Giant
Sivu 184 / 245 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 84 134 174 182 183 184 185 186 194 234 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.491 - 5.520 / 7349

Aihe: Helsingin kuvarastit

Jollakin ampumaradan portilla muistelen tuollaisen S- kyltin nähneeni. Ampumaradat on aikaa sitten lopetettu ja portit romutettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Äkkiseltään olisin kuvitellut, että tuo uusi on joku potkupallokenttä tai vastaava ja löytyy helposti, mutta erilaisia urheilukenttiä ym. on valtava määrä ympäri kaupunkia, enkä ainakaan minä niitä jaksa suuremmin koluta.
    Kaikki rastit eivät millään voi inspiroida kaikkia hakijoita, se lienee vain hyväksyttävä? Ja jotkut rastit voivat olla sellaisia ettei niitä edes voi löytää ellei niiden ohi ole sattunut ajamaan ja niitä jo ennestään tunne. Mutta koska olen ikuinen kuvarastioptimisti, jaksan uskoa että joku voi nähdä kuvasta muutakin tai enemmänkin kuin "jonkun potkupallokentän" ja päästä siten rastin jäljille. Tai ainakin onnistua tekemään muutamia arvauksia - jottei tarvitsisi läheskään kaikkia "urheilukenttiä ym" koluta - joista jokin sitten osoittautuu oikeaan osuneeksi.

Toisaalta jos niin käy ettei rastia löydetä eikä sitä edes kukaan jaksa etsiä, olen valmis myöntämään itselleni etten ilmeisesti osaa oikeanlaisia rasteja laittaa, joten on parempi että lopetan koko homman

PS Itse en kuitenkaan lähtisi yhtään minkäänlaista rastia tänään hakemaan, en vaikka tietäisin että saisin viedä sen jonkun nenän edestä, sillä olen kurkkuani myöten täynnä tätä kevätsäätä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Jollakin ampumaradan portilla muistelen tuollaisen S- kyltin nähneeni. Ampumaradat on aikaa sitten lopetettu ja portit romutettu.
    Helsingissä oli tietääkseni kaksi suojeluskunnan ampumarataa: toinen nykyisessä Pohjois-Haagassa ja toinen nykyisessä Kivikossa. Ensin mainittu suljettiin joskus 1950-luvun alussa ja sen alueelle rakennettiin kerrostaloja 1970-luvulla. Malmin ampumarata pysyi puolustusvoimien hallussa pitempään ja siellä oli savikiekkoammuntaa,vielä 1980-luvun lopussa, mutta ei siellä ollut maastoon unohtuneita piikkilankoja kummempia aitoja tai portteja.

Mutta Espoon puolella ja muissakin ympäristökunnissa on tietysti ollut omat ampumaratansa.

Vanha 1790 oli Myllikän baseball kentän katos. Sattumaa. Just viikko sitten tästä meni Rastihaukkojen suunnitusrata jota seurasin lasten kanssa.

Uusi

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Rasti 1790 oli hankala kuvattava, kun toisella puolella oli äärettömän helposti tunnistettava Alakivenpuiston täyttömäki ja toisella miltei yhtä tunnistettava PK-35:n kuplahalli.

Suomen ensimmäisen kansainväliset mitat täyttävän stadionin avajaisia vietettiin viime elokuussa. Katos on pelaaja-aitio eli lajikielellä dugout.

PS En ole varma tarkoittaako graffitin "PSG" ranskalaista jalkapallojoukkuetta Paris Saint-Germain, mutta jos, niin tekijä lienee Sochaux'n kannattajia. Tosin en tiedä onko sillä jonkinlaista ultrakannattajajoukkoa joka käyttää itsestään nimeä "Abso". Luultavasti olenkin ihan ulalla arvailuineni.

PPS Uudella rastilla olen käynyt, mutta valo ei vaan syty...

Vaikka kuvassa jotain tuttua onkin, niin nyt on niin vahvaa perunatasoa tuo kuva että en saa tarpeeksi irti.

Tuon näköinen hiekoitussoran dumppausluukku (?) löytyy muistaakseni taivaskallion päältä, mutta tausta ei ole kyllä sieltä.

Testaan Aijaa.comia

Valo ei ihan heti syttynyt, vaikka tiesin aivan varmasti paikalla käyneeni, vieläpä fillarilla. Herttoniemi se ei ollut, se oli selvä, eikä Roihupeltokaan...mutta sitten välähti: Tattariharjun teollisuusalue!

Rasti 1791 oli maanalaisen hiekkasiilon täyttöpaikka Tattariharjun teollisuusalueella. Kankiraudantieltä nousee hiekkatie jonka "all-road adventure"-pyöräilijä voi panna merkille ja jopa erehtyä luulemaan että se veisi pitemmällekin ja että se kannattaisi tsekata.

Uusi rasti on taas jotain aivan muuta:

Vahva epäilys, että olen suunnitellut tätä uutta itse rastiksi kun olen sen jossain nähnyt, mutta ei löydy muistijälkeä, että missä. Ihan kuin olisin juniorille ohi ajaessa sanonut, että tuohon pitäisi laittaa rasti jos ei jo ole. Aargh!

Punainen talo ja koivu. ok.

Mulla on sellainen olo, että punaisia seiniä ja koivuja riittäisi pitemmäksi aikaa, mutta juuri tämän koivun ja tämän seinän sijainnista ei ole käsitystä. En kyllä muutenkaan olisi hakemassa, koska hölmöilin selkäni siihen kuntoon, että pyörän selkään ei ole nyt asiaa.

@harald: katsele verhoja, älä seinää! Vihjeenä: vaikka ollaan asfalttitiellä, paikka on sellainen että se osuu varsin monen gravel-fillaristin käyttämän reitin varrelle.

@casanova: ehkä jo tuttu neuvo eikä välttämättä edes osuva, mutta epämääräisiin tilapäisiin alaselän ongelmatilanteisiin joita minulla joskus oli toi varsin nopean ratkaisun rullailu. Nykyään niitä myydään eripaksuisina ties millä nimillä, mutta silloin aikoinaan haettiin keittiönlaatikosta kaulin tai joltain työmaalta muoviputken pätkä. Kovempi oli parempi, mutta pyyhkeen sai kääriä ympärille. Kipeää teki mutta oli se sen väärtti!

Joka ulkohuussissa ja saunassa on marimekon verhot.

Eikö tippuisi pientä vinkkiä? Jotain parempaa kuin että katso kuvaa

Rasti 1792 oli itselle melko helppo, kun tästä vähintään viikottain tulee yleensä kuitenkin ajeltua. Eli Haltalassa lähellä kotieläintilaa.

Uuteen en ole täysin tyytyväinen. Vierestä on joskus rastia haettu, mutta huokausten silta ei ole tainnut vielä olla kohteena. Eli missä?

Eli se edellinen punainen mökki on mun melko päivittäisen maastolenkin sisäpuolella, mutta koska maasto eikä tie...

Itsenäisyyden puisto. Mun 50. rasti. Rasti 1793

Uusi

Mä ajattelin jotensakin niin että on rasteja jotka löytää ensin niin sanotusti virtuaalisesti ja sitten lähtee ajamaan hakeakseen rastin - ja sitten on rasteja jotka löytää kun on lähtenyt ajamaan. Molemmat voivat olla hyviä rasteja, mutta minusta ne rastit jotka löytää sattumalta tai vahingossa tai koska semmoinen kumma aavistus johdatti oikeaan paikkaan ovat kaikkein hauskimpia ja sellaista rastia tästä halusin tehdä.

Vihjeenä voisin sanoa että en usko että Fillarifoorumilla on kovin monta pääkaupunkiseudulla asuvaa hiekkatiepyöräilijää, joka ei rastina olevan rakennuksen ohi olisi ajanut. Kaikki eivät ehkä ole laillani tulleet vilkaisseeksi ja noteeranneeksi millaiset verhot ikkunoissa on - mutta mun visio oli että joku Helsingin kuvarastiharrastaja sattuisi omalla normilenkillään muistamaan että rastina oli joku punainen mökki ja sen vuoksi tsekkaisi millaiset verhot ikkunoissa näkyy, ja kokisi semmoisen "Bingo!"-elämyksen.

Mutta koska ilmeisesti olin turhan optimistinen tai sitten vain totaalisen väärässä, minun täytyy nähtävästi turvautua radikaaliin liikkeeseen eli kaivaa arkistostani helmikuussa ottamani kuva siinä toivossa että siitä olisi vinkiksi:

Pöh! Mun pitäisi vissiin muistaa hakea uudet viestit, kun mulla usein vastaaminen kestää siksi että mulla on joku multi-task juttu menossa...

Foorumi yleensä vaatii minut lataamaan uudestaan, eli postaaminen ei onnistu jos taukoa on pitänyt liian kauan.

Kiitos vinkistä, ehkä tuo olisi auttanut. Koitan noilla main aina välttää kaikki mikä on koneellisesti valmistettua latua, eli ajan polkuja, pellonreunoja ja muuta väylää.

Vanha rasti 1794: huippu Pihlajamäessä, Hiidenkirnujen yläpuolella.

Uusi:

Jahas, olin jo valmiina sepustamaan jotain rapakivestä, graniitista ja savesta mutta ei ole tarvetta. Vanha rasti on keskellä mun uuden rastin kuvaa. Kiva että löytyi, nyt pitäisi keksiä onko tuossa laren kuvassa mikä paikka?

Toi oli tuttu paikka vaikka en ollut käynyt siellä useampaan vuoteen. Aikanaan vedin seuralle kevät retkiajoja teemalla kallioita ja kuivaa. Tämä oli aina reitillä.

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Hieman eri suuntaan:

Täytyy purkaa turhautumista ja tulla kertomaan että Helsingissä on niin ja niin monta töhrittyä puistonpenkkiä, niin ja niin monta ympäristöään korkeampaa mäkipahasta ja niin ja niin monta aluetta joilta löytyy harjakattoisia omakotitaloja ja että ennemmin lähden Lahteen kuin rupean jahtaamaan tätä rastia

Olisko tää antavampi?

Tämä kukkula löytyi Herttoniemestä rasti 1795

Uusi

Kohtasinko Casanovan maaherrantien kiertotien kohdalla? edit: ilmeisesti en. Ei pidä haukkua tuttujen pyörien perään, joka toisella näköjään tanwall graveli. Paranemisia.
    harald muokkasi tätä : 13.05.2020 at 00.22

Minua turhautti kaksi asiaa: se etten tuntenut puistopahasen historiaa ja se ettei kukaan hakenut rastia. En vieläkään tiedä paikan taustasta mitään. Tai en muuta kuin että ei se ainakaan vanhempi voi olla kuin Karhutien ja Susitien talot..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kohtasinko Casanovan maaherrantien kiertotien kohdalla?
    Emme valitettavasti tainneet kohdata. En ole vieläkään pyöräilykunnossa.

Länsi-Herttoniemessä on useita pieniä kallioisia puistikkoja joista tunnetuin lienee Frans Eemil Sillanpään puisto ja niiden katsotaan kuuluvan alueen vaalittaviin erityispiirteisiin. Susitie-Karhutien puistometsä on toinen vastaava, vaikkei siellä sen nykytilassa ole kuin hoitamaton kivituhkakenttä ja kaksi penkkiä, huonokuntoinen asfalttikäytävä Susitieltä ja hienot mutta vaaralliset portaat Karhutieltä. Kalliopuistikkoa pidetään todennäköisesti kaupunginpuutarhuri Bengt Schalinin suunnittelemana.

Kalliolle vie myös alempaa Susitieltä nouseva polku. Kun käännyin sille, näin leveän renkaan jättämän jarrutusjäljen, mikä ei siinä tilanteessa ollut ihan toivotunlainen havainto - vaikkei se tainnutkaan olla haraldin vaan jonkun satunnaisen maastopyöräilijän?

Rasti (1796) oli siirtynyt Suutarilaan. Puustellinmetsässä teloitettiin sisällissodan loppuvaiheissa joukko punaisia. Paikalle pystytettiin muistokivi vuonna 2012.

Uudellekin rastille sopivin fillari lienee gravelfillari, cyclocrossari tai maastopyörä. Sähköllä tai ilman.

Mihin aikaan otit kuvan herttoniemessä? Nousin kyllä Susitieltä, mutta mielestäni en koskenut jarruihin. Asvalttiahan se polku oli melkein ylös asti.

Onneksi ei tullut purinaa siitä että rastien välinen matka oli 10 050 metriä. Tai no, 10 499 metriä olisi kai vielä ok.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Mihin aikaan otit kuvan herttoniemessä? Nousin kyllä Susitieltä, mutta mielestäni en koskenut jarruihin. Asvalttiahan se polku oli melkein ylös asti.
    Nyt lipsahti haraldilta ohi se minkä edellä kerroin: Susitieltä nousee kalliolle sen huonokuntoiseksi kuvatun asfalttikäytävän lisäksi polku (joka lienee syntynyt aikojen kuluessa, leikkivien lasten ja koiranulkoiluttajien toimesta eikä niinkään pahamaineisten pyöräilijöiden). Jälki näytti siltä että on tultu mäkeä alas ja että uskallusta ja taitoa on ollut enemmän kuin minulla ja sitten on otettu ylimääräinen vauhti räväkästi pois ennen kadulle ajoa.

Onneksi ei tullut purinaa siitä että rastien välinen matka oli 10 050 metriä. Tai no, 10 499 metriä olisi kai vielä ok.
    Lienee sitä paitsi todennäköistä että "suorin reitti" olisi jäänyt alle 10 km:n. (En kyllä tullut edes ajatelleeksi rastien etäisyyttä, muuten olisin luultavasti esittänyt kohteliaan muistutuksen asiasta, mutta todennut kuitenkin heti perään ettei tässä niin metrin päälle olla...)

PS Uusi rasti ei ole vanhan välittömässä läheisyydessä, mutta tarkastusmittaukseen ennen postaamista en nähnyt olevan syytä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •