Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 119

Aihe: Välilevyn ongelmaa

Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    Silloin enkä nytkään ymmärrä näin maalaisena sitä hirmuista kipulääkkeiden tyrkytystä. Useammalla tohtorilla kävin ja hyvin jääny mieleen eräänkin tohtorin kysymys että mitä kipulääkkeitä käytät ja kun vastaan etten mitään niin seuraa jatko kysymys ja ihmettely että miksi et
    Silloin ja edelleen olen sitä mieltä että ihmiskeho on todella fiksusti kehitelty ja rakennettu eli jokin syy sillä kivulla on ja jostain se johtuu. Esim jos kumarruin niin kipu paheni eli hermo paine kasvoi...mitä jos olisin turruttanut sen kivun tunteen pois lääkkeillä ja olisin voinut kumarrella vielä syvempään ilman varoittavaa kipua?
    Nyt elän taas onnelista elämää eikä selkä ole enää joka ikinen päivä mielessä niinkuin se oli jonkun vuoden.
    Minuunkin pätee se sanonta ettei osaa arvostaa terveyttä ennenkuin sen menettää.

Mutta vinkkejä en osaa antaa ainoastaan kertoa lyhyesti ja huonosti oman tarinan. Tai yksi on mitä jo joku ehdotteli eli täpäri on kyllä aika luksusta
    Kuulosta hyvin opettavaiselta!

Itselläni on aika vähän kokemusta kivuista, mutta yleensä ne ovat sellaisia jotka kärsivällisesti odottamalla menevät ohitse. Sen oikein tuntee että elimistö itse laukaisee omia "kipulääkkeitään" ja sitten ei tunnu miltään.

Pelko on asia joka moninkertaistaa kivun. Mitä paremmin voitte itsesuggestiota käyttämällä poistaa pelon sitä pienemmältä kivut tuntuvat.
    Hammaslääkärissä voitte kokeilla tätä tekniikkaa.

Kipuja on monenlaisia ja toiset vaativat "lääkitystä", mutta kannattaa ensiksi yrittää sitä lääketöntä tietä. Eihän se ole mukava olla kipulääkepöhnässkään.

Mitä noihin välilevyongelmiin tulee niin Jazmanin suositukset tri Kivelästä tuntuu aika hyviltä.

Välilevyn pullistumassa leikkaus on aina tuhoava toimenpide. Ajatushan on se että pullistuma aiheuttaa mekaanisen ärsytyksen hermoon ja siksi siitä lamellimaisesta rakenteesta pitää tuhota osa pois. Kuitenkin nykyisen tietämyksen valossa ärsytys saattaa yhtä hyvin olla ei-mekaanista.

Suurella osalla ihmisistä on oireettomia välievyn pullistumia ja eikä niistä ole mitään ongelmaa.

Itse kyllä ihmettelin sitä että ei löytynyt/käytetty semmoisia kipulääkkeitä jotka olisivat vieneet kivun kunnolla pois ja pari päivää meni melkeinpä yhtä kyytiä valvoessa. Pää sekaisin, turtunut olo ja pahoinvointi kyllä saatiin aikaiseksi monellakin eri napilla mutta ei selkäkipua pois niin hyvin että olis saanut nukkua.

Lepäämällä se sitten pikkuhiljaa helpotti sen verran että sai nukuttua.

Toi on niin totta toi lääkkeiden tyrkytys. Lopussa kun en suostunut enää napsimaan mitään mömmöjä, niin alkoi oikeasti sapettamaan, kun lääkäri väkisin yritti tuputtaa reseptiä.
    Jotakuinkin ao. keskustelun kävin viimeksi, kun jouduin hakemaan sairaslomaa selän takia:

"Katsotaas mitä lääkkeitä olet syönyt..."
    - Ei tarvitse, en syö enää lääkkeitä.

"Mitäh? Miksi? Kyllä niitä kannattaa syödä. Katsotaas... panacod, sirdalud ja ibumax..."
    - Ihan turhaan katsot, kun en niitä tule ostamaan... pärjään ilmankin

"Kyllä niitä lääkkeitä on välillä ihan hyvä syödä, että saa kivut pois ja ettei ne kroonistu"
    - Oikeasti... en tarvitse, minulla on muita keinoja kipujen lievittämiseen, enkä tule syömään mitään lääkkeitä!

"Vainiin... no selvä sitten"

Väkisinkin tulee mieli kuinka paljon tuo lääkäri saa bonusta noista kirjoitetuista resepteistä.
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

Kivunlievityksestä vielä... omalla kohdalla parhaimmat akuutin kivun lievityskeinot olivat
    1) lämpö (käytän tarvittaessa lämpötyynyä lämmittämään alaselkää)
    2) selän venytys extensiokaaressa, jotkut käyttävät tennispalloja, millä selän nikamiin saadaan liikkuvuutta
    3) 30+ min reipas kävelylenkki, missä pidennetään askelia tehostetusti (harpotaan) (tarkoitus saada reilusti liikettä pakaroille ja niiden pitääkin lämmetä selkeästi lenkin aikana)
    4) paljon aivotyötä vaativat tehtävät (tehtävän tulee olla jotain, mistä tulee hyvä mieli ja mikä vaatii paljon keskittymistä... omalla kohdalla paras oli musiikinteko, kaveri ratkoi vaikeita matemaattisia tehtäviä jne.)
    5) vesijuoksu (taas liikettä pakaroille ja liikkuvuutta alaselkään!)

Kokeilkaa itse mikä toimii teillä ja löydätte varmasti vielä muitakin hyviä konsteja.
    Itse totesin jossain vaiheessa, että pystyn noilla kikoilla vähentämään kipua niin merkittävästi, etten kaivannut särkylääkkeitä ollenkaan. Itseasiassa, kun sain itseni vieroitettua pois noista lääkkeistä, unen laatu parani merkittävästi, jatkuva väsymys ja huono olo helpotti ja mieliala koheni todella paljon.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan erilaisia aktiivisia kivunhallintakeinoja. Niihin voi huoletta jäädä koukkuun ja täysin ilman negatiivisia sivuoireita
    "When I orbited the Earth, I saw how beautiful our planet is. We must protect and preserve this beauty and not destroy it." - Yuri Gagarin

Toi on kyllä hassua tuo lääkkeiden tuputtaminen ja sanoa ettei kipu kroonistu! Jos kipu on olemassa ja siihen syy, niin eihän ne lääkkeet sitä kivun kohdetta paranna vaan lievittävät oireita. Juuri ennen kun päätettiin leikata (liian myöhään) tuo selkä niin ortopedi tarjos buranaa!!! . Ei nää ole kumminkaan mitään päänsärky kipuja mihin voi napin ottaa ja that its. No mulla on kivut kroonistunut, eli loppu elämä mennään näillä. Kipupolilla lääkäri otti kierrosta kun kerroin miten mua on hoidettu. Sain hermokipuun Noritrenia, mikä on autanut ihan ok. Lääkkeen teho on silloin kuulemma hyvä ja hyväksyttävä kun se poistaa kivun noin 40 prosenttisesti. Muille voin sanoa ohjeeks jos on selkävaivoja jotka on jatkunu pidempään, niin VAATIKAA tutkimuksia. Niin ei välttämättä käy kuin esimerkiksi mulle. Omaa vikaaki tässä on kun oon "vähätelly" tohtoreille vaivojani, kun luonto ei oo antanut periks. Niile kun kuulemma pitäs pistää viä vähän lapin lisää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti alteregoni Katso viesti
    ... Omaa vikaaki tässä on kun oon "vähätelly" tohtoreille vaivojani, kun luonto ei oo antanut periks. Niile kun kuulemma pitäs pistää viä vähän lapin lisää...
    Tämä se onkin se ongelma, kun kipu on kovin subjektiivinen kokemus. Jos kivut ovat jatkuneet pitkään on vaikea suhteuttaa omaa tilaansa kivuttomaan tilaan. Esim. kysymykseen fyysisen toimintakyvyn heikkenemisestä voi vastata liian optimistisesti.

Nyt on todella pitkästä aikaa selkä oireeton, joten liikunta maistuu. Lonkka/pakara on ainoa alue, missä on outoa tuntemusta. Liekö lonkkatutkimukset sittenkin oikea paikka. Eilen ajelin 65 km maantiellä ja säädin muutaman kerran satulaan ylös-alas ja eteen-taakse, kunnes löytyi asento, missä oikeaan reiteen ei säteillyt. Toissapäivänä meni 2,5 h maasturilla ja ilman ongelmia. Mitään halonhakkaamista en edes viitis ajatella vielä. Ennen ajattelin, että halonhakkaminen auttaa, mutta nyt en enää.

Jos tulee nykyisin edes pieniä kivun esiasteita, otan heti Panacodia, ja siirryn lepäämään ja rentouttamaan selkää. Särkylääkkeita en ole käytännössä käyttänyt olleenkaan, ennen viime joulua, jolloin selkä oli siinä kunnossa, että ei tullut muuten toimeen. Jotenkin tuntuu, että liikuntaa lisää ja muutenkin stressittömänpää elämää pitäisi viettää.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

Jos haluaisi päästä hoitoon nopeasti niin todellakin pitäisi omia tuntemuksiaan liiotella. Itsekin luonteeltaan semmonen että kieli pois välistä ja hampaat yhteen.
    Alla olevan kuvan kun itse näin niin jäin miettimään lääkärin sanoja että useimmiten pullistumat vetäytyvät itsestään takaisin....samalla en ymmärtänyt että kuinka tuo tuolta enää vetäytyy takaisin. Moni sanonu että ihmeen vähillä vaurioilla selvisin tuosta.

Tuo kun leikattiin niin tais mennä vuosi kun ajattelin että taas uusi pullistuma kun alku oireet täysin samanlaiset kuin aikaisemminkin. Pään kun käänti alas niin pottuvarpaassa tuntui kuin lanka olisi vetänyt sitä sisään. Samoin reidessä ja jalkaterässä tuntui säteilyä/pistelyä. Mutta sitten koin pienen ahaa elämyksen nimittäin saunan jälkeen meni aina n.30 min ettei ollut mitään vaivoja. Jalkaterääkin piti oikein kokeilla että onko jopa tunto palannnut, mutta ei nyt sentään.
    Sitä sitten mietin että onkohan nyt kumminkin niin että uudet vaivat onkin vaan tällä kertaa lihas peräisiä. Nyt kun tuosta pohdinnasta kulunut jo aikaa niin on itselle tullut selväksi pakarat kun menee juntturaan niin silloin ilmestyy vanhat kivut kuvioihin, eli pikku juttu aikasempaan verrattuna.

Nuihin lääkkeisiin vielä niin itsellekin toitotettiin sitä kroonistumista, mutta en antanut periksi, kun kivut ei olleet sitä pahinta aikaa lukuun ottamatta itselle mitään pahoja. Toisaalta tuokin asia semmmonen kaksipiippuinen juttu että jos kieltäydyt lääkkeistä niin ottaako lääkärikään sinua niin tosissaan. Jälkeen päin vaan mietin että olisinko esim. päässyt hoitoon nopeammin ottamalla ne kaikki reseptit mitä tyrkytettiin. Toisaalta minut varmaan otettiin tosissaan kun aikasemmasta lääkärin käynnistä oli vierähtänyt sen 8 vuotta ja silloin kysessä oli myyräkuume eli ihan joka päiväinen asiakas en siellä ollut.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Alla olevan kuvan kun itse näin niin jäin miettimään lääkärin sanoja että useimmiten pullistumat vetäytyvät itsestään takaisin....samalla en ymmärtänyt että kuinka tuo tuolta enää vetäytyy takaisin. Moni sanonu että ihmeen vähillä vaurioilla selvisin tuosta.

No todellakin selvisit! . Aika pahasti on hermot välissä. Miten kauan tuo kerkis vaivaamaan? Mulla oli ja on uudestaan tuossa samassa kohtaa.

...
    Kuva ja kertomus melkein yksi yhteen n. vuoden takaisesta tilanteestani. Alkoi oudoilla jalkakivuilla (takareisi+pohje), jotka pahenivat koko ajan. Mikään ei tuntunut auttavan, ei venyttely, treenaamattomuus eikä muukaan. Suoraa yhteyttä liikuntaankaan en löytänyt. Tuli kierreltyä fysioterapeutit, yleislääkärit ja googlailtua päivittäin selkäongelmista. Onneksi menin sitten yksityiselle fysiatrille, joka 5 min tutkimisen jälkeen laittoi kiireellisen lähetteen magneettikuvaan, "ilmiselvä välilevyn pullistuma". Pullistuman varmistuttua kuvauksissa laitettiin minut leikkausjonoon ja elokuussa olikin sitten operaatio edessä. Mielenkiintoinen kokemus sekin.

Onneksi toi 'helvetti' on ohi, vaikka välillä samaan tapaan ajoittain jalkaan vielä säteileekin. Menihän siinä yli 9 kk toispuoleisena eläen, että varmasti hermot on vieläkin vähän solmussa toiseen jalkaan. Magneettikuvaukseen lähetteen tehnyt fysiatri näki ilman mittanauhaakin, että toinen (se kivullinen) jalka oli jo silloin selvästi alikehittyneempi. Siihen käyntiin loppui urheilut.

Tuo lääkkeiden tuputtaminen on normaalia ja minun mielestä oikein. Noin lähtökohtaisesti ihmisen ei pitäisi tuntea kipua ollenkaan normaalissa elämässä ja jos tähän päästään lääkkeillä (sairauden oireita lievittäen), on se ok. "Hauskintahan" näissä hermoperäisissä kivuissa on se, että niihin ei juuri kipulääkkeet auta oikeastaan ollenkaan - kuten ei itsellänikään. Pitäisi mennä niihin enemmän hermostoa (=päätä) sekoittaviin nappeihin, joihin en itse suostunut - piti säilyttää opiskelu-, työ- ja ajokyky kuitenkin..

Toivottavasti ei ihan heti uudestaan.

Eikös täällä ole kukaan parantunut leikkauksella tästä vaivasta ?

Itsellä ollut 1,5 vuotta oireita. Välillä helpotti, välillä taas paheni. Olen kieltäytynyt leikkauksesta toistaiseksi, vaikka moni ortopedi ja jopa fyssari on jo suositellut sitä. Toisaalta pelkää että jotain hajoaa leikkauksessa, toisaalta ei jaksais loppuelämän tän jalkakipuilun kanssa, vaikkakin on nyt taas kerran laantumaan päin. Ilmeisesti se välilevymassa pääsi purskahtamaan kokonaan ulos vuoden aaltoilevan kivun jälkeen, jolloin oireet pahenivat. Olen kyllä lukenut näitä tutkimuksia mistä mainittiin että pitkällä aikavälillä leikkaus vs. konservatiivinen hoito olisivat kivun kannalta melkein samanarvoisia.

Nyt on taas sellainen fiilis että jos ei kesän aikana parane niin yritän leikkausta. Jossain vaiheessa ajattelin että leikkaus on ikäänkuin taikatemppu joka kerralla antaa takaisin elämän ennen välilevyongelmia, mutta eihän se sitä ole (kait). Toisaalta on lukenut (netistä..) näistä joilla on kivut jääneet samantien leikkauspöydälle. Ja kirurgitkin lupaavat melko hyvää tulosta.

Kuntopyörää olen kokeillut vähän mutta tahtoo alkaa säteilemään kipua jalkaan. Kevyttä hölkkää olen taas aloitellut (menee 5 km). Oikeaa pyöräilyä voisi kokeilla jos sais pyörän kuntoon.

Tästä olen saanut avun ja tiedän monta muutakin joille menetelmä on toiminut.
    http://www.spineonemed.com/professional/dbc_pro.php

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeta Katso viesti
    Eikös täällä ole kukaan parantunut leikkauksella tästä vaivasta ?

Itsellä ollut 1,5 vuotta oireita. Välillä helpotti, välillä taas paheni. Olen kieltäytynyt leikkauksesta toistaiseksi, vaikka moni ortopedi ja jopa fyssari on jo suositellut sitä. Toisaalta pelkää että jotain hajoaa leikkauksessa, toisaalta ei jaksais loppuelämän tän jalkakipuilun kanssa, vaikkakin on nyt taas kerran laantumaan päin. Ilmeisesti se välilevymassa pääsi purskahtamaan kokonaan ulos vuoden aaltoilevan kivun jälkeen, jolloin oireet pahenivat. Olen kyllä lukenut näitä tutkimuksia mistä mainittiin että pitkällä aikavälillä leikkaus vs. konservatiivinen hoito olisivat kivun kannalta melkein samanarvoisia.

Nyt on taas sellainen fiilis että jos ei kesän aikana parane niin yritän leikkausta. Jossain vaiheessa ajattelin että leikkaus on ikäänkuin taikatemppu joka kerralla antaa takaisin elämän ennen välilevyongelmia, mutta eihän se sitä ole (kait). Toisaalta on lukenut (netistä..) näistä joilla on kivut jääneet samantien leikkauspöydälle. Ja kirurgitkin lupaavat melko hyvää tulosta.

Kuntopyörää olen kokeillut vähän mutta tahtoo alkaa säteilemään kipua jalkaan. Kevyttä hölkkää olen taas aloitellut (menee 5 km). Oikeaa pyöräilyä voisi kokeilla jos sais pyörän kuntoon.
    Itse olen kieltäytynyt myös leikkauksesta. Lopputulos on kuitenkin sama, välilevy kuivuu yleensä aikanaan itsellään pois ja selkä jäykistyy tuon nikamavälin kohdalta, tietysti leikkauksella saadaan tuo aikaan nopeammin, mutta leikattu selkä on aina leikattu ja voi myöhemmin aiheuttaa oireita.

Ei tämä tähän välilevyasiaan kuulu, mutta minun selkäoireet ovat nyt johtaneet ahtaan lonkan diagnoosiin ja sitä kautta lähetteeseen lonkkaoperaatioon. Pikkuisen kai lonkkaluuta höylätään ja niveltä putsataan muutenkin. Ihan kiva, kun on yli kymmenen vuotta itse väittänyt, että kaikki se jäykkyys ei johdu pelkästää lihasjäykkydestä. Ammattilaisten vastaus on ollut järjestään venyttely. Nyt on todettu, että ei se ole lihaskireys, mikä liikettä rajoittaa. Ajatuksena on, että lonkkakipu aiheuttaa osaltaa selänongelmia. Nyt kun selkä on jonkun viikon ollut kivuton, on pakaranseudulla oleva jomotus tullut esiin. Jos autolla pitää ajaa enemmän kuin tunti, niin jomotus aihettaa sen, että istuminen on jotakuinkin epänormaalin oloista ja selkä ennenpitkää jumissa.
    ---
    Parempi pipo taskussa kuin oksalla.

Jaahans Norjan reissu takana ja autossa istuttu melkein 4000km ja siitäkin vain pakaroitten jumimisella.

No todellakin selvisit! . Aika pahasti on hermot välissä. Miten kauan tuo kerkis vaivaamaan? Mulla oli ja on uudestaan tuossa samassa kohtaa.
    Ensimmäiset oireet alkoi loppu kesästä 2007 ja pahin tilanne oli juuri vuoden vaihteessa 07-08, jolloin itkettiin ja ei saanut edes itse puettua sukkia eikä housuja. Tuolloin juurikin hävisi tunto ja voimat oikeasta jalasta. Magneetti kuvauksiin pääsin sitten vasta maaliskuussa ja leikkaukseen vasta syyskuussa. Eli ikuiseksi arvoitukseksi jää olisiko nyt tunto kokonaan myös oikeassa jalassa jos olisin pääässyt leikkaukseen nopeammin.
    Neurogirurgia klinikan osaston johtaja ihmetteli tilannettani suuresti ja ihmetys suureni huomattavasti, kun kerroin myös etten ole saanut mistään rahaa kahdeksaan kuukauteen.
    Kelan lääkärit olivat sitä mieltä että olen ollut työkuntoinen kokoajan. Tuo päätös jäi myös voimaan monien valituksien jälkeenkin.
    On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
    Juice

Neurogirurgia klinikan osaston johtaja ihmetteli tilannettani suuresti ja ihmetys suureni huomattavasti, kun kerroin myös etten ole saanut mistään rahaa kahdeksaan kuukauteen.
    Kelan lääkärit olivat sitä mieltä että olen ollut työkuntoinen kokoajan. Tuo päätös jäi myös voimaan monien valituksien jälkeenkin.
    No voi helv... Mulla ei ongelmaa saikkujen kanssa. Johtuiskohan sitten lääkärin lausunnosta ja ammatista(rahti-rane). Mene ja tiedä sitte noista...

No voi helv... Mulla ei ongelmaa saikkujen kanssa. Johtuiskohan sitten lääkärin lausunnosta ja ammatista(rahti-rane). Mene ja tiedä sitte noista...
    Niin olihan minullakin kirjoitettu sairasloma koko ajalle ja työnä semmoinen selälle "kevyt" istumatyö metsäkoneen kopissa eli jatkuvaa tärinää, ravistelua ja lisänä pieniä/isoja iskuja sekaan.
    Että näin toimii suomi...

Mutta tuosta kaikesta suosta on noustu ja nyt menee selänkin osalta hyvin niin ei voi kuin olla iloinen.
    Juice

No niin, nyt se myrkyn lykkäs. Sunnuntina pyörälenkillä löi selän totaalisesti jumiin, maantai aamuna lanssila sairaalaan maattuani ensin lattialla reilu kolme tuntia. Tänään hieman päässyt jo hissuksiin liikkumaan rollaattorin ja tukikorsetin avulla. *****, tarvii varmaan kohta unohtaa toi maastofillarointi jos tämmöstä helvettiä aina luvassa

Svar: No mä rahtireino ettäää....just

Täällä on kaksi kertaa operoitu ex rekkakuskin selkä, fasettien painumaa ja hermopuristeita ja kaksi välilevyä painuneena ei juurikaan asiaa trailille. Voikkaa tarvitaan ja venyttelyä, eritoten viimeistä. Lääkettä on tarvittaessa ja voimakasta sellaista. Nipistely ja puutuminen on jo niin tavallista ettei sitä oikein jaksa enää huomioida, tasaisellakin ajaminen pitää välillä pysäyttää ja venyttää jos oikein alkaa tuntumaan hallinnan menetystä.
    Pyöräily=Elämä

Onko kukaan palannut hyvin maantiepyöräilyyn välilevyn pullistuman jälkeen? Tai maastopyöräilijöitä? Mulla on 4. Ja 5. Nikaman välissä välilevyn rappeuma ja laakea pullistuma. Kipu säteilee jalkaan. Maastopyörällä ei ajon aikana tunne mutta samana iltana jalka vähän kipeytyy.

Maantiepyörää ei ole uskaltanut koettaa. Varmaan tekee pahemman paineen selkään. Jopa miettinyt että myynkö fillarin suosiolla.

Leikkausta ei ole mulle ehdotettu. Ilmeisesti paranee 4-6kk. Fyssarin ohjeita on...

Totaalitaukoa oli pari viikkoa mutta intohimo vetää pyöräilyyn. Paskamainen vaiva.

On kokemusta välilevynpullistumasta. Tosin itseltäni selkä on leikattu. Taistelin iskiaskipujen kanssa monta vuotta ja välillä ei voinut ajaa ollenkaan. Leikkauksen jälkeen meni vuosi ennenkuin uskalsin pyörän selkään uudestaan. Alkuun oli tosi hankala ajaa kun vasemman jalan hermot eivät meinanneet tottua ollenkaan vaan jalka lähti pelistä pois jos pitempään polki. Sen verran leikkauksesta jäi hermovauriota että vasen nilkka ei toimi niinkuin pitää. Oikeaoppinen pyöritys ei onnistu mitenkään, mutta sen ongelman kanssa olen oppinut elämään. Suosittelen hoitamaan selän äkkiä kuntoon että ei jää pysyviä hermovaurioita. Tietysti kaikki selkävaivat on henkilökohtaisia ja suuria eroja on oireissa ja toipumisessa.

Maastopyöräillä saan niin paljon kun sielu sietää eli selän puolesta ei mitään rajaa eikä mitään oireita tule vaikka 7h lenkin tekee, tai vaikka ajais useamman satkun viikossa.

Kaikkein pahinta on paikallaan seisominen, sitä ei kovin kauaa kykene tekemään. Ja välillä kävely muuttuu tunnin kuluttua yhdeksi helvetiksi kun oikeaan nivuseen rupeaa koskemaan niin että menee nilkuttamiseksi, mutta joskus taas saa kävellä enemmänkin.
    Muuten saa elää ihan kuinka lystää, saan tehdä metsurin hommiakin ihan huoletta ja nostella raskaita pöllejäkin, raivaussahaa saa ulkoiluttaa vaikka 10h ja ei mitään ongelmaa.
    Joskus ilmeisesti tuo nikamaväli jossa oli tuo iso pullistuma jää jumiin ja sen kyllä sitten tuntee alaselän jomotuksena, mutta siihenkin on helppo lääke kun vaan pääsee jostakin roikkumaan niin se naksahtaa auki kun 10-20s roikkuu ja heti helpottaa. Mutta pyöräillessä tuotakaan ei ole vielä koskaan tapahtunut.
    Juice

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilgios Katso viesti
    Onko kukaan palannut hyvin maantiepyöräilyyn välilevyn pullistuman jälkeen? Tai maastopyöräilijöitä?
    Hep. Tosin minulta lopulta leikattiin ja kaavittiin kalkkeutuneet pullistumat 2-3 ja 3-4 väleistä.

Joskus välillä aina vähän oireilee, varsinkin sellaisina aikoina kun ajamassa ei ole päässyt käymään. Ajelen nykyään vaan pöpeliköissä ja omalla kohdalla polkujen ajamisessa tarvittava kokovartalojumppa pitää tukilihakset hyvässä kuosissa.

Minulla ne aivan helvetilliset hermokivut jäivät sinne leikkuupöydälle ja sain oikeastaan uuden elämän.
    http://www.samikokko.fi

Välilevy leikattu 1997. Kivut jäi leikkauspöydälle. Ainoo, minkä kanssa pitää elää, on viimaherkkyys. Jos selkä saa vaikka 30c lämmössä maantielenkillä viimasta viilennystä, menee se ihan jumiin. Naprapaatin manipulaatio avaa jumin tai useamman päivän 2000- 3200mg /vrk särkylääke kuuri. Angoravillanen ristiselän lämmitin ja rukkan windstopper moottoripyöräilyssä käytetty "munuaissuojavyö" angoran päällä. Mulla aina kerrasto enemmän vaatetta päällä, kuin keskiverto pyöräilijällä, koska takareidet ja pakarat on myös pidettävä lämpiminä. Korson kisassa leipo selkä jumiin kisan jälkeen, kun vedin trikooshortseilla. Parani särkylääkkeellä ja penkinlämmittimellä. Mutta parempi näin, kuin jatkuvat kivut. Tää on vaan tää elämä.

Niin ja urheilemattomuus on pahinta myrkkyä selälle ja tietenkin mielelle.

E
    Canyon Inflite CF SLX 2018 - Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 - Master CX Columbus -90 luvulta

Ihan ensiksi: älä myy fillaria, paitsi jos et halua sillä enää ajaa, ja haluat vaihtaa parempaan! Koska varmasti tulet vielä ajamaan paljon, jos veri vetää, ja kunhan selkäsi kuntoutuu

Sitten, määrittele "hyvin" ja määrittele "maantiepyöräily". Millaisia lenkkejä pitäis pystyä? Tänään ajoin kevyen 55 km, maantietä, pyörätietä ja soraa. Ja hyvältä tuntuu, mikään paikka ei ole kipeänä (rappusia laskeutuessa tuntuu reisissä, mutta kuuluu asiaan )

Mulla oli 10 v sitten (kun olin 30 v) välilevyn pullistuma, 4. ja 5. nikaman välissä, painoi iskiashermoa, tuntui pahalta myös häntäluun alueella. Erilaiset krampit ja noidannuolet oli alkaneet jo muutama vuosi aiemmin. Istumatyö ei ole hyväksi. Pahimmillaan oireili "puukoniskuina" jotka vei jalat alta, tuollaisina jaksoina liikuttiin minimaalisesti muutaman päivin ajan (vessaan ja ruokailemaan), ekoina kertoina saattoi mennä pidempäänkin ennen kuin uskalsi lähteä kivuissa liikkumaan, mutta liikkuminen on ainoa, joka oikeasti auttaa! Relaksantit ja kipulääkkeet on toki hyvä apu, ja tilanteen ollessa akuutti (helvetillinen) tulee levätä.

Vaivaani ei leikattu, sain muutaman sairaslomaviikon, joiden lopuksi sain magneettikuvassa ko. vaiva todettiin "virallisesti" ja sain samassa sessiossa fysiatrilta kortisolipiikin hermon juureen. Kipu helpotti, joten pystyin alkaa treenaamaan keskivartaloa monipuolisesti, sekä salilla että kotona. Ohjelma katsottiin fysioterapeutin kanssa. Kotona 10-15 min treeniä joka aamu, kiertoja, nostoja, taivutuksia oman kehon painolla ja kuminauhalla, salilla vähän laitetta mukaan. Noin puolen vuoden päästä oli käytännössä oireeton.

Puoli vuotta oireilua ei toki tarkoita, että ei pystyisi mitään tekemään; päinvastoin. Koska en pystynyt juoksemaan (tärähtelyjä selkä ei alkuun kestänyt yhtään), aloin pyöräillä ja ostin jopa ekan maastopyöräni! Tuli ajeltua ensin ihan lenkkipolkuja (heti kun oli vähän päässyt treenaamaan) ja sitten alkoi pikku hiljaa metsäpolutkin kiinnostaa. Jumppaamalla oli saanut hyvän tuntemuksen oman keskivartalon hallintaan, jota tuli hyödynnettyä myös pyöräillessä (vieläkin, vaikka metsäpolut on toistaiseksi jääneet vähemmälle).

Sittemmin arkiliikunta on lisääntynyt, mikään himoliikkuja en vieläkään ole, ja kun pieniä muksujakin on, oman ajan irrottaminen on vähän haasteellista. Selän kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia. Kerran vuodessa saattaa jumittaa, mutta lepuuttaa sen akuuteimman vaiheen ja ottaa relaksanttia, ja HETI kun vaan pystyy niin liikkuu niin paljon kuin tilanne antaa myöten! Tänä keväänä iski yksi jumi (syytän huonosti tehtyä kahvakuulatreeniä sekä liiallisia istumisjaksoja) joka sai uikuttamaan parin päivän ajan. Parin päivän ajan pientä tepsuttelua muutama kerta päivässä (n. 8 x 5-10 min pystyi hammasta purren päivässä kävelemään, mikä kertoo jotain minkälaisesta vaivasta oli kyse). Neljäntenä päivänä taisin jo kävellä 3,5 km lääkäriin.

Mikään himoliikkuja en ole ikinä ollut, mutta 30-55 km lenkkejä on tullut tehtyä aiempina vuosina, ja tänä keväänä (kesänä) jo muutama. Himoiten toki katson karttaa ja suunnittelen tulevia (vähän pidempiä, eli 80-90) reittejä tälle kesälle, eli nälkä kasvaa syödessä... uusi maantiefillarikin (Canyon Endurace CF) olisi saapumassa muutamien päivien sisällä. Satojen kilometrien etappeja en ole suunnittelemassa, mutta tamperelaisena ehkä Näsijärvikierros olisi ohjelmassa, samoin anoppilaan Tuusulaan ajo (~170 km) on ollut pitkään mielessä.

En tiedä haitko vertaistukea maantietä vakavasti nieleviltä, mutta päätin nyt ihan vaivoja kärsineenä harrastajana jakaa tässä yhden tarinan, jos se vaikka vähän helpottaisi tuskaa. Vaivat ovat aika yksilöllisiä, mutta on toivoa, että niistä pääsee yli! Malttia, malttia ja liikuntaa sen verran kuin tilanne sietää!

Toivottavasti toipuminen sujuu parhain pän,

t. Janne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilgios Katso viesti
    Onko kukaan palannut hyvin maantiepyöräilyyn välilevyn pullistuman jälkeen? Tai maastopyöräilijöitä? Mulla on 4. Ja 5. Nikaman välissä välilevyn rappeuma ja laakea pullistuma. Kipu säteilee jalkaan. Maastopyörällä ei ajon aikana tunne mutta samana iltana jalka vähän kipeytyy.

Maantiepyörää ei ole uskaltanut koettaa. Varmaan tekee pahemman paineen selkään. Jopa miettinyt että myynkö fillarin suosiolla.

Leikkausta ei ole mulle ehdotettu. Ilmeisesti paranee 4-6kk. Fyssarin ohjeita on...

Totaalitaukoa oli pari viikkoa mutta intohimo vetää pyöräilyyn. Paskamainen vaiva.

Mut yksi asia hämää. Mä en tiedä yhtään selkävaivaista naista saati keltä olisi välilevy leikattu. Nimimerkit ei aina sukupuolta paljasta. Onko tämä vain miesten vaiva??
    Canyon Inflite CF SLX 2018 - Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 - Master CX Columbus -90 luvulta

noniinno Guest
    ^Tiedän parikin. Ei katso ikää, ei sukupuolta. Tai niin, harvoin kai alle kolmekymppisenä.

Alkuun kiitos kaikille vastanneille!

Maastopyöräily on se mun oma laji mutta tykkään ajaa myös maantiepyörällä 30-100 km lenkkejä. Olen vähän sen luontoinen elukka, että jos harrastan jotain, niin se on sitten ainoa harrastus. Osittain perheellisen ajankäyttö ohjaa myös tähän, kaikkeen ei ehdi. Treenailen puolivakavissani myös talvet (trainerilla) ja osallistun joihinkin maastokilpailuihin. Ajan siis kuitenkin sijoista ynnä muut, mutta toisaalta ilman mitään henkilökohtaisia tavoitteita; tuskin olisi motivaatiota treenatakkaan. Fillarointi vastapainottaa työtäni... Kesäisin treenaan ehkä 4-6 h per viikko, tekisin enemmänkin, mutta pitää kohtuullistaa ottaen huomioon perhe & työmatkat yms.

Juurikin iskiaskipu mulla pahin. Mutta nyt Teidän kirjoituksia lukiessani huomaan, että taitaa olla mietoa vielä tässä kohden. Selkään ei ole sattunut oikeastaan yhtään vaan iskias sekä istuinkyhmyn alue.. Vetää pakaralihasta / piriformista jumiin, tennispallot ja foamrollerit auttaa.

Itse olen 37-v ja selkä on niksahtanut useasti matkan varrella ja ollut kipeä viikkoja. Nyt tosiaan eka kerta että kipu tulee jalkaan. Pahintahan varmaan tässä on ollut, että luulin sen alkuun olevan jokin ylirasitus tai lihasjumi ja jatkoin esim. sauvakävelylenkkejä vaikka iskiakseen vähän koski. Eli kivut ei ole liikkumista estäneet. Nykyisellään tuo kesti esim. eilen 2h matalatehoista fillarointia. Takareisi kipeytyy sitten vähän illaksi ja aamuksi. Sehän tässä on että en oikein saa selvää fys terapeutin ohjeista, voiko tehdä näin että liikkuu kunhan se ei merkittävästi pahene.

Ei tässä varsinaisesti ole luovutettu mitään ja myynti-ilmoitusta vielä laittamassa (maasturi jäisi joka tapauksessa). Fyssari arveli että oireiden alkamisen perusteella 1-2 kk pitäisi parantua (n. maaliskuusta asti tätä podettu) Mutta lähinnä se, että jos on selvä peli että ei pysty kunnolla tekee, niin keksin sitten jotain muuta tekemistä... Toimistotyöläisen vaan olis hyvä jotain fyysistäkin välillä tehdä!

Muutama oma näkemys aiheesta:
    - kaikki lähtee liikkeestä, liikkeelle täytyy päästä heti kipu sallii ja liike ei myöskään saa pysähtyä - muutama päivä makoilua vaikkapa influenssan vuoksi on yhtä iso riski kuin kylmiltään lähtö fyysisiin töihin.
    - "drugs don't work", kyllä ne mömmöt toimi - ei ne mitään pysyvästi paranna mutta mahdollistavat liikkeelle lähdön aikaisemmin kuin ilman. Muutaman päivän kuurit ok mutta jos pitäisi pidempään popsia niin silloin pitää tehdä jotain isompia muutoksia.
    - melko varmasti selkävaivat uusiutuu mutta kehoa kuuntelemalla ja kokemuksella niistä tulee muutaman päivän hidasteita eikä enää pitkiä taukoja.
    - itselleni maastopyöräily on ok, maantiellä on vähän haastavampaa (ei kestä kovaa ajoa toistuvasti), maastossa mummoratas ja etuvaihtaja heilahtaa paikalleen jos on useampi päivä mäkisemmässä maastossa tiedossa.
    - pelkkä pyöräily ei riitä vaan täytyy olla muutakin liikkumista sekä jonkin verran kohdistettua treeniä ja venyttelyä.

Täällä kanssa yksi selkävikanen.
    On pullistumaa ja kulumaa.
    Maastolenkit sai unohtaa keväällä, ajoin n.20km lenkin suht kevyesti ja kunnon jumiin siitä selkä.
    Viikko saikkua ja vahvempaa nappia.
    Hyvä toi selkä ei ole ja jokapäivä ja hetki muistuttaa.
    En mennyt puukon alle.
    Yrittänyt olla ja mennä mutta saattaa sääreen ja nilkkaan antaa hermosärkyä.
    www.mckramppi.com

Samanlaisia aiheita

1. Takapakan kanssa ongelmaa
    By Tsuppis in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 02.06.2016, 18.49
  2. Ongelmaa takavaihtajan kanssa
    By hegeli in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 27.08.2014, 12.36
  3. Vaihteisto ongelmaa
    By alteregoni in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 21.07.2013, 15.41
  4. Lyhytselkäisen ajoasento ongelmaa
    By Carita in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 09.05.2013, 12.02
  5. Satula ongelmaa
    By -jk- in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 16.04.2013, 07.42

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •