TrekHuntteriGiantCanyonElectrobikeVelobe
Sivu 187 / 246 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 87 137 177 185 186 187 188 189 197 237 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.581 - 5.610 / 7363

Aihe: Helsingin kuvarastit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Arvaat varmaan mitä sanoisin uudesta rastista tai erityisesti rastikuvasta? Mutta en sano mitään, koska tällä kertaa toteutus on niin hauska - eikä sitä voi edes pitää samalla lailla tuomittavana kuin joitain minun sieluani rieponeita ja oikeudentuntoani syvästi risoneita kuvia
    Yhä ymmälläni totean, että enpä todellakaan arvaa. Kun en vihjeestä kerran ymmärrä, sano suoraan mitä et sano.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mk Katso viesti
    Vanha rasti oli niin helppo että lapsikin sen tiesi – kirjaimellisesti Kuvakulma hieman eri kuin casanovan, koska pitkä heinä ja lyhyet housut.
    Hieno onnistumisen kokemus pienelle rastinhakijalle!

Kuvakulman valitsin sen perusteella, että näkymä olisi riittävän avoin paikan ja aiheena olevan rakenteen hahmottamiseksi. Rastin hakemisen kannalta kuva ulkoilureitiltä on toki aivan yhtä sopiva. Ainoa järkevä paikka kokonaisuuden saamiseksi kuvaan oli rannasta sivummalta, johon onneksi pääsi polkua pitkin ilman heinikon koluamista.

Linnanmäki-aiheista seinämaalausta voi tarkastella lähemmin Alppilassa Inkoonkatu 3:n seinässä. Rasti 1819.

Kivikaupungin kaduilta palataan taas metsän vihreään syliin:

Kivi Keskuspuistossa. Rasti 1820.

Uusi on nuorison vapaa-ajanviettopaikka. Jos foorumiviestiin saisi välitettyä hajuja, liittäisin tähän rastin liepeillä leijailleen makean tuoksun.

casanova muokkasi tätä : 11.07.2020 at 01.24 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely, 211

Jos rasti 1821 ei muille kelpaa, ei liene suuri synti että minä vien sen. Tuomarinkylän kartanon huvimaja on "kartanon, sen ympäristön ja rakennuskannan pitkässä historiassa hyvin myöhäinen rakennelma", mutta se "liittyy seinissä olevien päärakennuksen 1800-luvun lasikuistiin kuuluneiden ikkunoiden osalta kuitenkin kiinteästi kartanon historiaan."

Huvimajan edustalta löytyi pari pientä salpapussia. (Ei sentään muovipullosta ja kuulakärkikynästä väsättyä bongia, kuten usein meillä idässä.)

Uutena rastina on myös rakennelma:

Muistutuksena - kun nyt on kulunut viikko rastin vaihtumisesta - niille kuvarastiharrastajille jotka eivät ole kokonaan hävinneet muihin maisemiin tai keskittyneet muunlaisiin tapoihin harrastaa pyöräilyä:

Paikkaa voisi luonnehtia monin eri tavoin ja jopa niin että siitä saisi suoran vihjeen rastin sijainnista, mutta sanotaan nyt vain että toisin kuin edellisessä rastissa hakijan ei tarvitse yllättäen havaita olevansa ratsupolulla.

Luen rastin hakemattomuuden yksinomaan heinäkuun ja niin sanottujen yleisten syiden piikkiin. Ei rasti *niin* huono ole!

Kevyttä ulkoilutiegraveliahan tuo kuvarastilenkki kokonaisuudessaan oli eikä rastinlaittaja ole lähtenyt hakemaan semmoista kuvakulmaa josta sitä ulkoilutiegravelia ajava fillaristi näkisi.

Höh, tämä ei ole vieläkään vaihtunut.

No ei tietenkään, koska kaikki ovat odottaneet että casanova pääsee taas hakemaan rasteja iltakymmenen jälkeen!

Lapsikin olisi tämän rastin jo löytänyt (ja varmaan myös hakenut)!

Eihän se mihinkään liiku jos ei kunnon vihjeitä anneta, eikä varmasti ole ainakaan tästä kuvakulmasta yleisimpien pyöräilyreittien varrella. Itse en ollut ketjua katsonut pitkään aikaan, muuten olisin jo hakenut pois. Saattaa liikkua lähipäivinä.

Rasti on hyvä silloin kun se saa jonkun parahtamaan aavistuksen negatiiviseksi tulkittavaan sävyyn

On myönnettävä että Stravan Heatmapissa rastikuvassa näkyvän aidatun alueen tuolta puolelta kulkeva viiva hohtaa kuumempana, mutta tältäkin puolella viiva on vähintäänkin yhtä lämmin kuin mikään niistä pyöräilyyn käytettävistä väylistä joille edellinen rasti mahdollisesti saattoi näkyä.

Rastina oleva rakennus näkyy muuten aivan varmasti myös siltä yleisemmän pyöräilyreitin puolelta ja näyttää jokseenkin samanlaiselta eli on vaivatta täysin tunnistettavissa samaksi. Valitsin kuvakulman siksi että se antaa paremman kuvan paikan sijainnista - en suinkaan siksi että saisin rastin näyttämään niin erilaiselta että sen toisesta suunnasta nähnyt ei millään olisi uskoa sitä samaksi

Olen tietysti itse jäävi sanomaan ovatko kuvasta luettavat ja sanallisessa muodossa annetut vihjeet olleet kunnollisia, mutta se ei estä minua olemasta vankasti sitä mieltä että ovat

PS Laitan kuvan Heatmapista, jos rasti ei muutamaan päivään liiku.

Tässä rastissa vähän nyt särähtää sellainen kaksoisstandardi, että on iso no-no päivitää uusi rasti kahdessa osassa muutaman tunnin viiveellä, mutta on täysin ok laittaa kuva, josta kukaan ei ota selkoa yli kolmeen viikkoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pedelec Katso viesti
    Tässä rastissa vähän nyt särähtää sellainen kaksoisstandardi, että on iso no-no päivitää uusi rasti kahdessa osassa muutaman tunnin viiveellä, mutta on täysin ok laittaa kuva, josta kukaan ei ota selkoa yli kolmeen viikkoon.
    Tässä taitaa nyt olla väärinkäsitys, että jälkimmäinen olisi ok.

Olen vilpittömästi sitä mieltä että *kaikenlaiset* kommentit ovat kuvarastiketjuihin tervetulleita ja että *mikä tahansa* on parempi vaihtoehto kuin se ettei mitään tapahdu eikä edes rastinlaittaja voi tietää johtuuko se siitä että rasti on liian vaikea, liian helppo, kertakaikkisen tylsä, mahdottoman ikävässä paikassa sijaitseva tai muuten vain ketään kiinnostamaton - vai siitä että aktiivisia hakijoita ei ole.

Voi hyvinkin olla että olen täysi mulkku rastinlaittajana, mutta ei minua ole varustettu sellaisella kyvyllä että osaisin etukäteen arvioida tai edes suunnilleen oikein arvata saako kukaan selkoa rastikuvasta jota itse pidän ihan kelvollisena, temppuilemattomana ja riittävän informatiivisena sellaisellekin hakijalle joka ei rastin vierestä ole ajanut tai ei ole ohiajaessaan sitä sattunut huomaamaan.

Jos ja kun rastikuva ei vähääkään aukea, ei mielestäni pitäisi olla mahdoton ajatus kommentoida sitä tai jopa pyytää lisävihjeitä. Ei <piip> kenenkään rastinhausta kiinnostuneen tarvitse kolmea viikkoa itsekseen mutista Ja ihan vakavasti: on kohtuutonta asettaa koko vastuu hakemattomuudesta rastinlaittajalle.

On totta että olen parikin kertaa muistuttanut siitä että näissä aktiivisina pysyneissä kuvarastiketjuissa on ollut tapana postata uusi rastikuva samantein. En siksi että sen tekeminen "muutaman tunnin viipeellä" olisi mielestäni "iso no-no" enkä siksi että minusta olisi kiva päästä laukomaan jotain negatiivista vaan yksinkertaisesti siksi että vakiintuneita ja toimiviksi osoittautuneita tapoja on hyvä kaikkien noudattaa. Olen helkutin pahoillani jos joku on kokenut sen rankkana moitteena.

Jos ollaan todella sitä mieltä että lisävihjeitä tulee antaa nopeammin ja tiheämmässä tahdissa, kyllä se minulle sopii. Nyt en vain todellakaan osannut kuvitella että rastia ei ilman lisävihjeitä löytyisi tai että se olisi niin vaikea ettei sitä kiinnostaisi sen vuoksi edes hakea.

Muuten olen sitä mieltä että pedelec voi pitää "kaksoisstandardinsa" ja pyyhkiä sillä per****sä. Mutta jätän sen sanomatta. Sen sijaan lätkäisen tähän sen Heatmap-kuvan:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Tässä taitaa nyt olla väärinkäsitys, että jälkimmäinen olisi ok.
    Se saattoi olla väärinkäsitys kun tulkitsin viikontakaisen kommenttisi ("Höh, tämä ei ole vieläkään vaihtunut.") niin ettet pitänyt rastia kovin vaikeana - ja se ainakin oli väärinkäsitys kun luulin että kävisit hakemassa jo tunnistamasi rastin kunhan kerkeäisit.

PS Ylläolevaa kirjoittaessani en enää ollut tunnekuohun vallassa. En pahoittanut mieltäni pedelecin kommentista mutta närkästyin syvästi - enkä mielestäni aiheetta. Mutta lienee myös niin että koronakevään ja tämä merkillisesti lähes yhtäjaksoisesti tuulisena pysynyt kesän aikana olen kokenut siinä määrin pyöräilyllistä turhautumista ja osin pettymystäkin että ärsyyntymiskynnykseni on turhankin matala. Siksi on ehkä parasta pitää jonkinpituinen kuvarastitauko (jollaisen tarpeellisuutta olen jo muutenkin ehtinyt pohtimaan). Luotan täysin siihen sinä, Sundo tai joku muu rastin hakee ilman enempiä aivan lähipäivinä ellei jo tänään.

Vanha rasti oli päiväkoti Sotkankodon pihan kota Viikissä. Hieman laajemmalla rajauksella ollut vinkkikuva olisi varmasti saanut rastin liikkeelle, tai esimerkiksi vihje vieressä olevasta maissipellosta tai rakennuksesta jonka sisältö joitain vuosia sitten pääsi otsonoitavaksi.

Uudelle rastille kukaan täysijärkinen ei 25 kiloista sähköretkipyörää tunkkaisi, joten tietysti se piti sinne tunkata

Jos oikein arvaan uuden rastin paikan niin ihmettelen mitä reittiä on sinne ajettu alle 10 km.

Sinne on ajettu linnuntietä. En jaksa sihdata viivottimen kanssa kartalta metrejä, jätän sen suosiolla muille. Tällä menolla saa kohta jäädä kuvarastit muutenkin.

Mittasin juuri kartalta reitin jota pitkin rastille on mahdollista siirtyä alle 10 km laillisesti. Toki se vaatii tunkkausta ihan vitusti, mutta nyt on sääntöjen kirjain täytetty. Saa jatkaa.

Rasti 1823. Mitäpä muuta ihminen tekisi yli 25 kiloisella retkisähköpyörällä kuin raahaa sen Kasakallion huipulle. Jos muuten haluatte tietää mitä kyltissä lukee, niin joudutte itse käydä katsomassa. Oli nimittäin sen verran vaikeakulkuisessa paikassa. Prkl

Niin ja terveisiä mustikanpoimijoille, jotka ihmetteli ryteikössä rämpivää pyörän taluttajaa. Rasti tuli haettua.

Uusi on helpommin saavutettavissa.
    pedelec muokkasi tätä : 04.08.2020 at 19.28 Syy: Karttalinkki ym.

Mitäpä muuta ihminen tekisi yli 25 kiloisella retkisähköpyörällä kuin raahaa sen Kasakallion huipulle. Jos muuten haluatte tietää mitä kyltissä lukee, niin saatte itse käydä katsomassa. Prkl
    Meinasin tuon laittaa rastiksi jo 2011, mutta en raatsinut.
    Silloin siinä ei lukenut mitään. Nyttemmin kylläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Meinasin tuon laittaa rastiksi jo 2011, mutta en raatsinut.
    Silloin siinä ei lukenut mitään. Nyttemmin kylläkin.
    Olisi ollut aika tylyä kuitata rasti liki 10 vuotta vanhalla kuvalla

Olisi ollut aika tylyä kuitata rasti liki 10 vuotta vanhalla kuvalla
    .. se olisi jo tosiaan "arkistojen aarteita" .. joskus rastikuvien totuus on tarua ihmeellisempää ...

Uusi on helpommin saavutettavissa.
    Ensimmäinen vihje ei ole tällä kertaa uusi kuvakulma, vaan että pyörästä noin puolet on luonnonsuojelualeella.

Vanha rasti 1824: Kallahden uimaranta

Uusi

Toteemi Iso-Antin puistossa. Rasti 1825.

"Big Andyn valmisti Markus Jusslin energialaitoksen käytöstä poistetusta sähköpylväästä. Suomi-Amerikka- yhdistysten liitto antoi asiantuntija-apua intiaanikulttuuriin kuuluvan toteemin oikeaoppisesta veistämistyylistä."

Uudessakin on puuta.

casanova muokkasi tätä : 10.08.2020 at 00.30 Syy: karttalinkki, tiedot, 212

1823 jäi ikävästi kiireiden vuoksi hakematta. Oikeaan osoitteeseen selvästi meni, kun mäelle pääsi jo toinen tuhdimpi konkeli. Itse harkitsin vieväni sinne hitusen kevyemmän muovipyörän. Kai mäelle olisi maantiekengilläkin jotenkin päässyt? Olen seurannut vastaavanlaista onnistunutta tunkkausoperaatiota Porlammin Tornikalliolle.

1824:n kävin jo aamupäivällä etsimässä, mutta pyörää ei ollut mukana. Tai oli, mutta vain perheen pienimmäisellä. Tämä kuitenkin kieltäytyi osallistumasta rastin hakuun.

1825 oli suorastaan pakko hakea, koska ajohousut olivat jo puoliksi jalassa, kun kännykkä piippasi edellisen rastin menneen sivu suun.

Tuoreimman rastin sommittelu on valikoitunut tarkoin taiteellisin perustein sekä tietenkin siten, että mahdollinen kritiikki rajausta kohtaan olisi perusteltua.

EDIT: Tästähän tuli jonkinlainen köyhän miehen tripla, kun Espoon ja Vantaan rastitkin roikkuvat vielä minun asettaminani.
    casanova muokkasi tätä : 10.08.2020 at 01.10 Syy: höpöttely

Olen vilpittömästi sitä mieltä että *kaikenlaiset* kommentit ovat kuvarastiketjuihin tervetulleita ja että *mikä tahansa* on parempi vaihtoehto kuin se ettei mitään tapahdu eikä edes rastinlaittaja voi tietää johtuuko se siitä että rasti on liian vaikea, liian helppo, kertakaikkisen tylsä, mahdottoman ikävässä paikassa sijaitseva tai muuten vain ketään kiinnostamaton - vai siitä että aktiivisia hakijoita ei ole. --- Jos ja kun rastikuva ei vähääkään aukea, ei mielestäni pitäisi olla mahdoton ajatus kommentoida sitä tai jopa pyytää lisävihjeitä. Ei <piip> kenenkään rastinhausta kiinnostuneen tarvitse kolmea viikkoa itsekseen mutista Ja ihan vakavasti: on kohtuutonta asettaa koko vastuu hakemattomuudesta rastinlaittajalle.
    Aivan, aivan, ei rastin hakemattomuus pelkästään rastin asettajasta ole kiinni. Tarvitaan se hakijakin. Joskus vain on niin, ettei ketään löydy. Rastin liikkumista voi tietysti edesauttaa vihjein ja uusin kuvin - ainakin rastiketju nousee foorumilla ylemmäs ja saa kenties jokusen harvinaisemman vieraan vilkaisemaan.

Mutta et varmaan voi vakavissasi väittää, että yllätyt siitä, jos sanon, ettei rastikuvasta saanut oikein minkäänlaista otetta paikasta? Ensivaikutelma oli, että kyse on jonkun sortin grillikodasta tai vastaavasta. Puuaidan tyyppi (kiipeämisen mahdollistava vaakasuuntainen rakenne ulkopuolella) vihjasi kyllä päiväkodista tai leikkipuistosta. Niitähän riittäisi koluttavaksi. Melkoinen fakiiri saa olla, jos tuosta kuvasta saa enemmän irti.

Se saattoi olla väärinkäsitys kun tulkitsin viikontakaisen kommenttisi ("Höh, tämä ei ole vieläkään vaihtunut.") niin ettet pitänyt rastia kovin vaikeana - ja se ainakin oli väärinkäsitys kun luulin että kävisit hakemassa jo tunnistamasi rastin kunhan kerkeäisit.
    Kommenttini tarkoitus oli yksinkertaisesti ilmaista pienehkö turhautuminen siihen, että rasti ei ollut siirtynyt. Osasin arvata, että en löytäisi rastia, vaikka käyttäisin sen hakuun reippaasti aikaa, joten päätin jo ensimmäisellä vilkaisulla, että en tee niin. Olenhan minäkin kuvannut vaikka kuinka monta rastia, jotka voi löytää lähinnä tuurilla tai tietämällä paikan. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mutta sitten pitää vain olla se joku, joka paikan löytää.

Siksi on ehkä parasta pitää jonkinpituinen kuvarastitauko (jollaisen tarpeellisuutta olen jo muutenkin ehtinyt pohtimaan). Luotan täysin siihen sinä, Sundo tai joku muu rastin hakee ilman enempiä aivan lähipäivinä ellei jo tänään.
    Jos en nyt aivan väärin muista, olit jo kevään/alkukesän aikana tovin ei-aktiivisessa tilassa ainakin Helsingin kuvarastien suhteen. Ei maailma sen myötä tuolloinkaan paremmaksi tullut, mutta päätös on tietysti täysin sinun omasi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Aivan, aivan, ei rastin hakemattomuus pelkästään rastin asettajasta ole kiinni. Tarvitaan se hakijakin. Joskus vain on niin, ettei ketään löydy. Rastin liikkumista voi tietysti edesauttaa vihjein ja uusin kuvin - ainakin rastiketju nousee foorumilla ylemmäs ja saa kenties jokusen harvinaisemman vieraan vilkaisemaan.
    Minä en ilmeisesti ole yhtä lannistumaton luonne ainakaan kuvarastiharrastajana enkä ehkä siksi osannut suhtautua kyllin optimistisesti siihen että saisin hakijoita liikkeelle millään konstilla silloin kun niitä ei ole - tai silloin kun kaikki tuntuvat päättäneen etteivät rastia rupea etsimään tai etteivät syystä tai toisesta hae tunnistamaansa ja hyvin tietämäänsä rastia.

Minua saa vapaasti moittia siitä että kuva oli huono tai siitä että vihjeet olivat huonoja ja riittämättömiä. Uusia kuvia minulla ei ollut laittaa, koska en rastikuvaa ottaessani keksinyt parempaa kuvakulmaa. Toisesta suunnasta tai etäämpää otettu kuva ei mielestäni olisi kertonut yhtään mitään mitä rastikuva ei olisikertonut - poislukien tietysti kuva jossa olisi näkynyt entinen maatalousmuseo, mutta silloinhan rastiksi olisi tullut maatalousmuseo (joka on jo ollut rastina).

Minua voi moittia siitäkin etten antanut vihjeitä tarpeeksi tiheään tahtiin. Ensimmäisen vihjeen aikataulun sanelivat minulle säännöt: "6. Kuvasta saa antaa vihjeen, jos sitä ei viikon kuluessa tunnisteta ja käydä hakemassa." On myönnettävä etten pitänyt kiirettä seuraavan vihjeen kanssa; en näet osannut kuvitella että rasti todella olisi ollut niin vaikea kuin se ilmeisesti oli niille hakijoille joita olemassa oli - ja kolmannen vihjeen tajusin antaa vasta kun viipeellä ymmärsin ettet sittenkään ollut pitänyt rastia helpohkona tai edes aikonut käydä sitä hakemassa.

Nyt huomaan että Espoon ja Vantaan säännöissä kyseinen kohta kuulluu: "6. Kuvasta saa antaa vihjeen kahden päivän kuluttua, jos kukaan ei sitä ennen ole hakenut rastia." Sopii mainiosti minullekin - enhän ole tähänkään asti katsonut pahasti ketään joka on ottanut itselleen erivapauden olla noudattamatta sääntöä. Minun puolestani voidaan myös sopia että ellei vihjekään auta, lisävihjeitä on annettava tietyin välein kunnes rasti haetaan.

Mutta et varmaan voi vakavissasi väittää, että yllätyt siitä, jos sanon, ettei rastikuvasta saanut oikein minkäänlaista otetta paikasta? Ensivaikutelma oli, että kyse on jonkun sortin grillikodasta tai vastaavasta. Puuaidan tyyppi (kiipeämisen mahdollistava vaakasuuntainen rakenne ulkopuolella) vihjasi kyllä päiväkodista tai leikkipuistosta. Niitähän riittäisi koluttavaksi. Melkoinen fakiiri saa olla, jos tuosta kuvasta saa enemmän irti.
    Totta hiivatissa väitän! En kai minä muuten olisi luottanut - liikaakin - siihen että rasti haetaan muitta mutkitta. Tiedostin toki sen ongelman että kun tietää paikan voi nähdä kuvassa senkin mitä siinä ei todellisuudessa näy, mutta mielestäni siinä näkyi erinomaisen hyvin ettei olla metsän keskellä eikä aidatun alueen toisella puolen seiso kerrostaloja vaan ollaan laajemman avoimen alueen tuntumassa tai jopa aivan sen reunassa. Aurinkoisena päivänä otettu kuva ei ylivalottumisen takia tietenkään ollut ihan optimi, mutta hölmö kun olin, kuvittelin ettei olisi mahdoton ajatuksellinen harppaus tai kohtuuttoman vaativa oivallus että tämäkin rasti sijoittuisi jonkinlaiseen maanviljelysympäristöön ja että Tuomarinkylän kartanon mailta olisi nyt vain siirrytty toisen peltomaiseman kätköihin.

Mutta kun peltoa ei pelloksi voinut tunnistaa, niin olisihan siellä kirkkaassa auringonpaisteessa olla urheilukenttä tai liikuntapuisto, meri, parkkipaikka tai vaikkapa jokin suuri tieliittymä.

Rastin sijainnista yritin antaa niin sanotun hienovaraisen vihjeen mainitsemalla millaista saattoi olla "meillä idässä", mutta se taisi olla niin hienovarainen vihje ettei sitä vihjeenä osattu ottaa.

Viikon kuluttua yritin vihjeeksi jotenkin korostaa että uusi rasti pyrki olemaan tietynlainen jatkumo edelliselle ja kerroin siksi että rastin tuntumassa ei harrasteta ratsastusta. Olisi ehkä pitänyt suoraan kertoa että muuten paikka on ihan samanlainen, mitä nyt miljöö on arkisempi ja vähemmän historiallisen tuntuinen. Mutta olisin silti odottanut että se olisi otettu vihjeenä eli tietona siitä että ollaan paikassa jossa ratsastusta voitaisiin harrastaa (sillä muussa tapauksessahan vihje olisi ollut lähinnä pelkkää pilkantekoa).

Oltiin siis jo tultu pisteeseen jossa minusta sekin hakija joka ei koskaan ollut ajanut kuin Vanhankaupunginlahden puoleista ulkoilutietä olisi pienellä pähkäilyllä kyennyt rajoittamaan mahdollisuudet vain muutamiin tai jopa paikantamaan rastin satelliittikuvasta tai kartasta.

Olen vankasti sitä mieltä sellaisen kokeneen kuvarastiharrastajan kuin Sundon huomautuksiin ja neuvoihin on syytä suhtautua vakavasti ja hyväksyä ne asiallisesti annettuina, mutta en silti osaa olla samaa mieltä siitä ettei vihjeitäni voinut pitää kunnollisina. (Hänen antamistaan esimerkeistä minun on todettava että mistään maissipellosta en tiedä mitään enkä olisi uskonut kovin monen muunkin tietävän - ja sitä paitsi luulinhan jo kaikkien nähneen tai hoksanneen että oltiin melkein pellolla - ja viittausta maatalousmuseon homekatastofiin pidän sen luokan knoppitietona joka ei kuvarasteihin kuulu, mutta tämähän on makuasia.)

Kommenttini tarkoitus oli yksinkertaisesti ilmaista pienehkö turhautuminen siihen, että rasti ei ollut siirtynyt. Osasin arvata, että en löytäisi rastia, vaikka käyttäisin sen hakuun reippaasti aikaa, joten päätin jo ensimmäisellä vilkaisulla, että en tee niin. Olenhan minäkin kuvannut vaikka kuinka monta rastia, jotka voi löytää lähinnä tuurilla tai tietämällä paikan. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mutta sitten pitää vain olla se joku, joka paikan löytää.
    Joskus puhutaan itsensätoteuttavista ennusteista, Jos kuvarastiharrastaja on jo ensimmäisellä vilkaisulla varma ettei rastia löydä, ei hän melko varmasti sitä tule löytämäänkään. Jos en olisi joskus itsekin ollut yhtä nopeasti yhtä varma siitä että rastikuva on kelvoton ja rastinlaittaja pelkkä pikkupaskiainen, sanoisin että kuvarastiharrastajan on tällöin syytä katsoa peiliin ja ottaa huomioon sekin mahdollisuus että vikana on ensisijaisesti oma asenne.

Mutta vaikka olisitkin ollut pika-analyysissäsi täysin oikeassa, olisin silti odottanut että Viikintien suunnasta Vanhankaupunginlahden rantareitille (tai päinvastoin) ajaneiden joukossa olisi joka tapauksessa ollut jokunen kuvarasteja seuraava ja niihin osallistuvakin.

Ylläolevaa en ole tarkoittanut puolusteluksi vaan yksinomaan selitykseksi siksi miksi en antanut parempia ja selvempiä vihjeitä enkä ymmärtänyt antaa niitä tiiviimpään tahtiin. En siis halunnut kiusata hakijoita enkä saanut minkäänlaista tyydytystä siitä että olinpa keksinyt vaikean rastin. (Kyse ei myöskään ollut siitä että olisi sallinut itselleni jotain mitä en ole sallinut muille. Tai että olisin vaatinut ja edellyttänyt jonkun sääntöpykälän ehdotonta noudattamista mutta sallinut jostain toisesta poikkeamisen siksi että se minulle itselleni sopii...)

Voi olla että asetan liian suuria odotuksia hakijakunnalle, mutta uskon ja toivon että tulevaisuudessa oltaisiin valmiimpia kertomaan että hakuaktiivisuutta kyllä on ja halukkuutta löytyisi, mutta rasti on hankala ja lisävihjeitä tarvitaan ja sassiin! (Nytkin olisi mielestäni ollut parikin kertaa oivallinen tilaisuus tulla sanomaan minulle suorat sanat; itse asiassa katsoin jopa kutsuneeni sellaisia kommentoijia.)

Jos en nyt aivan väärin muista, olit jo kevään/alkukesän aikana tovin ei-aktiivisessa tilassa ainakin Helsingin kuvarastien suhteen. Ei maailma sen myötä tuolloinkaan paremmaksi tullut, mutta päätös on tietysti täysin sinun omasi.
    Hieman samaan tyyliin olisin voinut kommentoida Sundon valitusta siitä millaiseksi meno kuvarasteissa on hänen mielestään mennyt. Ei se meno sillä parane että jättää kuvarastit vaan sillä että osallistuu (omalla tavallaan omaan tahtiinsa) ja on siten myötävaikuttamassa siihen että meno muuttuu parempaan suuntaan.

Mutta en minä omaa päätöstäni ja omaa kuvarastipyöräilyllistä tilaani nykymeiningin tai muiden hakijoiden kontolle laita. Eli vika - jos sellaisesta pitää puhua - ei ole kuvarasteissa vaan minussa itsessäni. (Ja saattaahan olla että meininki muuttuu harrastajien valtaenemmistön mielestä paremmaksi kun en ole siihen vaikuttamassa. Tähän tarvittava hymiö.)

PS Uutta rastia en jätä hakematta siksi että olen kuvarastitauolla vaan siksi että se on ihan paska, sellainen jota ei voi löytää kuin tuurilla jos sitä ei ennestään tiedä. Ei vaineskaan, hyvä rastihan se on tälläkin kertaa.

Loviisan kuvarastiketjun avauksessa - jota en osannut ottaa muuna kuin sellaisena mistä englanniksi käytetään nimitystä "a rather elaborate joke" - esitettiin säännöiksi sellaista että:

Vältetään turhaa tekstin kirjoitusta tähän kuvaketjuun. Vain kuvan yhteyteen teksti vanha tai uusi ja lyhyt vihje kuvan olinpaikasta.
    Tämähän on luettava voimakkaana kritiikkinä sellaisia jaarittelevia kommentteja ja pitkiä metakeskustelupuheenvuoroja kohtaan joihin olen itse syyllistynyt. Ehkä ne ovat onnistuneet ainoastaan karkottamaan harrastajia? No, toivotaan että edes osa heistä palaisi...

Halutessaan kuvauspaikan tunnistava henkilö voi kirjoittaa kuvaketjuun tekstin "tunnistan kuvauspaikan", jolloin tekstin lisänneellä henkilöllä on oikeus käydä tunnistamassa kuvauspaikka ja ladata kuvat (uusi ja vanha) 12:sta tunnin kuluessa "tunnistan kuvauspaikan" tekstin lisäämisestä. Mikäli 12 tuntia kuluu umpeen ennen kuvien lataamista on rasti avoin taas kaikille.
    Tässäkin voi olla ideaa. Kenties moni on jättänyt tunnistamansa rastin hakematta vain koska aikataulu ei ole nopeaa hakua sallinut ja "kävinsielläminäkin"-reissu koetaan turhauttavaksi? Helsingissä elämänrytmi voi olla kiivaampi ja aikaraja voisi olla kuusi tuntia?

Edelliseen jatkoa ihan huvikseni mutta puoliksi tosissani:

Olen ollut ymmärtävinäni että kaikista ei ole yhtä hauskaa tai mielenkiintoista miettiä ja löytää uusia rasteja (ja keksiä tarvittaessa niihin vihjeitä) eli on hyvinkin mahdollisesti niin että on sellaisia jotka hyvin mielellään hakisivat rastin mutta eivät sitä tee koska eivät osaa tai koe jaksavansa laittaa uutta rastia.

Voisiko kuvarastien - enkä puhu nyt vain Helsingistä - yleiseen aktiivisuuteen tulla toivotunlaista parannusta, jos sallittaisiin sekin että uuden rastin laittaminen jätettäisiin ensimmäisen vapaaehtoisen kontolle? Meidän "usual suspects" joukossa on varmaan useitakin joille olisi rastikuvia kertynyt varastoon tai ainakin nopeasti toteuttavia rasti-ideoita mielessä. Mielipiteitä suuntaan tai toiseen?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •