CanyonShimanoPartioaittaGarmin
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 141

Aihe: Maantiepedaalit ja -klossit

Maantiepedaalit ja -klossit

Olen ajellut pari vuotta Campan Chorus-pedaaleilla, mutta haluaisin niiden tilalle paremmat.

Nykyiset polkimet vaativat öljyämistä ennen jokaista lenkkiä, jotta jousen kitinä pysyy aisoissa. Lisäksi Campan klossia on mahdotonta asentaa kenkään tarpeeksi taakse, joka aiheuttaa jalan puutumista ja kipeytymistä pidemmillä lenkeillä.

Klossiongelman ei pitäisi johtua kengistä, koska sama ongelma on tullut eteen sekä Shimanon että Specializedin kengillä. Toisaalta esim. Crank Brosin Eggbeaters-pedaalien klossit on aina saanut hyvään asentoon tarpeeksi taakse maastokengillä.

Löytyykö maantiepuolelta polkimia, joiden klossit asentuvat helposti taka-asentoon maantiekengässä? Plussaa olisi tietysti jos pedaalit eivät olisi kovin kitinäherkät. Viimeinen vaihtoehto olisi tietysti siirtyä käyttämään maastopolkimia maantiepyörässä.

Kitinä johtuu todennäköisesti siitä sun öljyämisestä, olet liuottanut vaseliinit pois laakereista... Pura ja voiteleJos maastopolkimet auttaa niin siirry niihin mutta onko kekäsi tarpeeksi kovapohjaiset sillä ei yleensä asento aiheuta puutumista vaikka onkin mahdollista...

Jos ne kengät on oikeaa kokoa? ("kasvunvaraa" ei saa olla senttitolkulla) Niin aika usein klossit laitetaan lähinnä etuasentoon, ei taakse. Ainakin Speedplay:t.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samu Ilonen Katso viesti
    Jos ne kengät on oikeaa kokoa? ("kasvunvaraa" ei saa olla senttitolkulla) Niin aika usein klossit laitetaan lähinnä etuasentoon, ei taakse. Ainakin Speedplay:t.
    Shimanon kengät olivat liian kapean lestin vuoksi numeroa liian isot. Tästä syystä klossit olivat niin paljon etuasennossa, että jalat kipeytyivät tosi nopeasti.

Specializedin kengät ovat oikeaa kokoa ja klossit saa niihin jo sen verran hyvään asentoon, että olen pari kesää käyttänyt niitä. Tosin sellainen tunne jää vielä, että pari milliä pitäisi saada klossia taaksepäin.

Näemmä Speedplayn klosseihin saa adapterin juuri tätä ongelmaa varten: http://cyclefitlondon.blogspot.com/2...bassadors.html.

Vähän samaan aiheeseen liittyen: mahtaako jossain poljin/klossi-yhdistelmässä olla reilusti varaa asennon säätämiseen? Olisi tarvetta saada kantapäätä enemmän ulospäin kuin mitä esim. Shimanon tai Lookin klossit antavat myöten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elcondorpasa Katso viesti
    Vähän samaan aiheeseen liittyen: mahtaako jossain poljin/klossi-yhdistelmässä olla reilusti varaa asennon säätämiseen? Olisi tarvetta saada kantapäätä enemmän ulospäin kuin mitä esim. Shimanon tai Lookin klossit antavat myöten.
    Speedplayn polkimet/ klossit sallivat isot säätövaran.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ärjy Katso viesti
    Shimanon kengät olivat liian kapean lestin vuoksi numeroa liian isot. Tästä syystä klossit olivat niin paljon etuasennossa, että jalat kipeytyivät tosi nopeasti.

Specializedin kengät ovat oikeaa kokoa ja klossit saa niihin jo sen verran hyvään asentoon, että olen pari kesää käyttänyt niitä. Tosin sellainen tunne jää vielä, että pari milliä pitäisi saada klossia taaksepäin.

Näemmä Speedplayn klosseihin saa adapterin juuri tätä ongelmaa varten: http://cyclefitlondon.blogspot.com/2...assadors.html.
    Eikös tuo säätölevy/adapteri ole ihan vakiona noissa klosseissa?? Ainakin omissa on tuonkaltainen säätölevy. Vai onko tuo adapteri Samu jotenkin eri pala?

Speedplay Pro Fit kit:issä on sellainen hopea, alumiininen, pala jolla klossit saa todella erikoiseen paikkaan. Mutta sitä ei kyllä juuri kukaan tarvitse.

Lienisi kuitenkin helpompaa vaihtaa kunnollisiin kenkiin kuin käyttää isoja kenkiä siksi että lesti ei sovi ja puljata klossinpaikan kanssa sen takia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kitinä johtuu todennäköisesti siitä sun öljyämisestä, olet liuottanut vaseliinit pois laakereista... Pura ja voiteleJos maastopolkimet auttaa niin siirry niihin mutta onko kekäsi tarpeeksi kovapohjaiset sillä ei yleensä asento aiheuta puutumista vaikka onkin mahdollista...
    Ölytty on minun nähdäkseni klossin ja polkimen väliä eikä laakereita.
    Lookit ovat pahimmasta päästä tuossa narinassa. Timet narisevat aika vähän. Narinan saa öljyä paremmin pois pakkasnesteellä.
    Shimanon polkimet ja klossit ovat niin liukkaat, että minä heivasin ne pois kertakokeilun jälkeen. Klossi on piene ja kiinnitettäessä jalka lipsuu minne sattuu.
    Jos et aja et voi ottaa!

Itse olen harkinnut vaihtoa Look'n KEO polkimiin. Look'lla on kolme erilaista poljinta nähdäkseni, joista kaikista on sitten eritasoisia versioita. Haluan polkimen, jossa on kunnollinen vapaaliike.

Onhan niin, että kaikki KEO't ovat klossin suhteen samanlaisia? On tarve vaihtaa polkimet kolmeen pyörään yhtä aikaa ja ajattelin ostaa yhteen vähän paremmat (maantiepyörä) ja kahteen muuhun halvimmat mahdolliset (mökkipyörä ja uusi fixi).
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Samanlaisia ovat. Klossin värillä sitten vapaaliikkeen valinta. musta 0, harmaa 4.5 ja punainen 9 astetta.

Grip mallisessa klossissa näyttäis olevan 3mm lyhyempi pituussuuntainen klossin säätö, kuin tavallisessa keo klossisa, jossa on 12mm.

Jos oikein tulkitsin, niin KEO easyssa tulee harmaa normaaliklossi mukana ja muissa harmaa grip klossi.

Eli Grip mallissa on turvallisuutta liukkailla pinnalla parantavia kumi pintoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    Jos oikein tulkitsin, niin KEO easyssa tulee harmaa normaaliklossi mukana ja muissa harmaa grip klossi.

Eli Grip mallissa on turvallisuutta liukkailla pinnalla parantavia kumi pintoja.
    Keo Grip -klossit ovat ihan susi tuote.

Okei, niillä pystyy kävelemään liukastelematta, mutta niin pystyy tavallisillakin Keoilla, kun käyttää klossinsuojia. Missä Grip menee metsään on polkimeen kiinnittyminen. Klossin paksuutta lisäävien Grip-kumien seurauksena polkimen kielekkeeseen on paljon vaikeampi osua, samalla kun klossi kiinnittyy paikoilleen muutenkin jähmeämmin.

Grippien kanssa olen säheltänyt liikennevaloissa klossia polkimeen kuin mikäkin aloittelija, vaikka normi-Keot toimivat kuin toinen luonto. Jää kyllä yhteen kertaan nää mun grippailut...

Kyllä minulla sekä Lookit, että Shimanot ja niiden kloonit ovat jääneet menneisyyteen. Timellä ajan nyt, mutta voisi sitä muitakin kokeilla.
    Timet kyllä vakuuttavat sekä kiinnittymisellään, että pitävyydellään.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti

Grippien kanssa olen säheltänyt liikennevaloissa klossia polkimeen kuin mikäkin aloittelija, vaikka normi-Keot toimivat kuin toinen luonto. Jää kyllä yhteen kertaan nää mun grippailut...
    Siitäkö se johtuu, että itekin sählää polkimiin kiinnittyessä.
    Mä luulin, etten vaan osaa. Hyvä tietää, etten ole ainoa. Kiitos.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    Siitäkö se johtuu, että itekin sählää polkimiin kiinnittyessä.
    Mä luulin, etten vaan osaa. Hyvä tietää, etten ole ainoa. Kiitos.
    Mä tykkäsin keo gripeistä kunnes ajoin ne hengiltä, kauppiaalla ei ollut hyllyssä kuin perus klosseja ja nyt sitten liukastelen portaita ylös ja alas pyörä kainalossa. Osaako kukaan kertoa miten liukkaat nuo klossin suojukset ovat kävellessä? Voipi olla että siirryn takaisin grippeihin.

*ittu näitä kaupunki siirtymiä, oikean jalan klossi kuluu tajuttomasti kun jatkuvasti saa liikennevaloissa jalkaa iskeä maahan ja ultremo topicissa tuli jo todettua renkaiden kuluminen... kyllä, Helsingissä asuminen tulee kalliiksi!
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polla Katso viesti
    Mä tykkäsin keo gripeistä kunnes ajoin ne hengiltä, kauppiaalla ei ollut hyllyssä kuin perus klosseja ja nyt sitten liukastelen portaita ylös ja alas pyörä kainalossa. Osaako kukaan kertoa miten liukkaat nuo klossin suojukset ovat kävellessä? Voipi olla että siirryn takaisin grippeihin.
    Tavalliset Keot + klossinsuojat ovat ehdottomasti paremmat kävellä kuin Keo Gripit, joissa on loppujen lopuksi aika vähän kumia estämässä liukastumista. Suoja peittää koko klossin, joten ne tukevat askelta paljon paremmin.

Niin ja älä nyt hemmetissä nouse portaita tavallisilla Keoilla ilman klossinsuojia. Pääset vielä hengestäsi. Mieluummin vaikka kengät kädessä sukkasiltaan.

Kyllä se Keo Grip kuluu täällä maallakin. Kävelepä pätkä sepelitietä klossien kanssa, niin siinä saa kengän pohjakin kyytiä samalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polla Katso viesti

*ittu näitä kaupunki siirtymiä, oikean jalan klossi kuluu tajuttomasti kun jatkuvasti saa liikennevaloissa jalkaa iskeä maahan ja ultremo topicissa tuli jo todettua renkaiden kuluminen... kyllä, Helsingissä asuminen tulee kalliiksi!
    Kannattaa muuttaa maalle

Shimanon polkimet ei narise, klosseilla voi kävellä, kestää loputtomiin, vaihdan klossit ehkä 20.000km välein kun menevät siinä vaiheessa jo pahan näköiseksi, toimivat kyllä edelleen täydellisesti. Mutta eihän niitä voi käyttää kun ne on Shimanot, niillä ei saa katu-uskottavuutta. Ja ne painaa sen 30g enemmän kuin 100€ kalliimmat, ei voi pärjätä, kun on pyörivää massaa enemmän. Ja rumatkin on. Onneksi ne on kengän alla etten näe niitä. Ikinä ei ole tarvinnut öljytä/rasvata mitään kohtaa, joten ei saa edes harrastaa. Speedplay se on paras. Heillä on myös Track-malli, jossa on kireämpi jousi. Sehän tekee siitä heti hyvän ratapolkimen, kevyetkin ovat ja kengän pohjassa olevat klossit prikkoineen ym. niin kauniit. Ja sitten Shimanolla ei saa edes käyttää hienoja klossinsuojia. Ja onhan ne parhaat maantiellä. Siis Speedplayt.

...Mieluummin vaikka kengät kädessä sukkasiltaan.
    Komppaan. Yleensä minulla on vanhat purkkarit jalassa ja ne jäävät alas.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Niin ja älä nyt hemmetissä nouse portaita tavallisilla Keoilla ilman klossinsuojia. Pääset vielä hengestäsi. Mieluummin vaikka kengät kädessä sukkasiltaan.
    En kävelisi mielelläni gripeilläkään, tai oikeastaan millään maantieklosseilla. Speedplayt ovat muuten loistavat mutta kävelyyn huonoimmat, joten kengät kädessä portaat ylös ja alas.

Okei, niillä pystyy kävelemään liukastelematta, mutta niin pystyy tavallisillakin Keoilla, kun käyttää klossinsuojia. Missä Grip menee metsään on polkimeen kiinnittyminen. Klossin paksuutta lisäävien Grip-kumien seurauksena polkimen kielekkeeseen on paljon vaikeampi osua, samalla kun klossi kiinnittyy paikoilleen muutenkin jähmeämmin.

Ehkä on syytä katsoa peiliin, jos ei osaa käyttää varusteita. Mulla ei ainakaan oo ollu mitään ongelmia noitten kanssa, toimii siinä missä normaalitkin.

Ei tehä tästäkin ketjusta älytöntä väittely ketjua.

Mun mielestä vika Keossa (Bladet) on ennemminkin polkimessa. Poljinosa on todella kevyt (+ ja -), joten en oikein tunne mitä jalan alla tapahtuu. Polkimeen on tosi vaikea osua siten, että se ei pyörähtäisi jalan alla väärin päin. Minulla taitaa olla Grip-klossit kiinni - poljinten mukana tuli molemmat. Joka tapauksessa aiemmat Shimanon perus-maantiepolkimet olivat paljon helpommat. Toki hienothan Keot ovat, ja kevyet. 95g per poljin.

Olen silti miettinyt noiden viskaamista Mäkkylän mäelle, ja vaihtoa takaisin Shimppaan. Pitkillä lenkeillä nuo ovat mainiot, mutta hermot meinaavat mennä joka lenkillä tuohon ohipotkimiseen ennen kehä kolmosta.
    Juskola muokkasi tätä : 24.06.2011 at 21.44

Speedplay ratkaisee tuon ohipolkemisenkin suurelta osin kun se kiinnittyy kummaltakin puolelta.

tää on sörnäinen missä asun, jos jätän balleriinat tms portaikkoon odottamaan lenkin päättymistä on joku ne sosialisoinut omaan käyttöön tai heittänyt roskiin. Vielä en oo kaatunut mutta sekin on käynyt mielessä, liukasta kiveä tuo portaikko viime vuosisadan alusta, sukkasilteen myös varsin liukasta
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Henuz Katso viesti
    Ehkä on syytä katsoa peiliin, jos ei osaa käyttää varusteita. Mulla ei ainakaan oo ollu mitään ongelmia noitten kanssa, toimii siinä missä normaalitkin.
    Good for you.

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että Keo Gripeissä on enemmän tavaraa (tavallinen klossi + grippikumit) tungettavaksi samaan poljinaihioon. Se on toki mahdollista, että pitkäaikaisessa käytössä kumiosa kuluu niin ohueksi, ettei kiinnittymisessä enää huomaa suurta eroa. Mä en noiden grippien idealle lämmennyt ja aion pitäytyä alkuperäisessä.

Good for you.

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että Keo Gripeissä on enemmän tavaraa (tavallinen klossi + grippikumit) tungettavaksi samaan poljinaihioon. Se on toki mahdollista, että pitkäaikaisessa käytössä kumiosa kuluu niin ohueksi, ettei kiinnittymisessä enää huomaa suurta eroa. Mä en noiden grippien idealle lämmennyt ja aion pitäytyä alkuperäisessä.
    Itte oon huomannu vain hyvin pienen eron noissa, lähinnä ero esim. shimanoon tulee polkimen rakenteesta, joka on hieman erilainen. Tavaraa on toki enemmän, mutta en oo sen huomannu aiheuttavan ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juskola Katso viesti
    Mun mielestä vika Keossa (Bladet) on ennemminkin polkimessa. Poljinosa on todella kevyt (+ ja -), joten en oikein tunne mitä jalan alla tapahtuu. Polkimeen on tosi vaikea osua siten, että se ei pyörähtäisi jalan alla väärin päin. Minulla taitaa olla Grip-klossit kiinni - poljinten mukana tuli molemmat.
    Oma tuntumani on, että Keo Bladeen on jopa helpompi kiinnittyä kuin aiemmin käyttämiini Keo Easyihin ja Keo Carbon Ti:hin. Bladen kiinnityskiele on nimittäin korkeampi kuin edellisen sukupolven Keoissa, joten siihen on ainakin periaatteessa helpompi osua. Omassa ajossa Gripit sotkevat kiinnittymistä huomattavasti, joten suosittelen, että sinäkin annat mahdollisuuden vielä niille tavallisille klosseille.

Onko Keo Bladeissa muuten se 16 Nm (punainen) vai 12 Nm (keltainen) kiinnityslehti? Se 16 Nm poljin taitaa olla aika skrodeille kuskeille tarkoitettu, jo pelkkä 12 Nm lehti oli minulle jäykempi kuin mihin olin Keo Easyilla tai Keo Carboneilla tottunut.

Mulla on ollut ensin 2 pyörässä lookin Keot ja sitten Timen yksi malli ja nyt Speedplayn zerot.
    Lookin klossit kesti kävelyä suht hyvin,mutta oli liukkaat,mutta oli helpot laittaa kiinni.Klossin suojia en käyttänyt.
    Timet oli vielä helpommat kiinnittää ja irrottaa,mutta ei klossit kestäneet ja olivat jotenkin löysän tuntuiset ja irtosivat liian helposti välillä.
    Speedplayt hankalammat kiinnittää,mutta paras tuntuma ja ei minkäänlaista löysyyttä ja klossin suojilla hyvä kävellä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •