Sivu 69 / 69 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1959676869
Näyttää tulokset 2.041 - 2.054 / 2054

Aihe: Keski-Uudenmaan kuvarastit

Vahvasti kyllä näyttää istutetulta männiköltä (Pinus sylvestris) tuossa Kaunisnummentien rastilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Vahvasti kyllä näyttää istutetulta männiköltä (Pinus sylvestris) tuossa Kaunisnummentien rastilla.
    Tuskin kovin väärässä olet. Mä kuulun niihin ihmisiin jotka eivät ole koskaan moottorisahaa kädessään pitäneet ja jotka eivät lehtipuistakaan varmasti tunnista kuin pihlajan ja vaahteran ja mulle mänty on mänty vasta kun sen kylki punertaa. Sitä ennen kaikki havupuut ovat kuusia.

Meille metsäkoulussa opetettiin että mänty=pitkät neulaset, kuusi=lyhyet neulaset :-)
    Entisenä kellokoskelaisena täytyy sanoa että muutamat edelliset rastit olisi olleet hyvin helppoja. Kohteiden ohi juossut ja pyöräillyt satoja kertoja. Oikein harmittaa kun ei pääse hakemaan. Nykyisessä asuinpaikassa ei näytä tällaista kuvarastikulttuuria olevan lainkaan. Hämeenlinnan kuvarastitkin on todella hiljainen ketju. Toisaalta täälläpäin rastit olisikin vaikeita kun seudut on vielä melko outoja.

Eihän tässä ole vielä montakaan päivää mennyt, mutta ajankohtaan nähden poikkeuksellisen hyvistäkin ajokeleistä on saatu nauttia, joten ehkä on jo lupa yrittää innostaa niitä joiden ei tarvitsisi rastin hakeakseen ja uuden laittaakseen ajaa yhtä pitkää lenkkiä kuin harmiksen?!

Virkistykseksi kuva:

Puhtaasta taajamarastista on selvästikin kyse. Voi olla että sen ohi on ajanut sitä koskaan edes huomaamatta, mutta ei se toisaalta olisi mitään sivukatujen kautta seikkailua tai niitä periä myöten koluamista vaatinut...

Vanha rasti oli Toimela, entinen meijeri, sittemmin Kellokosken sairaalan osasto ja myöhemmin museo, kertoi kyltti oven pielessä.

Uusi rasti, tämän kohdalta sellainen kommentti, että kartassa oli melko lähellä merkintä, että rasti olisi jo käytetty, mutta merkintä oli kuitenkin sen verran sivussa, että tulkitsin sen tarkoittavan "jotain muuta", kuin tätä nimenomaista kohdetta.

Mikäs tässä maksaa? Ei liene kovin vaikea, kun meikäläinenkin tunnistaa paikan. Keski-Uusimaa kirjoitti kuvan kohteesta viime vuosituhannen puolella runsaasti juttuja.

Jaa-a, hyvä kysymys!

Tosin myös sellainen kysymys joka olisi viime aikoina voitu esittää miltei jok'ikisestä rastista. Mutta olisihan se jännää luettavaa jos kaikki joskus Keski-Uudenmaan kuvarasteja hakeneet ja kaikki tätä ketjua nykyään seuraavat vastaisivat ja kertoisivat miksi ovat lopettaneet hakemisen, eivät ole alkaneet itse hakea, ovat laittaneet hakemisen tauolle tai ovat mielestään yhä aktiivisesti mukana mutta eivät juuri tätä rastia halua tai viitsi hakea. Onhan niitä hyviä ja päteviäkin syitä (kuten sairaus tai vamma joka estää pyöräilyn, muutto yli sadan kilometrin päähän, tilapäinen mutta vakava pyöräongelma) mutta...

PS Mä kaaduin kaksi viikkoa sitten jäisellä tienpinnalla lähinnä pelkkää typeryyttäni ja sitten menin ja väänsin kipeää peukaloani uudestaan ihan kotioloissa. Pyörän selässä en siis ole ollut kuin trainerin päällä. Muutenhan rasti kieltämättä on sellainen että se olisi houkutellut unohtamaan sen että olin jo päättänyt viettää jonkinpituisen talvitauon kuvarastiharrastuksessani. Oikein mukavan hiekkatievoittoisen ajoreitinkin sinne mielessäni piirsin yhden sisäpyöräilysession aikana

Vanha rasti ei ollut Haarajoen mylly eikä patosilta eikä missään tapauksessa rastikuvassa myös näkynyt muuntamo. Rasti, joka lienee numeroltaan 560, oli vuonna 2013 valmistunut Keravanjoen yli vievän Vaahteratien uusi silta. Vanha silta oli rakennettu vuonna 1912 ja se oli erittäin huonokuntoinen. Arvokkaan kulttuuriympäristön oleellisena osana sitä ei tietenkään voitu purkaa, joten uusi silta rakennettiin sen viereen, yläjuoksun puolelle:

Vähän rastin sivusta, mutta yksi edellämainituista Keski-Uusimaa -lehden jutuista - mielenkiintoinen ja ilmeisesti yhä ajankohtainen: https://www.keski-uusimaa.fi/artikke...vaelluskalojen

Uudesta rastista voi ainakin sen sanoa että se sopii edellistä paremmin iltalenkilläkin haettavaksi eikä hakijan tarvitse olla gravel-pyöräilystä innostunut.

Koin edellisen rastin tavallaan velvoittavan minua kahdestakin syystä: olisi ollut melko tökeröä jättää hakematta rasti jonka YocceT tavallaan ulkopuolisena eli vieraspaikkakuntalaisena oli ystävällisesti laittanut ja olisi ollut varsin harmillista jos rasti joka selvästi oli tunnistettu olisi jäänyt jos ei koko talveksi niin ikävän pitkäksi aikaa ikään kuin roikkumaan. Jonkun oli siis se haettava ja koska se sattui sijaitsemaan Lahdentien tällä puolen, se oli niin sanotusti kotikentälläni ja olisi ollut sangen tyylitöntä ajatella että hakekoon sen joku toinen.

Uusi rasti ei varmastikaan ole mahdottoman vaikea eikä hankala haettava - jos vain talvipyöräilystä tykkää ja renkaat sepeliä kestävät - mutta minun puolestani se saa vaikka jäädä talvehtimaan. Minä jaksan kyllä odottaa kevääseen.

Palataan siis asiaan joskus huhtikuun puolenvälin aikoihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    YocceT tavallaan ulkopuolisena eli vieraspaikkakuntalaisena oli ystävällisesti laittanut

Kotikenttää tuo Keski-Uusimaakin on, noin lenkkimielessä. Jos tässä pitäisi pelkästään oman pitäjän rajojen sisällä pysyä, niin äkkiä loppuisi mielenkiinto koko harrastuksesta.

Samma här.

Mutta nyt sä menit pilaamaan mun hyvän yrityksen yllyttää ja motivoida järvenpääläisiä, keravalaisia ja tuusulalaisia silkalla piikittelyllä...

Vanha Ahjonsillalla

Uusi. Tätä voi lähestyä vaikka Ramonesia kuunnellen.

Vanhalla rastilla oli sekin yhteistä edellisen, Haarajoen sillan, kanssa että Keski-Uusimaa oli tehnyt jutun.

Ramones on toki tuttu yhtye ja olen niin saakutin vanha että muistan sen jo ensilevyn ilmestymisen ajoilta, mutta etenkin myöhempi tuotanto on jäänyt vieraaksi.

PS Jos siellä pohjoisessa ja/tai sisämaassa on tapahtunut yön ja aamun aikana sama muutos kuin täällä etelärannikolla, niin rastin joutuu hakemaan kovin erinäköisestä maisemasta...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •