Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Retkipyöräprojekti

Retkipyöräprojekti

Suunnitelmissa siintää rakennella ensi talvena retkikäyttöön sopiva fillari. Eli tavaratelineet pitää saada esennettua. Cyclo vois tulla hyvinkin kyseeseen monikäyttöisyyden takia. Nyt vois vapaasti ehdotella mielipiteitä ja vaikka laittaa kuvaa omasta retkiajokista.
    Juoksen Cooperin testin kahteentoista minuuttiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fillaristi Katso viesti
    ...Nyt vois vapaasti ehdotella mielipiteitä ja vaikka laittaa kuvaa omasta retkiajokista.
    Kun kerran pyydetään...

Pyörä on Salsa Fargo, eräänlainen maastopyörän ja cyclocrossin risteytys. Tämä pyörätyyppi on mielestäni monipuolisempi kuin cyclocrossi. Tässä on pieni video.

www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

Tuollainen tulossa kohtapuoliin. Ei ole kyllä rakenteluprojekti, vaan valmis paketti.

CC:n kanssa kannattaa varmistaa, että runko ei ole liian kompakti, jotta laukuille yms. on tilaa. Lisäksi kiinnityspisteitä pitäisi mielellään olla tarakalle, pulloille, lokareille yms. Esim. Focuksen krossareissa ei ole oikein mitään noista, mikä tekee niistä vähän huonoja retkipyörän aihioita.

Joo,ton Yetin Fargon olenkin nähnyt ihan livenä ja se on kyllä liikaa maastopyörämäinen omaan käyttöön. Suurin osa kilsoista tulis kestopäällysteellä ja loppu sit maasetujen hiekkateitä. Metsään tuskin tulis mentyy ollenkaan. Kona vaikuttais kyllä ihan asialliselta ainakin kuvan perusteella. Surlyn malleja olen pintapuolisesti tutkinut ja sielläkin muutama sopiva vois olla.

Briteissä on useampiakin pikkufirmoja, jotka myy hienoja teräksisiä retkirunkoja. Esimerkiksi Pearson Compass, £499 Reynolds 631-rungosta ei ole edes paha hinta.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Itselläni samankaltaisia haaveita. Maantiefillari breveteillä menee,mutta ehkä hieman audax-henkisempi fillari voisi olla myös tallissa...juuri saarivaltion tuotoksia olen sillä silmällä katsellut, Dawes, Thorn yms. Vastaavat runkosetit itselläni mielessä, pitäisi saada lokasuojat ja ainakin takatavarateline kiinteästi kiinni ,myös kunnon napadynamo olisi omaan versiooni se must juttu

Itselläni oli muutaman vuoden ajossa Surlyn Cross Check, varsin pätevä peli, eikä sekään huono valinta runkosetiksi matkafillariin.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Retkipyörä olisi itselläkin tarkoitus kasailla. Surly Long Haul Trucker tms. olisi tällä hetkellä kiikarissa. Ajattelin siihen sitten siirtää maantiepyörästä Tiagrat ja laittaa Sturmey Archerin rumpujarrun ainakin eteen, levareita kun ei tuohon Surlyyn saa vaihtamatta haarukkaa.

LHT:n mitoitus on varsin kumma. Lisäksi se on painava, kömpelön tuntuinen vehjes jopa surlyksi.

Tai sanotaan vaikka kauniisti niin että yleensä LHT:t kasataan oikeasti raskaaseen retkikäyttöön, kun tarvitaan kantavuutta ja jäykkyyttä.

Suosittelen koeajoa ja vakaata harkintaa. Tartteeko sitä kamaa tosiaan niin älyttömästi?

Fargon ja LHT:n ero geometriassa on lähinnä stack- korkeudessa. HTT pituudesta ei pidä hämääntyä, sillä runko on loivakulmainen varsinkin suurina kokoina. Myin Fargoni euroopanmatkaajalle, LHT:n omistajalle: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...10#post1638010

Retkipyörään kuuluu mm. pitkä takahaarukka (chainstay) lastattavuuden takia.

LHT 460mm
    Fargo 455mm
    Sutra 440mm
    pisimmät crossarit, esim Jake the Snake 2010 435mm

40mm Marathon Supremet alla. 'Mutatila' haarukoissa melko reilu.

tienlaita muokkasi tätä : 28.06.2011 at 06.57
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Omastakin mielenkiinnosta, voisiko Rossano Cross toimia retki-/monipuolislenkkifillarina? Oma käyttö olisi ensisijaisesti kuntoiluajoa, mutta yhteen fillariin panostavana toivoisin mahdollisuuksia heittää muutamien päivien self-supported retkiä kesässä.

esim:
    http://www.rosswheel.com/rossano/200..._kampanja_2011

Mainostavat sen olevan geometrialtaan vähemmän "kisakireä" kuin eurooppalaiset cc:t (mitä-h****ttiä-sekin-sitten-tarkoittaa?) ja rungosta/haarukasta löytyy kiinnikepaikat tarakalle, lokareilla jne. Nastoillekin pitäisi olla tilaa.

Käyttökokemuksia?

EDIT: hiilikuituhaarukkaan tuskin saa etulaukkuja kiinni..?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fillaristi Katso viesti
    Joo,ton Yetin Fargon olenkin nähnyt ihan livenä ja se on kyllä liikaa maastopyörämäinen ...
    Minun Fargoni on sinänsä erikseen rakennettu maastokelpoiseksi, mutta ehkä se on silti väärä pyörä jos ei metsään eksyile. Hyviä ehdotuksia tuli jo, mutta pari aspektia voisi miettiä:

-Max rengaskoko. Ainakin Surly Crosscheck ja Salsa Vaya ottavat vähän leveämmät renkaat (noin 43 mm) tarvittaessa.
    -Jarrutyyppi. Itse en ostaisi pyörää ilman levyjarruja.

www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

Mä puolestani en haluaisi levyjarruja pyörään, jolla ei ajeta maastossa. Gunnareiden suhteen olen vähän jäävi, mutta Grand Tour olisi tietysti todella hieno runko:

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti voleman Katso viesti
    esim:
    http://www.rosswheel.com/rossano/200..._kampanja_2011

Mainostavat sen olevan geometrialtaan vähemmän "kisakireä" kuin eurooppalaiset cc:t (mitä-h****ttiä-sekin-sitten-tarkoittaa?)
    Se on vaan nätimpi tapa sanoa, että Rossano painaa kuin synti. Veljellä on tuollainen ja kyllä sillä matka taittuu siinä missä muillakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti voleman Katso viesti
    EDIT: hiilikuituhaarukkaan tuskin saa etulaukkuja kiinni..?
    Saa kyllä. Kaikki eivät sitä kuitenkaan suosittele, koska noita haarukoita ei varmaan ole juuri tuohon käyttöön suunniteltu.
    Ei välttämättä mitään ongelmaa jos pakkaa maltillisesti painoa eteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    LHT:n mitoitus on varsin kumma. Lisäksi se on painava, kömpelön tuntuinen vehjes jopa surlyksi.Tai sanotaan vaikka kauniisti niin että yleensä LHT:t kasataan oikeasti raskaaseen retkikäyttöön, kun tarvitaan kantavuutta ja jäykkyyttä.
    Itse päädyin Sutraan saatuani juuri tällaisen käsityksen LHT:stä. Nettijuttujen perusteella LHT toimii lastattuna parhaiten, tyhjänä ei niinkään hyvin. Sutran taas pitäisi olla hyvä kompromissi ja toimia monenlaisessa käytössä. Ajattelin sitä myös ympärivuotiseksi työmatkafillariksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OMT Katso viesti
    Saa kyllä. Kaikki eivät sitä kuitenkaan suosittele, koska noita haarukoita ei varmaan ole juuri tuohon käyttöön suunniteltu.
    Ei välttämättä mitään ongelmaa jos pakkaa maltillisesti painoa eteen.
    On myös kuituhaarukoita, joissa on kiinityspisteet laukuille valmiina. Omassa Tricross Singlessä mm. on mahdollisuus kiinittää vakio etulaukkuteline. Pyörää muuten myytiin briteissä yksivaihteisena retkipyöränä!
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

ei tääkään projekti ole mutta cicli b:

http://www.ciclib.de/Raeder/Trekking...&c=1003&p=1003

tai onhan siellä riisutumpia, crossareita ja runkojakin.
    Fucked up and ready to die.

Pari teräsrunkoa noiden brittien lisäksi, joista itse olen kiinostunut:
    - Milani Fango Puro ja
    - Salsa Casseroll
    OLMO Dynamic 2005
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Piipahda fillaristi sopivan hetken tullen koeajamaan mun Crosscheck.
    SUNNUNTAICYCLOJEN PERINNESEURA

Ahaa, Matilla löytyy siis ase joka sotaan... Tollaseen varusteltuun Crosscheck:iin mä tutustuinkin jonkun jutun yhteydessä. Varsin pätevän oloinen. Hyvä tietää et sellanen löytyy. Pitääpä tulla kokeileen. Sinkulamaasturi tässä ekana kyllä oli aatoksissa,mut jos sais tähän helpommin ymmärrystä kotoapäin kun voi vaimon usuttaa (maantie)retkelle mukaan.

Uusimmassa TM:ssä oli muuten retkipyörätesti:

http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyor...on-retkipyorat
    *** The Goat ***

TM:n nettijohdannostakin voi lukea tärkeimmät johtopäätökset:
    - terästä ja
    - droppitangolla.

Perheeseen tulee vain yksi TM, joten kestää hetken, ennen kuin saan lehden käsiini. Odotan mielenkiinnolla juttua. TM:n pyörätestien laatu on minusta hieman parantunut muutamana viime vuotena.
    OLMO Dynamic 2005
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Ihan mielenkiintoinen oli TM:n juttu. Sutra veti pisteet kotiin. Kummastelin lähinnä "vaisuja" levyjarruja (BB7 Road). Eivät kai olleet väärin säädetyt?

Hieman skeptisesti suhtaudun "ylellisen mukaviin" teräsrunkoihin ja -haarukoihin, esim. Sutran haarukan väitetään "suodattavan tärinää lähes jousituksen tavoin". No, kohtahan sitä pääsee itse kokeilemaan.

On niitä BB7 jarruja ennenkin moitittu teholtaan. Minulle kyllä riitti tehot. Ja voi olla että asiaa auttaisi erityinen joustamaton vaijerinkuori. Tai ehkä se vaikuttaa vain tuntumaan mieluumminkin. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...62#post1641162
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Ihan mielenkiintoinen oli TM:n juttu. Sutra veti pisteet kotiin. Kummastelin lähinnä "vaisuja" levyjarruja (BB7 Road).
    Juttua en ole lukenut, mutta nuo vaativat sisäänajoa jonka jälkeen tehoa piisaa. Jos nuo testaajat eivät sitä tienneet, niin ei voi kauheasti ainakaan kokemuksesta tai tietotaidosta syyttää.

Singular peregrine?

Voisko tästä rungosta nikkaroida mieleisen?

Mulla ei ole mun työmatkarospuuttolapsenkyytsäyspyörässä tarakoita, mut paikat moisille rungossa on. Kuormattuna höpöttävällä ympäriinsä veuhtovalla penskalla tuntuu suht vakaalle. Maantiepyöriini verrattuna tuntuu kuin rekalla ajaisi. Ainut miinus mikä mulle tulee mieleen on juuri ja juuri hipaiseva kosketus kengän kärjellä etulokariin tiukasti linkkuun kääntäessä toisilla mun maastospedekengistä. Toisilla sitten ei. Mulla on tosin kyllä julman iso kengännumero...
    Näin se käy

Ellei halua jotain outoa ja todella raskaiden kuormien raahaamiseen tarkoitettua menopeliä, niin taitaa se optimivaihtoehto löytyä juurikin tuommoiselta Surly CC:n ja Singularin Peregrinen tapaisesta monikäyttökulkineesta sopivasti kasattuna.

Itse tänään juuri purin ja pakkasin omaa Surlyn CC:tä seuraavalle omistajalleen ja hyvä ettei tippa tullut linssiin. Ja oitis tietty UK:n audax-markkinoita ja perinteitä katsoessa mopo meinaa aina välillä keulia pahastikin ja vaikka itsellä nyt sporttisempia menopelejä haaveissa, niin vanhemmiten pitää talliin saada esim. Mercianin pajalta jotain tuon -> http://www.radklassiker.org/wp-conte...h_mercian1.jpg kaltaista
    Krossikommuuni / Syöte MTB

Kai maar pakkasit hyvin?
    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

There can be only one.

Prkl ja ilkkuu vielä
    Krossikommuuni / Syöte MTB

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Juttua en ole lukenut, mutta nuo vaativat sisäänajoa jonka jälkeen tehoa piisaa. Jos nuo testaajat eivät sitä tienneet, niin ei voi kauheasti ainakaan kokemuksesta tai tietotaidosta syyttää.
    Hyvä pointti. Luulisi tosin että sisäänajo olisi testin aikana tapahtunut. Muistaakseni omat levarit vaativat jonkun 200-300 km ennenkuin täysi teho alkoi löytyä.

Hymy Peukkuja levareille ja muuta

Hei!

Itselläni on tandemissa levari edessä (jälkikäteen asennettuna). Toimii loistavasti (taitaa olla BB7, mekaaninen ainakin). Kaipailisin sellaista myös omaan retkuriin (teräsrunkoinen Raleigh Royal STI-kahvoilla). Vannejarrut heikkenevät joskus yllättävästikin, ja reissussa tulee vastaan ehkä enemmän yllättäviä tilanteita. Lisäksi massa on liikenteessä paljon. Eikä rospuutto- ja talviajossakaan levarit haittaisi, loppuisi iänikuinen vanteenkylkien putsaus.

Itse kaipaan retkuriin myös tarakkaa, jossa on sivulaukkujen kiinnityspaikat alempana, kuin pakkarin tasossa; pääsee kiinni sivulaukkujen tavaroihin, vaikka pakkarilla kamaa (telltoja yms.).

Sen sijaan en kaipaa hiilarihaarukkaa. Monella reissulla on tehty matkaa myös pyörä heitettynä bussin tms. takakonttiin yms. Voisi haarukka olla pian kaput.

Hyvää pyöränhankintaa/kasausta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •