CanyonElectrobikeGiantHelkamaHuntteriRide
Sivu 1 / 4 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 97

Aihe: Maantiepyörän koko

  1. #1

    Maantiepyörän koko

    Kiinnostuin pyöräilystä jo aiemmin kesällä, mutta oma pyörä hajosi yhtäkkiä ajossa. Nyt olisi tarkoitus ostaa maks. 1500 hintaista maantiepyörää aktiiviseen käyttöön. Kokosuositukset vaihtelevat eri laskimilla paljon, haluaisin asiantuntevammalta pyöräilytietäjältä mielipidettä. Olen 186cm pitkä ja paino on noin 60kg. Jalkani ovat kuitenkin suhteellisen pitkät, haarasta alas 94cm. Kiitos etukäteen!

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    17.979
    58cm vois olla lähellä totuutta mutta viisas menee puoteihin testailemaan.

  3. #3
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    388

    58cm melko suurella todennäköisyydellä

    Olet sen verran pitkä, että itselleni (181cm) juuri passeli 56cm ei sinulle riitä. Rungon tulisi mielummin olla hieman avara kuin ahdas. Tällöin sen pystyy hienosäätämään stemmillä ja satulaputkella/satulaa siirtämällä helpommin kuin liian pientä runkoa. Pyörien runkogeometriat kuitenkin vaihtelevat merkistä riippuen hyvinkin paljon. Parempi koeistua/ajaa jokunen yleisrungollinen malli, esim. Bianchi C2C, Focus, Orbea yms. Valintasi kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä kohdentuu johonkin vastaavaan.

  4. #4
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    499
    Melkoisen pitkät jalat sulla? Tuo 58 saattaa olla jopa liian suuri, koska mie 180cm ja jalkojen sisämitta 86.5cm. (Eli minulla jopa pidempi torso) Ajelen pyörällä jossa 56cm pituinen vaakaputki. Melkein hatusta voisin heittää että joku 560-565mm vaakaputki 11-12cm stemmillä ja korkeahkolla yli 170mm emäputkella voisi olla hyvä vaihtoehto?? Saattais olla hyvä joku 58cm Canyon tai vastaava saksalaispyörä?

    "Maybe I'm not a multi-billionaire, but you know, I actually won the crowd, and that's something important." -Jens Voigt
    www.pellossalo.fi

  5. #5
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    69
    Tääsäpä taas hyvä aihe kysyä, kumpiko parempi; lyhyempi runko ja stemmillä pituutta vai pidempi runko ja lyhyt stemmi. Itselleni mieluummin eka vaihtoehto, mutta silloin matala emäputki tulee haasteeksi, eli piti löytää Roubaix-geometria niin sattui pyörä kohdalleen.

  6. #6
    IncBuff Guest
    Onpa pitkät jalat. Lähes 10cm pidemmät kuin itselläni vaikka kokonaispituus on melkein sentilleen sama. No mä olenkin persjalka ja ajan silti 55cm ja 56cm runkokoon filoilla.

  7. #7
    samoin olisi hakusassa maantiepyörä ja nettikaupat ovat sen verran edullisia että paikalliselta kauppiaalta en osta.

    Pituutta olis 178-179 ja sisämitta 85,5- 86, meneekö metsään jos 56 cm lähden etsimään. Ja merkeissä on tietysti eroja, miä esim. Trek kuskit sanovat, koska sellainen iski tällä hetkellä silmään

  8. #8
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    167
    Mä oon sua muutaman sentin pidempi, mutta jalkoja mulla on viitisen senttiä vähemmän. Mulla Zippin ohje sanoo 57 - 62 cm, Maantiepyörässä mulla on 59:n runko normaalilla stemmillä ja cyclossa mulla on 1 1/2 kokoa pienempi 56, 130 mm:n stemmillä. Hyvin on toi sääntö mun kohalla toiminut, vaikka onkin vaan suuntaa antava. 94 cm:n sisälahkeella samoilla säännöillä tulis sulle runkokooks 62 tai yli! Mitens ton mittaisen rungon ohjaamon pituuden kanssa sulle kävis? Se mikä jaloissa tuo lisäsenttejä, on selän ja ehkä käsienkin mitasta pois. Voi tulla stemmi ihan liian lyhyeksi. Ehkä koko pituusmittaan sopiva runko,(ohjaamon pituus plus 100-120 mm stemmi varmaan ois määräävä?) pidempi satulaputki offsetillä ja muutama ylimääränen speisseri stemmin alle. Kuulostaa noin ergonomisena mittaongelmana haastavalta. Voi olla ettei se noin meekään, vaan sitten satulaputki jää auttamatta liian lyhyeks ja rungon kulmien takia satulaa et saa sopivasti polkimiin mitotettua. Sun kohalla käyttäisin ehdottomasti budjetista satasen (huhuna kuullut sen jotain sen suuntaista maksavan) pyörän mitottamiseen kunnon liikkeessä. Muistaakseni ainakin Velo tekee mitotuksia ilman ostovelvoitetta - olikohan näin? Niin, ja sitten vielä kokeilisin pyörää kaupassa tietysti, siis säädettynä, omat kebgät kiinni polkimissa

    Varmaan 1500:n budjetin pitkän satulaputken kannattaisi ehkä olla alumiinia, jos sitä tulee reilusti näkyviin.

    at "maantienässä" Trekkiä mulla ei oo, mutta äkkiseltään 56 kuulostaa oikealta 54-58 väliin. En löytänyt sopivia antropometrisiä taulkoita netistä pikaisesti vilkaisemalla, mutta valistunut arvaukseni olis että:joo, ei mee metsään

  9. #9
    entäs jos heitän että 58 koko on mielyttävämpi kuin 56 itselleni, niin väittäkää vastaa tai olkaa mitä mieltä vaan. Vaikka useat laskurit väittävät että 58 on minulle liian suuri koko

  10. #10
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    69
    Itse 177/83-84 ja ajan 54 koolla. Ensimmäinen pyöräni oli 56 ja siitä se pieneni pykälällä. En vaihtaisi takaisin. Mutta eihän se taulukko tee ajamisen miellyttävyyttä vaan tunne, että on oikean kokoinen. Kannattaa se uskoa itseäänkin. Jos olet kokeillut Cuben kokoa 58 (tai joitain muita saksalaisia), olet todellisuudessa ajanut 56 kokoisella pyörällä. Cuben 58 rungossa vaakamitta on 560 mm ja muutkin mitat kuin 56 kokoisessa. Nämä mitat tahtovat hieman merkeittäin vaihdella.

  11. #11
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    167
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maantienässä Katso viesti
    entäs jos heitän että 58 koko on mielyttävämpi kuin 56 itselleni, niin väittäkää vastaa tai olkaa mitä mieltä vaan. Vaikka useat laskurit väittävät että 58 on minulle liian suuri koko
    Varmaan onkin just niin, isompi runko ja mukavampi kyyti. Ite vanhempana "herrasmiehenä" ajelen mieluusti isommalla rungolla, ja pidemmällä akselivälillä kanssa. Rauhakseen ja vähän pidempää lenkkiä. Esim. mun n. 190 cm:n mittaan saan varmaan sopivaks mitotettua normaalit rungot 56:n ja 62:n väliltä - ihan mistä tykkää...

  12. #12
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    31
    Jos olet vasta-alkaja niin mene ehdottomasti liikkeeseen.
    Ainakin Velosportissa on voi polkea säädettävän rungon päällä jossa oikeiden mittojen haku onnistuu hyvin. Samasta paikasta löytyy tuolla hinnalla hyvä pyörä. Aloittelijan ei mielestäni kannata ostaa pyörää pelkkien kokotaulukoiden perusteella. Konkarit jotka tietävät mitä haluavat ovat eri asia.
    Itselle ainakin tuli kerralla oikean kokoinen em. tavalla.

  13. #13
    Gieggoilija Guest
    http://www.bike-discount.de/shop/k18...3.html?mfid=52 mitäs luulette mikä koko tästä pyörästä olisi sopiva minulle mun mitoilla: pituus noin 178cm ja inseam 87cm?

  14. #14
    Juu ei toi keskivartalo oo mitenkään erityisen pitkä, mut sitten kädet taas on aika pitkät kanssa. Ja jalkojen pituudesta on kyllä kuultu ennenkin...ja pari senttiä lisää pituutta on tullut, tuskin muuttaa mitään olennaisesti? Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista!

  15. #15
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    217
    Poleemista, onko pidempi vai lyhyempi sopivampi säädettäväksi jollei ole millilleen mukava heittämällä.

    Minulla lyhytselkäisenä on aina ollut ainoa turvallinen vaihtoehto lyhyt hytti mieluummin, koska vähänkään reippaampi pituus alkaa olla kurottelemista ja väsymistä, vaikka on pitkät kädet koska paino menee niille vaaterissa oleville käsivarsille pahan tuntuisesti.

    Pitkäselkäisellä todnäk tulee helpommin se ahtauden tunne, koska ylettyy hartioillaan niin pitkälle eteen.
    (Vielä eri asia tietty ne jalkojen pituudet etc.)

    Mutta summa summarum, vähän on kuin rotueläimen valintaa, se mikä näyttää hinnalta, ulkonäöltä tai imagoltaan sopivalta, ei ole välttämättä minulle sopiva todellisuudessa. Ei tunnu oikealta. On pitkiä-matalia, lyhyitä-korkeita ja kaikkea siltä väliltä.

    Eli oppirahoja makselemaan enemmän (tilaamaan näkemättä) tai vähemmän jos lainkaan (kokeilemaan monta, ja kunnollisille koeajolenkeille.
    Itse olen ollut sitä pitkän ja kalliin kaavan koulukuntaa, ostellut ja myynyt fillareita, koska on niin kiva innostua hetkessä..

  16. #16
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    19
    Komppaan Hoplesia tässä. Velosportissa ensimmäisen pyörän hankinta tehtiin helpoksi kunnon mitoituksella. Kun tietoa karttuu omista mieltymyksistä ja tarpeista, niin sitten voi geometriataulukoista etsiä sopivan ja tilata netistä.

  17. #17
    Jukkeli84 Guest
    Mites aika-ajopyörän koko, kannattaako ottaa mieluummin pienempi kuin isompi koko jos ei koeajomahdollisuutta?

    Olen 183cm, inseam 84cm. Runko olisi joko 55 tai 57 (pystyputki), vaakaputket näissä 536,5 ja 557 (horisontaalinen)
    Jukkeli84 muokkasi tätä : 31.12.2012 at 16.22 Syy: mitat väärinpäin...

  18. #18
    Kyselläänpä muilta, kun ei nyt itselle oikein avaudu nämä runkogeometriat sun muut. Kiikarissa siis Rosen hiilari maantiepyörä, ja nykyinen pyörä on Nopsan hybridi.

    Nykyisessä on satula täysin takana kiskojen päässä (!) jotta kops olisi suht kohdallaan. Stemmi on vaihdettu 40-milliseen, koska muuten tuntui kuin olisi roikkunut rekkitangosta vaakatasossa. Suurelta tuo pyörä tuntuu siltikin. Pituutta on n. 182-184, riippuu milloin mittaa, jalka 89 "tiukkaan" mitattuna. Reisi/sääri taisi olla 1,03. Paino 65kg.

    Rosen ohjeistuksen mukaan minun pitäisi valita runkokoko 59, mutta hiukan mietityttää onko se liian iso? Alla hiukan taulukkoa noista pyöristä. Nopsan mittoja en mistään löytänyt, joten mittasin nuo itse. Ajatuksia kumpi Rosen pyöristä olisi sopivampi?



    Rose57 Rose59 Nopsa56
    Satulaputki 570 590 560
    Vaakaputki 560 570 590
    Ohj.putken kulma 73,5 73,5 72
    Sat.putken kulma 73,5 73 75
    Akseliväli 990 994 1095
    Ohj.putken pit. 163 180 150
    Stack 565 581 605
    Reach 398 397 420
    Schrader muokkasi tätä : 13.01.2013 at 12.12

  19. #19
    Jukkeli84 Guest
    Vois melkein olettaa, että noista molemmat käy sulle stemmin pituutta vaihtamalla. Valinta varmaan riippuu siitä, millaisen ajo-asennon ja ohjauksen herkkyyden haluat.

  20. #20
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Sinulla on saman pituinen inseam kuin minullakin, mutta olen kolmisen senttiä pidempi kuin sinä.
    Pitkäjalkaiselle tärkein mitta on satulaputken ofset. Sitä ei tuosta taulukosta selvitä.

    Oman pyöräni vaakaputki on 57 senttiä stemmi 10 senttiä. Juuri tuon riittävän offsetin aikaansaamiseksi pitää pyöräni olla juuri tuolla 57 vaakaputkella. Tuossa Rosessa kokojen 57 ja 59 reach on käytännössä sama, jos luvut ovat taulukossa oikein.

    Johtopäätökseni on, että pitkistä jaloistasi johtuen oikea koko on 59. Pienemmälläkin voi pärjätä, jos ei ole tottunut ajamaan kovin takaa.
    Jos et aja et voi ottaa!

  21. #21
    Tuo reach on aika jännä, suuremmassa rungossa millin pienempi, mutta satulaputki on taas hieman enemmän kallellaan, joka tuo pituutta lisää. Toisaalta nykyiseen pyörään verrattuna kuitenkin yli 20mm pienempi.

    Pitänee kysäistä 59:n saatavuutta, noita viimevuotisia malleja olen katsellut niin näyttää pallukat punaista, mutta lukee kuitenkin "tuote saatavilla".

  22. #22
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.938

    Re: Maantiepyörän koko

    Totta, reach ja satulaputken kulma ovat molemmat tärkeitä tekijöitä. Reach on pysyvä, sitä ei voi mitenkään muuttaa. Satulaputken kulmaa voi säätää satulatolpalla.

    Oleellinen asia on reiden mitta, joka ei tietenkään ole kaikilla samassa suhteessa muuhun vartaloon. Tietyllä reidellä mennään tietyllä satulaputken kulmalla, fillarin koko valitaan reachin mukaan. Siksi on vähän outoa että jotkut valmistajat ovat sitä mieltä että reiden mitta on ainoa asia joka muuttuu kun ihmisen pituus muuttuu. Reach pysyy samana, kulmat muuttuu.

  23. #23
    40mm stemmin ja Nopsan 590mm yhteispituudeksi saadaan 630mm - jonka kuitenkin kerrot tuntuvan "suurelta". Jos lähdetään siitä että lyhin mahdollisen stemmi on 100mm niin vaakaputki saisi olla enintään 530mm, 560mm vaakaputkella stemmi olisi 70mm jota pidän aivan liian lyhyenä... jopa maastopyörän stemmiksi. Vaikka em. mitoituksen lähtökohtana on hybridi jonka kulmat poikkeavat aika lailla road-pyörästä niin joku tässä nyt mättää! Kuskin pituus on selvästi yli 180cm ja jalka vaikuttaa aika pitkältä... kaiken järjen mukaan sinulle pitäisi käydä jompi kumpi Rose stemmiä manipuloimalla... offsettiä voi manipuloida sekä satulaputken jätöllä että satulalla ja sen asemoinnilla.
    Esittetyissä luvuissa on sen verran epäloogisuutta että Hans suosittelee keulan kääntämistä kohti osaavaa (raamin mitoituksen hallitsevaa) kotimaista pyöräkauppaa.
    Hannes polkee - kunnes halkee.

  24. #24
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.911
    182–184 cm kuskilla mitta maantiepyörän satulan kärjestä tangon keskelle, eli yläotteelle, on yleensä 57-60 cm. Saman pituisilla ammattilaisilla jopa yli 62 cm. Siitä vähän osviittaa nykyisen asennon ja rungon koon pohdintaan.


  25. #25
    Tosiaan on hiukan ihmeellinen ongelma. Periaatteessa pitäisi olla tuon nykyisenkin jotakuinkin sopivan kokoinen, mutta kun saa kilometreja taakse niin ajatus muuttuu. Tangon keskipiste on satulan kärjestä n 52cm. Tuo on kaiketi sama kuin competitive cyclistissa mainittu saddle-handlebar, joka olisi minulle 54.3 - 54.9 Tuosta 57-60cm lukemista jäädään silti. Top tubea ccy tarjoaakin sitten jo ~600mm...

    Tässä voi olla vielä sekin että ajoin aiemmin hiukan pienirunkoisella pyörällä jossa ajoasento oli väkisinkin mukava kun tanko oli suhteessa satulaan sopivan alhaalla. Hybridissä tanko jää ylemmäs, eikä painoa saa käsille. Reach on noissa kahdessa pyörässä sama.

  26. #26
    Jukkeli84 Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Totta, reach ja satulaputken kulma ovat molemmat tärkeitä tekijöitä. Reach on pysyvä, sitä ei voi mitenkään muuttaa. Satulaputken kulmaa voi säätää satulatolpalla.

    Oleellinen asia on reiden mitta, joka ei tietenkään ole kaikilla samassa suhteessa muuhun vartaloon. Tietyllä reidellä mennään tietyllä satulaputken kulmalla, fillarin koko valitaan reachin mukaan. Siksi on vähän outoa että jotkut valmistajat ovat sitä mieltä että reiden mitta on ainoa asia joka muuttuu kun ihmisen pituus muuttuu. Reach pysyy samana, kulmat muuttuu.
    Toisessa threadissa sivusinkin jo aihetta, mutta kerrotaanpa tähän tarkemmin. Itse olen hankkimassa ensimmäistä kuitupyörää ja tällä kertaa haluaisin ajoasennon varmasti toimivaksi.

    Yksi vaihtoehdoista, mistä tällä hetkellä on vielä houkutteleva tarjous on:

    http://www.competitivecyclist.com/fr...mo--10436.html

    Entraan kokojen L ja XL välillä. olen 184/87 cm. Runkojen reachissa ei ole kuin neljän millin ero, mutta vaakaputkessa taas 23mm.

    Kun olen tykästynyt lyhyempään runkoon ja haluaisin aerodynaamisen asennon niin olen päätellyt, että noista ottaisin pienemmän koon, asennon luultavasti saisi kohdalleen setback tolpalla ja tarvittaessa pidemmällä stemmillä (ja 17 asteen stemmin kulmalla?)

  27. #27
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Tuossa pienemmässä saa ajoasennon kohdalleen ilmankin normaalia kummempaa setback tolppa. Satulan offset on 16,5 senttiä ja se riittää sinulle hyvin, jos reidet ovat suht koht normaalit pidemmät. Minä olen pitkäreisinen ja omassa nyksysessä pyörässä saa satulan riittävän taakse ja siinä offset on juuri tuo 16,5 cm.
    Stemmiä pidentämällä saa sitten ajoasennon riittävän pitkäksi.
    Itse olen 186 ja inseamn on tuo 89. Minulle tuo L olisi ehkä liian pieni ja XL sopiva. Saldenilla on edukkaasti tuo runko- vähän väärän värinen vain minulle-
    Jos et aja et voi ottaa!

  28. #28
    Jukkeli84 Guest
    Saldenilta juuri olen katsellutkin, italialaisilla osilla ja fulcrumin 3:lla hieman päälle 2000...aiheuttaa nousevaa pyöräkuumetta ja vilkuilua lompakon ja vaimon suuntaan...

  29. #29
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.956
    www.tour-qtr.com/epaper_4_2011 Jos tuon jaksaa avata niin hiilarirunkotestin yhteydessä on juttua jalan sisäpituuden ja kuskin pituuden suhteesta ynnä sen vaikutuksesta runkokoon valintaan. Ihan piruuttani linkkaan,miten valita oikea runkokoko asiastahan ei kovin paljoa olekaan aiemmin ollut juttua
    I väntan på ännu dåligare tidet

  30. #30
    No joo, oli tuossa jotain, mutta... Tuosta kun laskee että 0,69*89=61,41... Kertoimena on joskus käytetty myöskin arvoa 2/3, jolla päästään taas eri kokoon.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •