Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näyttää tulokset 61 - 72 / 72

Aihe: Sähköpyörät ja jokamiehenoikeus

kivimaa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Viesti #29...
    Ok, mä ajattelin, että oli vielä joku muu video.

Voisin kuvitella, että tuommoinen sähköavusteinen pyörä avittaisi esim. vaikka tulevia alamäkipyöräilijöitä harrastamaan. Ehtisi pimenevän syysillan puitteissa ajaa useamman satsin alamäkeen, kun ehtisi ripeämmin takaisin mäen päälle. Lisäksi loukkaantumisriski varsinkin harjoituksen loppua kohti pienenisi kun ei tarvisi olla niin väsynyt siitä ylämäkeen tunkaamisesta. Pääsisi tekemään siis harjoittelemaan tekniikka osuutta paremmin energiatasein.
    Ja miksei myös auta tavan maastopyöräilijää treenaamaan. Kova vauhti vaatii enemmän kropan ja silmän koordinaatiota. Kovavauhtista treeniä pääsee tekemään suhteessa vähän, koska se vaatii tavallisella pyörällä tehoja ja kestävyyttä. En tietenkään tunne lajia eli kunhan spekuloin.

Saakohan pappa käydä mehässä sieniä keräämässä jos on sydäntahistin? Siinä nyt se olellinen kysymys.
    http://www.pellossalo.fi/

Yksivaihteen "Tavarafillarit ja muut kuljetushässäkät" topikissa on tietoa tavarafillariprojektista. Lisäksi www.tavarafillarit.fi josta tietoa saa lisää.
    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer

http://marlonsbikeblog.blogspot.fi/

kivimaa Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    http://harrison.fi/

Ihan tyylikäs, muttei puhu hinnoista mitään
    Mukava konsepti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    http://harrison.fi/

Ihan tyylikäs, muttei puhu hinnoista mitään
    Itse pongasin tuon Harrisonin vasta eilen. http://areena.yle.fi/tv/1996757 (kohdasta 22.20)
    Nyt löytyy sivuilta hintojakin. Aika kallista, mutta niinhän se käsityö aina.
    Tyylikkäitä laitteita ja hatunnosto tekijöille.

Ainoa asia joka noissa sähköpyörissä on joskus pistänyt silmään, on se kun jyrkässä ylämäessä menee vaikka kolme pyöräilijää 5kmh ja vastaan tulee myös alaspäin porukkaa, niin sähköpyörällä herkästi tullaan takaa kaikkien ohi 25kmh lasissa vain koska se kulkee. Se rikkoo jossain määrin sitä ennakointia joka on liikenteessä hurjan tärkeää. Tasaisella eroa ei ole, mutta tiukoistakin paikoista voi mennä täysiä kun levätä ei tarvitse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Ainoa asia joka noissa sähköpyörissä on joskus pistänyt silmään, on se kun jyrkässä ylämäessä menee vaikka kolme pyöräilijää 5kmh ja vastaan tulee myös alaspäin porukkaa, niin sähköpyörällä herkästi tullaan takaa kaikkien ohi 25kmh lasissa vain koska se kulkee. Se rikkoo jossain määrin sitä ennakointia joka on liikenteessä hurjan tärkeää. Tasaisella eroa ei ole, mutta tiukoistakin paikoista voi mennä täysiä kun levätä ei tarvitse.
    Tilannenopeus ja vaaran välttäminenhän on laissakin jossain muodossa olevia asioita, jos jostain ajotavasta aiheutuu muilla ylläreitä eli vaaraa, niin mun mielestä sitten ajelee laittommalla tavalla. Vähintään kohtuullistahan tuollaisessakin tilanteessa on hidastaa kohdalla, niin ei tulisi sitä vaaraa.

Maastossa vähemmän kuitenkin moista tapahtunee, mutta tosiaan nykylaissa taitaa olla niin, että tarvitsee maanomistajan luvan, että voi sähköavusteisellakaan ajaa maastossa?

Sinällään maastossa ajaminen voi olla sähköavusteisena paljon hauskempaa, tai sitä hauskuutta riittää pisemmäksi aikaa.

Noin maaston kannalta, sähköavusteinenhan kuluttaa enemmän maastoa, sillä ajaa pisemmästi, lisäksi on voimaa ruopia kovemmin, jolloin alusta kuluu voimakkaammin. Tällä toki on merkitystä vasta sitten, kun suuri määrä ajaa maastossa sähkömoottorin avulla.

Puristit tietty vastustaa kaikkea muuta paitsi sitä oikeaa tapaa liikkua pyörällä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Sinällään maastossa ajaminen voi olla sähköavusteisena paljon hauskempaa, tai sitä hauskuutta riittää pisemmäksi aikaa.

Noin maaston kannalta, sähköavusteinenhan kuluttaa enemmän maastoa, sillä ajaa pisemmästi, lisäksi on voimaa ruopia kovemmin, jolloin alusta kuluu voimakkaammin. Tällä toki on merkitystä vasta sitten, kun suuri määrä ajaa maastossa sähkömoottorin avulla.
    250W ei paljon ruovi, jos kuski osaa ajaa. Luulisin, että lyhyen aikaa yli kilowatin reisistä polkaiseva aktiiviharrastaja ruopii paljon helpommin kuin heikkojalkainen sähköavusteisella ajava. Lisäksi jos ajaa pehmeällä alustalla ja sähkömoottori on etupyörässä niin molemmat päät vetää ja pito, sekä maaston kulutus on vähäisempää. Pahimmat jäljet maastoon jättää suuri määrä taitamattomia jarruttelijoita lukkojarrutuksillaan.

Pidempäänkään sähköavusteisella tuskin pääsee. Mulla alkaa väsyä yläkroppa 8 tunnin (~80+ km) rauhallisen maastoajon jälkeen, mutta jalat veisi yleensä vielä pidemmälle. Pikkasen pienempää pykälää ja kampi pyörii, mutta kun yläkroppa väsyy niin ajaminen käy hankalaksi. Tuolla aikaisemmin on esitetty, että sähköavusteinen on polkupyörä lain silmissä, eli kyllä sillä maastossa voi ajella.

Teknisellä polulla pahoissa paikoissa sähköjen tuoma lisäpaino vaikeuttaa pyörän hallintaa, joten sähköavusteisen edut rajoittuvat helpohkoille poluille ja lyhyehköille ajoille. Mun puolesta ovat tervetulleita siine poluille siinä missä kelveillekin.

Mulla on kokemusta sähköavusteisella ajosta ~20 000 km. Tänä vuonna sillä on tullut tosin vain muutama sata, 29 jäykkäperällä on tullut yli 4000 km ja täpärillä yli 1000km. Leveämmät renkaat ja parempi mukavuus ovat vieneet voiton, vaikka täysjäykässä sähköavusteisessakin on renkaissa 47 mm leveyttä.

Vaikka sähköavusteinen on mulla ollut pari viimeistä vuotta lähinnä varaston koristeena (=ajoa alle 1000 km/vuosi), niin on se hieno peli ja pakko sanoa, että kehitys kehittyy ja sähköavusteisissa on tulevaisuus halusitte sitä tai ette.

Jos sähköavustus on turha, niin vielä turhempia on maantiepyörät. Miksi laittaa kapeat renkaat ja sen jälkeen itkeä itsensä kipeäksi huonoista väylien kunnosta, kun voi yhtä hyvin ajella 60 mm leveillä renkailla sopivilla paineilla mukavasti

Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja jokaisen nauttia sillä pyörällä ajosta mita tykkää.

Oma lukunsa on sitten nämä laittomat yli 250W ja/tai yli 25 km/h avustavat mopot. Niillä ei ole asiaa toisen maastoon, eikä maantielle. Itse soisin kyllä sen, että lainsäädäntö huomioisi nämäkin siten, että tehtäisiin riittävän helpoksi omavalmisteidenkin rekisteröinti, mutta edelleen saisivat pysyä kyllä pois maastosta samassa laajuudessa, kuin mopotkin. Tosin ajoharjoitteluratoja voisi perustella asutuksen läheisyyteen, kun äänihaittoja ei olisi ...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Sama ongelma se on kovempikuntoisella maantiepyöräilijälläkin. Itsekin ylipainoisena ja ei niin kovakuntoisena olen kuittaillut maastopyörällä sähköpyörille myös ylämäissä. Mulla lähtee kuitenkin hetkellisesti yli kilowatti jaloista, joka kuitaa normi sähköfillaristin sähköllä 250W+jaloista 300W? helposti. Pidemmisssä nousuissa sitten saatan jäädä toiseksi. Ne vain on kovin harvassa täälläpäin.

10. Ruopimisesta lienee turha olla huolissaa. Kävelijät on pilanneet jo ruopivalla askeleellaan melkein kaikki polut
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

Kai se olis kiva ajella jollai ylitehokkaalla sähkömaastopyörällä jossain kansallispuistossa jossa se teknisesti on kiellettyä. Mutta mitä järkee?

Mulla ruopii kyllä ilman sähköapujakin, mutaliejussa

Niin en minä ole puolesta enkä vastaan sen kummemmin, kunhan pohdin erilaisia näkökulmia, aivan varmasti sähköavusteiselle on paikkansa, kuten maantiepyörillekkin.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •