Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5
Näyttää tulokset 121 - 142 / 142

Aihe: Välilevyn ongelmaa

^ ei kai se ihan pelkästään joposta riipu vaan myös ajotyylistä ja maastoista?

Jäykkää pyörää ei ole hetkeen ollut kuin maantielle ("oho onpas kerännyt pölyä") mutta täysjoustolla pystyn ajamaan jos vaan jotenkin pääsen pyörän päälle silloin kun selkä on pahana.

Onkos täällä kohtalon tovereita, magneetissa löytyi oikean olkapään voimattomuuteen ja kipuihin syyksi 4-5 välin pullistuma (siis sen kaiken muun madaltuman ym. lisäksi, 43-vuotias sähkömies...) kaularangassa, ortopedilta kyselin miten voisin itse edesauttaa toipumista. Mitään ei kuulemma voi, kipulääke ja lepo ja aika parantaa.
    Tässä nyt kuukausi oltu saikulla ja olkapääkin jo paremmin toimii ja särkylääkkeitä tarvitsen vain yöksi, että pystyn nukkumaan. Jotenkin tuntuu omituiselta, ettei nyt tälläkertaa mitään kuminauhaa venytellä tai muutakaan jumppaa tehdä. Miten muut on toipunut? Itsellään vai jumpaten? Mietin että hakisinko vielä toisen lääkärin mielipiteen mun niskapullisteluihin.

Riippuu ihan ongelmasta. Vaimo sanoo että treenaaminen, likkunta ja lämpö auttaa mun selkäongelmiin. Lääkäri että mun kulumien ja siitä johtuvien tulehdustiloihin auttaa lepo ja kylmä. Vasta kun kuuntelin lääkäriä rupesi helpottamaan.

Ehkä tämä on hyvä ketju aloittaa kirjoittelu tällä foorumilla.

Aloittelin tuossa hieman yli viisi vuotta sitten pyöräilyn hybridillä ja innostuin hommasta sen verran, että ajoin samaisella 18 kiloa painavalla 700 euron vatkaimella Vätternin lenkin ja sieltä tultua päätin, että pyörä lähtee vaihtoon. Ostin Rosen maantiepyörän ja olin siihen hyvinkin tyyvyäinen, mutta sitten alkoi selkäkivut.

Alkuun selkäkivut alkoivat perunapellolla kyykkäämisestä, mutta häiritse pyöräilyä myös pahasti ja alaselkä saattoi puuttua pintatunnottomaksi 20 kilsan lenkin aikana ja seuraava päivä oli vaikea kävellä. Heijastusta oli koko oikean jalan pituudelta ja työterveys vain ohjasi "Liiku ja käy fyssarilla". Tätä jatkui lähes vuoden, kunnes maksoin itse itselleni kuvaukset (890 €) lannerangan alueelta ja sieltähän löytyi rappeumaa. Painelin sitten vielä yksityiselle lääkärille, joka heitti roskiin kaikki "Liiku terveeksi" jutut ja sanoi, että ota tosi lungisti, lepäile ja nuku pitkään, kunnes kivut on ollut viiko tai kaksi poissa sekä nosti tulehduskipulääkkeannoksen tuplaksi. Näin tein ja selkä parani parissa viikossa.

Samainen lääkäri kertoi oikeat tavat kyyristyä tämän vamman kanssa ja millaista asentoa tai toimea pitää välttää. Nyt perunat kitketään polvi tai polvet maassa ja selkä suorana, eikä kyykyssä kyyristäen tai jalat suorana koukistaen.

Pyöräily muuttui myös. Kävin ensin läpi nelisen satulaa (Haluisko joku ostaa lyhyen ISM:in? ) ja nettiohjeiden mukaan yritin itse säätää. Sitten lopulta taas hoidin asian rahalla ja maksoin itselleni Shimanon asiantuntijan joka teki 3 tuntia mittauksia ja tutki tietokonetta. Osoittautui, että netin mukaan laittamani "hyvät" säädöt olivat ihan järkyttävät. (Yksistään satulaa säädettiin ylös 3 senttiä ja eteen 4 senttiä. Stemmiin tuli jyrkkä yläkulma estämään alaselän taipumista ja myös käyriä nostettiin aavistus yläasentoon, jotta ranteet olivat luonnollisemmin.

Lopullinen pyöräilyasentoni nousi useita senttejä ja selän köyristymä saatiin kuvien mukaan poistettua ihan täysin.

Kaikkien selkävaivat, pyörät, kroppa ja elintavat on erilaisia, mutta itse suosittelisin vahvasti ainakin tuota fittiä.

Kiitos. Olipa hyvä kirjoitus.

Itselläni on lannerangassa L4-5 välissä pullistuma josta olenkin maininnut täällä. Jonkin verran tuntuu vaativan pitkän ajan kokemusta että osaa elää tuon kanssa. Itselläni tuo pullistuma tekee aika ajoin pientä jäynää ja häiritsee silloin yö unia kuten nyt. Joskus kuten nyt joudun palaamaan Lääkärin määräämään Gapabentin lääkitykseen joka on epilepsia lääke mutta hoidetaan myös hermosärkyä lisäämällä annostusta pikku hiljaa siihen määrään jolloin oireita ei ole tai ovat kuitenkin sen verran pienet ettei häiritse oleellisesti. Jumppa liikeitä ja venyttelyjä tekemällä varmaankin pahimmat oireet pysyy poissa.

Tulihan ne selkäkivut minullekin takaisin, astetta pahempana vain. Maaliskuulta saakka etätöissä kotona 12-15h työpäiviä huonossa asennossa + samaan aikaan kuntosalilla käynti jäi, koska kuulun riskiryhmään. Selkä alkoi oireilla pikkuhiljaa ja yöunet kärsivät. Kesäkuun lopussa työterveyslääkärin puheille, joka totesi että joo jotain pientä siellä voi olla, määräsi 400 Buranaa ja Panacodia. Noilla ei mitään vaikutusta. Kesälomalla kuitenkin pääsin salille ja pyörää ajamaan. Nuo auttoivat ja lenkin jälkeen selkä oli notkea. Lomareissulla autossa istuminen taas ei sopinut yhtään.
    Eräs tuttava sitten näytti miten on rakennustyömiehille neuvonut selän jumppaa. Pyysi istumaan tuolille ja kallistumaan etukenoon. Tein työtä käskettyä ja yhtäkkiä kaveri tiukkasin peukalot ja etusormet alaselkään. Kuului hirveä rutina ja seuraavana päivänä en sitten pääsyt enää sängystä ylös ja koko alaselkä oli jumissa + säteily vasempaan takareiteen alkoi voimistua.
    Taas yritettiin särkylääkkeillä mennä, mutta eihän ne edelleenkään auttaneet. Työt alkoi ja taas työterveyteen, jossa tutkittiin ja määrättiin trampalginia 3tbl päivässä, gapabentinia 3tbl päivässä ja edelleen buranaa. Lääkkeet alkaa toimia nyt n.2h päästä ottamisesta ja vaikutus kestää max 6h. Ei hyvä! Nukkumisesta ei meinaa tulla mitään ja varsinkin aamulla kipu on aivan sietämätön. Olen pyrkinyt jaksottamaan lääkkeiden ottamisen ennen varsinaista heräämistä mutta jo tuolloin kipu on todella kova.
    Jatkuvaa sähköiskua perskannikasta reiteen ja pohkeeseen. Ei löydy asentoa jossa kipua ei olisi. Aiemmin S1 välin kanssa minulla oli eräs asento, jossa kykenin olemaan, nyt ei ole.
    Kuvausta ei ole lääkäri määrännyt, mutta kaitpa se on taas pakko itse kustantaa ja käydä kuvissa.
    Fyssärikin oli aika neuvoton. Totesi vain että jumppaa ja liikkumista kivun sallimissa rajoissa. Noh, ainoa kivun sallima juttu on helkkarin hitaasti käveleminen ja pienet taivutukset. Muuta ei pysty.
    Viime vuosi meni hyvin. Pääsin salille 3-4krt viikossa, ajoin fillarilla kivuitta 6000km ja selkä ei oireillut lainkaan. Tämä vuosi tuntuu olevan taas pyöräilyn osalta menetetty, koska penkille istuminen sattuu aivan karmeasti vaikka olisi lääkitys päällä.

Asiathan etenee. Sain lähetteen magneettiin, jossa todettiin sama vaiva pullistuma vasemmalle S1-L5 välissä. Pienempi kuin edellisellä kerralla 3/2018 ja muutoin selkä kunnossa, hermokanavat vapaat, lihaksisto hyvä jne.
    Työterveyslääkäri ehdotti hermojuuriblogadia ja kertoi siitä hieman. Itse joutuisin maksamaan lystin. Ajatus olisi että tällä saataisiin kivut kuriin ja tällä välin kuntoutuksella pullistuma kuivumaan pois. Olin tohkeissani ja innostunut että tässähän selvät sävelet. Motivaatiota kuntoutukseen on, vielä.
    Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen myös neurokirurgille, jonka eilen tapasin.
    Väänteli jalkoja vähän ja kyseli että koska selkä on alkanut kipuilla. Sanoin että maaliskuulla etätöiden myötä alkoi kipuilla, mutta sain pidettyä kivut hanskassa liikkumalla, kunnes jotain (aiempi kirjoitukseni) tapahtui 3vkoa sitten ja tilanne paheni.
    Sen kummemmin kuuntelematta äijä sanoi että blogadi on täyttä paskaa, eikä siitä ole mitään hyötyä ja kuntoutukseen hän ei usko -> leikkaukseen vaan ja alkoi kirjoittaa koneelle. Olin että mitäääh helvettiä???

Sanoi että jos kerran selkä on ollut 2kk kipeänä, niin leikkaus on ainoa keino. Minun piti tähdentää että öööö, kunnolla selkä on ollut kipeä vasta muutaman viikon, sain niitä maaliskuun lieviä kipuja jo haltuun heinäkuussa ja buranatkin on syömättä. Liike auttoi asiassa. Ei meinannu mennä millään jakeluun vaan jaukutti että leikkurijonoon vaan.
    Aikamme keskusteltuamme sain lähetteen fysiatrin jonoon, arveli että ”joskus syksyllä pääset rimpuilemaan ja saatte unelmoida blogadista”. Selevä!

Tulin kotiin ja varasin paikkakunnan nimekkäälle ja paljon kehutulle fysiatrille ajan, joka on jo muutaman päivän kuluttua. Maksan itse ja toivottavasti löydetään ratkaisu ja muita keinoja kuin puukotus.

Vastaavanlainen dekompressio-venyttely voi tuoda ainakin hetkellistä helpotusta

Tip: The Best Back Stretch You've Never Tried | T Nation
    https://www.t-nation.com/training/ti...ve-never-tried

Itsellä iski huhtikuussa selkävaiva. Taustalla viisi vuotta vanha tapaus. Kuvissa neljästä alimmaisesta kolmessa pullistuma. Lisäksi hermokanava ahtaumaa. Sekä pientä rappeuman alkua. Ensin oli ihan ok kipujen kanssa. Sitten tapahtui jotain. Ja mentiin lanssilla osastolle. Sieltä tarqinic ja gabapentin kuurit. Auttoivat kipuihin ja mahdollisti varovaisen jumpan. Joka kerta fysioterapeutti on uusia liikkeitä antanut. Samalla käynyt pätevällä hierojalla joka on helpottanut. Pari kertaa tässä yritin pyörän selkään. Itkupotkuraivaria iskenyt kun ei vaan pystynyt. Eilen sitten ensimmäistä kertaa pitkään aikaan pääsi satulaan ilman kipua. Tärkeintä on saada kipu kuriin. Jumpata selän tukevia lihaksia. Ja saada sitten laajempaa liikuntaa. 2015 selän takia 7kk pois työelämästä. Nyt olin 1,5kk jonka jälkeen pääsin mukautettuun työviikkoon.

Noniin, mä voisin jo sanoa että kipulääke, lepo ja aika parantaa, liikekin mitä kivuiltaan voi, mutta maastopyöräily sai paranemisen toiseen potenssiin, kunhan vaan pääsi ensin pyöräily kuntoon. Tällähetkellä näyttää hyvältä mun tilanne, kivut on poissa ja voima lisääntyy kokoajan. Nyt tiedän että kun vanha kroppa alkaa valittamaan niin salilla ei lisätä rautaa vaan vähennetään...

Pitkä tie, mut toivoa on. Omalla kohdalla viitisen vuotta sitten selkä vaivas kokoajan. Lajeina oli siihen aikaan vielä enduro ja voimanosto. Siihen vielä pieni ylipaino, yli 100 kuitenkin. L5-S1 välin pullistuma sit lopulta selvis syyksi. Kovistakaan lääkkeistä ei suurta apua saanu ja töissä kävin aikalailla väkisin. Sit yhtenä aamuna alko oikee jalka puutumaan erikoisesti. Oli revennyt se pulllistuma ja vuosi selkäytimeen. Muutamassa tunnissa jalka ns halvaantui. No ei ihan kokonaan mutta polvesta alaspäin ei juuri totellut ja tunto ihollaki oli vähä niin ja näin. Kantoi kuitenki sen verran että ilman keppiä pystyin liikkumaan.

Nyt jälkeepäin, sitä ekaa vuotta ei viitti muistella. Oli kipeekin mutta korvien väli siinä kovilla oli kun ei tienny pystyykö edes kävelee enään. Lääkärit ei luvannu mitään. Aiemmin 2004 ajoin prätkällä nurin ja se aiheutti liki 4 vuoden työkyvyttömyyden joten on ollu kova kuntoutus ennenkin..

No, tunto palas. Oikea nilkka ei ehkä oo hermotukseltaan kunnossa kun juoksu on vaikeeta. Aloitin pyöräilyn, sähköfillarilla enska kuski pääsi vähä fiilisteleen 'vanhoja' ja nyt on neljäs sähköfillari menossa. Tänä vuonna ajettu viikottain pitkiä 100+ lenkkejä sekä parintunnin polkujumppaa. Lisäks mm pirkanpyöräilyä ym tapahtumia ja yhden xc kisankin. Ja mikä parasta selkä ei oo ollu päivääkää kipee.
    Salillakin on vähä kokeiltu, mut parinsadan nostoja ei kantti kestä edes koittaa enää. Tollasta oma paino satasta pitäny kattona ettei hajoo mikään..
    Ens kesälle suunnitelmissa gravelia pitkiä varten, sähköllä ajellaa sit tota vauhdikkaampaa polkuajoa. Ja toivotaa ettei pahemmin rikkois enään paikkoja
    jyrmy muokkasi tätä : 13.10.2020 at 07.47

Päivitetään taas
    2 eri fysiatria käyty kuuntelemassa ja OMT fyssärillä ravattu. Myös osteopaatilla käyty.
    Näyttää vahvasti siltä että maaliskuusta (ja ehkä kauemminkin) vaivannut pullistuman alku on kipuillessaan kireyttäny alaselän lihakset sekä vas.jalan lihakset. Hermo siellä juntturan keskellä ei oikein diggaile lihasjumista eikä pääse joustamaan. Eli lihasten venyttelyä tässä nyt hoidellaan kipujen sallimissa rajoissa vaihteeksi. Viime kerralla reilu 2v sitten oli voimat kadoksissa ja nyt eri meininki.

Oon jotenkin kuvitellut että fillaroidessa alaselän ei tarvis olla kaarella, oonko väärässä? Ajoasennot on minulla haettu enemmin pitkiksi-tilaviisi kuin liian syliin tulevaksi.
    Noh, samapa se sille pyöräilyasennolle, siitä tämä selkävaiva ei kuulemma ole lähtöisin.

Pahimmassa vaiheessahan meni lääkettä seuraavaan tahtiin, jotta kivut saatiin hallintaan: 6kpl 400 buranaa, 6kpl panacodia, 3kpl sirdaludia, 3kpl triptyl ja 6kpl gapapentin. Juuri ja juuri pystyi olemaan kivun kanssa ja siltikin koko ajan jalassa oli voimat tallessa eikä mitään tunnottomuutta, vain hermokipuheijaste nilkkaan saakka ja välissä lihaskipua tolkuttomasta kävelystä joka ainut asia mitä pysty tekemään.
    Nyt menee enää gapaa 3-6kpl päivässä ja 1 burana tarpeen mukaan. Alaselän sain ihmeellisellä sikiöasento - käden kierto -liike + hengitystekniikka, ähräyksellä taipumaan. Fyssärikin on joutunut raapiin päätä pari kertaa että mitä tässä keksis. Tässä vaiheessa nyt mennään. Välissä on parempia päiviä, välissä huonompia.

Ainoo mistä ite sain avun oli tollanen lacrosse pallo pakaran alle ja kivusta huolimatta tota iskiashermoa kiusaten.. lääkkeet vähä niin ja näin. Kovat lääkkeet toimii tiettyyn pisteeseen, parhaiten ehkä tramal. Mutta se taas vei unet.. 3 pv jälkee arpoo jo kumpi pahempi kipu vai valvominen

Tsemppiä muille, ite toivon vaan ettei enää ikinä..

Josko aloittaisi tällä foorumin keskusteluihin osallistumisen.
    Eli yksi selkävaivainen täälläkin. Jneed:n sairaushistoria kuulostaa lähes omaltani.

Selkä on vaivannut enemmän tai vähemmän lähes 20 vuoden ajan, viimeinen vuosi kipujen kanssa painittu päivittäin. 2 x rtg tehty, jossa nähty nikamavälin madaltumaa ja diagnoosiksi välilevyrappeumaa, eli tth lääkärin mukaan terve selkä. Salitreenit sai unohtaa jo vuosi sitten, kun siellä ei mitään voinut tehdä ilman kipuja, vapailla painoilla heilumisen jo paljon aikaisemmin. Oma työ ei ainakaan auttanut selkävaivaan yhtään, kun työergonomiasta ei voi puhuakaan.
    Tth lääkäri pohti traumaa selkäkivun syynä. Pari kertaa on tullut pudottua hevosen selästä ja kerran oltua veneonnettomuudessa, plus ne monet kerran talvella liukastuttua jäällä. Aineksia löytyy näistäkin selän vaivaan, mutta geenit lienee suurin syy.
    Magneettia olen kysellyt moneen kertaa, viimeksi viime syyskuussa, mutta ei kuulemma vielä kannata.. Niinpä tuli lähete OMT- fyssarille, jonka ohjeille oireet paheni. Itse diagnosoin psoaslihaksen jumin ja eikun fyssarille uudelleen. Psoaksen hieronnalla ja venytyksillä ei apua kipuihin.
    Oireet paheni entisestään ja rajoittuu nyt lähinnä selkään, kipuina, poltteluina ja paineen tunteena. Pahinta on pienikin kumartelu, kun selkä pettää heti alta. Käytännössä katsoen kiloa painavampaa tavaraa ei kannata yrittää lattialta nostaa. Luonnollisesti aamut on helvettiä, kun ei meinaa saada housuja jalkaan. Seisominen ja istuminen ei myöskään pidemmän päälle ole kivaa. Vasemmassa jalassa on lämpötuntomuutoksia/puutoksia ja kaiken kaikkiaan jalkojen voimat on heikentyneet.
    Töitä saatiin hiukan kevennettyä (ainakin osittain), joka on helpottanut oireita ja lievittänyt stressiä. Tosin oireet alkoi hitaasti ja paranemisen merkkejä ei näy. Mitään oppikirjan mukaisia prolapseja nämä ei ole, kun oireiden kanssa vielä taistellaan.
    Kipulääkkeenä on mennyt normi Burana ja Panadol, mikä tuolla yhdistelmällä ehkä paras. Kokeilussa Arcoxia, Panacod, gapapentin ja Sirdalud, jotka ei pidemmän päälle auttaneet yhtään ja aiheutti mielenkiintoisia sivuvaikutuksia. Käytännössä katsoen tällä hetkellä ei kipulääkkeistä mitään hyötyä.
    Saikkua sentään sain 2 kuukautta vuoden alussa.

Pitkällisen neuvottelun jälkeen sain lähetteen fysiatriaan, joka lähetti MRI-tutkimukseen. Kipujen syykin selvisi: L3-4 tasolla pieni pullistuma ja L4-5 laaja pullistuma, joka ahtauttaa hermojuuren aluetta. L4-5 tasolla näkyi myös Modic-muutoksia ja sakraalialueella juurikystia. Ja tietenkin niitä rappeumamuutoksia lisää. En nyt sanoisi, että hirmuisen terve selkä olisi kyseessä..
    Lähete kuntoutukseen ja sitä kautta toivoa tulevaan. Kipujen suhteen saa seuraavaksi miettiä kipupolia, kun tuskin nämä millään napeilla enää talttuu.

Fysiatrin kanssa mietittiin miten saisi kroppaa liikutettua, kun mikään liikunta ei tunnu sopivan. Kivut lisääntyy harrastipa sitä mitä vaan. Tohtori ehdotti sitten pyöräilyä ja jopa kannusti aloittaa sen talvella. Mihinkään vesijumppaa minua ei saa lähtemään, vaikka olisikin hyvää liikuntaa selälle. Tästä innostuneena sitten hankin fatbiken. Pyöräilytaustaahan itsellä on äärimmäisen vähän. Monia vuosia sitten mummomankelilla ajelin työmatkat, mutta sekin jäänyt työnkuvat muututtua.
    Muutamat pienet lenkit on nyt läskillä heitetty tasamaalla ja vaikuttaa kelpo pelille. Polut saavat odottaa kesään. Tällä selällä ei sinne uskalla lähteä taiteilemaan ja saisi siihen mennessä tuota koordinaatiotakin paremmaksi.

Läski tuli hankittua suht edullisesti, eli täpäri se ei ole. Joka tietenkin olisi selälle ollut parempi, vai olisiko? Jonkin verran enemmän selkä kipuilee lenkkien jälkeen, joten mieti olisiko esim. Cane Creekin satulatolpasta apua tai jostain muuta joustomekanismista? Kriteereinä on, ettei satula saisi nousta kovin korkealle, kun tämä selkävaivainen läskin kanssa yhteiseloa aloitteleva kirjoittaja on 164 cm pitkä emäntä.
    Tässä ketjussa aikaisemmin mainittiin trainerista/harjoitusvastuksesta. Saako sellaiseen läskin kiinni ja onko siinä järkeä? Haluaisin saada tosta pyörästä nyt kaiken irti, olipa ulkona millainen keli tahansa. Selkä ja osaksi itsesuojeluvaisto rajoittaa lähtemästä lenkille pahimpien liukkaiden aikaan, joten kätevänä emäntänä keksin tuon harjoitusvastuksen.
    Kertokaas vinkkejä tosta jousituksen lisäämisestä ja harjoitusvastuksesta.

Kirjoituksesta tulikin näköjään hyvä romaanin alku.. Kiitos, jos joku jaksoi lukea läpi.

Tsemppiä muillekin selkävaivojen kanssa taisteleville!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joan Katso viesti
    ...
    Mm. jooga joka päivä tehtynä tarkoittaa pitkällä aikavälillä tarkoittaa kipujen poistumista ja muita hyviä juttuja keholle.

Minua hieman häiritsee kun otetaan nappia ja käydään asiantuntijalla, mutta mitään käytännön toimia (ei maksa rahaa vaan vaivaa) ei itse tehdä. Nämä ongelmat ovat ratkaistavissa mm. joogalla, pilateksella, venyttelyllä sekä vaahtomuovirullalla. Oikeat tekniikat ja keinot kun oppii niin alkaa kovasti elämänlaatu paranemaan. Jotain mitä ei napeilla saa aikaiseksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti travelleroftime Katso viesti
    Mm. jooga joka päivä tehtynä tarkoittaa pitkällä aikavälillä tarkoittaa kipujen poistumista ja muita hyviä juttuja keholle.

Minua hieman häiritsee kun otetaan nappia ja käydään asiantuntijalla, mutta mitään käytännön toimia (ei maksa rahaa vaan vaivaa) ei itse tehdä. Nämä ongelmat ovat ratkaistavissa mm. joogalla, pilateksella, venyttelyllä sekä vaahtomuovirullalla. Oikeat tekniikat ja keinot kun oppii niin alkaa kovasti elämänlaatu paranemaan. Jotain mitä ei napeilla saa aikaiseksi.
    ehkä auttaa, ehkä ei? On hieman vaarallista ”vannoa” joogan, pilateksen tai venyttelyn nimeen, koska välilevyvaivat on hyvin yksilöllisiä ja paljon riippuu myös, onko ongelma akuutti. Se mikä toimii itsellä, ei välttämättä toimi toisella. Jokatapauksessa esim. Akuutti välilevypotilas tarvitsisi paljon tietoa, että noiden tekniikoiden käyttö olisi edes teoriassa hyödyllistä ja ennenkaikkea turvallista. Ja kyllähän sen asiantuntijan täytyisi pystyä oikeat menetelmät kullekin ohjaamaan. Oikeasssa olet siinä, että aina ei näin valitettavasti tapahdu. Ja olen samaa mieltä, että liike on lääke tähän ongelmaan, mutta se oikea liike ei ole kaikilla sama liike.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Slatan Katso viesti
    ehkä auttaa, ehkä ei? On hieman vaarallista ”vannoa” joogan, pilateksen tai venyttelyn nimeen, koska välilevyvaivat on hyvin yksilöllisiä ja paljon riippuu myös, onko ongelma akuutti. Se mikä toimii itsellä, ei välttämättä toimi toisella. Jokatapauksessa esim. Akuutti välilevypotilas tarvitsisi paljon tietoa, että noiden tekniikoiden käyttö olisi edes teoriassa hyödyllistä ja ennenkaikkea turvallista. Ja kyllähän sen asiantuntijan täytyisi pystyä oikeat menetelmät kullekin ohjaamaan. Oikeasssa olet siinä, että aina ei näin valitettavasti tapahdu. Ja olen samaa mieltä, että liike on lääke tähän ongelmaan, mutta se oikea liike ei ole kaikilla sama liike.
    Huom, mainitsin näiden oleven menetelmiä muiden ohessa. "muunmuassa". On jokaisen vastuulla löytää itselleen ne omat sopivat menetelmät pillereiden sijaan.

Oletko travelleroftime itse kokenut kuinka hankalia selkävaivoja?
    Kyllähän se vaan niin on, että niissä akuuteimmissa kivuissa joita selkäkipu tuo tullessaan, ei vaan pysty mitään pilatesta, joogaa tai muuta venyttelyä tekemään. En ainakaan minä pystynyt. Hyvä jos nippa nappa kävelemään pystyy. Tärkeintä taitaa tuossa vaiheessa olla, että saadaan kivut kuriin, jotta ”liike on lääke -periaate” on edes mahdollista. Ylläpitävänä ja myöhemmissä kuntoutusvaiheissa nuo kyllä varmasti hyviä.

Pilates, jooga ym. ovat aivan mahtavia liikuntamuotoja selkävaivojen ennaltaehkäisyssä ja akuutin tilanteen jälkeen. Syksyllä joogasin, mutta eipä auttanut vaan tilanne pahentui. Hiljalleen voisi taas yrittää kokeilla mitä selkä nyt tykkää. Pillereiden kannalla en missään nimessä ole itsekään ja näihin turvaudun vasta, jos ei sängystä ylös pääse tai kivut muuttuu sietämättömäksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jneed Katso viesti
    Ylläpitävänä ja myöhemmissä kuntoutusvaiheissa nuo kyllä varmasti hyviä.
    Sekä ennaltaehkäisyssä.

^
    Ilman muuta!

Samanlaisia aiheita

1. Takapakan kanssa ongelmaa
    By Tsuppis in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 02.06.2016, 19.49
  2. Lyhytselkäisen ajoasento ongelmaa
    By Carita in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 09.05.2013, 13.02

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään