Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 91

Aihe: Pohkeiden kramppaus

Pohkeiden kramppaus

Olen ajanut kesän 150-200 km viikossa Ridley Crossbowin suoratankoisella versiolla, 26-30 keskareilla. Hyvin on kulkenut eikä ongelmia ole ollut.

Nyt sitten otin koeajoon Cannondale Caad5:n. Ajoin pari 40-60 km lenkkiä. Kummankin lenkin viimeisellä neljänneksellä pohkeet kramppasivat. Viimeinen kramppi oli niin mojova että vielä seuraavaakin päivänä sattuu.

Onko kyseessä vain tottumisen puutetta uuteen ajoasentoon vai mikähän mättää? Muuten Cannondale olisi houkutteleva hankinta, vauhtia tuntuu löytyvän.

Olen huomannut joskus samaa maantiepyörällä varsinkin kun lopussa yrittää puristaa vielä viimeiset voimat. Totesin että se johtuu siitä että nilkka antaa periksi vähän ja kantapää pääsee painumaan varpaita alemmaksi, kuten kuvassa ja silloin pohje kramppaa.

Yksi ratkaisu on venytellä pohkeet ennen lenkkiä vaikka polkimia avuksi käyttäen. Toinen vinkki on tarkistaa satulan korkeus, niin että polvi jää ihan vähän koukkuun. Voit kokeilla nostaa tai laskea alle puoli senttiä. Jo 3 mm nosto tai lasku voi tehdä ison eron. Onko klossit ihan kengän kärjessä, kokeile vähän taaemmas?

Klossit on kokolailla päkiän kohdalla. Pitääpä testailla noita venytyksiä ja satulan korkeutta.

Sama tapahtunut muutaman kerran. Kerran oli selvästikin syynä hetkellisesti huono tekniikka lenkin lopulla. Muut kerrat vaan kai väsymyksen takia. Aina olen matkaa jatkanut.

Vai venytellä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kettu-Pekka Katso viesti
    Nyt sitten otin koeajoon Cannondale Caad5:n. Ajoin pari 40-60 km lenkkiä. Kummankin lenkin viimeisellä neljänneksellä pohkeet kramppasivat. Viimeinen kramppi oli niin mojova että vielä seuraavaakin päivänä sattuu. Onko kyseessä vain tottumisen puutetta uuteen ajoasentoon vai mikähän mättää?
    Se on nestehukkaa ja/tai puhdasta treenin puutetta. Tommoisella vajaan parin tunnin lenkillä ei mitään hirveitä nestemääriä mukaan tarvita, mutta helposti käy niin, ettei päivänkään aikana tule riittävästi juotua. Siihen yhdistetään uusi pyörä, tehokkaampi ajoasento ja hirveä hinku lähteä lenkille, niin todennäköisesti olet tehnyt lenkit kovemmilla tehoilla kuin kertaakaan tänä kesänä. Onko tuo sitten ihme, jos kramppaa? Itse olisin ihmeissäni, jos ei missään tuntuisi miltään.

Ratkaisu: Treenaa enemmän ja kovempaa. Huolehdi nestetasapainosta sekä lihashuollosta. Kiinnitä huomiota riittävään kadenssiin, jotta saat pyörittämisen tarpeeksi rennoksi. Jos huomaat ajavasi enemmä nilkka jäykkänä, tekee pohje koko ajan aikalailla staattista työtä. Vaihda hetkeksi rasitusta ottamalla välillä nilkan liike mukaan pyöritykseen (kuopauta ja nosta jalkaterällä) tai aja hetken aikaa putkelta.

Tai sitten jos uskot, että lihaskuntosi on terästä, eikä krampit voi mitenkään johtua puhtaasti treenirasituksesta, niin voit kokeilla laskea satulaa kaksi milliä ja siirtää klosseja millin taaksepäin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    Olen huomannut joskus samaa maantiepyörällä varsinkin kun lopussa yrittää puristaa vielä viimeiset voimat. Totesin että se johtuu siitä että nilkka antaa periksi vähän ja kantapää pääsee painumaan varpaita alemmaksi, kuten kuvassa ja silloin pohje kramppaa.

Mulla ei niinkään pohkeiden kanssa ole ongelmia, mutta rankan lenkin lopussa putkelta vääntäessä etureidet usein kramppaa ihan polven yläpuolelta. Väsy siihen varmasti on syynä, mutta onko jotain vinkkejä, mihin asennossa tai tekniikassa kannataisi kiinnittää huomiota putkelta ajettaessa, että tuo helpottaisi?

Ajaa vaan eikä välitä. Mulle tuli joskus joissain maratoneissa koviakin kramppeja..näki miten lihakset veti lommoille kun ne kramppasi. Antaa mennä vaan, vaikka vähän viiltää ja nykii..niin kauan kuin pyörii. Ohitin kavereitakin vaikka kramppaili. Vedin tangon yli lipatkin kun jalka jysähti lukkoon ojan ylityksessä. Sit jatkamaan. Kipu laantui ja palasi vähän ajan päästä uudestaan. Oli vaan niin paskassa kunnossa ja vähän ehkä kuivikin. Yleensä ne vähenee kun kurittaa itseään tarpeeksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Ajaa vaan eikä välitä. Mulle tuli joskus joissain maratoneissa koviakin kramppeja... Oli vaan niin paskassa kunnossa ja vähän ehkä kuivikin. Yleensä ne vähenee kun kurittaa itseään tarpeeksi.
    Jees. Jos haluaa välttää kramppeja, niin kannattaa välttää treenaamista. Pyöräilyssä - ja hiihdossa - on onneksi se hyvä puoli juoksemiseen verrattuna, että siinä tulee välillä kevyempiä osuuksia, joilla pääsee huljuttelemaan ja huuhtelemaan lihaksiaan sekä tasaamaan sykettään. Kestävyysjuoksussa täytyy tehdä koko ajan töitä, eikä kannata paljon hapoille itseään vetää.

Jos tuntuu, että alkaa kramppaamaan, niin pitää vain sinnikkäästi lihakset liikkeessä. Mäen päällä hörppy vettä ja tarpeeksi pieni välitys, että pystyy lihakset rentoina pyörittämään. Venytelläkin pyörän päällä voi. Sitten jos lihakset kunnolla kramppaa, niin sitten ne kramppaa.

Ei muuta kuin tulevana talvena paljon erilaisia kyykkyliikkeitä, askelnousuja ja pohjenousuja pitkinä sarjoina. Yhden jalan liikkeinä jos tekee, niin ei tarvitse kummoisia painojakaan. Silloin se on tehokasta, turvallista ja onnistuu kotioloissakin.

Kiitokset hyvistä neuvoista!!

mutanaama Guest
    Suola, magnesium ja nesteytys. Noista jos joku on puuttunut, niin melkein varmasti alkaa kramppaamaan.

Minulla tuntui kevätkesällä pientä nykimistä lähinnä illemmalla ajon jälkeen. Hankin magnesiumia purkillisen. Pilleri aamulla, ei mitään nykimistä koko kesänä. Venytellä pitäisi vain enemmän, aamuisin lihasten käynnistyminen vie aikansa.

Onko kyseessä vain tottumisen puutetta uuteen ajoasentoon vai mikähän mättää? Muuten Cannondale olisi houkutteleva hankinta, vauhtia tuntuu löytyvän.
    Veikkaan että Cannondalessa on penkki hieman ylempänä ja / tai edempänä, jolloin pohkeisiin kohdistuu erilaista rasitusta kun mihin ovat tottuneet-> kramppia.
    <- Wasa Natural Born Riders ->

Suola, magnesium ja nesteytys. Noista jos joku on puuttunut, niin melkein varmasti alkaa kramppaamaan.

Olen kyllä vetänyt runsaasti vissyä, 2-4 litraa päivässä, suolaisia ruokia ja magnesiumtabuja kaupan päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Eikös kaliumin puute ole vielä varmempi tapa hankkia kramppeja?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Minulla tuntui kevätkesällä pientä nykimistä lähinnä illemmalla ajon jälkeen.
    Tarkoitatko elohiiriä? Niitähän tulee kun lihakset väsyy. Itsellä kun illalla nostaa jalat pöydälle ja katsoo telsua, voi elohiiret näkyä pohkeissa ja säären lihaksissa ihan reilusti. Siellä ne touhuaa ja vipeltää - elikäs yksittäiset lihassyyt tekee pieniä supisteluja. Harvemmin niitä esiintyy reisissä ja vielä harvemmin muissa lihaksissa (paitsi silmäkulmassa joskus).

Ei niistä varsinaisesti haittaa ole, eikä ne edes ikävältä tunnu. Tälläkin hetkellä jaloissa tuntuu pientä vipellystä, vaikka olen ollut muutaman päivän syysflunssan takia levossa (tosin joutunut jonkin verran seisoskelemaan ja kävelemään + kevyttä työmatkapyöräilyä). Olen ajatellut, että hermotus siinä vain touhuaa jotain omiaa ja pikkuhiljaa kehittyy.

Liekö toi kaliumin ja kalsiumin päivittäinen yliannostus syy miksen saa oikeastaan ikinä kramppeja? Tai en ainakaan fillaroinnista, huimat 4 tuntiakin saa tykitellä pelkällä vedellä joka on tällä kuntotasolla ja liikutettavalla ruhon koolla ihan tuntuva setti.
    Juon päivittäin ~1,5l maitoa ja koko ikäni oon ollut maitokissa :P
    "palkkarinakin" on maito joka on tuon päiväsetin päälle.
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Tarkoitatko elohiiriä? Niitähän tulee kun lihakset väsyy. Itsellä kun illalla nostaa jalat pöydälle ja katsoo telsua, voi elohiiret näkyä pohkeissa ja säären lihaksissa ihan reilusti. Siellä ne touhuaa ja vipeltää - elikäs yksittäiset lihassyyt tekee pieniä supisteluja. Harvemmin niitä esiintyy reisissä ja vielä harvemmin muissa lihaksissa (paitsi silmäkulmassa joskus).

Ei niistä varsinaisesti haittaa ole, eikä ne edes ikävältä tunnu. Tälläkin hetkellä jaloissa tuntuu pientä vipellystä, vaikka olen ollut muutaman päivän syysflunssan takia levossa (tosin joutunut jonkin verran seisoskelemaan ja kävelemään + kevyttä työmatkapyöräilyä). Olen ajatellut, että hermotus siinä vain touhuaa jotain omiaa ja pikkuhiljaa kehittyy.
    Sananvalintani oli huono. Ei elohiiri, vaan suonenveto - ei ole tullut, jos oikein nyt muistan, lisämagnesiumin ottamisen jälkeen. En saa provikoita aineen kehumisesta, minulle vain toimiva ratkaisu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Sananvalintani oli huono. Ei elohiiri, vaan suonenveto - ei ole tullut, jos oikein nyt muistan, lisämagnesiumin ottamisen jälkeen. En saa provikoita aineen kehumisesta, minulle vain toimiva ratkaisu.
    Ok. Itsekin noita napsiskelen. Yksi Lidlin magnseium- ja yksi kalsiumporetabletti 0,7 litran juomapulloon on melko tyypillinen juoma jumppailun aikana taikka sitten lenkin jälkeen ryystettynä. Tiedä sitten onko niillä lisillä mitään oikeaa vaikutusta, mutta tuntuu että tuolla annostuksella neste ainakin imeytyy varsin hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    Olen kuullur OIKEIDEN maantiepyöräilijöiden puhuvan nilkan toimimisesta ja itsekin kokeillut, että kantapäätä painetaan edelle, jolloin pohje ei joudu juuri lainkaan jännitykseen ja työskentelemään. Tällä kramppi vältetään. Eli juuri kuten kehoitat välttämään, tulisi jalan pelata. ?? Emmää tiä. Tuntuis kuitenkin loogiselta. Lihaksen säästäminen.
    onks pakko, jos ei haluu

Tais olla vaan tottumattomuutta maantiepyörään cc:n jälkeen. Nyt ajoin lauantaina saman lenkin ja meni paljon helpommin. Vieläkin lopussa vähän kramppasi mutta ei lähellekkään niin paljoa kuin viiko sitten.

Liekö sitten osuutta ollut yleisellä väsymyksellä. Olin monta viikkoa rääkännyt itseäni aika lailla fyysisesti ja unetkin oli jäänyt väliin. Nyt sitten pidin 6 päivän totaalisen levon ja nukuin hyvin... Sen jälkeen tosiaan taas kulki hienosti.

Kyllä tuo tottumattomuus on ainakin itselläni yleisin kramppeja aiheuttava tekijä. Heinäkuu meni kokonaisuudessaan maasturilla ja cyklolla ajellessa ja elokuun ensimmäisen maantiefillarilla tehdyn lenkin aikana pohkeet kramppaili armottomasti. Seuraavalla ja samanlaisella lenkillä ei ollut sitten enää mitään ongelmia.

Ei tule ongelmia kun ennaltaehkäisee. Eli joka päivä Multikalkki. Sis.Kalsium,D-vitamiini,C-vitamiini ja Magnesium. Kokoa itselläni tasan 2m ja painoa 155kg:sta 128kg:n tänä kesänä. Ennen selkä kipeä jalat aina krampissa ja yleistä potutusta. Nyt en muista milloin olisi selkä tai jalat reistaillut viimeeksi. Auttaa siis kaikkiin vaivoihin. Todistettu on ja toimii. En muuten venyttele ikinä ja pyöräilen n. 100km/viikko.

Nesteytys kuntoon lenkillä Nuun -tabletteja 2 kpl 75cl pulloon ja menoksi.
    Jake_Kona muokkasi tätä : 30.12.2011 at 17.12

mies 46 v., sisäpelejä 2 h/vko + työmatkafillarointi 55 km/vko + pari lenkkiä /vko - kuukausi sitten sulkiksessa iski elämäni kramppi pohkeeseen, onnuin pari päivää, ja nyt sama pohje alkoi varoitella krampista kävellessä, hemmetti. Näin vaikka syön joka päivä Magnex 375 mg:tä ja mielestäni olen juonutkin riittävästi. Mikä avuksi pohkeen kramppailuun?
    N.N. muokkasi tätä : 30.12.2011 at 17.09 Syy: lipsahti väärät lukemat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N.N. Katso viesti
    Mikä avuksi pohkeen kramppailuun?
    Mulla ainakin auttaa pakara- ja reisilihasten jumien avaaminen kunnon urheiluhieronnalla sekä alaselän nikamalukkojen avaaminen. Syy ei siis välttämättä ole siellä pohkeessa.

Hei, tuossa voi olla vinhaa perää: meni alaselkä vähän jumiin viime viikolla toimiston muuttopuuhissa - kiitos vinkistä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N.N. Katso viesti
    mies 46 v., sisäpelejä 2 h/vko + työmatkafillarointi 55 km/vko + pari lenkkiä /vko - kuukausi sitten sulkiksessa iski elämäni kramppi pohkeeseen, onnuin pari päivää, ja nyt sama pohje alkoi varoitella krampista kävellessä, hemmetti. Näin vaikka syön joka päivä Magnex 375 mg:tä ja mielestäni olen juonutkin riittävästi. Mikä avuksi pohkeen kramppailuun?
    Venyttele hieman ennen ja jälkeen lenkkien ja osta crc:stä nuun-hydraatiojuomatapletteja. Ehdoton ostos.
    Myös high5 zero on samallaista.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

taidanpa kokeilla Jake Konankin suosituksia, kiitokset vain

Tilasinkin Nuunit Wigglestä, 8:n tuubin sarjassa taisi tulla edullisempi kpl-hinta - paha vain että samalla mukaan tarttui satasella muutakin tilpehööriä, on tämäkin säästöä...

Eilen iski aika mojovat krampit molempiin jalkoihin kun pistin spinningissä menemään kadenssilla 223. Toki oli pohje ollu jo edellisenä päivänä jumissa ja vetänyt suonta monta kymmentä sekuntia aiemmin samana iltana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •