HelkamaElectrobikeRideGiantGasGasHuntteri
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 74

Aihe: pyöräilijän selän kunnossapito, kuinka?

  1. #1
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    69

    pyöräilijän selän kunnossapito, kuinka?

    Moro kaikille fillaristeille!

    Taustana on 5v aktiivista fillarointia(kesät vain filoa n6kk) ja talvet filo+hiihto+kuntopiiri n6kk. Aiempi nuoruus muita sekalaisia lajeja ympäri vuoden. Ikää kohta 29v. Kesäisin olen siis kierrellyt kisoja maasto/maantie kymmenkunta kappaletta kaudessa kolmen kesän ajan...

    Ongelmana on alaselän lisääntyvä kipeytyminen loppukesää kohti mennessä. Tunne on aivan alimpien/alimman(?) nikaman seudulla oleva vihlominen(ristiselässä) joka aktivoituu juurikin pyöräilystä. Pitkän lenkin / kisan (2-4h) jälkeen nippanappa pystyy kävelemään vihlomisen tuskalta. Uintia ja kuntosalia näyttäis kestävän viimeaikojen kokeilulla mutta tunne ilmoittelee itsestään kuitenkin jo 45min treenin jälkeen.

    Hierontaa olen ottanut 2vuotta säännöllisesti. Viikon takainen naprapaatti käynti antoi tuloksen, että selässä on nikamalukkoja reilusti, alaselässä, mutta lähtivät auki ko.käsittelyssä. Tämä naprapaatti sanoi että hänellä ei ole muuta tehtävissä kuin että toinen samanlainen "naksuttelu" kuukauden päästä uudelleen ja jos se ei auta niin hänen keinot on käytetty.

    Onko muille lajikaimoille tuttua ristiselän vihlova kipu ja kuinka siitä olette eroon päässeet? Voisiko syy olla tämä 6kk pituinen "pelkkä filo jakso kesällä" jolloin kaikki muu monipuolisuus treeneistä jää väliin?
    Vai voisiko oire viitata välilevyongelmiin?

    Samalla treeni/kisasetillä kun on menty 3-4 vuotta niin nyt on eka kertaa alkanut selkä reistaamaan.

    Heittäkää kommentteja / vinkkejä.

    kiitos

  2. #2
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.227
    Peli seis ja keskikehon kuntoutus käyntiin välittömästi. Tämä selän kuntoutus on ollut niin kypsää hommaa että ei tätä kannata hankkia.

    Keskikeho kuntoon, lepoa ja monipuolista liikuntaa selälle, ajoasennon tuunausta ja yhteistyössä hyvän selkäspesialistin kanssa rakentamaan perustusta uudelleen.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    666
    Säteileekö kipu jompaankumpaan raajaan? Veikkaisin jonkinmoiseen kulumavaivaan lanneselän nikamissa. Nuo naprapaatin fasettinikamien napsauttelut kovin usein ei ole suositeltavia, koska näin saadaan fasettinikamiin kulumia väkisin napsauttelulla. Millaista työtä teet vaikuttaa myös näihin vaivoihin. Jos paljon istumista niin selkä jumittaa. Jep tosiaan syvien lihasten treenausta näin saadaan selälle suojapanssari. Mutta olet ilmeisen hyväkuntoinen kaveri, ettei ne kovin huonossa kunnossa ole. Sitä vaan että aktivoituvatko ne? Lääkäri käynti enemmän kuin suositeltavaa. Selkä vaivat kannattaa ottaa AINA vakavasti. Voi olla vaan vaikea saada tohtori uskomaan vaivaasi. Saattaa kehottaa vaan juurikin noita yllä mainittuja juttuja tekemään sekä fysioterapiaa. Magneettikuvahan kertoo jos siellä jotain välilevy hässäkkää on, mutta julkiselta puolelta todella vaikea päästä. Jos itse maksaa niin se on noin 800 eeron paukku. Lääkärille kannattaa aina liioitella vaivojaan, se on tullu tässä 7 vuoden selkätaistelun kanssa nähtyä. Jäi hermovauriot jalkaan ynnä kroonistuneen selkäkivun.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    41
    Mielenkiintoinen aihe, ja vielä mielenkiintoisempia vastauksia.
    Selkävaiva kannattaa aina ottaa vakavasti, mutta siihen ei pääsääntöisesti tarvita lääkäriä, mikäli oirekuva ei ole dramaattisesti ja nopeasti muuttunut. Jos kuvauksesi oli tarkka, olet kärsinyt samasta vaivasta säännöllisesti jo ainakin kahtena peräkkäisenä vuotena ja molemmissa tapauksissa oireet ovat pahentuneet samalla tavalla? Et myöskään maininnut säteilyoireita.
    Ongelman syynä voi olla lähes mitä tahansa takareiden lihasten kireydestä keskivartalon lihasten heikkouteen.
    Mitä selän kuntoon saamiseen sitten tarvitaan? No hikeä, kyyneliä ja elämäntapamuutosta. Sinä sen laitat kuntoon, ei kukaan muu. Fysioterapeutit voivat olla avuksi, samoin liikunnanohjaajat (pilates, functinoal training-ohjaajat yleensä ymmärtävät keskivartalon päälle.).
    Lääkärille ei koskaan kannata liioitella vaivojaan, se kääntyy hyvin nopeasti itseään vastaan.

  5. #5
    mutanaama Guest
    Mä veikkaisin jumissa olevia lihaksia. Punttisalille vaan hop hop hop. Tehokkain apu kolmekymppisenä on ollut se selkäliike, jossa roikotetaan ylävartaloa alaspäin semmoisessa penkissä, ja omalla painolla nostetaan päätä ylöspäin kädet niskan takana.
    Sängyn kannattaa kanssa olla sellainen, jossa voit olla jalat polvesta koholla jolloin paine ristiselästä katoaa. Tämä yhdistettynä hyvään hierontaan sai ainakin multa kroonisen selkäkivun pois.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    165
    Venytteletkö? Onko lonkkien (psoas) liikkuvuus normaali?
    http://www.bowen.asn.au/bowen-therap...and-back-pain/

  7. #7
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tjlukkar Katso viesti
    Lääkärille ei koskaan kannata liioitella vaivojaan, se kääntyy hyvin nopeasti itseään vastaan.
    Mun tapauksessa piti. Sen jälkeen vasta alkoi tapahtumaan. Valitettavasti liian myöhään. Näitä kaikkia yllämainittuja minunkin tapauksessa kokeiltiin-tuloksetta. Mutta nämä vaivathan pitäis aina ottaa tapauskohtaisesti. Toiselle auttaa toinen mikä ei taas auta toista yhtään.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    JKL
    Viestit
    882
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti alteregoni Katso viesti
    Nuo naprapaatin fasettinikamien napsauttelut kovin usein ei ole suositeltavia, koska näin saadaan fasettinikamiin kulumia väkisin napsauttelulla.
    Ammattilaisen eli oikean kiropraktikon (Dc) tekemästä nikamalukkojen avauksesta ei ole mitään haittaa.
    Oma selkäni vaatii aamuin illoin huolellisista venyttelyä ja kiertoja, oikean ajoasennon, juoksua hyvällä tekniikalla, kävely- ja seisonta-asentojen vahtimista ja kiropraktikkoa tarvittaessa (polvileikkauksen jälkeisten asento-ongelmien jälkeen kuukausia parin viikon välein).

  9. #9
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Ammattilaisen eli oikean kiropraktikon (Dc) tekemästä nikamalukkojen avauksesta ei ole mitään haittaa.
    Oolrait thi then. Mulle taas ei suositeltu tuota ollenkaan. Ota näistä sit selvää... Mutta mulla olikin nikamassa rappeumaa, ja välilevyssä pullistumaa ja hermojuuri ahtaumaa...Mutta varmaan ilman noita vaivoja voipi napsautella.

  10. #10
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    898
    Pelkkä pyöräily ainakin itselläni jumittaa (heikon) selän. Puntti kyllä vahvistaa, mutta itselläni melkein paras lääke on juoksu/hölkkä. Tommosen rytkytyksen seurauksena välillä oikein huomaa, kuinka alaselkää/persettä alkaa kihelmöimään ja veri kiertämään. En siitä hölkästä erityisemmin pidä, mutta vielä vähemmän pidän selkäkivuista.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    149
    Mulla on - samoin kuin kovin monella muullakin täällä - pitkä historia selkäongelmien kanssa. Syntymälahjana olen saanut pienen virheasennon selkärankaan ja se ei välttämättä kovin paljon auta asiaa. Mut pyöräily taas on mulle hyvä. Kun selkä alkaa tuntua tosi häijyltä lähden muutaman kymmenen kilometrin maantielenkille, ja taas pärjää muutaman päivän... Tästä olen päätellyt, että ajoasento taitaa olla aika lailla optimaalinen.

  12. #12
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    54

    SELÄSSÄ ONGELMIA

    minun selkäni leikattiin 1999, diagnoosi oli juurikanavan ahtauma. selkä vaivasi minua monimuotoisesti vuosia, on skolioosi, notkoselkä, häntäluu siirtynyt 13 mm. eteenpäin jossain
    vaiheessa nuoruudessa, ym.
    selkä tuli leikkauksella kuntoon kunnes 2006 loppuvuodesta vaivat alkoivat uudelleen. sen jälkeen on selkää hoidettu jumppaamalla, fillaria ajamalla (sopii mun vaivoihini), ym. treeneillä. kiropraktikolla olen käynyt muutamia kertoja, apua tuli mutta vain hetkellisesti. elokuussa tänä vuonna alkoivat kivut sitten lisääntyä merkittävästi ja oli pakko kääntyä lääkärin puoleen.

    tunnin sessiossa erikoislääkäri ja fysioterapeutti kuuntelivat ja kääntelivät minua moneen suuntaan. lähete magneettikuvaukseen ja sillä löytyivät sitten viat. kaksi selkärangan nikamista on liikkunut, toinen 1 cm. ja toinen 0.5 cm.
    magneettikuvaus ei muuten ole aivan niin kallista kuin joku tuossa aiemmin mainitsi. pieni mainos sallittakoon tässä tapauksessa. helsingin magneettikuvaus ruoholahdessa veloittaa omakustannuksena 190€. ei siis aivan hirveä hinta, hintahaarukka näissä laitoksissa nimittäin on aika iso.
    nyt jumpataan, venytellään, levätään, etc. ohjeiden mukaan. fillarilla saa ajaa, koska se tuntuu helpottavan kipuja. tilannetta seurataan ja jos vaivat eivät hellitä, niin leikkaus on sitten seuraava vaihtoehto. se on vaan aika kurja juttu koska silloin joudutaan kolme nikamaa jäykistämään.

    näiden kokemuksien antamalla syvällä rintaäänellä kehotan kääntymään aina ensin erikoislääkärin puoleen ja myöskin kuvauttamaan selän magneettikuvauksessa. ja niidenkin joiden
    selkä ei vaivaa (vielä) kannattaa huolehtia erityisesti lannerangan alueen lihaksiston kunnosta. erityisesti ne pienet, syvät lihakset, joiden olemassa olosta ei ole koskaan kuullutkaan, ovat avainasemassa.

  13. #13
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti matti loukonen Katso viesti

    näiden kokemuksien antamalla syvällä rintaäänellä kehotan kääntymään aina ensin erikoislääkärin puoleen ja myöskin kuvauttamaan selän magneettikuvauksessa. ja niidenkin joiden
    selkä ei vaivaa (vielä) kannattaa huolehtia erityisesti lannerangan alueen lihaksiston kunnosta. erityisesti ne pienet, syvät lihakset, joiden olemassa olosta ei ole koskaan kuullutkaan, ovat avainasemassa.
    Just näin. Ja jumppa tehdään joka päivä, ei silloin kun sattuu huvittamaan. Eli fysioterapeuteilta saa ohjeet selän lihaksiston kunnossapitoon. Perinteisellä salirepimisellä saadaan aikaan vain vahinkoa, tai ainakaan se ei tehoa syviin lihaksiin.

    Itsekin vielä taistelen leikkauksesta jääneiden hermovaurioiden kanssa, armonaikaa jäljellä vielä reilu puoli vuotta. Olin aika paskana kun tajusin ettei musta tervettä tule koskaan, mutta nyt jo sujut. Näillä mennään. Loppujen lopuksi kävi hyvin kun vielä pystyy "tekemään" edes jotain töissä ja vielä ajamaan pyörälläkin. Tilanne ei välttämättä säily näin hyvänä mutta surraan sitä sitten...

    Koittakaahan vain jaksaa, yleensä onneksi selkävaivat menevät itsekseen ohi, ja vain pieni osa tarvitsee onneksi puukkoa. Eikä se leikkaus välttämättä autuaaksi tee, kannattaa välttää sitä viimeiseen asti.

  14. #14
    Liittynyt
    04/2008
    Viestit
    69
    Terve ja huh huh,

    Valtava määrä kannanottoja/kommentteja, KIITOS!

    Joo tosiaan oireet EI SÄTEILE mulla jalkoihin vielä, onneksi. Kipu on pienellä alueella alaselän oikea reuna(ja saman puolen pakara on hieronnassa erittäin arka). Toisekseen oireet olleet vasta tämä syksyn päällä koko "5v fillari urasta" heh. Se mikä ihmetyttääkin on juuri se että vasta tässä vaiheessa fillariharrastusta alkaa selkä oireilemaan(kun 5v hinkattu noin 400h/vuosi tahtia). Miksi siis ei ole aiemmin ollut samaa kipua syksyä kohti mennessä? Itse itselleni vastaten; ainoa ero 6kk kisajakson aikana(joka toistunut yhtä aktiivisesti 09 10 ja 2011) on se että aiemmat kesät harrastin motocrossia ja hölkkää maastopyöräilyn lisäksi noin kerran 2viikon aikana( molemmat ottaa selkään+vatsaan, motocross staattisena ja hlkkä iskuina, nämä molemmat kaiketi kehittää syviä lihaksia josta täällä puhutaan?????). Voisiko kivut johtua noin pienestä erosta nykyiseen "pelkkää filoa koko kesä" jaksoon?

    Työni on konttorityötä eli istumista, valitettavasti. Työpäivän aikana tuntuu selvästi kireyttä alaselässä.

    Kipu on pahin heti pyörälenkin jälkeen, meinaa heti eka askeleella tippua polvilleen pyörän selästä noustuaan. Kipu ei ole varsinaisesti itse ajossa tuntuvaa vaan heti sen jälkeen on pahin tilanne.

    Selkäkipuun kun pitää suhtautua vakavasti niin nyt juuri tässä kirjoittelen huolissani aika "alkuvaiheessa alkavaa oireilua"(2kk jatkunut oire).

    Yksi mikä tulla jutuissa mainittiin on ne syvät lihakset, kuinka niitä reenataan?????? Elämäntapamuutos ei ole ongelma (jos se tarkoittaa kuntopiiriä/muuta muutosta lihashuoltoon), motivaatiota on vielä vaikka hevoselle syöttää Kyllä jonkinlaisen muutoksen tekee mielellään jo niistä kivuista pääsisi eroon.

    Tällä hetkellä salia ja uintia kestää selkä melko hyvin (kun selkä on melko suorassa).

    Tuli vielä mieleen että ajoasennon muutin 2cm matalammaksi elokuun alussa siitä tilanteesta joka oli koko 3 aiempaa vuotta, sekin vaikuttanee jotain? Niin ja täpäri on ollut alla käytännössä aina metsässä...

    Teidän kommenttien lukemisen jälkeen tulee mieleen että keskivartaloa on kehitettävä, paljon!

    Pitänee kokeilla muutaman viikon lihaskuntokuuria nyt alkuun ja vähitellen koittaa maastoajelua pienin annoksin...

    T:ketjun aloittaja

  15. #15
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TVE Katso viesti

    Yksi mikä tulla jutuissa mainittiin on ne syvät lihakset, kuinka niitä reenataan?????? Elämäntapamuutos ei ole ongelma (jos se tarkoittaa kuntopiiriä/muuta muutosta lihashuoltoon), motivaatiota on vielä vaikka hevoselle syöttää Kyllä jonkinlaisen muutoksen tekee mielellään jo niistä kivuista pääsisi eroon.



    Teidän kommenttien lukemisen jälkeen tulee mieleen että keskivartaloa on kehitettävä, paljon!
    Hyvä fysioterapeutti näkee millainen sinun selkäsi on, ja missä kunnossa se on. Kannattaa ottaa ammattilaiseen yhteyttä. Vaikka noi jumppaliikkeet ovat yksinkertaisia, on ne hyvä näyttää ihan kädestä pitäen. Hyviä liikkeitä esim. pilatespallon kanssa tai ilman on vaikka kuinka paljon, eikä päivittäinen ohjelma vie aikaa kuin kymmenisen minuuttia. Oma vaiva kun oli pahimmillaan ja lihaksia alettiin treenata, oli hyvinkin tärkeää, mitä tehtiin ja missä järjestyksessä. Sikälikin ainakin itse suosittelisin kääntymään ammattilaisen puoleen.

    Toivotaan että saat selkäsi kuntoon.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    101
    Joillain työpaikoilla on hakkereille erilaisia roikkumistelineitä missä selkä saa venytystä, niissä voi sitten työpäivän päätteeksi hangailla. Joillain lievittää kipuakin.

  17. #17
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.091
    Fuck. Sain suomen yhdeltä parhaalta selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys. Siis miehelle joka ei KOSKAAN ole käynyt eikä käy salilla. Minne Klaukkalassa kannattaa mennä? Vissiin juhlavat 2 paikkaa mistä valita.

    Ostasin hienot setit kotia mutta kun kämpässä ei ole neliösenttiäkään vapaata lattiatilaa niin tämä ei ole optio. Pakko mennä käyttämään jonkun muun laitteita.

    Onko vinkkejä? Onko se vanhempi paikka parempi vai se uudempi missä jengi on kuin näyteikkunassa hytkymässä juoksumatoilla entisen Supermarketin talossa?

    Kysyin että vieläkö tällä selällä ajetaan ensivuonna vuorokauden ympäri pyörää niin vastasi että "Siihen pyritään!!"

  18. #18
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    JKL
    Viestit
    882
    Vesa, käskettiinkö sun tehdä selkäjuttuja laitteilla? Kotijumpalla kuminauhan, jumppapallon ja rollerin kanssa voi tehdä vaikka mitä, fyssarit osaavat kertoa liikkeitä. Kuntosaleista en meinaan minäkään tykkää, ne ovat mulle vain kuntoutuspaikkoja. Jotkut toki tykkäävät tehdä pikkusormenkääntöliikkeitä peilin edessä tai lukea akkainlehteä stepperillä...

  19. #19
    Voisiko joku mainita esimerkkiliikkeitä syvien selkälihasten kehittämiseksi?

    Edit: löysin itsekin: http://www.sporttimedia.fi/arkisto.p...tovinkki&id=21

    Onko muita?

  20. #20
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    6.532

    Peukalo ylös kotiliikkeet ok

    Mä sanoisin että selkä- ja vatsaliikkeitä voi tehdä ihan ilman isoja vempaimia kotona lattialla. Jotain kuminauhaa tai palloa voi käyttää, mutta ilmankin käy. Voimanhankinta ja lihasten kasvattaminen on eri hommia.

    Siis semmoiset "kuntonäyttelysalit" jossa kaupassakävijät ( Tullintorilla) tai ohikulkijat voi katella "kuntoilijoita" niin on ihan kamalia. Ja toisinpäin, mieluusti mä välttelen myös kaikkia peilejä.

    Mutta kuntosalissa on yksi hyvä puoli. Kun sinne menee, tulee liikkeet aktiivisesti tehtyä. ( niin, ellei sitten mene reisivemputtimeen lukemaan seiskaa...) ainakin mulla on isoja vaikeuksia saada tehtyä kotona yhtään mitään venyttelyjä liikkeistä puhumattakaan. Salilla tuli tehtyä. Ehkä pitäisi alkaa taas käymään, mutta tarvis rahhaa. Ja sitten pitäis vielä kehdata mennä sinne salille. Kova homma se.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  21. #21
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.091
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Vesa, käskettiinkö sun tehdä selkäjuttuja laitteilla?
    Juu. Se sano nyt että kyllä se nyt on salille mentävä KUNNON laitteilla tekemään noita liikkeitä. Sanoi että nyt kun näin pitkään on jo näin kipeenä ollut (itseasiassa nyt kuulemma vielä enemmän jumissa koko selkä mitä kaksi kuukautta sitten) että pyörällä ajo vaatii nyt kunnon selkäliikkeitä oikealla tavalla tehtynä. Ei suostunut enää nyt edes laittamaan puudutuspiikkejä selkään kun sanoi että ei niillä nyt tätä enää korjata. Helpotettaisiin oloa vain, mutta kuulemma nyt ensin väännän salilla 6-8 viikkoa ja sitten uudestaan tuonne lääkärille jos vieläkään ei aukea paikat. Nyt koko selkä kuulemma "yhtäpuuta" eikä taivu mistään mihinkään. Nyt vaatii kunnon duunia tuo eikä sitä enää lääkkeillä paikata. Selän jotkut isot lihakset niin lukossa ja jumissa että ne vetää selkärankaa jotenkin ja koko ranka sitämyöten saatanan kipeä ja henkeä jopa salpaa välillä kun keuhkoihin ottaa ilmaa kunnolla.

    Löysin jo salinkin minne varmaan menen, on tuolla kuntamme kirkonkylällä, ei Klaukkalassa. Laitoin mailia sinne että milloin saa tulla sinne häröilemään ekaa kertaa (tekevät webbisivujen mukaan alkuhaastattelun, ohjelman, neuvonnnan ja päläpäläpälä...). Ostan sinne 6kk kortin ja alan käymään 3-4x/vko. Jo on saatana jos ei ala korjaantuu paikat! Lihasta ei ole tarkoitus tehdä (aluksi) vaan pitää saada paikat auki ihan keveillä painoilla käsiä/selkää liikuttamalla. Sitten kun jumi häviää niin sitten liikeradat on jo tutut ja sit aletaan nostaa painoja liikkeisiin --> lihasvahvistusta yläkroppaan --> ensikesänä sit 600k brevetti taas. Toivottavasti!

    Loput ajat sit ajan pyörällä.

  22. #22
    jonsku Guest
    Vaihdoin muutama vuosi sitten kuntosaliharjoittelun kahvakuulaan ja ns toiminnalliseen harjoitteluun. Ei ole selkäongelmia ollut sen jälkeen.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Siis semmoiset "kuntonäyttelysalit" jossa kaupassakävijät ( Tullintorilla) tai ohikulkijat voi katella "kuntoilijoita" niin on ihan kamalia. Ja toisinpäin, mieluusti mä välttelen myös kaikkia peilejä.
    Mulla on tuonne Tullintorin Albatrossille nyt 10 kerran kortti kun se oli halpa (53€) ja lähellä hommapaikkaa. En ehdi käydä kuntosalilla kuin 2-4 kertaa kuussa niin en viitsi mistään klubijäsenyydestä maksaa. Spinningit hoituu Kanuunaspinningillä. Ei sinne ohikulkijat näe kuin ehkä keskialueen juoksumatolle, jota en koskaan käytä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Salilla tuli tehtyä. Ehkä pitäisi alkaa taas käymään, mutta tarvis rahhaa. Ja sitten pitäis vielä kehdata mennä sinne salille. Kova homma se.
    Elixialle, GoGolle yms. tusinalle pikkuklubille saa usein ilmaisia esittelykäyntejä kun käy kysymässä. Tykkään käydä kokeilemassa eri paikkoja. Kävin viime talvena aamupäivisin ShapeX klubilla kun ilmaiseksi pääsin, se oli usein tyhjä aamulla. Tampereella on monia pieniä kuntosaleja joihin saa avainkortin tms. ja käytännössä ne ovat usein tyhjiä aamuisin. Esim. Linnainmaalla ja Hatanpäällä K10.

  24. #24
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    361
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jonsku Katso viesti
    Vaihdoin muutama vuosi sitten kuntosaliharjoittelun kahvakuulaan ja ns toiminnalliseen harjoitteluun. Ei ole selkäongelmia ollut sen jälkeen.
    Samoin, kahvakuula ja Concept2 -soutulaite ovat loistavia. Aika monelta kuntosalilta nuo löytyvät. Kotiin en ole saanut kahvakuulaa ostaa kun lapset kuulemma murskaavat sillä varpaansa.

  25. #25
    Kansanparantaja N.N. vakuutti minulle, että 50 hyvää huomenta päivässä pitää selkälääkärin loitolla. Itse tein ne aluksi suksisauvalla ja nykyään pelkällä tangolla. Lisäksi teen allaolevia 50 kpl kumpaakin:





    Ja/tai 50 Teräsmiesliikettä eli oikea käsi ja vasen jalka ja päin vastoin diagonaalisesti ylös ja pito. Näissä neitiliikkeissä tuntuu olevan taikaa, mutta eihän niiden voi luvata tepsivän kenenkään muun selkävaivoihin eikä etenkään kenenkään oikeisiin ongelmaselkiin.

  26. #26
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.267
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Fuck. Sain suomen yhdeltä parhaalta selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys. Siis miehelle joka ei KOSKAAN ole käynyt eikä käy salilla. Minne Klaukkalassa kannattaa mennä? Vissiin juhlavat 2 paikkaa mistä valita.
    Et mene Klaukkalaan salille, vaan ajat torstaisin kello 20.00 Hyvinkäälle kuntopainiin. Keväästä asti olen käynyt itse säännöllisesti. Maaliskuussa sormet menivät tuskan kanssa nilkkoihin, ja nyt menee kämmenet lattiaan. Bonuksena tietysti muutkin paikat vahvistuvat, kuulee huonoja vitsejä ja saa itsensä kunnolla kipeäksi kun rymyää täysillä. Itse olen ennen hoitanut istumantyön aiheuttamia vaivoja puntteja nostelemalla, mutta niissäkin liike on liian staattista tuottaakseen haluttua lopputulosta.

    Tämä ON puolueellinen mielipide. En ole paininut nuorena, vaan olen peruskankea keski-ikäinen mies, joka sai selkävaivoihinsa avun tuolta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  27. #27
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.091
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    ...selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys.
    Ja jo kahden viikon salilla käynnin jälkeen selkä on about paremmassa kunnossa mitä se on ollut koko vuonna sitten sen hajoamisen. Kipeä toki edelleen mutta ei tunnu enää niin jumissa olevan mitä aikaisemmin ja parempaan suuntaan tuntuu olevan kokoajan menossa. Eli ei ollut turha määräys ei tuo "salille nyt!" komento! Ja bonuksena lihaksetkin alkaa varmaan kasvaa pikkuhiljaa ylä- / keskikropassa. Jee!

    Enemmän tällä 2 viikon salikeikalla on ollut vaikutusta selkään mitä kesällä yli kahden kuukauden aktiivisella fysioterapialla. Se korjannut oikeastaan mitään jostain syystä. Tuollakin fysioon uhratulla rahalla olisi saanut käytyä puolivuotta salilla ja ennenkaikkea selkä olisi ollut ajokunnossa varmaan kuukausia sitten jo!

  28. #28
    TetedeCourse Guest
    Kaksi vuotta sitten allekirjoittaneen selkä oli todella huonossa kunnossa välilevypullistuman vuoksi ja kipu säteili vasempaan jalkaan niin, että jalkaterä oli lepsu, eikä esim juoksemisesta tullut mitään...Kävin Ruoholahdessa magneettikuvauksessa ja erikoislääkärin puheilla. Leikkaustakin mietittiin, mutta vaiva meni kuin menikin ohi - välilevypullistumia ei voi kuulemma mitenkään ennalta ehkäistä, mutta ehkäpä selkalihasten kunnossa pitoon silti kannattaa panostaa...

    Sen jälkeen olen koettanut panostaa selän hoitoon vaihtelevalla menestyksellä...syvien lihasten jumppaa, kävelyä metsässä epätasaisella alustalla (eräs lääkäri suositteli tätä) - myös oheista Talouselämä lehdessä olevaa jumppaa on tullut tehtyä.

  29. #29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Fuck. Sain suomen yhdeltä parhaalta selkäkirurgilta "määräyksen" mennä salille. Stna. Kova on määräys. Siis miehelle joka ei KOSKAAN ole käynyt eikä käy salilla. Minne Klaukkalassa kannattaa mennä? Vissiin juhlavat 2 paikkaa mistä valita.

    Ostasin hienot setit kotia mutta kun kämpässä ei ole neliösenttiäkään vapaata lattiatilaa niin tämä ei ole optio. Pakko mennä käyttämään jonkun muun laitteita.

    Onko vinkkejä? Onko se vanhempi paikka parempi vai se uudempi missä jengi on kuin näyteikkunassa hytkymässä juoksumatoilla entisen Supermarketin talossa?

    Kysyin että vieläkö tällä selällä ajetaan ensivuonna vuorokauden ympäri pyörää niin vastasi että "Siihen pyritään!!"
    Omassa kaveripiirissä on säännöllisesti kuntosalilla käyviä.Kamujen vinkit ovat salitreenauksessa ovat olleet paikallaan. Oma salitreenaamiseni on vähäistä. Pras salipaikka on tuo missä on ikkuna naisten spining...ai niin vaimo saattaa lukea näitä.Inhoan punttiksia mutta juoksemiseen kuuluu mielestäni lihashuolto,jos siitä luistaa niin edessä on huili viikkoja erityyppisetn selän lihasjumien takia.Esim juokseminen 60..70 km/ vko ja siihen päälle työ jossa on autolla ajamista 1000..2000 km/vko on osoittaunut mun selälle pahaksi kombinaatioksi.Jotta saa parhaan tehon siitä inhottavasta salikäynnistä, kannattaa kysyä lajia harrastaa kamua mukaan eikä kuntosaliohjaajan (ûber sali führerin) käyttökään liene kiellettyä.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Ammattilaisen eli oikean kiropraktikon (Dc) tekemästä nikamalukkojen avauksesta ei ole mitään haittaa.
    Oma selkäni vaatii aamuin illoin huolellisista venyttelyä ja kiertoja, oikean ajoasennon, juoksua hyvällä tekniikalla, kävely- ja seisonta-asentojen vahtimista ja kiropraktikkoa tarvittaessa (polvileikkauksen jälkeisten asento-ongelmien jälkeen kuukausia parin viikon välein).
    Pitää muistaa,että kiropraktikon pitää olla sosiaali-ja terveysministeriön hyväksymä!Itselläni nikamalukko aukesi yhden käsittelykerran jälkeen.65 euroa maksoi,tikkurilassa,Vantaalla.Suosittelen lämpimästi.Ja sitä selkä-ja vatsajumppaa unohtamatta+lihashuolto!!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •