PirkanPyöräilyGiant
Sivu 196 / 245 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 96 146 186 194 195 196 197 198 206 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.851 - 5.880 / 7350

Aihe: Helsingin kuvarastit

Tuonne en nyt ehdi.

Komppaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Uusi ...

Kas, eka selfie tässä ketjussa?

Pöh, mulla oli tällainen saunaseurakuva odottamassa. Nopea söi hitaan

Smolle iloiset terveiset: jos Keilaniemestä Lauttasaareen ajaminen ilman ylimääräisiä kiemuroita olisi minulta onnistunut, olisimme taas tavanneet kuvarastien merkeissä!

Mutta tässä tämä kuva, en sittenkään ole ihan täysi all talk, no walk -kuvarastikuski:

PS Kiitokset (ihan oikeasti, ilman piikkiä tai koukkua) casanovalle Lauttasaaren rastista! En ollutkaan siellä pitkään aikaan käynyt ja lenkistä tuli hienompi kuin odotinkaan. Taisi muuten edellinenkin kerta tapahtua kuvarastimerkeissä, ainakin muistan Smon rastilla käyneeni (ja luultavasti silloinkin hyvänä kakkosena).

Olen näköjään ollut ihan vain parin sadan metrin päässä larun rastista samaan aikaan kun Casanova sen postasi, mutta veneennostopuuhissa ilman pyörää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kas, eka selfie tässä ketjussa?
    Aika paha vahinko, ei huomannut puhelimesta on näitä tainnut olla. Ei oo sukkiksia jalassa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Pöh, mulla oli tällainen saunaseurakuva odottamassa. Nopea söi hitaan
    Toihan on ihan eri kohdasta, ihan käyttis olisi ollut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Smolle iloiset terveiset: jos Keilaniemestä Lauttasaareen ajaminen ilman ylimääräisiä kiemuroita olisi minulta onnistunut, olisimme taas tavanneet kuvarastien merkeissä!
    Olin siellä aika paljon ennen postausta. Taidat kuitenkin olla eniten minut rasteilla tavannut rastipolkija. J'Ojaa ei lasketa. Niin ja hphuhtin olen toki tavannut rastien ulkopuolella muinoin ja ehkä haraldin radalla ..

Aika paha vahinko, ei huomannut puhelimesta on näitä tainnut olla. Ei oo sukkiksia jalassa
    Ei sekään haittaisi, tähän ketjuun ovat kaikki tervetulleita!

Ei sekään haittaisi, tähän ketjuun ovat kaikki tervetulleita!
    Niin, jos käyt tämän ja / tai Espoon rastit läpi voit tuurilla löytää peilikuvan minusta sukkikset jalassa. Tai sitten et.
    Smo muokkasi tätä : 23.10.2020 at 23.45

Koska tietäjiksi ilmoittautuneet casanova ja JackOja olivat mitä luultavimmin sitoutuneet hieman toisenlaiseen pyöräilyyn kokonaan toisenlaisissa maisemissa, jonkun muun oli haettava rasti ja ajattelin että miksei se voisi olla minä. Ihan kaikkia kun ei urbaanipyöräily kiinnosta ja monet työmatkafillaristit kun vievät viikonloppuajonsa jonnekin antoisimmille reiteille ja seuduille.

Uusi Sauna -niminen sauna ja ravintola kertoo olevansa 2000-luvun korttelisauna. Mikäs siinä, rastiksi 1880 se ainakin hyvin kelpasi:

Uuden rastin kuvaaminen tai siis rastikuvaksi sopivan kuvan ottaminen tuotti minulle sen verran vaikeuksia että minun on turvauduttava epätavalliseen ratkaisuun eli temppuun (joka uskoakseni on eräänlainen "first" kuvarasteissa) laittamalla rastista kaksi kuvaa. Ensimmäisessä itse rasti:

ja toisessa katu jolla rasti sijaitsee:

Oi ei, taas joku pömpeli.

Pari kertaa uusi saunomassa on tullut käytyä. Se joku kalaleipä kannattaa ottaa, jos vielä menusta löytyy

Kauan kesti, laitoin kuvatekstiksi "Uusi ..." ja kuvassa oli vielä S, melkoinen vinkki. Kimmolla oli monenmoista säätöä tuon kanssa ennen kuin pääsi ensimmäiset löylyt ottamaan ...

Kuvan peilikuvassa oli Catalina tjms. Hetken kesti lukea sitä kyllä, epäilin jo että olin innostunut liikaa lenkinjälkeisten oluiden kanssa.

Oi ei, taas joku pömpeli.
    Arvostan suuresti huumorintajuasi, mutta uskon laittaneeni rastiksi ensimmäisessä kuvassa näkyvän rakennuksen. Kakkoskuvan lisäsin pitääkseni yllä sitä kuvarastiajatusta että rastin pitäisi olla sellainen jonka (jonkinlainen kuvitteellinen keskivertokuvarastipyöräilijä) ajaessaan huomaa tai (jonkinlaisella todennäköisyydellä) ei voi olla huomaamatta. Koska rakennus jää paljolti pensasaidan taakse, tykkäsin että rasti on parempi kun mukana on katunäkymäkin. (Molempia kun en millään saanut samaan kuvaan.)

Kauan kesti, laitoin kuvatekstiksi "Uusi ..." ja kuvassa oli vielä S, melkoinen vinkki. Kimmolla oli monenmoista säätöä tuon kanssa ennen kuin pääsi ensimmäiset löylyt ottamaan ...
    Niin. Mulla on näitä keppihevosia. Jos kuvassa tai tekstissä on liian suoraksi koettu vihje, sen vaikutus hakijoihin saattaa olla täysin päinvastainen eli jo syttynytkin innostus hakea rasti saattaa sammua siinä samassa. Ja jos arvelee että rasti haetaan joka tapauksessa - esimerkiksi jonkun sellaisen toimesta joka edellispäivänä kertoi juuri silloin ei-ehtivänsä - saattaa käydä niin että kaikki ajattelevat samoin eikä kukaan hae rastia (ellei sitä sitten hae joku hyödyllinen idiootti).

PS En ole käynyt Saunaseuran löylyjä kokemassa enkä rastina olevasta Kimmo Helistön saunastakaan tiennyt muuta kuin että se sijaitsee Jätkäsaaressa ja että konseptiin kuuluu ravintola. Ja koska olen välillä vähän uuno, en edes hoksannut että saunaa pitäisi hakea; luulin että paikka on jokin trendikahvila tai vastaava (ja rasti-idean antajana talviavoin terassi)

Minut on siis nimetty saunaseuran pitkäaikaisen puheenjohtajan Harald Teirin mukaan. Ja vaikka Harald oli vielä sukua, en ole silti saunonut saunaseurassa (asuin vielä 20 vuotta lauttasaaressa). Teirin suvun savusaunassa Siidebyssä olen kylläkin saunonut.

Nerokasta!

Nyt jos olisi joku vihje saattaisin päästä sisältä ulos..

Lenkki hyvässä seurassa maistui sen verran pitkään että vihje tulee pienellä viipeellä, mutta tämähän on rasti jota voi hakea ja jonka voi löytääkin iltalenkilläkin.

Ajattelin rastin aukeavan siten että hakisi kaupunginosaa joka olisi pääosin rakennettu suunnilleen noihin aikoihin, joka olisi verrattain puistomainen ja joka on vielä toistaiseksi jäänyt rakentamatta täyteen purkamalla alkuperäiset talot ja ahtamalla tontit täyteen pari- tai rivitaloja (kuten monilla muilla samanikäisillä alueilla). Sitten vain ajamaan ja kiertelemään tai hakemaan satelliittikuvasta sopivaa kadunmutkaa ja selvästi esimerkiksi rintamamiestaloista erottuvaa rakennusta...

Toinen vaihtoehto voisi olla se että yrittää päätellä tai arvata rakennuksen alkuperäistä käyttötarkoitusta. Mutta se on tietty jossain määrin hakuammuntaa enkä mene takuuseen että sitä kautta onnistuu.

Ihan kuin koulu, muttei ehkä sittenkään...

Ennemmin jonkun kylän tai yhteisön rakennus. Muistuttaa hiukan poliisien majaa.

Korsutie 22. Rasti 1882.

Nerokas valinta siksi, että "vanha" oli Uusi sauna ja tämä "uusi" taasen vanha (ei enää toimiva) yleinen sauna.

Uuden kuvasin ihan teitä ajatellen ensin ja päivänvalossa. Jos väitteisiin on uskominen, teema jatkuu.

casanova muokkasi tätä : 26.10.2020 at 21.11 Syy: karttalinkki, tiedot, 229

Jos olisin epäileväinen luonne, olisin varma että casanova haki rastin seuraamalla Strava-jälkeäni. Mutta koska en ole ja koska (1) tiedän että casanova on aika haka näissä kuvarastijutuissa, (2) Marttila ymmärtääkseni sijoittuu sillä lailla sopivasti että hän on melko todennäköisesti joskus työmatkapyöräillessään ajanut Korsutietäkin, ja (3) rastin löytämiseen avautui verrattain suora oikotie kun keksi tai arvasi että minäkin olin laittanut rastiksi saunan.

Marttilan invalidikylän Nurmisen saunasta kerrotaan täällä (ja Hesarin tilaajille myös täällä).

Niin. Mulla on näitä keppihevosia. Jos kuvassa tai tekstissä on liian suoraksi koettu vihje, sen vaikutus hakijoihin saattaa olla täysin päinvastainen eli jo syttynytkin innostus hakea rasti saattaa sammua siinä samassa. Ja jos arvelee että rasti haetaan joka tapauksessa - esimerkiksi jonkun sellaisen toimesta joka edellispäivänä kertoi juuri silloin ei-ehtivänsä - saattaa käydä niin että kaikki ajattelevat samoin eikä kukaan hae rastia (ellei sitä sitten hae joku hyödyllinen idiootti).*
    No oikeestaan aattelin että tämä on sen verran keskeisellä paikalla ja matkan varrella niin menisi nopeasti .. aika nopeastihan se menikin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Korsutie 22. Rasti 1882.
    Nerokas valinta siksi, että "vanha" oli Uusi sauna ja tämä "uusi" taasen vanha (ei enää toimiva) yleinen sauna.
    Höh, minä kun luulin että Uusi Sauna oli nerokas. No nyt oli oikeasti nerokas.

No oikeestaan aattelin että tämä on sen verran keskeisellä paikalla ja matkan varrella niin menisi nopeasti .. aika nopeastihan se menikin
    Siinä saattoi silti käydä niin että se meni suhteellisen nopeasti vain ja ainoastaan siksi että löytyi se hyödyllinen idiootti joka haki rastin siksi että arveli ettei se muutoin vaihtuisi koko viikonloppuna vaan aikaisintaan vasta maanantai-iltana kun joku työmatkapyöräilijä kävisi sen reittinsä varresta poimimassa

Höh, minä kun luulin että Uusi Sauna oli nerokas. No nyt oli oikeasti nerokas.
    Minä puolestani kuvittelin että casanovan mielestä oivallukseni käyttää rastikuvana kahden kuvan yhdistelmää oli ainutlaatuisen nerokas

PS Uudesta rastikuvasta en tule autuaaksi enkä hullua hurskaammaksi. Mulla tahtoo olla sama juttu näiden arkkitehtuurirastien kanssa: joudun huomaamaan (1) etteivät yksityiskohdat tahdo jäädä päähän vaikka ne olisi kuvissa nähnytkin, ja (2) että kiinnostukseni on viime vuosina ilmeisesti laimentunut sen verran etten seuraa rakentamista riittävän aktiivisesti jotta pysyisin mukana siinä tahdissa jossa uusia ja sinänsä arkkitehtonisesti tai kaupunkikuvallisesti mielenkiintoisia rakennuksia on Helsinkiin noussut.

...Marttila ymmärtääkseni sijoittuu sillä lailla sopivasti että hän on melko todennäköisesti joskus työmatkapyöräillessään ajanut Korsutietäkin, ja (3) rastin löytämiseen avautui verrattain suora oikotie kun keksi tai arvasi että minäkin olin laittanut rastiksi saunan.
    Yritin parhaani mukaan tutkia digitaalisia jälkiä ja muistini syövereitä, mutta en varmuudella osaa sanoa, olenko tuosta aiemmin ajanut. Mitään todisteita moisesta ei ainakaan ole olemassa. Sen sijaan oli kyllä hiljattain tarkoitus ajaa tuosta eräällä paikallisia jokia ja puropahasia seurailevalla lenkillä, mutta suunnitelma eli sen verran, että Mätäjoen kaikkia rantoja ei tullut koluttua. Enkä kyllä osaa kuvitella, olisiko paikka jäänyt riittävän yksityiskohtaisesti mieleen, vaikka siitä vierestä olisi ajettukin.

Minä puolestani kuvittelin että casanovan mielestä oivallukseni käyttää rastikuvana kahden kuvan yhdistelmää oli ainutlaatuisen nerokas
    Ei ehkä ainutlaatuisen nerokas - jo pelkästään siitä syystä, että jostain mielen sopukoista tunkee esiin ajatus moista keinoa käytetyn jo aiemmin jossain kuvarastilangassa - mutta rastin löytymisen kannalta merkitsevä ratkaisu. Pelkkää rakennusta en olisi olisi saanut kohtuullisella työmäärällä (eli lyhyen kärsivällisyyteni rajoissa) etsittyä. Kokeilin kyllä jos jonkinlaisia hakuja työväentalojen, seuratalojen, seurakuntatalojen sun muiden kiehtovaan maailmaan, mutta ei tärpännyt.

Arvaus oikeaan suuntaan piili siinä, että kehaisit edellisen rastin jäljiltä Lauttasaareen suuntautunutta lenkkiä. Melko nopeasti oli pääteltävissä, että luontaiset ja hallinnolliset rajat vaikuttivat mainittavasti seuraavan rastin sijaintimahdollisuuksiin. Etelässä meri, lännessä Espoo, idässä kymmenen kilometrin sääntö jne. sanelivat pitkälti sen, mistä kannatti etsiä. Niin sanotusti omilla nurkillani en moisen uskonut piileskelevän, joten katsoin ainoaksi mahdollisuudeksi alueet Lauttasaaresta suht suoraan pohjoiseen.

Kahdesta kuvasta sai aika hyvin käsityksen siitä, minkälaisesta mutkasta punaista kattoa kannatti alkaa etsiä. Oikean paikan löydyttyä piti oitis altavistattaa, mikä rakennus moisessa osoitteessa oikein piili. Löytö oli oivaltava!

Höh, minä kun luulin että Uusi Sauna oli nerokas.
    Jos sanotaan vaikka niin nokkela, että seuraavalla oli mahdollisuus kohota entistä korkeammalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Korsutie 22. Rasti 1882.
    Mä muuten kävin aavistuksen takia Googlemapsin ilmakuvalla tuolla mutta kun ei näyttänyt samalta .. olisi varmaan pitänyt katukuvaa katsoa. Kaverin äiti asui tuolla kadulla aikoinaan ja piipahdin sieltä yhden auton hakemassa.

Rasti 1883 oli Valo Hotel & Work Mannerheimintiellä:

Uusi:
    navajokoira muokkasi tätä : 28.10.2020 at 15.18 Syy: karttainkki

Hyvä kun löytyi. Hotelli päätyi rastiksi mainostamansa hirsisaunan vuoksi. Eipä ole tullut kokeiltua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •