Jos haluaa vähentää kuvarastiharrastajien intoa tai karkottaa uusia harrastajia, paras tapa lienee ruveta arvostelemaan rastikuvia niin sanotusti tekniseltä kannalta ikään kuin edellytyksenä harrastuksena olisi että kamera objektiiveineen ja säätömahdollisuuksineen on tiettyä tasoa tai että kuvien virheet tulisi ennen postaamista korjata jollain kuvankäsittelyohjelmalla
Olen itsekin kyllä huomannut että vääristymiltä on välillä vaikea välttyä tai että talot tuppaavat näyttämään vinoilta, mutta minkäs teetEivät virheet ainakaan siitä johdu että käyttäisin zoomin ääripäitä...
Tunne on minulle äärimmäisen tuttu. Jotenkin sitä ottaa asian henkilökohtaisesti. kun oma rasti - jota itse saattaa pitää hyvinkin onnistuneena - ei näytä millään liikkuvan. Sitä tuntee oikeastaan epäonnistuneensa ihmisenäLisäksi jostain itselleni tuntemattomasta syystä häiritsee se, ettei minun rastiani haeta. Eivät ne NIIN huonoja saati NIIN vaikeita ole.![]()
Mutta sen voin sanoa että silloin kun jätän jonkun rastin hakematta, syynä ei juuri koskaan ole se että pitäisin sitä jollain tapaa huonona vaan ainoastaan se että se sattuu sijaitsemaan paikassa tai seudulla jota kohtaan jostain syystä tunnen pyöräilijänä voimakasta antipatiaa.
Espoon rasti näyttää sellaiselta että sen tuntevat kaikki pääkaupunkiseudun lumilautailijat ja ehkä taitavimmat skeittilautailijatkin ovat käyneet kuvaamassa temppujaan niin mainion näköisillä raileilla(?). Mutta sen pitemmälle en analyysissani ole päässyt. Voisin tosin arvata ettei jage kovin monen kilometrin päähän edellisestä Oittaan rastista ole suksineen ajanut...Vantaan ja Espoon rasteista minulla ei - rehellisesti sanoen - ole mitään käsitystä.
Vantaan rastia pidän itse sellaisena että sen löytää kuka tahansa yhtään sen hakemisesta kiinnostunut, vaikkei paikkaa kuvasta tunnistaisikaan tai edes olisi rastin vierestä koskaan ajanutkaan. Eli haluan sanoa suoraan että arvioit nyt itseäsi rastinhakijana pahasti alikanttiin![]()
Kirjanmerkit