Giant
Sivu 154 / 245 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 54 104 144 152 153 154 155 156 164 204 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.591 - 4.620 / 7350

Aihe: Helsingin kuvarastit

Rasti 1617 Buffalo Soldier löytyi Puotilan ostarin takaa. Miten tunnistin paikan heti vaikka olen ajanut vasta muutaman kerran vuosien saatossa tuon ostarin kuvatuksen ohitse enkä ole astunut jalallanikaan koko paikkaan? Kohta tuo ostari taitaa joutua lekan alle kun maanvuokrasopimus päättyy ensi vuoden lopussa.

Seuraava edesmennyt. Alikulku (tai sillan alla) on pimeä niin kuva on mitä on ja valoisalla olisin kuvannut koko teoksen toiselta puolen salmea.

Tämän rastin halusin ehdottomasti hakea. Puotilan ostoskeskus on päätetty purkaa asuintalojen ja parkkihallin laajennuksen tieltä, mutta sen lämpökeskuksen Rättärinpolun puoleisessa seinässä on vielä nähtävänä minulle tuntemattoman tekijän kunnianosoitus Bob Marleylle.

Helsingin kaupunginmuseon viimevuotisessa lämpökeskusinventoinnissa Edith Lignel kertoo rastista 1617:

Ostoskeskuksen kohtalosta Helsingin Uutisten juttu tämän kuun alusta: "Helsinki purkaa jälleen yhden 60-lukulaisen ostarin – asukkailta kritiikkiä 6–8-kerroksisista uudistaloista".

Uuden rastin seinämaalauksen tekijää en myöskään tunne, mutta ymmärtääkseni se on tuoreempaa tekoa kuin Puotilan "Buffalo Soldier":

PS Kas kas, kaldera pääsi iskemään peesistä eikä tarvittu edes maalikameran kuvaa selvittämään kumpi jäi toiseksi. Taktiikkaan kuului myös se ettei käyty merkitsemässä rastia kuvarastikarttaan, mutta se taitaa kuulua lajiin siinä missä huoltoautojen peesaaminen rengasrikon tai kasan vuoksi syntyneen raon kiinniajamiseksi ja pääjoukon tavoittamiseksi kuuluu maantiepyöräilyyn. No, jääköön minun uusi rastini pelkäksi kuvitukseksi!

Helsingin kuvarastit

Laajasalolaiselle tämä oli niin sanotusti syöttö eturattaaseen. Traagisesti menetetyn kanssapyöräilijän, Perttu Häkkisen muistograffiti.

https://goo.gl/maps/1VMoz2CBZDgB5UT6A

Uusi. Minne tie johtaakaan?

Juttu ja toinenkin.

Ei muuten tainnut vaatia sen ihmeellisempää synkronisiteettiä että sekä kaldera että minä valitsimme uudeksi rastiksi seinämaalausaiheen - eikä sekään että ajoin eilen(kin) tuosta Laajasalon sillan alta kulkevaa ulkoilutietä ja harkitsin Herttoniemensalmen toisella puolella näkyvää maalausta rastiksi.

Mutta varsinaisesti halusin motkottaa uudesta rastikuvasta! Olen kyllä jotenkin tietoinen että nykyään kaiken on oltava älypuhelimen näytölle sopivaa, mutta olisi kai ollut jotenkin mahdollista että kuvan olisi saanut suuremmaksikin? Vai onko se nimenomaan osa rasti-ideaa että kuva on sellainen kuin se on?

PS Ihan hyvä vaan, jos öö optimoidulla kuvakoolla saadaan hakijoita liikkeelle!

PPS Huomasitko muuten miten taitavasti onnistuin taas purkamaan oman turhautumiseni siitä etten millään pystynyt tunnistamaan ja paikantamaan rastia jonka erinomaisen hyvin tiedän tietäväni

Helsingin kuvarastit

Tarkempaa kuvaa voidaan harkita jos rasti ei tunnu löytyvän. Liian tarkka helpottaa löytämistä Lisäksi tapatalkissa seuraava kuvakoko, kenties tämän uuden luurin takia, on kohtalaisen iso.. on muuten todella hyvä kamera iLuuri 11 pro:ssa.

Offtopicina lowlight kuva olemattomassa valossa eilisillalta Kruunuvuorenrannan vanhalta öljysäiliö-kuvarastilta, täydessä koossa:

Ei ole pelkoa, etteikö uusi löytyisi. Jos tässä vaikka parin viikon kiireiden ja yleisen jaksamattomuuden jälkeen priorisoisi välillä kuvarastiharrastusta.

Mulla olikin sellainen kutina ettei olutpullon etiketin kokoinen kuva tule olemaan minkäänlainen kompastuskivi muille kuin minulle.

hphuhtin nappasi (niin teknisesti kuin taiteellisestikin ja ennen kaikkea fiiliksellisesti) hyvän kuvan, joka muistutti minua siitä että olen jotenkin onnistunut missaamaan Öljysäiliö 468:n, siis sen sisällä valotaidetta ihastelemassa ja ihmettelemässä käynnin.

casanovalla pitäisi olla hyvät saumat myös Helsinki-Vantaa -tuplaan, jos se vain mahdollisten aikarajojen puitteissa käy päinsä.

Tosiaan usein pieni kuva saattaa olla tarkoituksenmukainen ettei liikaa infoa helpota. Siihenkin voi zoomata vähäsen. Mulla olisi kyllä kuva uudesta rastista pimeällä viikon takaa mutta ei taitaisi mennä läpi .. ainakaan vielä Ehkä se täytyy nyt jättää oikeille noutajille

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Tarkempaa kuvaa voidaan harkita jos rasti ei tunnu löytyvän. Liian tarkka helpottaa löytämistä Lisäksi tapatalkissa seuraava kuvakoko, kenties tämän uuden luurin takia, on kohtalaisen iso.. on muuten todella hyvä kamera iLuuri 11 pro:ssa.

Offtopicina lowlight kuva olemattomassa valossa eilisillalta Kruunuvuorenrannan vanhalta öljysäiliö-kuvarastilta, täydessä koossa:
    Jos nyt offtopicilla jatketaan, niin hyvä kuva kännykkäkuvaksi hämärässä mutta ei se tuota pikselimäärää kestä, melkosta mössöä isolta 4k näytöltä katsottuna. Jos reson tiputtaa neljännekseen niin näyttää ihan kivalta.

Uusi on kovin tunnistettavan näköinen paikka, mutta ei taida olla osunut mun reittieni varrelle.

Vanhassa oltiin Redin katolla, rasti 1619.

Uudessa ollaan paikassa, jolla ei kuulemma ole omaa osoitetta:

-mk muokkasi tätä : 30.09.2019 at 22.58

Tie johti.. ei juuri mihinkään. Mielestäni Redi on aiheesta parjattu, mutta sen sokkeloisuus on itselleni oikeastaan viihtyisää ja myös syy miksi veikkaan että sitä tullaan vielä aikanaan kehumaan. Omat aivot pitää tuollaisesta paikasta missä nyrjähtää orientaatio sekaisin ja nurkan takaa missä olettaa olevan lähinnä päätyseinän, jatkuukin matka vaikka kuinka pitkään.

Pari viikkoa hiljaiseloa ja yhtäkkiä rastit vaihtuu taas niin nopeasti, että hitaampaa hirvittää. Iso peukku!

Jonkun sortin parakkeja Kaisaniemenpuiston laidalla. Kuvarastikartasta luin, että Staran puutarhaosaston varikko. Kiitokset karttatäpän lisänneelle. Rasti 1620.

Uudessa jatketaan syksyn väreissä. Rastin äärellä toivoin, että minulla olisi ollut yhtä hyvä kännykamera kuin nimimerkillä hphuhtin - tai mieluummin ihan oikea kamera matkassa. Kannattaa käydä visiitillä ennen kuin väriloisto lakastuu!

casanova muokkasi tätä : 30.09.2019 at 22.30 Syy: karttalinkki, höpöttely, 158

Hieno seinä ja paikkakin tiedossa, mutta tällä vauhdilla kun rastit menevät, ei taida olla mahdollisuuksia

No jos tuota ei olisi tiennyt, ei olisi kaupungilla liikkunutkaan

Mutta eihän tuolla asenteella kuvarastitaistossa voi kuvitella pärjäävänsä! Se on vähän kuin maantiepyöräilyssä, pitää uskoa omiin voitonmahdollisuuksiinsa vaikka olisi ajanut jo 180 km yhden miehen hatkassa tai vaikka ajaisi kärkikolmikkoa kiinni ja eroa olisi viisi kilometriä ennen maalia vielä toista minuuttia.

Minä opin tämän Espoon kuvarasteissa: monta kertaa kävi niin ettei kukaan ollutkaan hakenut rastia(1) jota en sittenkään ollut lähtenyt/poikennut/kiertänyt hakemaan, koska olin aivan varma että joku paikallisista(2) tai työmatkalaisista ehtii joka tapauksesa ennen minua - ja sitten taas harmitti vietävästi mokoma uskonpuute

PS Parthenocissus quinquefolia eli imukärhivilliviini jonka punainen syysväri ei ehkä tänään kuvattuna voi päästa täyteen oikeuteensa.

(1) Niin, Espoossahan on nytkin haettavana rasti, jonka kuitenkin joku hakee ennen minua

(2) Smo etunenässä tai sitten kauris

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    *
    (1) Niin, Espoossahan on nytkin haettavana rasti, jonka kuitenkin joku hakee ennen minua

(2) Smo etunenässä tai sitten kauris
    Laittaisin rahani Plörikseen tai Skithundiin .. minä en sitä kait saa sääntöteknisistä syistä hakea. Aika helppo tais tulla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Laittaisin rahani Plörikseen tai Skithundiin .. minä en sitä kait saa sääntöteknisistä syistä hakea. Aika helppo tais tulla
    Viittaus tarkotti historiallista kokemusta yleensä, ei tätä tämänhetkistä (jota et tosiaan saa hakea - mutta toki voisit, jos vain viitsisit tehdä itsellesi toisenkin foorumi-identiteetin).

"Aika helppo" on ihan pikkaisen liioiteltua jos tarkastellaan asiaa minun osaltani. Mutta vaikka minulla olikin useampia keskenään samanarvoisia vaihtoehtoja, niin on myönnettävä että vaikeampiakin kuvarasteja olen Espoosta lähtenyt hakemaan. Ja veikkaisin että rastilla käynti tulee vaatimaan minulta jonkin verran seilaamista sinne eikun tonne -tyyliin.

Ei muuta kuin tehdään asiaa sinne suuntaan, jottei mukamas tarvitse kuin poiketa rastilla! Myöhemmin sitten nähdään miten äijän on käynyt.

Rasti 1621 oli Helsingin ehkä tunnetuin villiviiniköynnösseinä Kivelänkatu 3:ssa:

Uuden rastin vein takaisin metsään:

Vanha rasti oli Jukka Hakasen Metsä Aadolfinkadulla Kalliossa

Uusikin on lähestulkoon metsässä:

Harmittaa kun en ehtinyt edes lähteä kaisaniemeen, tämän uuden Malmin hautausmaan (1623) hakeminen purkaa patoutunutta hakutarvetta. Kiva että nyt tulee tunnistettavia rasteja jotka kannustavat pyöräilemään.

Olin lauantaina polkemassa laajasalon ja jollaksen ympäri, ja vaikka kävin tuon sillan alla kääntymässä niin en silloin nähnyt Perttu Häkkisen muistograffitia. Pitäisi pyöräillessä katsoa ympärilleen enemmän. Kostoksi siitä lisää graffittia. Uusi:

Vaikka viesteissä ei linkkejä ole, niin kiitettävästi on tuohon google mapsiin tullut aukottomasti näitä rasteja. Onko niin että Firlefanz näitä muokkailee, eikä rastin hakijat oikein osaa/jaksa/tiedä että pitäisi linkittää?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kiva että nyt tulee tunnistettavia rasteja jotka kannustavat pyöräilemään.
    Rasti on onnistunut aina kun se kannustaa pyöräilyyn! Mutta puolustetaan nyt niitäkin rastinlaittajia jotka eivät rasteillaan ehkä ole siihen yhtä hyvin kyenneet: en usko että kenelläkään on ollut halua laittaa itsetarkoituksellisen vaikeita rasteja joita tuskin kukaan tunnistaa ja joiden hakeminen vaatii enemmän tiedonhaun harjoitusta ja istumista tietokoneen ääressä kuin fillarilla paikkoihin tutustumista ja pyörän satulassa istumista.

Onko niin että Firlefanz näitä muokkailee, eikä rastin hakijat oikein osaa/jaksa/tiedä että pitäisi linkittää?
    En ota vastuuta enkä kunniaa itselleni. Nyt viimeisimpiä tulin laittaneeksi, mutta enemmän on silti tainnut käydä toisinpäin eli joku on laittanut kartalle rastin joka minulta on jäänyt tai unohtunut merkitsemättä.

On kieltämättä hyvä tapa että merkitsee hakemansa rastin kartalle ja linkittää sen, mutta jos ei ehdi tai ihan heti jaksa, niin ne jutut voi hoitaa myöhemminkin. Tärkeintä on että hakee rastin ja laittaa uuden. Ja kyllä kuvarastikollektiivi viime kädessä huolehtii siitä että kuvarastikartta pysyy ajan tasalla.

PS Yleensä minusta kaikki ei-kuvalliset graffitit ovat samannäköisiä, mutta tämän jostain syystä tunnistin. Ja innostaisihan se hakemaankin, mutta katsotaan nyt onko mies vielä huomenna niin vetämättömissä tai niin pahan syysmasennuksen vallassa ettei pyöräkään liiku. Ja voi tietysti olla että rasti on haettu jo ennen kuin olen herännyt, juonut aamukahvini ja saanut silmäni auki...

Rasti 1624 löytyi Hermannin rantatieltä, tosin oikeastaan Kumpulasta:

Uudessa rastissa on jotain samaa:

Firlefanz muokkasi tätä : 05.10.2019 at 11.33

Jonkin verran on tullut kierreltyä tommosia, mutta nyt ei tahdo sytyttää vieressä olevasta tolpasta (?), pihlajasta ja kaikesta muusta kuvassa olevasta tutulta tuntuvasta huolimatta.

Vanha rasti oli ensimmäisen maailmansodan aikainen suojaluola (tukikohta VI:13) Viilarintien ja Kauppamyllyntien risteyksessä

Uusi rasti jatkaa samaa teemaa. Vähän saattaa joutua tunkkaamaan, mutta ettei tulisi valitusta päätin itse mennä sinne tuon reilun härpäkkeineen reilun 25kg painavan sähköretkipyörän kanssa

Viilarintien luola on kuten muutamat muutkin vuokrattu varastoksi. Vuokraajasta minulla ei ole aavistustakaan mutta se on joka tapauksessa melko aktiivisessa käytössä eikä ole ollenkaan tavatonta että sen edessä on pakettiauto. (Niin muuten on laita StreetView-kuvassakin.)

Etenkin lapsena kuvitteli että näidenkin ovien takana on isoja tiloja ja pitkiä tunneleita, oikeita luolastoja, mutta todellisuus on tylsempi: ensimmäisen maalinnoituksen luolat ovat - ellei niitä myöhemmin sotien alla tai aikana laajennettu - pienehköjä suojahuoneita. Viilarintien luolakin on pinta-alaltaan vain 70 m² (eikä korkeuttakaan ole kuin 3 m), joten ei se oikein ole omiaan kovin tilaavievän tavaran varastoksi. Ehkäpä jotain palovaarallista tms?

Uusi rasti on mainio: mulla ei ole taaskaan mitään aavistusta, vaikka voin hyvin kuvitella että olen sen nähnyt ja tiedän sen hyvin tai jopa että se sijaitsee melkein omilla hoodeilla. Mutta kun jokin on liian tuttua siitä voi tulla vain osa jokapäiväistä maisemaa eikä sitä enää huomaakaan - eikä tunnista kuvasta, elleivät jotkut sen yksityiskohdat jostain syystä ole painuneet mieleen. Kyllähän noita käytiin bongaamassa ja seikkailtiinkiin, mutta...nyt mä en tunnista edes oikealla olevaa tietä. Ei se ainakaan Porvoonväylä ole. Tuskin edes joku Lahdentien ramppi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Uusi rasti on mainio: mulla ei ole taaskaan mitään aavistusta, vaikka voin hyvin kuvitella että olen sen nähnyt ja tiedän sen hyvin tai jopa että se sijaitsee melkein omilla hoodeilla. Mutta kun jokin on liian tuttua siitä voi tulla vain osa jokapäiväistä maisemaa eikä sitä enää huomaakaan - eikä tunnista kuvasta, elleivät jotkut sen yksityiskohdat jostain syystä ole painuneet mieleen. Kyllähän noita käytiin bongaamassa ja seikkailtiinkiin, mutta...nyt mä en tunnista edes oikealla olevaa tietä. Ei se ainakaan Porvoonväylä ole. Tuskin edes joku Lahdentien ramppi...
    Arvauksiin en sano mitään, mutta suurin osa Helsinkiläisistä ja huomattava osa lähikuntienkin asukkaista lienee tuon ainakin joskus nähnyt. Eri asia on tuleeko siihen ohimennessä kiinnitettyä lainkaan huomiota, itse huomasin vasta vähän aikaa sitten.

Tunnin verran tuli tunkattua, kahdesti sähköläski aidan yli. Tiedän kyllä nyt kohdan, mutta tunkkaamisen määrä on mielestäni vähän liikaa. Hyvä rasti muuten.

Sehän riittää että paikka näkyy kuvassa, eihän sitä ole pakko fillaria mäen päälle raahata

Ajoin tänään autolla kotiin töistä lahdenväylää kohti lahtea, ja käännyin kehä ykkösen liittymästä länteen. Katsoin vasemmalle niin tämä oli siinä. En edes etsinyt rastia.

Uuden fillarin selkään, ja kiertämään lähistöä. Melkoisen vaikea oli löytää, ensin näin samanlaisen graffitin mutta siinä ei ollut muuria. Nälkäkin tuli, joten fillarilla kotiin. Kotona sitten päätin että vielä on mentävä, ja nyt kolmannen kerran nostin fillarin ensin kehä ykkösen aidan yli ja sitten panssariaidan yli. Rinnettä alas ja motaria pitkin paikalle. Onko Sundo pyöräillyt pitkin moottoritieramppeja vai mitä kautta pääsit tuonne mäen päälle?

Vanha on siis Tukikohta IX:10 (Kivikko) eli rasti 1625

Uusi:

Kai joku rastiharrastaja osaa kertoa mikä tuossa on ollut?

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •