FenixBikeshopElectrobikeHuntteri
Sivu 13 / 16 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 470

Aihe: Pyöräharrastuksen pitäminen yksinkertaisena...

Pitäisi upotettuina tubevideoina näkyä

https://youtu.be/Dc7X5_YCZEE

https://youtu.be/2jMtax-5HwQ

Yksinkertaistin omaa pyöräilyäni myymällä maantiepyörän ja täpärin pois.

Nyt sitten on kauhee säätäminen cx/gravel pyörän kanssa kun on kolmet kiekot, viidet renkaat, eri käyttöön erilaisia pakkoja ja kesäksi olisi ehkä tarvis vaihtaa vähän isompi ratas 42 tilalle.
    2x systeemin täydellinen 12-25 pakkakaan ei ole enää kovin hyvä.

Tarinan opetus: aina yksinkertaistaminen ei ole yksinkertaistamista.

Ei ees jaksa yrittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Yksinkertaistin omaa pyöräilyäni myymällä maantiepyörän ja täpärin pois.

Nyt sitten on kauhee säätäminen cx/gravel pyörän kanssa kun on kolmet kiekot, viidet renkaat, eri käyttöön erilaisia pakkoja ja kesäksi olisi ehkä tarvis vaihtaa vähän isompi ratas 42 tilalle.
    2x systeemin täydellinen 12-25 pakkakaan ei ole enää kovin hyvä.

Tarinan opetus: aina yksinkertaistaminen ei ole yksinkertaistamista.
    Se on justiinsa noin.

Itse ajattelin yksinkertaistaa harrastusta hävittämällä keittiönpöydän pois. Tuohonkin tilaan mahtuisi kaksi pyörää nätisti.

Moderni täpäri on pakkohankinta, ei pysy muuten kavereiden kyydissä.

Mä olen 2/3:n päässä omasta (pyöräilyn) yksinkertaisuudesta. Kesälle on maantiepyörä. Oon kyllä miettinyt, että olisko joku gravelimpi kaksilla kiekoilla parempi. Mut tiedä häntä olisko kuitenkaan käyttöä.

Talvella ajetaan sähkömaasturilla.

Mutta se mikä puuttuu, on arkiajofillari, baar... eiku asiointipyörä, jolla vois ajella sekalaiset ei-lenkit ja pörrätä lasten kanssa kylillä. Ehkä työmatkaakin. Täysjäykkä 29 maasturi tai muodikkaasti flatbargraveli vois olla kova. Ei saa vaan olla liian hieno, että uskaltaa vähän jättää kylillekin.

Mulla olis wanha Rivalin 2x10 osasarja, tosin droppitankoiseen pyörään. Jos sille etsis vanhan cc/gravelirungon niin ehkä se menis gravelista ja asiointipyörästä.

Mutta kun ei oikein ole tilaa 3 pyörälle...

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Pyöräharrastuksen pitäminen yksinkertaisena...

Mulla on ollut 80-luvun Crescent kauppapyöränä ja aikaisemmin työmatkapyöränä mutta siitä on mennyt taka-akseli poikki ainaki 6 vuotta sitten eikä ole millään saanut aikaiseksi hommata uutta. Ehkäpä viimeinkin saisi sen takakiekon hankittua. Tosin voimansiirtokin on merkillinen kokoelma ysäri-mtb-osia ja kasarin Suntouria.

Samaan aikaan maastureita on vaihtunut useampiakin kun ne on yksinkertaisempia.

Itse ajatus ollut että kun sähköpyörät kevenee ja itsellä tulee ikää niin rakennan viimeiseksi pyöräksi jonkun alle 11kiloisen FlatBarin. Mutta täytyy siihen asti pitää luomuna matalaa profiilia ja välttää monen pyörän loukkua.

Tuli pelattua kyllä tämä peli loppuun asti. Varastossa lojuu yksi xc-täpäri ja yksi grävelpyörä, molempiin parit kiekot. Ajan nilllä lasten kanssa, en edes muista milloin olisin käynyt yksin lenkillä. Ei noita viitsi oikein poiskaan myydä, aikanaan maksoi alun toistakymmentä euroa tuhatta rakentaa ne pala palalta. Ajokamoja, elektroniikkaa tms. ei viitsi edes mainita saati laskea rahanmenoa. Aika aikaansa kutakin. Ei nuo vaikuta sisällä lämpimässä happanevan, vaikkei käyttöä ole.

Sen voin kyllä todeta, että aika monenlaisia kokemuksia fillareiden tekniikasta ja pyöränrakentamisesta on jäänyt. Siitä ei tosin hyödy yhtään mitään, vähän sama kuin osaisi vaikka puhua arameaa.
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

^Väärin. En selitä miksi. Okei, selitetään. Itselleni fillarinropaus on tehnyt kädettömästä ihmisestä tyypin, joka osaa jotain pientä tehdä kotonakin. Sullakin ehkä tulee joskus eteen esim. Ikean huonekalun kasaaminen tai joku pieni kodin korjaus. Toki jos olis taitava kädentaituri jo alunperin, niin imasen tän jutun.

Tuntuu kuin yksi pyörä ei olisi se yksinkertaistamisen huippu. Eikä yhden huoltaminen se juttu, jolla pyöräily olisi yksinkertaisimmillaan. Kahdella tai kolmella tuntuu huoltotarpeet vain vähentyvän, ehkä lepo noillekin on tarpeen...myös ajojen kannalta yksinkertaisuuden tavoite täyttyy, kun valitsee olosuhteisiin ja ajoon jokseenkin sopivan noista.
    Sopiva lukumäärä toimii ihan kuin yksinkertaistaminen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Väärin. En selitä miksi. Okei, selitetään. Itselleni fillarinropaus on tehnyt kädettömästä ihmisestä tyypin, joka osaa jotain pientä tehdä kotonakin. Sullakin ehkä tulee joskus eteen esim. Ikean huonekalun kasaaminen tai joku pieni kodin korjaus. Toki jos olis taitava kädentaituri jo alunperin, niin imasen tän jutun.
    Meillä on kohta 4kk jatkunut remontti kotona… Ei merkittävää apua, olen yhtä käsi kuin ennenkin. Olikos jotain muita hyötyjä vai imetäänkö (kuten vuosituhannen vaihteen Juhani Kaskeala -meemissä, ne hymiöt perseeseen)
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Yksinkertaistaminen on paras aloittaa siitä että miettii missä ja miten sinun tulee ajettua, itse myin viime keväänä pois yhden pyörän koska se oli kerrostalossa asuvalle epäkäytännöllinen vaikka se olisi ollut pitkillä matkoilla ihan ykkös pyörä mutta pitkille lenkeille ei tahdo myöskään löytyä aikaa niin paljon että sitä olisi viitsinyt pitää, "maantiepyörän" muutin sinkulaksi koska vaihteiden kanssa oli aina säätöä joten työmatkat oli tänä kesänä varsin kivuttomia.
    Vielä pitäisi myydä tuo hupipyörä eli taittis mutta se on kaikessa hienoudessaan niin ruma että tuskin siitä kukaan oikeaa rahaa maksaa .

No, hyötynähän voi pitää myös vakuutuskorvausten imemisprosessin opettelua, samalla groovella meni Rolle sitten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    ...
    Sen voin kyllä todeta, että aika monenlaisia kokemuksia fillareiden tekniikasta ja pyöränrakentamisesta on jäänyt. Siitä ei tosin hyödy yhtään mitään, vähän sama kuin osaisi vaikka puhua arameaa.
    Mitä hyötyä sitten olisi pitänyt olla -ei viinankaan juonnista mitään hyötyä ole, mutta hetken voi olla kuitenkin hauskaa!

Itse olen jättänyt taakse useamman aktiivisen harrastuksen ja muistelen yleensä lämmöllä, vaikka toisinaan vähän ihmetellen, menneitä. Iän karttuessa olen alkanut katsella elämää enemmän mäkilegendan sanoin: "Elämä on ihmisen parasta aikaa". Sitä se totisesti on ja jos olisin tehnyt jotakin toisin, niin olisin joku muu, ehkä nimeni olisi Pauli ja asuisin Käyhtävällä, sääreni olisivat väärät ja vaimoni ruma pirttihirmu.

Mutta olen minä, komea, suorasäärinen mies, vaimoni on kaunis, itsenäinen nainen ja asun Turussa. Harrastan tällä hetkellä pyöräilyä, mutta itseni tuntien ajan pyöräni lopulta Aurajokeen ja alan nypläämään pitsiä.

Pyörien lukumäärän vähentäminen myymällä ei ole ollut se juttu minulle, viikko sitten yksi lähti tytön pojalle, kun hällä entinen kävi pieneksi. Nyt on heillä kaksi minun vanhaa, samoin pojan perheellä kaksi minun vanhaa. Noiden käyttöarvo ylittää rutosti mitä saisi myymällä. Yksinkertaisia tosin ovat olleet, eivät mitään ritsoja mutta hyviä käyttötason välineitä. Nyt jäi noin 2,5 pyörää käyttööni, yksinkertaisuus säilyi - oikeastaan lisääntyi!

Mulla edelleen kummittelee joku drop bar MTB ultimate yleispyöränä. Vain yksi pyörä. Siinä olis jotain hienoa, mutta en nauras kumia paikatessa pakkasaamuna pihalla, kun töihin pitäs päästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Trangia, teltta ja makuupussi messiin, ja unohdat koko suunnistamisen!
    Mahdoton yhtälö. Pikku pojan yksinhuoltajana se harrastuksiin käytettävä aika on tarkasti rajattu, siinä ei pelivaraa ole.

Ja toinen taitaa olla tämä synnynnäinen maalaisuus. Tampereen kokoinen kaupunki on mun päälle liian iso, Jämsässä tämä ei ollut mikään suuri ongelma. Vaikka muutama gravel, ei kun cyclolenkki vähän lähtikin minne sattui. No, kyllä sieltäkin loppu viimein kotiin osattiin ilman taksia.

Ps. Renkaat meinasi unohtua. Nyt syksyllä on paljon simppelimpää valita renkaat kun käytössä on kaksi pyörää. Toiseen kivat kumit pyöräteille, ja toiseen sitten ne märkien juurien renkaat. Ei tarvitse kompromissien kanssa pelata.

Yksinkertaistamisessa on pääasiallisesti kyse siitä, ettei tee asioista ongelmaa. Tarvitaanko jokaiseen asiaan erillinen varuste vai voiko sadekelillä ajaa työmatkan kumisaappaissa?
    Roots, bloody roots

^Itse käytännössä huomasin miten työmatkapyöräily muuttui vajaan 40vuoden aikana. Alkoi Crescentin Positron vaihteisella "retkipyörällä", vaatetus luokkaa tuulipuku ja siitä viimeksi erikseen pyörä pelkästään työmatkoille, ajokenkiä ja nastarenkaita myöden juuri jokaiselle kelille varustus.
    Hommassahan vain kyse siitä kun elintaso kasvaa ja ruokahalu sen mukana niin ei tyydykkään siihen yhteen ja homma hifistyy sen mukana. Nyt kun ei tosiaan tarvi lähteä paskailmoilla liikkeelle niin tulee sellainen olo että useampi pyörä on vain turhaa statusta ja kaunis koriste kun kuitenkin ottaa sen toisen määrätyn ajoon.

Kyse on ihan vaan ajamisesta ja liikunnasta, eikä mistään kauniista koristeesta tai statuksesta.

Hyvällä pyörällä on mukavampi ajaa. Aika yksinkertaista. Sit jos se urheilu ja liikunta jää toisarvoiseksi, niin kannattaa ehkä miettiä jotain muuta.

Pyöräily oli yksinkertaista kun käytössä oli yksivaihteinen jalkajarrullinen Jopo taikka joku vastaavalla tekniikalla varustettu perusmummopyörä.
    Pyöräilystä tuli monimutkaista kun markkinoille tuli vaihdefillarit käsijarruineen. Niitä ostettiin halvalla ja laatu oli sen mukaista. Ikinä ne ei olleet varsinaisesti kunnossa ilman jatkuvaa roplaamista, eikä niitä ikinä saanutkaan priimakuntoon. Kun ei jaksanut säätää niin jäi harrastamatta. Kerrostalojen pyöräkellarit täyttyivät näistä romuista.
    Nyt oma fillarointi on hyvinkin yksinkertaista kun on hyvä ja laadukas urheilu/kuntoilukulkine ja sen rinnalla kauppapyöränä 70-lukulainen Crescentin mummopyörä. Molemmilla on kiva ajaa ja ne on aina kunnossa, toinen yksinkertaisuutensa (ei tarvi tehdä mitään) ja toinen laatunsa vuoksi (välillä toki huoltoa, mutta harvoin).

^^Kuvitelma että hommat menee noin mutta todellisuudessa kaksi pyörää ajossa ja kolmas telineessä rakenteilla parhaimmillaan. Viimeisten viiden vuoden aikana viisi kasannut, parhaimillaan päivittänyt ajamatta metriäkään. Hauskaahan tuo on mutta ei edes viitsi miettiä paljonko harrastukseen on uponnut, Toisaaltaan kaverin kanssa todettiin että purjehtiminen paljon kalliimpi harrastus!

Joo purjehdusta harrastuksena voi simuloida menemällä istumaan jääkylmää vettä täynnä olevaan ammeeseen ja repimällä viidensadan euron seteleitä samalla kun puoliso heittää ämpärillä vielä lisää kylmää vettä suoraan naamaan.

^ ja kun lisää veden sekaan mutaa, rapaa ja hiekkaa, muuttuu se syksyisen gravelpyöräilyn simulaatioksi. Ihan parasta sekin

Mutta kyllähän tosiasia on se, että lähes kaikkea välineurheilua vaivaa nykyään sama dilemma eli se, että miksi tehdä asioita yksinkertaisesti, kun ne voi tehdä monimutkaisestikin. Tuohon pitkälti perustuu se, että kuluttajilla pysyy ostohousut jalassa ja talouden pyörät pyörii. Harrastaminen muuttuu teknologia-avusteisemmaksi ja samalla teknologiariippuvaisemmaksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^^Kauris, tuo taisi olla kilpa moottoriveneilyn määritelmä.

^Masokismia parhaimillaan, kylläkin häviää helposti 15km työmatkalle kun päivän aikana satanut liki 20 senttiä kinostunutta nuoskalunta ja aura-autot missä lie.

Jos ihan harrastusta ajattelee pidettäväksi yksinkertaisena, niin pitää vaan yhden tavoitteen harrastukselle. Se voi olla patsastelu kalustolla, terveys, kisavoitot, hauskuus, ajanviete... onhan noita. Ehkäpä jopa jos ajattelee terveenä voittavansa kisoja hienolla pyörällä, voi onnistua joiltakin, tavallaan toisiaan tukevia juttuja, mutta mitä enempi kerää yhtälöön kamaa, sitä monimutkaisemmaksi muuttuu.

Teoriassa näitä pohdiskelen, yksinkertaistin asiaa siten että en pidä itseäni pyöräharrastajana enää. Kunhan ajelen joskus. Pyöriä näyttää kertyvän silti...

^Tietenkin jos yhden pyörän taktiikalla niin pyörään sijoittaa enemmän sijoittaa. Nykyisestä lienee tulee kalliimpi ellei tuota SuperCorsaa/SuperRecordia muuteta nykyrahaksi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Kauris, tuo taisi olla kilpa moottoriveneilyn määritelmä.

.
    Niin, purjevenekokemukseen pitää sinne ammeen toisen puolen jalkoihin 15cm koroketta että päästään istumaan vinossa.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kakat niitä useita kiekkoja kannata hillota, että vaihtelee alustan tai kelin mukaan. Ainut on nastarenkaat, jos niitä tarvitsee pari kerta talvessa. Sitä kuitenkin yksinkertaistaa pyöräilyään sillä, että ajelee aina niillä keveimmillä ja rullaavimmilla seteillä ja ne rouheemmat siellä vaan pölyttyy. Esim syksyksi on ihan turha mitään rupulikumia vaihtaa, kun ne kevyesti menevät pieninappulaiset on pääosan lenkistä kuitenkin kepeemmät ja nopeammat. Pääsee niillä xc-kumeilla ihan joka kelissä. Ja nopeasti. Sama grävelissä, helpompi ajaa vaan niillä nopeilla kumeilla, kun et kuitenkaan aja pääosin missään muualla kuin hiekka tai asfalttiteillä.

Harrastamisessa monimutkaisuus ei ole pahasta jos se on mielekästä, ja yksinkertaisuus voi olla myös tylsää

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •