CanyonBikeshopShimano
Sivu 94 / 94 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44 84 92 93 94
Näyttää tulokset 2.791 - 2.818 / 2818

Aihe: Vantaan kuvarastit

Ei rastissa mitään vikaa ole. Rastin hakijoissa ennemminkin. Tai heidän elämäntilanteissaan. Saatan tänä vkl ehtiä tämän harrastuksen pariin, mutta en lupaa mitään. Uhkailen vain

Vantaan kuvarastit

Vanha Nissbackan kartanon tienoille johtavalla reitillä. Laila Pullisen patsaspuiston jäljillä olin, muuten olisi jäänyt löytymättä.

Ja uusi uusi. Ehdin laittaa tähän yhden, mutta uudelta rastilta poistuessa alkoi tulla olo että taisin olla yksityisalueella. Joten uusi uusi.

Tämänpäiväisellä lenkillä saattoi jopa kaltaiseni old skool -fillaristi jolle tietynlainen underbiking on oikeastaan se tavoiteltava ihanne välillä tuumata että voisivathan ne sellaiset nykyisen gravel-muodin mukanaan tuomat leveät renkaat tubelessina ja 2 bar paineilla olla ihan kivat.

Jos olet ajanut rastille kuvan osoittamasta suunnasta olet ajanut sieltä mistä minä en.

Veikkaan ettei rasti vanhene kolmea viikkoa kuten edellinen. Itse asiassa olen varma ettei se vanhene edes kolmea päivää, sillä haen sen itse, jos muut eivät sitä tee tai siihen yleisistä tai erityisistä syistä johtuen kykene!

Vantaan kuvarastit

Etsin vain patsaita ja nehän löytyi tien perältä. Sitten hoksasin, että ajoin varsinaisesta rastista ohi ja palasin. En ensin huomannut, että alla oli uudehko, musta asfaltti

Mun 1,1kg/kpl 2.25” nastarenkaat ei sentään grävelöinnistä tiedä mitään

1064. rastina ei tainnut olla tuo luullakseni mihinkään johtamaton polku vaan Vantaan raja tai siis Vantaan eteläisin kohta, ellen ihan väärässä ole:

Nousemalla mäkeä oikealle pääsee Mellunmäen tai Länsimäen suuntaan gravelilla; kääntymällä vasemmalle ja alittamalla Itäväylä pääsee maantielenkillä itään tai gravel-lenkillä Mustavuoren kautta Talosaareen (paitsi ei pääse enää tänä talvena kun Mustavuoreen on jo ehditty tehdä ulkoilutien katkaiseva 1 km:n tykkilumilatu - tai hetkinen: onhan sinne vielä kiertotie, tykkitietä ensin vasemmalle ja sitten sähkölinjaa oikealle!).

Jatkan vantaalaisten pyöräilyväylien esittelyä, nyt on vuorossa pyöräkaistat joita on oikein molemmin puolin:

Seivästien pyöräkaistat. Rasti 1065.

Uudeksi valitsin pimeään vuodenaikaan sopivan kohteen (selvyyden vuoksi: tuo murikka).

casanova muokkasi tätä : 18.12.2021 at 18.45 Syy: karttalinkki

Kivi on valaistu pimeän aikaan ja erottuu tällöin hyvin myös kauempaa katsoen. Tänään taitaa siten olla vuoden paras päivä rastin äärelle suuntaamiseen.

Perk…. Väärä kivi. Ja 40km tuolla pakkasessa

Kaikki kilometrit ovat hyviä, sanoi eräs ajokaveri minulle kerran kun huomasin taukopaikalta tunnin ajettuamme että puhelin oli jäänyt terassin pöydälle.

Minä tulin kuvaa analysoituani siihen tulokseen että tuota aitaa ei ole pystytetty suojelemaan luonnonmuistomerkkiä vaan sen ainoa tarkoitus on pitää koiranomistajat rauhallisina. Löysin sitten netistä tiedon että Vantaalla on 25 koira-aluetta ja masennuin täysin.

Sitten riemastuin hetkeksi, mutta masennuin uudestaan kun minulle selvisi ettei Vantaalta löydy Tuomaan-, Tomin- tai Tommintietä.

Vuoden pimein päivä olisi sopinut valaistun kiven etsintään, mutta miksei valkeus yhtä lailla.

Ihan hyviä kilsoja tuli, tulipahan lähdettyä. Koirapuistojakin tuli koluttua mutta kyllästyin

1066. rastin on voinut nähdä kun on ajanut Kehä III:n kelviä. Kormuniitynpuiston koira-aitauksen takana olevaa komeaa siirtolohkaretta ei tosin välttämättä tule katsoneeksi tai edes huomaa harmaana talvipäivänä:

Uutena rastina ei ole kivi vaan kallio:

Ihan yleisesti täytyy ajatella että sääennuste näyttää vihdoin sellaiselta etteivät ainakaan kaksinumeroiset pakkaslukemat ja kylmät viimat muodostu ylittämättömäksi esteeksi rastinhakijoille. Tietysti olisi voinut toivoa että vallistevaksi säätilaksi olisi tullut mukava aurinkoinen pikkupakkanen, mutta aina ei voi kaikkea saada.

Muistutankin tässä että jo pitempään haettavissa olleita rasteja löytyy Nurmijärveltä, Keski-Uudeltamaalta ja Sipoosta. (Toki Porvoostakin, vaikkei rasti olekaan minun laittamani.)

Tästä Vantaan rastista voin kertoa sen että kuvassa on kelvi - renkaanjäljet ovat siis talvikunnossapitäjän jättämät - mutta ihan niin tylsä rastinlaittaja en sentään ole että olisin ajanut Kehä III:n kelviä jonkin matkaa eteenpäin ja lätkäissyt rastin siihen!

Sitä en osaa sanoa ajetaanko tuota kelviä kovin usein tai yleisesti, mutta sen voin sanoa etten taaskaan hakeutunut rastikuvaa varten paikkaan josta en ole aiemmin ajanut tai jonne en muuten ajaisikaan.

Mitähän nyt keksisin kertoa lisää? Ainakin sen että kun ajan tuota kelviä olen tullut pohjoisesta ja kääntynyt vasemmalle. Olisin toki voinut jatkaa suoraan eteenpäinkin (kuten epäilyksettä pyöräilijöistä suurin osa tekee), mutta vaihtelu virkistää.

Kuvasta ei ehkä käy kovin selvästi ilmi että ollaan ylämäessä. Heti kuvan ulkopuolella mäki kääntyy ja jyrkkenee hieman ja laskee heti. (Suoraan ajamallakin edessä olisi ylämäki ja sitä tietenkin seuraava alamäki, jota luonnollisesti seuraisi ylämäki...)

Kallioleikkaus Rajatien liittymässä 1067. rasti

Uusi

Kylmäojan varrella kulkevaa ulkoilutietä olen ajanut siitä lähtien kun minusta tuli cyclocross-fillarin omistaja. Kuvan kerrostalojenkin olen nähnyt nousevan ja koska cyclolla on ajettu etupäässä lehdettömänä aikana olin noteerannut maakellarinkin. Nyt selvisi että se on Klökarsin tilan maakellari, joka ei liene sen vanhempi kuin 1900-luvun alkuvuosilta, mutta on kuitenkin rakennusperintökohde.
    1068, rasti löytyi siis Viertolasta:

Uusi rasti:

Uudelle rastille ajaminen oli viime metreiltään pientä underbikingiä: leveämmät renkaat ja matalammat paineet olisivat nopeuttaneet ja mukavoittaneetkin fillarin kulkua (siinä missä vahvemmat jalatkin).

En voi luvata että rastin hakeminen olisi puhtaasti ajosuorituksena yhtään sen helpomaa parin viime päivän lumisateiden jälkeen, mutta kyllä sen tuollaisella old skool -cyclorossillakin pahemmin itseään kiusaamatta hakee. Ja maastofillarilla varmaan mielikseen.

Vihjettä en usko kaivattavan; sieltähän se löytyy mistä moni sen pienen pähkäilyn jälkeen varmasti päätteli sen löytyvän.

Vanha, talli Backaksessa. Rasti 1069.

Uusi

Tiedän - en vain ehdi, kun niin moni muukin tuon paikan tietää ja matkaa on jonkun verran. Jahka rasti haetaan kaipaan hyvää wikipläjäystä rastista ja ennen kaikkea sitä tietoa mitä tuolle kukkulalla hassusti tönöttävälle talolle tulee tapahtumaan. On nimittäin hurjan näköinen paikka ja jos se talo noin jätetään niin luulisi omistajalla olevan jotain mielipidettä aiheesta. Toisaalta voihan se olla, että omistaja on realisoinut tuon ympäristön rahoiksi ja tuo on tuon keltaisen puutalon omistajatahon toive. Mutta hurjalta se luonnossa näyttää, jos näyttää tässä kuvassakin.

Taas nähdään miten rastia jonka - jos tikola oli oikeassa - moni tietää ei välttämättä haeta yhtään sen nopeammin kuin rastia jonka laittajan lisäksi tietää vain joku onnekas.

Mutta myönnetään heti kärkeen että minäkin jäin tikolan lailla odottamaan että joku sen aivan varmasti hakee jos ei heti seuraavana niin sitä seuraavana päivänä. Mutta olisihan minulla(kin) ollut sen jälkeen useitakin mahdollisuuksia kääntää fillari tarvittavaan suuntaan - enkä minä edes kuulu niihin joiden mielestä rasti on säästettävä sille joka ensimmäisenä kertoo sen tietävänsä

En ole nytkään ihan heti lähdössä ajamaan; tulen kuitenkin kertomaan että tikolan arvaus siitä että talon omistaja myi maansa ja mantunsa on oikeansuuntainen: talon omistaa nykyään rakennusliike joka bygaa taustalla näkyvänlaiset luhtitalot. Talosta piti tulla niiden keskelle jäävä asukastalo, kerho- ja juhlatila ym, mutta ilmeisesti ajatuksesta on luovuttu ja nyt toivotaan että talolle löytyisi ostaja joka kunnostaisi sen johonkin muuhun käyttöön.

Suoraan en tuota tunnistanut, mutta pienen hakukonesuunnistuksen jälkeen ilmoittaudun täten myös tietäjien joukkoon. Melkoisen läheltä olen onnistunut rastin asettamisen jälkeenkin tietämättäni ajelemaan ja siis ilman, että kellot olisivat ryhtyneet päässä kilkattamaan. Kyllä kai tämän joku viikonloppuna kuitenkin hakee, joten alkuviikosta tuolla suunnalla liikkuessani lienen auttamatta myöhässä.

Rasti 1070 Koivuhaassa Neste Kesäkessan lähellä

Uusi:

Rakennamme Vantaan Koivuhakaan modernien luhtitalojen puukotiyhteisön, jossa näyttäytyvät luontoystävällisen ja luonnonläheisen kaupunkiasumisen parhaat puolet. Täällä asut energiatehokkaasti ja edullisesti omassa rauhassa, vehreiden viheralueiden, upeiden ulkoilumaastojen ja kiehtovan kulttuuriympäristön syleilyssä, mutta samalla myös monipuolisten palvelujen ja loistavien liikenneyhteyksien tuntumassa.

Bokullan yli satavuotias päärakennus tuli esiin Koivuhaassa – Talon ympärille rakennetaan vaiheittain 78 uutta asuntoa
    Firlefanz muokkasi tätä : 15.01.2022 at 22.05

Äkkiä täällä rastit vaihtavat osoitetta kun rupeaa huutelemaan. Huomenna ainakin aamupäivällä näyttäisi olevan ihan ajokeliä, joten parempi olla tästä uudesta mitään samansuuntaista enää toteamatta. Varsinkin kun ensimmäinen reaktio oli, että kuvanhan täytyy olla otettu Helsingin puolelta.

Tarjotaan tällaista kuvaa. Paikka, Kartanonkoski MultiGolfPark, voisi hyvinkin olla oikea, mutta väylä on ihan varmasti väärä. Pyöräilyn ja niin muodoin myös kuvarastipyöräilyn syvimpään olemukseen kuuluu että vaikka joku olisi ajanut 180 km yksin hatkassa ja johtaisi kisaa vielä viimeisellä kilometrillä, voittaja on se joka menee kirissä ohi...

Mun rastikuva oli kieltämättä vähän hankala sikäli että siinä ei ollut selkeitä yksityiskohtia paikan tunnistamiseen, tosin taustan kaukana olevia rakennuksia zoomaamalla ja Googlen 3D kuvaan vertaamalla saattaa löytyä oikea paikka, kun ottaa vielä laskevan auringon suunnan huomioon.

Ihan tarkkaan ottaen rastin alkuperäinen kuvauspaikka on tuosta Firlefanzin sijainnista 203 metriä kompassisuuntaan 19°, mutta koska ollaan samalla frisbeegolf-radalla eikä kuvarastien kuvauspaikkojen koskaan ole tarvinnut olla tarkasti samalla kohdalla, niin tämä on minun mielestäni hyväksytty suoritus. Uutta rastia vaan kehiin.

Kartanonkosken frisbeegolfkoria haettu aiemminkin (mikä selvisi mulle vasta myöhemmin; rastinhakuun lähdin spontaanisti kun ajoin Ylästöntietä ja muistin että Kartanonkoskellakin jonkinlainen rata oli). Nyt haettiin siia 1071. rastia, joka olisi tarkalleen ottaen ollut 9. väylän kori (jonka suunnasta tulin, mutta muisti käski hakemaan koria jossa olis joku selvemmin erottuva tag tai töherrys...)

Uusi rasti:

Muistutetaan tämän rastin olemassaolosta täsmentämällä että rastina ei ole tuo mihin pyörä nojaa. Olisikin ollut parempi asettaa pyörä nojaamaan lyhtypylvääseen. mutta toisaalta tuumasin että paikka on varmaankin juuri tuollaisena useamman tuosta ajaneen muistikuvassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •