Sivu 160 / 162 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 60110150158159160161162 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.771 - 4.800 / 4845

Aihe: Helsingin kuvarastit

Olli Mantereen veistos Öljypisarat Suezinkadulla Jätkäsaaressa. Rasti 1650.

Uudessa on niin ikään asetelma kiviä.

casanova muokkasi tätä : 06.11.2019 at 22.35 Syy: karttalinkki, tiedot, 169

”Öljypisarat” Suezin aukiolla

Teoksen ”Öljypisarat” aiheena on Suezin sataman päätuonti- ja vientiartikkeli öljy. Ohikulkija kohtaa suuret, painavat ja veltot nestemuodot, jotka jäljentävät tätä maailmaa pyörittävää ainetta. Kappaleet ovat kauniita, kuin suuria koruja, mutta katsoja ei voine ohittaa niitä ajattelematta öljyn suunnattoman maailmanlaajuisen kulutuksen kielteisiäkin puolia."

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/lan...ia-kohtaamisia

https://ollimantere.fi/juutinrauma

Kiitokset kehuista rastin suhteen. Pilasin tietysti jännityksen helpottamalla hakua liikaa, mutta yllätyin aidosti siitä, että kuvaan oli jäänyt mystisen A-kirjaimen lisäksi havaittavaksi myös sen alla olevan tekstiä. Myönnän senkin, että itsekkäästi halusin päästä mahdollisimman pian itse hakemaan uutta rastia, vaikka lopulta en eilen illalla enää jaksanut vaivautua. Oli kaikin puolin niin huono päivä, että olisi varmaan mennyt kiukutteluksi Jätkäsaaren liikennehelvetissä.

Tänään oli kaikin puolin parempi päivä, mutta uudeksi rastiksi valikoitui olosuhteiden pakosta aivan muuta kuin oli tarkoitus. Eiköhän tuon joku hae pois häiritsemästä, niin saadaan parempaa tilalle.

Vielä myllykiveen palatakseni, kyse oli siis Myllytie-nimisestä kadusta, joka on saanut nimensä paikalle vuonna 1836 rakennetusta tuulimyllystä. Nykyään myllystä on jäljellä enää tuo nimi ja puistoon päätynyt myllykivi. Myllytieltä ei kuitenkaan ole enää pääsyä puistoon. Tuo Armi Ratian puisto on ylipäätään melkoinen kummajainen. Myöntääkö joku käyneensä siellä aikaisemmin? Minä en ainakaan ollut.

Kaivopuiston tuulimylly A.E.Rosenböijerin kuvassa vuodelta 1895.

Tuo kuvan vaalea uusrenessanssityylinen rakennus on yhä olemassa (Myllytie 1) ja ilmeisesti on nykyään jonkun sortin oligarkin omistama. Arvopaperi uutisoi vuonna 2013 talosta maksetun Suomen kovimman neliöhinnan. Arvopaperi kertoi vuonna 2017 kyseisen liikemiehen kunnostaneen talon kodikseen, jonka "...tekniikka sekä keittiö- ja saniteettitilat on uusittu täysin. Talossa aiemmin vierailleet saattavat huomata, että kylpyhuoneita on tullut lisää." Mielenkiintoista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Vielä myllykiveen palatakseni, kyse oli siis Myllytie-nimisestä kadusta, joka on saanut nimensä paikalle vuonna 1836 rakennetusta tuulimyllystä. Nykyään myllystä on jäljellä enää tuo nimi ja puistoon päätynyt myllykivi. Myllytieltä ei kuitenkaan ole enää pääsyä puistoon. Tuo Armi Ratian puisto on ylipäätään melkoinen kummajainen. Myöntääkö joku käyneensä siellä aikaisemmin? Minä en ainakaan ollut.
    Minä olen käynyt, Tosin silloin silloin se oli vain nimetön puistoalue, jonne pääsi joko Olympiaterminaalin ravintolaa vastapäätä olevien kiviportaat nousemalla tai Myllytien päästä. Siltaa satamaratakuilun yli ei tietenkään vielä ollut, koska junaliikennettä vielä oli. Ei ollut myöskään Gullichsen Vormalan taloja Myllytie 6:ssa, sillä ne rakennettiin vuonna 1995, oli vain Ervin vuonna 1961 valmistunut Myllytie 2. (Nythän niiden väliin yksityisomistuksessa vuosikymmeniä olleelle mutta rakentamatta - osin kai naapureiden vastustuksesta ja valitustehtailusta johtuen, mutta myös siksi ettei omistajakaan ollut tyytyväinen saatuun rakennuslupapäätökseen - on vihdoin nousemassa uusia "arvorakennuksia" jotka saavat pintaansa portugalilaista Estremozin marmoria.)

Mitään erityisempiä muistikuvia ei itse puistikosta ole jäänyt vaan ne liittyvät silloisiin elämänvaiheisiin ja tapahtumiin. Silloin kauan sitten Interrail oli iso juttu ja oli merkkipaalu lukiolaisen elämässä kun pääsi (vajaaksi) kuukaudeksi kiertämään Eurooppaa junalla. Vaikka reissu käynnistyi matkalla Turkuun ja tuli ajankohtaiseksi vasta kun oli oltu kesäduunissa, sitä oli suunnitteltu jo pitempään ja kevätauringon paistaessa oikein kirkkaasti lähdetty kesken koulupäivän ja istuttu vuoroin tutkimassa karttaa ja Thomas Cookia ja vuoroin tuijottamassa ruotsinlaivaa. Ja kun muistaakseni viimeisimmän kerran kävin puistikossa elettiin vuotta 1991, sillä silloin katsottiin jonkun ulkomailta tulleen vieraan kanssa miten Tallinnan laivan savupiippua maalattiin sinimustavalkeaksi.

PS Satamaradasta: kartta vuodelta 1940 ja kuva Puistokadulta vuodelta 1983.

Tuo satamarata on kyllä mielenkiintoinen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_satamarata Harmi että on niin vaikeaa löytää karttakuva siitä mistä se on mennyt.

Onko tuo kuilu puistoalueella siis satamaradan osa? Olen ymmärtänyt että siellä on autotalleja tjms? edit: Ah, kiitos linkeistä.

Nostalgista, tuli asuttua kouluiässä molemmilla puolilla Tehtaankatua n. vuodet 83-93, joten satamaradalla on pyöritty ja vaihteita (pari oli nykyisessä Meripuistossa) käännelty. Myllynkivistä ei muistikuvaa. Ratakin on aika hyvin kadonnut. Hieman tässä jo epäilen, että olenkohan pyörinyt kuinka lähellä samoja seutuja nykyisten kuvarastiharrastajien kanssa jo silloin. Pyörinä oli silloin 3-vaihteinen Jupiter ja sittemmin 6- tai 7-vaihteinen metallinsininen Kulkuri. Sellaisen kun löytäisin hyvässä kunnossa jostain

Mukava lukea harrastajien muistoja rastien liepeiltä. Minä olen esikaupunkialueen poikia, joten mm. nuo Etelä-Helsingin nurkat ovat tulleet tutuiksi vasta vanhempana ja vain sieltä täältä.

Perjantain kunniaksi lienee sopivaa antaa vihje nykyiseen rastiin. Satamaradan varrella tai Länsisataman alueella ei enää olla, mutta läheltä kulkee rata satamaan.

Turun satamaan? Sörnäisten satamaan ja Herttoniemen satamaan kulki rata vaan ei kulje enää Vuosaaren satamaan kulkee rata mutta se lienee liian etäällä edellisestä rastista...

Onko raitio ja rata sama asia? Ja miten määritellään satama, syväsaatana eiku syväsatama laivoille vai venesatam?

Ei ole, Kotuksen mukaan:

Suomen murteissa raide on tarkoittanut pyörän tai jalaksen jättämää jälkeä, ja sama merkitys on ollut myös sanalla raitio. Kielessä vanhastaan oleva sana otettiin modernimpaan käyttöön, kun muutamissa Suomen kaupungeissa alkoi raitioliikenne, ensin hevosvetoisena.

Noin vuosina 740–1000 puhutussa muinaisyläsaksassa trata oli ’karjapolku, tie’ tai ’laidun’. Myös suomen vanhassa kirjakielessä ja murteissa rata on merkinnyt tietä, polkua, latua, reittiä tai suuntaa. Rautatien merkitys on myöhäisempi.

Tänään tulin pohdiskelleeksi vähän vastaavaa: miten eroavat farm / farmstead sekä farm / ranch.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Onko raitio ja rata sama asia? Ja miten määritellään satama, syväsaatana eiku syväsatama laivoille vai venesatam?
    Vielä kun on metro ja Kalasatama

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Vielä kun on metro ja Kalasatama
    Tää oli mun eka ajatus. Ei silti paikantunut rasti

Pitää muuttaa läski yksivaihteiseksi ja alkaa keräilemään niitten humaaneja rasteja. Saisi polkea useammin. Harvinaista herkkua nykyään tuo polkeminen

Hyvät naurut olen ainakin saanut.

Vanha rasti oli kaunis tilataideteos Ilmalan asemalla

Uusi rasti on niin uusi ettei edes streetviewssä näy

HOASin uusi muurimainen opiskelija-asuintalo Kustaa Vaasan tien varrella (osoite Pietari Kalmin katu 1). Rasti 1652.

Edellisessä muuri, tässä portti.

casanova muokkasi tätä : 11.11.2019 at 00.25 Syy: karttalinkki, tiedot, 170

Pitää muuttaa läski yksivaihteiseksi ja alkaa keräilemään niitten humaaneja rasteja. Saisi polkea useammin. Harvinaista herkkua nykyään tuo polkeminen
    Heh. Näköjään yksivaihteisen puolella miltei sama paikka oli jo elokuussa rastina:

No eipä ollut ensimmäinen kerta. Aika harvakseltaan tulee tuon foorumin kuvarastilankoja seurattua. Minun mielestäni kuvarasteihin kuuluu selkeä rastikartta, johon merkityt rastit kerätään. Sitäkään en ymmärrä, että viesteissä ei kuvailla edes muutamin sanoin rastin sijaintia, vaikka siitä ei ole mitään takeita, että kuva pysyisi näkyvissä edes kuukausia. Ei sovi minulle tuollainen. Eikä minulla ole enää tuolle foorumille sopivaa pyörääkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Turun satamaan?...
    Moneskohan kerta tämä muuten oli näitä möläytyksiäsi (tiesit sen tai et)?

Edellinen rasti oli siis tämä arkkitehtitoimisto Playan suunnittelema talo: (kuva: Tuomas Uusheimo)

Osoite Pietari Kalmin katu - Pehr Kalms gata on saanut nimensä - kenenpä muunkaan kuin - Pehr (Pietari) Kalmin mukaan. Kalm oli merkittävä suomalainen kasvitieteilijä, tutkimusmatkailija ja pappi. Tuli opittua tämäkin, kiitos rastiharrastuksen.

Möläyttämisen olemukseen kuuluu olennaisesti (1) ettei möläyttäjä voi itselleen mitään eli ei voi olla möläyttämättä kun möläytys jostain tajuntaan tunkee, ja (2) että möläytyksessä on jokin järki tai jokin oivallus josta möläyttäjä ei itsekään ole tietoinen kuin jälkeenpäin.

Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että jos joku osasi möläytykseni ansiosta lähteä hakemaan rasteja rantaradan varrelta, hän oli siinä tapauksessa fiksumpi kuin minä. Kai minäkin silti olisin lopulta Ilmalaan asti päässyt - siis jos en olisi ollut sen reilun viikon takaisen dorkan jäisellä tienpinnalla kaatumiseni takia itselleni määräämässä ajokiellossa ja jos olisin pystynyt voittamaan kyseistä seutua kohtaan tuntemani vastenmielisyyden - vaikka en olisi osannut ruveta rastia erityisesti sieltä hakemaan.

PS Uusi rasti ei toistaiseksi ole tuottanut edes sellaista tunnetta että kohta on taas joku möläytys tulossa.

Felian uusi daattakeskus pitskussa on rasti 1653

Tai sitten rasti 802?

Uusi

harald muokkasi tätä : 11.11.2019 at 22.12

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Möläyttämisen olemukseen kuuluu olennaisesti (1) ettei möläyttäjä voi itselleen mitään eli ei voi olla möläyttämättä kun möläytys jostain tajuntaan tunkee, ja (2) että möläytyksessä on jokin järki tai jokin oivallus josta möläyttäjä ei itsekään ole tietoinen kuin jälkeenpäin.
    Samanlaisia möläytyksiä on tainnut tulla tehtyä myös itse, mutta aina nousee hymy huulille pelkästä epäilyksestä, että möläyttäjällä ei ole aavistustakaan siitä, miten hyvä arvaus tai päätelmä tuli tehtyä.

Felian uusi daattakeskus pitskussa
    Onnistuit paremmin. Minulla kävi nimittäin niin, että nuo julkisivun valot sammuivat sillä aikaa kun kiersin rakennusta etsiäkseni parhaiten valokuvauksellista puolta. Jouduin sitten tyytymään panssariesteen kaltaisten porttiratkaisuiden ja kummallisten opaskylttien maailmaan.

Ehkä olin nopeampi? Virnehymiö

Möläytin joskus että pitää olla hyvä munkki. Se oli tarkoituksella ja rasti löytyi munkkivuoren läheltä(?).

Työmaita Manalan uudella pientaloalueella, jota houkuttelevasti Suopelloksi nimitetään. Rasti 1654.

Taustalla mutkittelevaa luiskaa nouseva reitti rakenteilla olevassa puistossa. Etualalla kaasuputken siirtoon liittyvä työmaa.

Uudessa on suora luiska johonkin maan syvyyksiin. Kaikilla olikin varmasti jo ikävä aiheen pariin?

casanova muokkasi tätä : 12.11.2019 at 10.21 Syy: karttalinkki, tiedot, 171

Ei se nyt ainakaan väestönsuoja ole.

Ei se nyt ainakaan väestönsuoja ole.
    Rehellisesti sanoen en tiedä. Yritin vähän googlata, mutta laihoin tuloksin. Hakukone ilmoitti aiheeseen liittyvinä hakuina mm. kemiönsaari savusauna hinta.

Rusalla troijalaisen hevosen sisäänkäynti Rasti 1655

Uusi

Minun olisi pitänyt osata tuo 1655. Sentään treenejä ja matseja tuolla ratsastiellä monta kertaa viikossa 10 vuoden ajan. Mutta en ole vain nähnyt tuota.

Komea sisäänkäynti vv. 2009-10 rakennettuun Meilahti-Pasila-Käpylä yhteiskäyttötunneliin, johon on sijoitettu mm. kaukolämpö- ja kaukojäähdytysverkot, vesijohto ja 110 kV:n sähkökaapeli. Lisäksi tunnelin yhteyteen rakennettiin sähköasema sekä pumppaamoja ja jäähdytyksen tuotantohalli.

Se on tosiaan hauskasti ajoreitin mutkassa, ajoipa kumpaan tai mihin suuntaan vaan, ettei se osu katselulinjalle, ellei käännä päätään aivan kohdalla.

Tuolla uusvanhalla kiviaidan tai -muurin tapaisella haluttiin kai saada sisäänkäynti näyttämään siltä kuin se olisi ollut siinä aina eli jo ennen Ruskeasuon ratsastushallia. Museovirasto ja kaupunkikuvatoimisto kun olivat vastustaneet sen sijaintia valtakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä aivan Olympiamaneesin läheisyydessä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •