin kasvaessa kannattaa vaihtaa parempaan, korjaamiseen noissa ei edellytyksiä ole.
Rake muuttuu suhteessa enemmän kuin keulakulma, joten trail-mitta pienenee vähän, minkä minä kokisin lähinnä positiivisena muutoksena. Lähtökohta toki vaikuttaa asiaan myös. Periaatteessa ohjattavuus hitaammissa vauhdeissa paranee ja wheel flop pienenee, mutta suuntavakavuus kovissa vauhdeissa hieman heikkenee.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit