Sivu 121 / 176 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2171111119120121122123131171 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.601 - 3.630 / 5269

Aihe: Helsingin kuvarastit

Hieno rasti tuo rautatieomena, vaikka en lähtenytkään hakemaan. Tutuilla kulmilla mutta yllättävä spotti ja rajaus. Ei meinnanut tunnistaa.

Helsingin Polkupyöräilijät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti alli Katso viesti
    Ja hienoa tietää, että mukaan poimimani omenat ovat rautatieomenoita.

Yritin kyllä laittaa kuvan tänne kohtapian kotiin tultuani, jotta aivan hirveän moni ei ramppaisi paikalla, mutta pientä teknistä säätämistä tuli .
    Minullekin luvattiin että saisin poimia omenan mukaani lohdutuspalkinnoksi, kun totesin että olin näköjään jäänyt toiseksi ja että lajin luonteeseen kuuluu että vain yksi voittaa Jätin kuitenkin poimimatta, sillä omenat ovat enemmän hilloksi kuin sellaisenaan syötäväksi sopivia (ja niitä "Saa ottaa!" omenoita oien jo muutenkin kantanut kotiin pari repullista).

Lajiin muuten kuuluu sekin että rastille saatetaan ajaa vielä senkin jälkeen kun sen on joku ehtinyt hakea, mutta eiväthän nekään koskaan turhia lenkkejä ole Ja sitä paitsi se jolla kuvien postaaminen viivästyy teknisen säätämisen, lenkin jatkumisen tai jonkun muun syyn takia on viime kädessä se joka on "ajanut turhaan" sillä sääntöjen mukaan rastin hakija on se joka ensimmäisenä postaa kuvan.

PS Hyviin kuvarastitapoihin toki kuuluu että samalla postaa uuden rastin kuvan.

PPS Taisin luvata että pidän vastedes turpani kiinni enkä esitä arveluja enkä ihmettelyjä uudesta rastista, mutta minkäs kissa karvoilleen voi Jotenkin pidin selvänä että tuon täytyy aivan varmasti olla Roihuvuoren japanilaistyyliseen puistoon liittyvään Kirsikkapuistoon rakennettu kivinen purouoma - tosin en tiedä onko sinne sellaista rakennettu, edellisestä vierailusta Hanami-juhlassa on aikaa - mutta toisaalta kaupungin uuden hulevesien hallintaohjelmaan kuuluu erilaisten ojien, purojen ja lammikoiden käyttö suoran viemäröinnin sijaan eli voihan kyseessä olla ihan mikä tahansa uudehko puisto tai viheraluekin. Vaan eiköhän tuon joku viikonlopun kuluessa hae ilman lisävihjeitäkin...

Itse laitoin ekan rautatieomenani puuroon, kun siinä kovahko omena pehmenee yleensä sopivasti... lopuista vielä mietin, teenkö pikku hillosen vai käytänkö samaan tapaan loput.

Itä-Helsingin laadukkaista ylijäämäomenista saa kyllä myös vinkata . Oma pieni puuni tuottaa aivan minimaalisen määrän ja nekin menee enimmäkseen lintujen nokkiin.

Kummastelen, ettei Kuovipolku tiedä, mistä teoksesta tässä on kyse . Uskoisin kuitenkin, että aiheensa takia on helposti löydettävissä kiinnostuneille ilman lisävihjeitä. Edelliseen liittyen lähestyin tätä tuolta rastilta tullessani omenapuiden alta, jotka nekään eivät ole mitään nimettömiä tusinapuita....

Ps lisäys vielä, siis kyseessä ei todellakaan ole viemäri tai hulevesioja, pikemminkin päinvastoin

Korjaan aikaisempaa sen verran että' rautatieomenapuu on *tietenkin* - sanoohan sen jo lajikkeen nimikin; Malus Hyvingiensis - peräisin Hyvinkäältä eikä Tuusulan Noppalinnasta jonne VR:n keskustaimisto siirtyi vasta vuonna 1960. "Tohtori Leena Lindén on tutkinut asiaa ja on selvittänyt, että rautatienomenapuu on syntynyt vuosien 1893 ja 1903 välisenä aikana."

Lisäksi mun täytyy julkisesti ja kieroilematta mutta noloudesta kiemurrellen tunnustaa etten todellakaan tiedä mistä teoksesta uudessa rastissa on kyse. Eikä se ollut mulle "aiheensa takia helposti löydettävissä" vaikka en ihan luokattoman huono tiedonhakija mielestäni olekaan. Mutta ei anneta sen pilata muiden harrastajien iloa - pikemminkin päinvastoin!

Oulunkylästä löyty omppupuu vihjeen perusteella. Ikkunasta ihmeteltiin, miksi kuvailen. En kehdannut kertoa, että kuvarastin perässä, eikä puiden lajikaan selvinnyt, mutta muurama omppu luvattiin mukaan .
    Hyvä että vihjeistä oli apua, vaikka toisenlaistakin palautetta tuli.

Muutamaan kertaan olen minäkin päässyt kertomaan, mitä ihmettä oikein kuvaan pyöräni kanssa jossain kummallisessa paikassa. Monet ovat olleet yllättävän kiinnostuneita kuvarastiharrastuksesta, mutta uusia harratajia en käsittääkseni ole vielä tällä tavoin saanut houkuteltua mukaan.

En ole perehtynyt tähän Tapatalkiin, joten nuo kuvat meni tuolleen kummasti peräkkäin . Jälkimmäisen olisi tarkoitus olla helppo uusi rasti.
    Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
    Tapatalkin mahdollisuudet viestin muotoiluun sitä kirjoittaessa ovat aika vähäiset. Kuvat tulevat peräkkäin viestin loppuun. Lähetettyä viestiä voi muokata heti sen jälkeen, jolloin kuvien paikkaa saa helpommin muutettua. Teen itse yleensä niin, että jätän muotoilut, enemmät tarinoinnit ja karttalinkin lisäämisen jälkikäteen kotona tehtäväksi. Seuraavaa rastia voi kuitenkin lähteä hakemaan ilmankin näitä tietoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Olin asettanut fillarin kylttiä vasten nojailin ja ehdin ottaa muutaman askeleen taaksepäin kamera kädessä, kun kuulin jostain takaa oikealta "Hei!" ja kun käännyin katsomaan näin asemarakennuksen yläkerroksen avoimessa ikkunassa miehen remonttihomissa. "Saanko mä kysyä mikä juttu toi on?" hän tiedusteli. Kerroin lyhyesti fillarifoorumia mainitsematta kuinka pyöräilyn ystävillä on tällainenkin harrastus. Kuvarastien idean kuultuaan hän kertoi ihmetelleensä koska oli jo aiemmin nähnyt paikalla pyöräilijän samoissa puuhissa...
    Tällä kertaa sait rastilta myöhästymisestä ja olin siellä minäkin -kuvasta taustatarinoineen kenties normaalia enemmän iloa. Useamman pyöräilijän vierailu kuvaamassa vanhoja omenapuita saattoi hämmästyttää asemarakennuksen asukkaita, mutta toisaalta luulisi, että noin keskeisellä paikalla on jo tottunut näkemään kaiken.

Paikka on tietenkin osa Oulunkylän vanhaa asemapuistoa. "Nykyisestä hajanaisuudesta ja uusista elementeistä huolimatta alueella on säilynyt myös perinteisen asemapuiston piirteitä ja kasvillisuutta, jotka ovat säilyttämisen arvoisia." Lehmukset olivat aiemmin osa pitempää kujannetta. Omenapuut ovat rautatieomenapuita...
    Täytyy tässä välissä tunnustaa, että epäilin jossain vaiheessa jo hieman, että nämä eivät välttämättä olisikaan juuri rautatieomenapuita niille sopivasta paikasta huolimatta.

^Ha ha, sama pyörätukikin vielä . On varmasti kummastuttanut asia... hyvä kun sait jutun juonen kerrottua.

Itseltäni kun asiaa ei ihan suoraan kysytty, niin tiedustelin vain, että olinko luvattomassa paikassa. Nolotti kulmille tullessa, että jos vaikka osuisin samaan aikaa jonkun toisen kuvailijan kanssa, mutta en jotenkin ajatellut olevani jonkun pihalla. Ja hienoa tietää, että mukaan poimimani omenat ovat rautatieomenoita.
    Paikka on siinä mielessä kummallinen, että on ulkopuolisen silmin aivan mahdoton arvioida, missä kohtaa ollaan jonkun pihassa ja missä taas täysin julkisessa tilassa. Asemarakennuksen ja radan välissä kulkee julkinen jalankulku- ja pyöräily-yhteys, mutta koska se ei johda juuri muualle kuin aiemmin mainittuun kapakkaan, liikkuu sillä osuudella aika vähän ihmisiä. Tuskin parkkipaikan ja radan välistä puisto-osaakaan on kovin laajalti vuokrattu kenenkään pihamaaksi. Ihmisten ikkunoiden alla kuvaamiset ym. vaativat aina vähän hienotunteisuutta, mutta onneksi tälläkään kertaa ei saatu selkeän kielteistä huomiota.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N.N. Katso viesti
    Hieno rasti tuo rautatieomena, vaikka en lähtenytkään hakemaan. Tutuilla kulmilla mutta yllättävä spotti ja rajaus. Ei meinnanut tunnistaa.
    Kiitos kehuista. Jouduin miettimään kuvan suuntaa ja rajausta tovin, jotta rastista tulisi tunnistettava, mutta ei liian tunnistettava. Paikkahan on - tai voisi olla - todella hieno, mutta jää keskeisestä sijainnistaan huolimatta pahasti syrjään.

PPS Taisin luvata että pidän vastedes turpani kiinni enkä esitä arveluja enkä ihmettelyjä uudesta rastista, mutta minkäs kissa karvoilleen voi Jotenkin pidin selvänä että tuon täytyy aivan varmasti olla Roihuvuoren japanilaistyyliseen puistoon liittyvään Kirsikkapuistoon rakennettu kivinen purouoma - tosin en tiedä onko sinne sellaista rakennettu, edellisestä vierailusta Hanami-juhlassa on aikaa - mutta toisaalta kaupungin uuden hulevesien hallintaohjelmaan kuuluu erilaisten ojien, purojen ja lammikoiden käyttö suoran viemäröinnin sijaan eli voihan kyseessä olla ihan mikä tahansa uudehko puisto tai viheraluekin. Vaan eiköhän tuon joku viikonlopun kuluessa hae ilman lisävihjeitäkin...
    Kyllä kaikenlainen ääneen ajattelu ja väärätkin arvailut kuuluvat mielestäni kuvarastien lomaan niin kauan kuin pysytään suurin piirtein asiassa. Mutta se täytyy sanoa, että sitä tässä on odoteltu, että joku tämän hakisi, sillä minä en ainakaan näillä tiedoilla hae.

Kummastelen, ettei Kuovipolku tiedä, mistä teoksesta tässä on kyse . Uskoisin kuitenkin, että aiheensa takia on helposti löydettävissä kiinnostuneille ilman lisävihjeitä. Edelliseen liittyen lähestyin tätä tuolta rastilta tullessani omenapuiden alta, jotka nekään eivät ole mitään nimettömiä tusinapuita....

Ps lisäys vielä, siis kyseessä ei todellakaan ole viemäri tai hulevesioja, pikemminkin päinvastoin
    Tuo lisäys ei ainakaan helpottanut tuskaa. Löysin nimittäin jo aiemmin ainakin kolme melkein sopivan näköistä hulevesiojaa, mutta ilmeisesti sillä tiellä ei kannata jatkaa.

Lisäksi mun täytyy julkisesti ja kieroilematta mutta noloudesta kiemurrellen tunnustaa etten todellakaan tiedä mistä teoksesta uudessa rastissa on kyse. Eikä se ollut mulle "aiheensa takia helposti löydettävissä" vaikka en ihan luokattoman huono tiedonhakija mielestäni olekaan. Mutta ei anneta sen pilata muiden harrastajien iloa - pikemminkin päinvastoin!
    Sama tunnustus täytyy tehdä, että tietoa ei ole, eikä hyvästä yrityksestä huolimatta ole löytynyt, vaikka monenlaisia tiedonhakumenetelmiä on tullut kokeiltua.

Noh, eiköhän joku tämän kohta nouda tai vihje paljasta paikan sellaiseksi, että vetäydyn häpemään kiven alle.

Eli onko näin, että vihje olisi jo paikallaan? Tein aika tiukan rajauksen kuvaan, kun ajattelin rastina olevan juuri tämä kivirakennelma ja sen lähiympäristö. Samalla "piha-alueella" on jo jokin vanhempi rasti, kuva ja rasti varmasti kuitenkin on esittänyt jotain muuta alueella.

Rastinrakennelman suunnittelija on tuotu tätä projektia varten kaukaa toisesta maanosasta ja lehtijuttujen perusteella jotkin hääparit ovat aikanaan halunneet vihkimistä tämän äärellä, joten tuo viemäritulkinta kyllä huvitti . Vesielementti tähän pitää itse kuvitella, mutta ilmeisen hyvin se abstrakti puoli siis toimii.

Vihjeenä sanoisin, että tämä on aika keskeisellä paikalla Helsingissä, jos ei vesialueita huomioida, eikä pyörällä liikkuen tietenkään niitä oteta lukuun. Ei ihan ytimessä, mutta vähän ympäristöä kun tarkkailee ilmaperspektiivistä, niin pitäisi näkyä...

Olen edelleen yhtä ymmälläni tämän rastin edessä, mutta ehkä aiempaa mukavammalla mielellä

Varsinaisesti halusin korjata sitä käsitystä että olisin esittänyt jonkun "viemäritulkinnan"! Hulevedethän ovat pelkkää puhdasta sadevettä eli juuri sitä minkä kulusta ja virtaamisesta me nautimme silloin kun koemme luontoelämyksiä tai esteettisen kokemuksen. Viemärivettä niistä tulee vasta sitten kun ne on johdettu viemäreihin ja jätevettä vasta sitten kun samaan viemäriin on syystä tai toisesta ohjattu jätevettä.

Keksin sopivan paikan, mutta kuvakulman nerokkuus tekee nöyräksi ja voi vain onnitella rastin laittajaa.
    Joskus huomisillalla ehtii taas lenkillekin tarkistamaan vainua.

Olen edelleen yhtä ymmälläni tämän rastin edessä, mutta ehkä aiempaa mukavammalla mielellä

Varsinaisesti halusin korjata sitä käsitystä että olisin esittänyt jonkun "viemäritulkinnan"! Hulevedethän ovat pelkkää puhdasta sadevettä eli juuri sitä minkä kulusta ja virtaamisesta me nautimme silloin kun koemme luontoelämyksiä tai esteettisen kokemuksen. Viemärivettä niistä tulee vasta sitten kun ne on johdettu viemäreihin ja jätevettä vasta sitten kun samaan viemäriin on syystä tai toisesta ohjattu jätevettä.
    Toivottavasti sentään kukaan ei oikeasti tule epämukavalle mielelle rastiasioiden tiimoilta .

Voidaan sanoa, että minä tein tuon "viemäritulkinnan" viestissäsi esiintyneiden termien pohjalta. Tällainen hiukan kärjistetty muotoilu nyt vain ilahduttaa tässä yhteydessä. Arvelin kuvani rakennelman olevan varsin tunnettu, koska eihän se mikään pieni ole eikä ihan upouusikaan, ja siksi erilaisten sadevesikourujen pohdiskelu jotenkin kutkuttaa mieltä. Taas vähän kärjistetysti, aika usein kuvarastien aiheena on jokin tikku kalliolla tai kivenmurikka risteyksessä, ja nekin kuitenkin tiedetään nopeasti.

(Kaupungin into hulevesirakennelmiin on noin muuten omassa asuinympäristössäni hyvinkin nähtävissä, enkä kaikesta huolimatta aio jatkossakaan sanoa, että pikkuriikkisen pihaosuuteni hallitsevin osuus on viemäri.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram
    Keksin sopivan paikan, mutta kuvakulman nerokkuus tekee nöyräksi ja voi vain onnitella rastin laittajaa.
    Joskus huomisillalla ehtii taas lenkillekin tarkistamaan vainua.
    Aivan loistavaa, pakko sen on oikea olla, jos sopii vihjeisiin. Ei tarvitse sitten miettiä, miten tuota vielä voisi avata, paitsi avarammalla kuvalla kyllä ehkä...

Aivan loistavaa, pakko sen on oikea olla, jos sopii vihjeisiin. Ei tarvitse sitten miettiä, miten tuota vielä voisi avata, paitsi avarammalla kuvalla kyllä ehkä...
    Huti reissu tuli, muttei tietenkään turha lenkki. Ei sopinut kaikkiin vihjeisiin, kun ei niistä kaikista tiedä miten tulkita.
    Paikka oli nyt enempi umpeen kasvanut kuin rastikuvan kohde.

Taas vähän kärjistetysti, aika usein kuvarastien aiheena on jokin tikku kalliolla tai kivenmurikka risteyksessä, ja nekin kuitenkin tiedetään nopeasti.
    Sotket nyt Espoon kuvarastit ja Helsingin kuvarastit. Ensin mainituista kuvaus ei ole millään lailla kärjistetty, mutta tässä ketjussa on ainakin sinä aikana kun minä olen ollut mukana onnistuttu välttämään tuonlaatuisia rasteja - poislukien mun viimesyksyinen ruisunikkorastini paikassa josta en enää itsekään ollut täysin varma sen jälkeen kun kukinta päivää myöhemmin olikin jo ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Huti reissu tuli, muttei tietenkään turha lenkki. Ei sopinut kaikkiin vihjeisiin, kun ei niistä kaikista tiedä miten tulkita.
    Harvoin jos koskaan meitä on viety näin 6-0 kuin nyt - ja vieläpä rastilla jonka "olisi tarkoitus olla helppo uusi rasti"

Ja yhtä harvoin vihjeet ovat näin yhdensuuntaisesti ja kattavasti vain vaikeuttaneet rastia entisestään ja saaneet hakijat entistä pahemmin ulalle.

Eiköhän meidän pidä tarjota pullakahvit sille joka rastin hakee!

Paikka oli nyt enempi umpeen kasvanut kuin rastikuvan kohde.
    No harmi! Mutta mukava ilmahan tuolla on ajella nyt. Ja ehkä sitä kohdetta voi hyödyntää jatkossa... Vihjeiden oli kyllä tarkoitus auttaa paikan löytämisessä, mutta en ilmeisesti ihan onnistunut, vaikka melkein koordinaatitkin oli tarjolla.

Googlailin itsekin tänään, minkälaisia hulevesiojia Helsingistä löytyy, ja tyrmistyksekseni törmäsin kaupungin esitteessä tämän rastina olevan herkän teoksen kuvaan näissä yhteyksissä !! Vaikkei sitä ojaksi siinä nähdäkseni väitetäkään eikä sijaintia kerrota (toivottavasti, en perehtynyt esitteeseen täysin kattavasti): https://www.hel.fi/static/rakvv/ohje..._tonteilla.pdf

Tuossa hieman avarampi kuva siis. Joko tällä lähtee jollekulle pullakahvit ? Jos ei, niin kävin myös kuvaamassa "alajuoksulta" päin rastin ja voin sen kuvan myös postata tänne.

Japanilainen kivipuutarha Musui-en Viikin lakkautetun Gardenian pihapiirissä. Rasti 1393. Sen on suunnitellut japanilainen maisemataitelija ja puutarhuri Kazuo Makioka.

Tulihan tätä jo etsittyä, kuten taisin edellisessä viestissäni mainita. Satuin istumaan pyöräreissun päätteeksi pizzalla yksikseni ja ruokaa odotellessa huomasin viestiketjuun tulleen uusia viestejä. Ajattelin, että rasti olisi siirtynyt ja hyvällä tuurilla uusi olisi helposti löydettävissä. No, näin ei ollut, mutta hulevesiohjelman kuvan nähtyäni päädyin vilkaisemaan kännykän ruudulta jos rasti sittenkin vielä löytyisi. Ensimmäinen ajatus oli Ei s*****a, kun huomasin, että moneen kertaan ilmakuvista tutkitulta alueeltahan tämä löytyi - suorastaan helposti.

Uudeksi olisi ollut mielessä kaikenlaista hulevesiaihetta ja muuta aasinsiltaa, mutta hämärtyvään iltaan olisi pitänyt varautua kunnon kameralla. Päädyin tähän. Kuvakin on mitä on, mutta eiköhän siitä paikan tunnista.

Vielä lopuksi sanottakoon, että rasti oli erinomaisen hyvä. Vinkitkin olivat erinomaisen hyviä. En voi ymmärtää, miten emme tuota löytäneet nopeammin!
    casanova muokkasi tätä : 27.08.2018 at 22.17 Syy: karttalinkki, höpöttely, 105

Hieno juttu, munkkikahvit casanovalle

Kiitoksia Alli hyvistä nauruista. Itse vähän haaveilin sunnuntaina rastitutkimusta mutta unohtui kun vettä alkoi tulla.

https://www.helsinginuutiset.fi/arti...na-helsingissa
    http://www.lahitieto.fi/2017/10/11/v...ipuutarha-jai/

PS Joku voisi olla sitä mieltä että rastikuvassa oĺi niin tarkoituksellista perspektiivillä ja kuvakulmalla temppuilua suoraan kuvarastikieroilun oppikirjasta - "Näin saan kivipuutarhan näyttämään ihan muulta" - ettei olisi rastia suostunut hakemaan vaikka olisi sen tunnistanutkin. Minä kuitenkaan en ollut sitä mieltä, en vain yksinkertaisesti saanut tuntemaani kivipuutarhaa ja rastikuvan kivistä rakennettua puroa sopimaan yhteen. Hattua nostan casanovalle, mutta sen verran monta kertaa mies on ärsyttänyt kuvakulmillaan ja rajauksillaan että hommatkoot itse kahvinsa!

Hattua nostan casanovalle, mutta sen verran monta kertaa mies on ärsyttänyt kuvakulmillaan ja rajauksillaan että hommatkoot itse kahvinsa!
    Meinasi lentää siemailemani palautusjuoma näppäimistölle!

PS. Entäs se pulla, kun en minä muutenkaan kahvista perusta?

Kiitos rastia kommentoineille & etsineille, oli mukava taas pitkästä aikaa löytää vanha ja päästä asettamaan uusi kohde!

PS Joku voisi olla sitä mieltä että rastikuvassa oĺi niin tarkoituksellista perspektiivillä ja kuvakulmalla temppuilua suoraan kuvarastikieroilun oppikirjasta - "Näin saan kivipuutarhan näyttämään ihan muulta" - ettei olisi rastia suostunut hakemaan vaikka olisi sen tunnistanutkin. Minä kuitenkaan en ollut sitä mieltä, en vain yksinkertaisesti saanut tuntemaani kivipuutarhaa ja rastikuvan kivistä rakennettua puroa sopimaan yhteen.
    Sehän mukava kuulla, ettet ainakaan nimenomaisesti sinä ollut tuota mieltä . Ja taisinkin jo aikaisemmin mainita, että kummastelin, ettet tuntisi tätä teosta.

Kuten kerroin, oli melko kiire kotiin postaamaan omppukuvaa nettiin, joten otin vain tuon yhden näppäisyn ajattelemaltani rastilta, ja senkin teoksen poikki kulkevalta pyöräilyyn sopivalta polulta. Sen verran tuli kyllä kieroiltua, että laskin tähtäystä niin, etteivät Viikin pellot tulleet kuvaan mukaan, kun tämä oli mielestäni niin helppo kohde. Hulevesiesitteen kuvan lienee ottanut joku paremmalla kalustolla ja kannattelematta pyörää siinä samalla, mutta jos noita katsoo rinnakkain, niin onhan siinä samat kivet.

Niin tai näin, tuo on hieno kohde ja todella harmi, jos se jää pikkuhiljaa rappeutumaan. Nytkin siellä on tuntunut olevan aina paikalla käydessäni äänekästä porukkaa teehuoneessa istuskelemassa, vähän mietityttää, että millä asioilla. Erityisesti kirsikan- ja omenankukkien aikaan kannattaa poiketa paikalla, jos yhtään hedelmäpuiden kukinta innostaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Japanilainen kivipuutarha Musui-en Viikin lakkautetun Gardenian pihapiirissä.
    Jaa se oli sittenkin tuo. Lauantaina pikaisesti katsoin, että siinä on tuon tapainen, mutten perehtynyt paremmin, kun oli muuta touhua siinä. Pyörällä olin kyllä liikkeellä.
    Merida Scultura 5000 (3,6 k) / GT Grade (1,0 k) / Ridley X-Fire (46 k) / Trek Farley 5 (4,9 k) / Cannondale Quick 3 (1,4 k) (Myydyt: 21 k)

Sotket nyt Espoon kuvarastit ja Helsingin kuvarastit. Ensin mainituista kuvaus ei ole millään lailla kärjistetty, mutta tässä ketjussa on ainakin sinä aikana kun minä olen ollut mukana onnistuttu välttämään tuonlaatuisia rasteja - poislukien mun viimesyksyinen ruisunikkorastini paikassa josta en enää itsekään ollut täysin varma sen jälkeen kun kukinta päivää myöhemmin olikin jo ohi.
    Vähän tyhjäkäyntiä töissä, niin kaivoin nuo mieleeni jääneet rastit
    1) tikku kalliolla, rasti 1341, tästä oli kyllä näemmä varsinainen vihjekuva vähän eri kohdasta, ja tämä oli vain lisävihjeenä

2) kivenmurikka tienristeyksessä, rasti 1343

Molemmat idän suunnilla, mutten kumminkaan tunnistanut, ihan hyviä kohteita silti . Uudesta rastista en tiedä, missä on, mutta voihan sitäkin koittaa ilmasta päin tutkia...

Toivottavasti osaan arvostaa huumoriasi yhtä paljon kuin esimerkiksi sinä ja casanova osaatte näköjään ymmärtää minun huonoa huumoriani joka ei tunnetusti ihan kaikille aina valitettavasti aukea.

Voisinkin yrittää tähdentää että vanhasta rastista esittämieni kirpeidenkin kommentien kohteena ei suinkaan ollut rastin asettaja eikä rastikuva vaan ihan pelkästään omat aivoni, jotka jostain ihmeellisestä syystä eivät osanneet yhdistää muistissa ollutta kuvaa Gardenian kivipuutarhasta "oikeaoppisesta" katselupaikasta ja -kulmasta "väärästä" näkövinkkelistä otettuun rastikuvaan. Vaikka ensinmainittu olisikin aikanaan koetun syvänkin elämyksen tai muun syyn takia syrjäyttänyt kaikki muut muistikuvat, olisi aivoista ja ajatuskyvystä pitänyt löytyä joustavuutta edes sen verran että olisin tuumannut "Voisihan tuo sittenkin olla" sen sijaan että olin heti satavarma siitä että "Gardenian kivipuutarha se ei ainakaan ole"

Ja vielä vahvistukseksi: casanovan "Ei s*****a" on paras mahdollinen kehu rastin asettajalle. Rasti on erinomaisen onnistunut silloin kun se joka sen hakee kokee tyytyväisyyttä oivalluksestaan tai päättelykyvystään tai paikallistuntemuksestaan tai niistä kaikista ja kun se joka ei rastia löydä kiroaa asettajan maanrakoon turhautuneena ja kiroaa oman tyhmyytensä sitten kun selviää miten "helposti" rasti olisi ollut löydettävissä.

PS "kivipuutarha helsinki"

PPS Uutta rastia voi tietenkin hakea myös sopivan näköistä puistoa tai puistikkoa ilmakuvasta tähyillen, mutta sitä voi lähestyä myös tunnistamalla takana näkyvän talon tai hakemalla sellaisia alueita joissa tuonikäisiä ja -mallisia taloja löytyy. Puulajinkin voisi tunnistaa, mutta en ole varma auttaisiko se yhtään eteenpäin jos tietäisi että japaninjalopähkinöitähän nuo

Jaavan, Japanin ja Kongon kautta Arabiaan Rasti 1394
    Puistikko Jaavantiellä Toukolassa, Kongonpuisto nimeltään.

Uusia omenoita ja muita puita

Kiitos rastia kommentoineille & etsineille, oli mukava taas pitkästä aikaa löytää vanha ja päästä asettamaan uusi kohde!
    Ota vain tavaksi.

Niin tai näin, tuo on hieno kohde ja todella harmi, jos se jää pikkuhiljaa rappeutumaan. Nytkin siellä on tuntunut olevan aina paikalla käydessäni äänekästä porukkaa teehuoneessa istuskelemassa, vähän mietityttää, että millä asioilla.
    Rastille päästessäni siellä Gardenian takana oli kokoontuneena joukko nuoria illanviettäjiä, ja ilmeisesti alan tulla vanhaksi, koska sama epäilys hiipi omaankin mieleeni.

Ja vielä vahvistukseksi: casanovan "Ei s*****a" on paras mahdollinen kehu rastin asettajalle. Rasti on erinomaisen onnistunut silloin kun se joka sen hakee kokee tyytyväisyyttä oivalluksestaan tai päättelykyvystään tai paikallistuntemuksestaan tai niistä kaikista ja kun se joka ei rastia löydä kiroaa asettajan maanrakoon turhautuneena ja kiroaa oman tyhmyytensä sitten kun selviää miten "helposti" rasti olisi ollut löydettävissä.
    Sadattelin tietysti myös kehuakseni rastia, mutta pääasiassa itselleni siksi, että en aikaisemmin löytänyt paikkaa ilmakuvista, vaikka se niin selvästi erottuikin. Olisi varmaan joskus pitänyt käydä Gardeniassa ja sen pihalla...

Jaavan, Japanin ja Kongon kautta Arabiaan Rasti 1394
    Puistikko Jaavantiellä Toukolassa, Kongonpuisto nimeltään.
    Puistikko Japaninkadun varrella - se tässä rastissa oli ajatuksena.

Uusia omenoita ja muita puita
    Satuin pysähtymään eilen illalla hitusen iltayhdeksän jälkeen, koska päätin laittaa vaimolle viestin, että myöhästyn tovin suunnitellusta paluuaikataulusta. Huomasin samalla uuden rastikuvan ja - koska olin ehkä 200 metrin päässä - kävin kiertämässä Alppipuiston lammikon. Ei (onneksi) löytynyt niin helpolla.

Toisin kuin edellinen, tämä näyttää kyllä jotenkin tutulta...

Mä olen oppinut tuntemaan vanhan rastin puiston Japaninpuistona mutta se lienee ollut ns. epävirallinen nimi. (En tosin löytänyt Kongonpuistoakaan kaupungin sivuilta.)

Uuden rastin puulajin luulen tietäväni - ja paikankin. Eri asia tietysti olenko viimeksi mainitun suhteen ihan hakoteillä. Ja vaikka olisinkin oikeilla jäljillä, ei ole sanottu ettei joku olisi jo ehtinyt laittamaan uuden rastin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    *kävin kiertämässä Alppipuiston lammikon. Ei (onneksi) löytynyt niin helpolla.
    Kiitoksia kun kerroit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Kiitoksia kun kerroit
    Oli pimeää ja minulla kiire. Kannattaa käydä varmuuden vuoksi tarkistamassa.

Mä olen oppinut tuntemaan vanhan rastin puiston Japaninpuistona mutta se lienee ollut ns. epävirallinen nimi. (En tosin löytänyt Kongonpuistoakaan kaupungin sivuilta.)
    Nimeä ei näkynyt kartoissa, mutta Kaupungin kartasta löytyi Kadut ja Puistot > Yleisten alueiden rekisteri >Viheralueet, jonka jälkeen hiirellä osoittamalla korostettua puistoaluetta tuli näkyviin "KONGONPUISTO Asemakaavoitettu viheralue"

Olisihan siellä aivan Alppipuiston läheisyydessä ollut toinenkin puisto! Se jota on kunnostettu ja ehostettu ja joka on ollut viime aikoina taas muútenkin esillä ja jota nimi ei pilaa...

Jos en ole aivan väärässä, puu jota vasten fillari on asetettu on Ulmus glabra Campertownii, sateenvarjojalava, mutta voihan se olla Ulmus glabra pendula, riippajalavakin. Kivet ainakin ovat nupukiviä - eikä Helsingin puistoista varmaankaan toista samanlaista lampea tai lammikkoa löydy.

PS Oma luulo ei taaskaan ollut yhtä kuin tieto. Mutta eihän puistossa käyntiä koskaan tarvitse harmitella, aina tarjoutuu jotain mielenkiintoista nähtävää tai pientä mielihyvää tuottavaa!

Löydän kyllä Uljanovin mukaan nimetystä puistosta tuollaisen puun, mutta en tuollaista allasta.

Kylläpä tämäkin pähkinä osoittautui vaikeaksi.

En minä luvannutkaan että rasti Lenininpuistosta löytyisi

Vaan hienoa että meillä on nyt ollut kaksi vaikeaksi osoittautunutta pähkinää - eikä se Kongonpuistokaan siinä välillä ihan huono rasti ollut - ja molemmat vielä paikoissa jotka kelpaavat varmasti bongattavaksi myöhemminkin.

Mutta taitaa tosiaan olla että tässä tarvittaisiin parviälyä, onnekasta sattumaa tai johdatusta - tai jonkinlaista lisävihjettä. Voisi jopa olla että pieni kuvakulman laajennus riittäisi...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •