Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 69

Aihe: 23 mm / 25 mm. Onko eroa?

23 mm / 25 mm. Onko eroa?

Oletteko huomanneet minkälaisia käytännön eroja 23 ja 25 mm:n maantierenkaiden välillä?
    Painossa ei paljoakaan ole eroa, ja ei sillä ole ainakaan minulle mitään merkitystä.
    Onko ajotuntumassa/-mukavuudessa eroja?

En ole ajanut kuin 25 mm:lla, joten itsellä ei ole vertailupohjaa.
    I.H.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilmari Hurja Katso viesti
    Onko ajotuntumassa/-mukavuudessa eroja?
    Vaihdoin 23mm + butyyli renkaiden tilalle 25mm + lateksi renkaat ja olen tykännyt. Tuntuvat aavistuksen hiljaisemmilta ja aavistuksen paremmin rullaavilta. Ei ole paluuta takaisin paitsi ehkä tuubeilla.

Ei noissa leveyksissä ole sellaista eroa, että mun kaltainen kuntoilija huomaisi.

Leveys tosin tuo sitten tarjolle muutakin kuin kisarenkaita, ja se tietysti erottaa. Esim Michelin Optimum kestää vähän enemmän ja toimii mainosti noin 0,5 bar matalammilla paineilla. Tästä pienenpientä mukavuusbonusta vaikkapa sora-/mukulakiviosuuksilla. Toisaalta pidän kyllä kovasta ajotuntumasta, ja mieluummin usein valitsen alle fillarin, jossa on 23mm.
    Että ota tästä nyt sitten selvää
    10k-kerhon jäsen

Vaihdoin 23mm Contin Ultra-sportit 25mm GP4000S:iin, sisurit Contin super soniceiksi. Tiedä sitten mikä noista teki "temput", mutta yhtäkaikki nyt sekä rullaa että on selvästi mukavampi.

Rullaamisen ja mukavuuden yhteys lienee ilmeinen, jos renkaat täristää (tyypillisen huonolla suomalaisella asfaltilla) sekä pyörää että kuskia niin eiköhän siinä energiaa huku harakoille sen lisäksi että mukavuus kärsii.

Takaisin 23mm menoon en heti keksi mitään syytä jollei asfaltit tästä yhtäkkiä siliä.

Eroa on pyöreesti 1,087 kertaisesti eli 25mm rengas 8,7% leveämpi. Ja eikö yleensä korkeuskin kasva samassa suhteessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Rullaamisen ja mukavuuden yhteys lienee ilmeinen, jos renkaat täristää (tyypillisen huonolla suomalaisella asfaltilla) sekä pyörää että kuskia niin eiköhän siinä energiaa huku harakoille sen lisäksi että mukavuus kärsii.
    Kyllä. Tärinä on vauhdin surma. Renkaisiin on hyvä saada joustoa sen verran kuin tie vaatii ja sitä säädetään myös paineilla tarpeen mukaan. Vähemmän tilavammassa on aina vähemmän joustovaraa ja säätövaraa erilaisin painein.
    tienlaita muokkasi tätä : 04.06.2011 at 10.25
    what can be said at all
    can
    be said clearly

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti
    Vaihdoin 23mm + butyyli renkaiden tilalle 25mm + lateksi renkaat ja olen tykännyt. Tuntuvat aavistuksen hiljaisemmilta ja aavistuksen paremmin rullaavilta.
    Voi hyvin olla pelkkien lateksienkin ansiota.

Eli taidanpa ostaa jälleen 25 mm:t. Omat ajoreitit pääasiassa vanhaa öljysoraa, eli suht epätasaiset.

A.A:n ehdottamaa settiä en meinaa nauttia. Olutta ja makkaraa ehkä..
    I.H.

eroa on 2mm
    Vanha mutta lihava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    eroa on 2mm
    Olemme lähellä faktojen ydintä!
    what can be said at all
    can
    be said clearly

2mm ± muutama milli, koska todelliset leveydet ovat mitä ovat.

Tässä muuten lontooksi hyvä info, artikkelin alkukappaleissa oleellinen: http://www.bicycletires.com/a_49/tire_width/article.htm
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Tässä muuten lontooksi hyvä info, artikkelin alkukappaleissa oleellinen: http://www.bicycletires.com/a_49/tire_width/article.htm
    Kun lukee vähän pidemmälle:
    We recommend 23mm and 25mm wide tires for recreational road cyclists. The 25mm width is nice for long distance riding since it will provide a more comfortable ride. Narrower widths are worth considering for racers that are looking for every advantage.

Minä ajelen nyt 25 millisillä tuubeilla ja hyvät ovat yli 90 kiloiselle kuskille.
    Takana on 7 kiloa painetta ja edessä 6 kiloa.
    Jos et aja et voi ottaa!

Olen nyt toista kesää ajellut 25 mm Ultremo DD kumeilla. Merkittävä ero on mielestäni se, että toistaiseksi ei ole ollut yhtään rengasrikkoa. Meno tuntuu mukavammalta kuin 23 mm renkaalla erittäinkin täällä Etelä-Viron karkeilla öljysorateillä. En enää vaihda takaisin 23 millisiin.

Mä olen ajanut kevään 25 mm leveillä Prorace 3 kumeilla. Painoeroa kapeampiin on vaa-alla punnittuna 50 grammaa. Vierintävastuksessa tai mukavuudessa ei ole merkittävää eroa 23 millisiin. Rengasrikkoja ei ole mutta ei niitä ollut viime vuonnakaan.

Urat ja kuopat ylittyvät minusta helpommin kuin kapeammilla. Tuskin tulee tarvetta vaihtaa takaisin 23 millisiin.

Pyöräpummi Guest
    Olen käyttänyt Michelin Optimum Pro:ta, jota nyt ei saa kuin 25 mm.
    Siinä eturengas on kevyt ja pehmeä kumiseosta, jossa on hyvä pito.
    En voi muuta kuin suositella. Se on sekä miellyttävä että pidon myötä löytyy ohjattavuutta vaikeissakin tilanteissa kuten kanteille kiipeämisissä.

Takarenkaassa on enemmän kumia ja se on kovempaa. Tämä tarkoittaa että takarenkaalla tulee paljon kilometrejä eikä myöskään kivensirut tunkeudu kumiin helpolla.

Optimum Pro on kallis, mutta täysin sen arvoinen. Löytyy mm. Bike-components.de:stä.

25 mm on parempi vierintävastus kuin 23 mm johtuen siitä että renkaan muodonmuutosalue on lyhyempi, leveämpi ja matalampi.

Vaihdoin 23mm + butyyli renkaiden tilalle 25mm + lateksi renkaat ja olen tykännyt. Tuntuvat aavistuksen hiljaisemmilta ja aavistuksen paremmin rullaavilta. Ei ole paluuta takaisin paitsi ehkä tuubeilla.
    Ja tuubeissahan yleisimmät koot on 21 tai 22 milliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Suapihan noita 25 millisinäkin.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Olen käyttänyt Michelin Optimum Pro:ta, jota nyt ei saa kuin 25 mm.
    Siinä eturengas on kevyt ja pehmeä kumiseosta, jossa on hyvä pito.
    En voi muuta kuin suositella.
    Olen jo jonkin aikaa havitellut "kokeilevani" 25 mm renkaita ja nyt kun viikonlopun pannutuksen vuoksi kypärä meni hankintaan, niin tilasin samalla Optimum Prot. Kiitoksia suosituksesta. Millaisia paineita olet käyttänyt? Oletko mennyt suosituksten mukaan vai kokeillut korkeampia ilmankehiä?

Aikaisemmin oli ProRace3:t alla ja odotan kyllä ajon pehmenevän selkeästi, joskin olen tärinästä huolimatta ollut renkaaseen tyytyväinen ja olisin tilannutkin ProRacen 25 millisenä, mutta sitä ei oikein tuntunut löytyvän mistään (ainakaan samoista paikoista, joista kypärääkin katselin).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Ei noin kapoisia Tampereen reikäisille teille, Tufo Elite Ride 23 voisi olla jo sopiva.

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poursuivant Katso viesti
    Olen jo jonkin aikaa havitellut "kokeilevani" 25 mm renkaita ja nyt kun viikonlopun pannutuksen vuoksi kypärä meni hankintaan, niin tilasin samalla Optimum Prot. Kiitoksia suosituksesta. Millaisia paineita olet käyttänyt? Oletko mennyt suosituksten mukaan vai kokeillut korkeampia ilmankehiä?
    Mieluummin olen ajanut alemmilla paineilla. Sormella kokeilen rengasta että siinä varmaankin on niin paljon ilmaa että ei ainakaan tule käärmenpuremaa.
    Kuulun siihen koulukuntaan että korkeista paineista ei ole hyötyä vaan päin vastoin.
    Suositus on 70kg:n kuskille 6 bar ja 90 kg:n kuskille 7 bar.

Olen käyttänyt myös 25 mm ProRace 3, mutta yllätyksellistä on että ne ovat painavampia kuin 25 mm Optimum Pro Front (215g < 245 g).
    Jos annettuihin tietoihin voi luottaa.

Hämmästyin kuinka suuren eron tuo 25 mm Optimum Pro Front tekee ajamiseen.
    Varsinkin epätasaisilla pyöräteillä ero on huomattava.

25 mm ProRace 3 -renkaita myydään Bike-Components.de, kuten myös 650 mm ProRace 3 renkaita. Pitää vaan osata ottaa oikea rengas listasta.

Optimum Pro kestää tuplasti sen mitä Pro Race 3 25 mm.

Mielenkiinnolla jään odottamaan raporttiasi uusista renkaistasi!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    eroa on 2mm
    Mutta ilmatilavuus 25mm renkaassa on n. 18% suurempi - näin lyhyellä matematiikalla laskettuna.

Ei noin kapoisia Tampereen reikäisille teille, Tufo Elite Ride 23 voisi olla jo sopiva.
    Eilen ajelin ekan kerran Tufon maantietuubilla, tosin 19 millisellä (S3-Lite). Eturenkaana ainakin tuntui toimivan, en tosin ajanut Tampereella vaan Pirkkalassa. Ja siis takana tuttu 22 millinen Contin Competition.
    Esa S muokkasi tätä : 08.06.2011 at 10.11

Takarenkaana on nyt 25 mm Pro race 3. Olen ollut aistivinani lisääntynyttä mukavuutta. Mitään haittaa en ole huomannut.....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Takarenkaana on nyt 25 mm Pro race 3. Olen ollut aistivinani lisääntynyttä mukavuutta. Mitään haittaa en ole huomannut.....
    Mistäs ostit? Voisin itsekin kokeilla leveämpää rengasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Mistäs ostit? Voisin itsekin kokeilla leveämpää rengasta.
    Bike-Discountista 28,90 kpl. Postikulut kohtuulliset 5,00.

Onko muuten kukaan kokeillut, miten onnistuu 23-25mm rengastuksella tuo turvaistuimen +10kg vauvan kuljettaminen? Teoriassahan tuon pitäisi olla ihan mahdollista, mutta kovin vakaata/turvallista meno ei varmaan ole...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ProSLCX Katso viesti
    Onko muuten kukaan kokeillut, miten onnistuu 23-25mm rengastuksella tuo turvaistuimen +10kg vauvan kuljettaminen? Teoriassahan tuon pitäisi olla ihan mahdollista, mutta kovin vakaata/turvallista meno ei varmaan ole...
    Veikkaisin noin niinkuin riippuvan kuskin painosta. Sama kait se on jos 60Kg kaveri vetelee +10Kg turvaistuimen kanssa kuin 70Kg kaveri ajelisi ilman?
    jne.

Ihan siinä missä muillakin renkailla. Ei ole vaan takana istuvan olo välttämättä kovin mukava kun tuppaa täryyttämään aikalailla nuo sliksit pienen ilmatilansa takia.
    Vanha mutta lihava.

Tuossa olisi versio ilmanpainelaskurista, syötetään koko liikkuvan massan paino, painojakauma ja renkaiden ilmatila: http://mypi.cx/data/tire_pressure_setup_si.xls. C-kolonnassa kilot ja barit. Yrittää laskea optimipaineen 15% painauman saavuttamiseksi. Siitä hienosäädetään.

25 mm on mukavampi ajaa Suomen olosuhteissa, enkä havainnut ainakaan tehohäviötä (tehomittarilla) 22 mm:n renkaista vaihtaessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rengas Katso viesti
    Ostin kokeeksi 4000S renkaat 25 millisenä. Todellinen mitta on aika lailla 26 mm.
    Kävin pyörittämässä niillä joku vajaa 90 km. Täytyy sanoa että en tykkää. No tien epätasaisuudet ei niin tunnu ja pyörätien pätkät on kyllä mukavampi ajaa. Kuitenkin ne tuntuu jotenkin kömpelöiltä maantiellä, pyörä ainakin vaikuttaa hitaammalta ja mäet ei nouse yhtä sujuvasti kuin kapeammilla.

Nuo on silti loistavat renkaat sellaiselle, joka ajaa maantiepyörällä lähinnä pyöräteitä pitkin. Itseasiassa onkin tuollainen henkilö sopivasti tiedossa, jolle meinaan kaupata nuo pois.
    Voisko olla niin, että päänuppi vain tuottaa tuntemuksen hitaudesta ja kömpelyydestä kun ei pyörä enää tärisekään / tarjoa niin suoraa tuntumaa tiehen kuin kaposammilla? Ainakin tuo oli oma ensireaktio ja tuntuma kun vaihdoin kapeammasta. Ja kuten aiemmin jo yllä todettiin niin tärinä on yksiselitteisesti yhtä kuin isompi rullausvastus ja hitaus...Vakiolenkki ympäri pari kertaa noilla isommilla gummeksilla niin saattaa kello / sykemittari kertoa jotain todellisesta nopeudesta, toki olosuhteiden vakiointi on aina pirun hankalaa pyörällä.

Itte ajelin just noilla 4000S 25mm:llä Pirkan päivä- ja yöpyöräilyt ja tuntuivat kyllä rullivan ihan tielläkin mukavaa vauhtia. Pyörätiet itse asiassa varmaan sileemmässä kunnossa on täälläpäin kun nastojen rouhimat tiet. Lisäbonusta siitä, että huonolla asfaltilla hieman häröilevässä ryhmässä noilla ei hirveästi tarvi harmitella vaikka joutuu vetelemään kuoppiin joita kukaan ei jaksanut näyttää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •