Hotelli KantriSuomityresBikeshopCannondale
Sivu 7 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 338

Aihe: Pyöräharrastuksen pitäminen yksinkertaisena...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^pakko muuten nipottaa pikkusen tuosta koska mä olen #yksvitunkielipoliisinatsi... määrää merkitään nimenomaan pienellä n:llä, po. n=1, ei N=1.
    Totta, olet oikeassa. Varsinainen kardinaalivirhe! Pahoittelut siitä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^Joudutaan aloittamaan koko ketju alusta nyt .

Paras kikka pitää pyöräharrastus yksinkertaisena olisi pysyä tästä foorumista kaukana. Täällä kerrotaan kyllä miten väärin sitä pyöräilee, luodaan tarpeita ja tarjotaan pullistelulle areena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Joudutaan aloittamaan koko ketju alusta nyt .
    Paras kikka pitää pyöräharrastus yksinkertaisena olisi pysyä tästä foorumista kaukana. Täällä kerrotaan kyllä miten väärin sitä pyöräilee, luodaan tarpeita ja tarjotaan pullistelulle areena.
    Juurikin noin.
    Lisäksi helpottaa kun fillarin "nopeuden" speksailun jättää kilpapyöräiljöille (viestien perusteella kaikki tai 90% porukasta täällä on semmosia).
    Kun teen 50 kilsan lenkin niin mulle on aikalailla yhdentekevää kuluuko kotoa - kotiin 2 minuuttia enemmän vai vähemmän aikaa.
    Sen takia ei jaksa kahlata ympäri intjernettiä ja speksailla oikeaa aeroutta rengas- ja vannevalintojen suhteen. Kuhan näyttää hyvältä Ja tuntuu rennon kivalta eikä gummit puhkea ihan tyhjästä.

Oma pyörye näyttää suht hyvältä. Löytyy:
    gravel joka sopii myös retkeilyyn
    arkipyöränä suoratankoinen retkipyörä
    29+ jäykkäperä soveltuu maastopuolella lähes kaikkeen

Nyt ei tarvitse kuin ajaa ja lähteä retkelle. Välineistä ei jää kiinni.

Yhden pyörän yhtälö aika hankala, olisiko se tuollainen FlatBarGravel tai jokin ultrakevyt suoratanko maantiepyörä kun varsinaiset maastoajot jääneet/jäävät vähiin kuitenkin. Tällä hetkellä se tilanne että joka vuosi loogisesti äijä heikkenee ja ajomäärät tod.näk. pienenee tai muuttuu ainakin kepeämmäksi joten puhtaan maantiepyörän osuus jää vähemmälle...

Ennen oli läskipyörä, xc-täpäri, cyclo ja maantiepyörä. Koko ajan oli jotain päivitettävää, kuluvia osia ihan riittävästi ja jatkuvasti huoltohommia. Nykyisin on enää cyclo ja maantiepyörä. Kaikista eniten ajan cyclolla (tänä talvena en ole ajanut ulkona kertaakaan) ja harkinnassa oli jopa maantiepyörästäkin luopuminen, mutta kyllä vannejarrullinen maantiepyörä on helppo laittaa pyörälaukkuun ulkomaille mennessä (toisenlaisella pyörälaukulla varmaan levyjarrullisenkin laittais nopeasti). Onhan maantiepyörällä myös kivaa ajella serpentiiniteitä ylös ja alas. Talvisin maantiepyörä on vastuksessa kiinni koko ajan ja kesäisin kauniilla ilmalla se pääsee ulkoilemaan tai ulkomailla. Nykyinen pyörämäärä on oikein hyvä niin kauan, kun asun samassa paikassa. Noi Stadin keskuspuiston polut on koluttu niin monta kertaa, että sinne ei ole edes ajohaluja maasturilla mut cyclolla samoja polkuja ajaessa tulee vielä jotain jännitystä (tosin trafiikkia vois ollavähemmän). Vanhemmiten oon tullut mukavuuden haluiseksi, joten pakkaspyöräilytkään ei enää innosta (läski oli talviajoa varten).

Tilanne nyt:

Alumiini trail täpäri poluille (2020)
    Hiilikuitu täysjäykkä graveliin (2020)
    Teräksinen suoratanko retkipyörä asiointiin (1990)
    Vaihteeton miestenpyörä kaupungilla käyntiin (arviolta 80-luvulta)

Viimesimpiä hankintoja edeltäneet pyörät olivat 26" täpäri ja jäykkäperä vuosilta 2005 ja 2003, eli niillä oli menty jo hyvä tovi, ja nuo uudetkin on hankittu sillä mielellä, että pidän niitä jonkun 10 vuotta. Pyörien päivittäminen oli oikein hyvä teko, sillä se potkaisi pyöräharrastuksen uudelleen käyntiin, ja nyt kun on pari vuotta polkenut taas aktiivisesti, niin huomasin, että olin kaivannut tätä harrastusta. Alkuun ajattelin myös pitää ensin tuon 26" täpärin nostalgiasyistä, kun se oli kuitenkin ensimmäinen itse speksaamani ja kasaamani pyörä, mutta käytäntö osoitti, ettei sille jäänyt mitään käyttöä, joten jouti kiertoon. Pyörämäärä säilyi siis uushankinnoissa n=4 tilanteessa vanhojen mentyä myyntiin.

Kahdessa vanhimmassa on melkolailla päällekäisyyttä nyt, kun aikaisemmin pelkästään Pirkan pyöräilyä varten ollut retkipyörä sai suoran tangon, paremman penkin ja gravelrenkaat sekä lokarit meni takaisin kiinni ja siitä tuli arkipyörä. Vaihteettomassa on turhan pitkä välitys, niin se on tasaisen baanan pyörä. Siitä ei aiheudu kuitenkaan käytännössä mitään kuluja tai huoltotarvetta, ja kaupungilla käynti pyörissä on aina varastamisen vaarakin, joten sama kai se on säilyttää molemmat. Sen myös opin, että kippurasarviselle minulla ei ole tarvetta jatkossakaan.

Nyt on kuitenkin iskenyt speksaus ja hankintainto fattiin talvipyöräksi, eli olen tavallaan siinä perinteisessä n+1 tilanteessa. Haluamani kokoonpano kustantaisi kuitenkin enemmän, mitä olen valmis maksamaan pelkästä talvipyörästä, joten mietin vaihtoehtona hommata siihen kesäksi 29" kiekot, jolloin voisin korvata sillä täysjäykän gravelointipyörän, mutta toisaalta samaan keveyteen en pääsisi millään. Niinpä leikittelenkin ajatuksella laajentaa fatin käyttöä bike packingiin, joka olisi uutta. Hiilari täysjäykästä ei siihen ole tai ainakaan siinä ei ole mitään korvakkeita telineille. Muita harrastuksia on kuitenkin myös kovasti, joten tuskin aika riittäisi siihen bike packingiin, joten kyllä minä taida olla siinä tilanteessa, että tämä n=4 on minulle ideaali, ja sekin on tavallaan vain n=3, kun yksi pyörä lähinnä lojuu.
    -Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.

Kyllä, tarvetta yksinkertaistamiseen olisi.

Aloitan renkaista:

Aiemmin ajoin kaikilla pyörillä sisureilla. Joskus sisuri puhkesi, mutta kertaakaan en ole tielle siksi jäänyt. Renkaiden pois otto ja toisten alle laitto oli rutiinisuoritus. Renkaiksi kävivät edullisemmankin pään tuotteet. Parhaat retkeni olen ajanut näin: katse horisontiin, eikä ajatustakaan renkaisiin. Työmatka- ja maantiepyörässä ovat sisurit edelleen.

Gravelissa on ollut jo jonkin aikaa tubelessit. Rahaa on kulunut melko lailla paljon, enkä oikeastaan ole saanut juuri mitään vastineeksi. Renkaiden vaihtokin on melkoinen operaatio. Matkavauhti tuskin on heilahtanut suuntaan tai toiseen. Ajatukset ovat ajaessakin enemmän renkaissa, kuin sisuriaikaan. Koskaan aiemmin en ole palauttanut renkaita liikkeeseen materiaalivirheeseen vedoten. Seuraava markkinamiesten innovaatio tunkee jo ajatuksiin: insertti. Ja taas palaisi rahaa lisää ja renkaiden kanssa puljaaminen muuttuisi entistä monimutkaisemmaksi.

Aiemmin vain yhdessä pyörässä oli talvella nastarenkaat, joten valinta oli helppoa. Nyt kahdessa pyörässä on nastarenkaat: toisessa huonommat ja toisessa paremmat. Toisessa sisurilla ja toisessa ilman. Enää ei olekaan yhtä yksinkertaista lähteä liukkailla keleillä töihin.

Matt. 6:21

^Sisurit on kyllä tosi jees.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Sisurit on kyllä tosi jees.
    Joo, "pahoja tubeless-ongelmia!" -ketjussa 182 sivua pahoja ongelmia, viestien määrä kai yli 5 000 tai jotain...
    Eipähän tarvi tuolla tuskailla kun pysyy sisureissa.
    Elämä on helppoa!

Tubeless-elämä on ihan helppoa.

Donkadonk läski tubeleksilla.
    29" Kobain, johon vaihtuu jäykkä keula ja hissitolppa, tubeleksilla
    26" Nicolai, joka roikkuu varaston katosta, ei juuri ajossa, sekin tubeless jo vuodesta 2009.

Noilla se elämä on melko helppoa, ei tarvii murehtia tappajasepelistä tai pikkusista snakbiteistä.
    Voimansiirto vaihdetaan kerralla ja pyörää pestään, jos ei väri enää erotu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Joo, "pahoja tubeless-ongelmia!" -ketjussa 182 sivua pahoja ongelmia, viestien määrä kai yli 5 000 tai jotain...
    Eipähän tarvi tuolla tuskailla kun pysyy sisureissa.
    Elämä on helppoa!
    Eikä taida löytyä pahoja sisuri-ongelmia ketjua foorumilta, eli sisureiden kanssa ei ole ongelmia ollenkaan

Kolmen vuoden aikana on itseltä mennyt sisuri kerran, kun on hyvät renkaat niin ei ne puhkea jatkuvaan, eikä ole tarvinnut edes vältellä "tappaja sepeliä", toisaalta en minä kyllä ajakkaan kymmeniä tuhansia vuodessa.

Ja sisureihin ei tarvitse olla viikottain pumppaamassa ilmaa... itseasiassa en muista missä mun pumppu on, taisin viimeksi pumpata syksyllä . Sisuri-lifestyle on suomi-tyypin commuutterin valinta.

Mielenkiintoinen ketju, jonka selailu voi ehkä auttaa osaltaan tällaista aloittelevaa harrastelijaa suistumasta n+1 kuiluun.

Täällä takajäykkä luomu setämaasturi lievästi plussahtavalla (27.5 x 2.80) rengastuksella. Eteen toinen kiekko nastoilla. Etukiekko vaihtuu kelin mukaan, takakiekkoon vaihdan nastarenkaaan joinain talvina. Tubeless ja insertit joiden varassa olen ajellut kotiin jos ei ilmoja pitele, pari kertaa tuohon päätynyt kun sitä DT kulmikasta venttiliä jotenkin onnistuin kiertämään. Sisureista luovuin kolmannen snakebiten ja kotiintaluttelun jälkeen noin vuosi tuon pyörän hommaamisen jälkeen. Ajelut on parin-kolmen tunnin pikkulenkkejä maastossa, eli kovin kaukana tukikohdasta en ole koskaan, pumppua/sisuria tms ei ole noilla lenkeillä mukana. Muuta pyöräharrastusta ei onneksi ole.

Toinen pyörä on halpis aluhybridi hirvitys ~2000, pomppukeppi, 3x7, sisurit, vanenjarrut ja takavaihtajan vaijeri poikki, muistaakseni takavaihtajaan joskus työnnetty keppi pitää sen jollain keskirattaalla, etuvaihtajalla saa vähän välitystä vaihdettua kun käy lähikaupassa. Lähinnä vaan seuraanut, että jarrut on kunnossa. Laitteen funktiona lähinnä ettei setämaasturilla tarvitse lähteä kauppaan tms.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Renkaiksi kävivät edullisemmankin pään tuotteet. Parhaat retkeni olen ajanut näin: katse horisontiin, eikä ajatustakaan renkaisiin.
    Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, enkä nyt tarkoita pelkästään sisuri/litku taistelua. Vaan yleistä periaatetta.

Tuublissillä on omat hyvät puolensa, mutta yksinkertaista niiden kanssa touhuaminen ei ole: uusien renkaiden kanssa ei ole asennuksen jälkeen varmuutta pitävyydestä. Aamulla rengas voi olla tyhjä tai sitten ei. Tuublissin kanssa on varattava aikaa. Jos ajaa talvella, niin nastarenkaat ja litkutus onkin oma ohjelmanumeronsa: kokemusta on.

Jos ei sählää, niin uuden renkaan ja sisurin asennuksen jälkeen voi olla varma, että aamulla rengas ei ole tyhjä. Tai jos ajaa yksillä kiekoilla, niin nastarenkaiden alle laitto on nopea toimitus.

Onko se sitten harrastus jos sen pitää yksinkertaisena? Harrastaa voi monella tavalla, mm juuri puuhastelemalla ja oppimalla se tubeless tekniikka ja toimenpiteet. Pyöräharrastus on niin monialainen laji että vaikeaa sitä on pitää yksinkertaisena jos oikeasti harrastaa. Toki, voihan sitä tulkita niin että ainoa ortodoksinen pyöräharrastus on että pyöräilee eikä tee muuta. Ei edes huoltoa, vaan vie aina huollettavaksi.

^Kuulostaa ammattilaisten touhulta. Ovatko he lopulta ainoita oikeinpyöräilijöitä (retorinen kysymys tai ihan vaan kysymys). Sitten kun eivät edes omista omia pyöriään, vaan seura omistaa ja kuski vaan lainaa härveliä. Silloin n voi olla 0.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, enkä nyt tarkoita pelkästään sisuri/litku taistelua. Vaan yleistä periaatetta.
    Kyllä, että lähtöä tehdessä ajatukset ovat edessä olevassa retkessä, minne menisi ja kuinka kauas. Ajaessa ajatus on siinä hetkessä ja ehkä siinä, mitä mutkan takaa avautuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onko se sitten harrastus jos sen pitää yksinkertaisena? Harrastaa voi monella tavalla…
    Olet täysin oikeassa, tätä voi tehdä monella tapaa. Minua vaan kiinnosti että onko täällä muita minun kaltaisia joita on alkanut tympiä liiallinen säätö ja sähläämimen.

Vaikka tämä ei tubeless-ketju olekkaan, niin en malta olla jatkamatta kun se käy hyvästä esimerkistä. Ennen minulla oli varastossa 3-4 sisuria ja 90 luvulla ostettu jalkapumppu. Nyt siellä on Schwalben poksaustuspullo, ja isäukolta lainattu kompressori letkuineen. Ja sitten siivouskomerossa pari erilaista litkupulloa ja erilaisia vanneteippejä. Eli homma on levinnyt hienosti.

Mutta sama juttu voi koskea vaikka ajokenkiä, vaatteita, lamppuja yms roinaa. Ei pelkkiä pyöriä tai niiden lukumäärää.

Mutta kuten sanottu, jokainen tehköön niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Välillä voi pysähtyä miettimään että mikä se onkaan itselle tärkeintä ja onko nykytilanne sellainen. Vai onko tullut ajauduttua sivuraiteille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onko se sitten harrastus jos sen pitää yksinkertaisena? Harrastaa voi monella tavalla, mm juuri puuhastelemalla ja oppimalla se tubeless tekniikka ja toimenpiteet. Pyöräharrastus on niin monialainen laji että vaikeaa sitä on pitää yksinkertaisena jos oikeasti harrastaa. Toki, voihan sitä tulkita niin että ainoa ortodoksinen pyöräharrastus on että pyöräilee eikä tee muuta. Ei edes huoltoa, vaan vie aina huollettavaksi.
    Mulla kaikkinainen säätö on lisääntynyt vuosi vuodelta: satuloita, tolppia, tankoja, kiekkoja, renkaita, voimansiirron komponentteja jne. On myös ollut aika, jolloin tätä on ollut vähemmän. Tunne on, että pajalla vietetty aika on ollut pois ajamisesta ja myöskin lyhentänyt ajokertojen kestoa. Useampi ajo on tavallaan koe- ja säätöajoa.

--------------------------------------------

Jatkan mittaamisesta:

Ajotietokone, rannelaite, antureita ja sykkeen seurantaa. Varmasti tarpeelista tavoitteelisesti treenavalle, mutta minä en ole sellainen: ajan huvikseni, tuulettaakseni päätäni, ollakseni ulkona, itsekseni. Ja väsyäkseni, sillä väsyminen on hyvästä.

Silti näitä laitteita on: on ollut kadenssianturia, sykevyötä, ajotietokonetta ja rannelaitetta. Periaatteessa täysin turhaan. Onneksi en ole vielä hairahtanut tehon mittaukseen. Olen ajanut sykeohjatusti, ajonaikaista keskinopeutta seuraten ja tavoitteeseen pyrkien.

Välillä olen yksinkertaistanut ja jättänyt laitteet kotiin.

Yksinkertaisinta olisi ajaa ilman ajotietokonetta tai vastaavaa, sillä keräämälläni datalla ei tee kukaan mitään. Itsensä tarkkailu vähentää hetkessä kiinni olemista.

-------------------------------------------

Tämä on kuitenkin koukuttavaa: pysyn tubelessissä, mittaan ajoani. Jos haluaa pitää ajamisen yksinkertaisena, niin ei pitäisi ehkä tehdä siitä monimutkaisempaa, sillä takaisin palaaminen on todella vaikeaa.

^ ”No Garmin, no rules” sanoo vanha viisaus.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Jotakin minä teen väärin kun jalkapumppu (tosin paksumpi versio) on riittänyt tubeless-hommiin jo vuosikaudet. Ei ole Napsauttimia eikä kompurointa hommattu, renkaan vaihtoja tulee tehtyä ihan liikaa mutta sehän on helppoa. Pari tippaa litkuja yleensä tippuu lattialle mutta eipä se varastossa haittaa.

Tubelessit silloin 2009 tienoilla oli kyllä tosi työläitä, vannenauhat repeili yms mutta viimeisen 10v aikana hyvin pitkälle rutiiniksi muuttunut. Alle varttiin vaihtuu molempiin päihin renkaat ja välissä ehtii juoda kahvia.

GPS kello laitetaan lenkille lähtiessä käyntiin ja lenkin loputtua kiinni, sitten joskus iltaisin tutkitaan reittejä ja ihmetellään kummallisia reitinvalintoja.

^Voin kokemuksesta kertoa, että sulla on käynyt vain hyvä tuuri ja/tai et ole koittanut saada mitään ongelmarengasta ongelmavanteelle.

Muutama rengas jäänyt nousematta vanteelle, nekin ei tubelesseja suurin osa ja vähintään 30 rengasta ollut ajossa viimeisen 10 vuoden aikana.

Mutta tosiaan alkuvuosina oli kyllä karmeaa kokeneempien tubelesoijien vinkeistä huolimatta. Esim. Crossmaxit, Fat Albertit ja renkaan räjähtäminen vanteelta eteisessä 4 barin "asennuspaineilla" on kyllä koettu.

Siinä minä olen eri mieltä, että juuri vuoden 2009 tienoilla tubeless- hommat olivat helpoimmillaan. Mavicin UST- kehät ja UST- renkaat ja ei tarvinnut muuta kun pyöräyttää kumit kiekoille ja pumpata, paineet pysyi koko kesän.

Toki kovimmat tekijät taistelivat jonkin ghetto- tubeless- systeemien kanssa halkaistuine sisärenkaineen mutta siihen leikkiin ei näin arka mies lähtenyt.
    They said it couldn't be done. So I didn't do it.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Yksinkertaisinta olisi ajaa ilman ajotietokonetta tai vastaavaa, sillä keräämälläni datalla ei tee kukaan mitään. Itsensä tarkkailu vähentää hetkessä kiinni olemista.
    Minä kanssa jossain vaiheessa tajusin että en tee syketiedoilla oikeasti mitään. Ajotunteja ja kilsoja on hauska seurata, lähinnä ketjujen ja rattaiden kulumista ajatellen. Ja reittidata on kiva jos ja kun löytää uusia polkuja.

^Tein saman päätöksen tällä uudella harrastuskaudellani, että en hommaa sykemittaria, vaan pelkkä reitin, kilometrien ja tuntien tallennus riittää, jotta lenkillä käymisestä ei katoa ilo tavoitteellisen treenaamisen myötä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tubeless-elämä on ihan helppoa.
    Jos on, niin miksi on kertynyt 182 sivun verran "Pahoja tubeless ongelmia!"?
    En ole huomannut vastaavaa ketjua sisäkumillisille renkaille.
    Mulla on kumiin tullut reikä kaksi kertaa viimeisen kuuden vuoden aikana. Molemmat niin pieniä, että ajelin huoletta lenkkini loppuun ja paikkailin kotona.
    Mutta en väitä tietäväni tubeless-touhusta yhtään mitään kun en ole koskaan edes kokeillut viritellä semmoisia vanteille. Voipi olla ihan hyvä keksintö.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •