Melan kärkeä kastettu.
Melan kärkeä kastettu.
Sileän melontaa 85km tälle keväälle, seuraavaksi koskeen.
Nyt kokeneilta vinkin tarvetta: Kun kaksipaikkaisella kajakilla melojilla reilu painoero, onko suuntavakavuuden kannalta parempi, että painavampi meloo edessä? Aurajokimelontaa (http://www.fonecta.fi/yritykset/Turk...linen%2C+Turku) käyty harrastamassa silloin tällöin ja sitä vuokrakajakkia ei tahdo saada suoraan kulkemaan. Viimeisellä melontakerralla ei tuultakaan ollut kuin nimeksi ja silti siksakiksi meni. Uittamon melontakeskuksen (http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=26052) vuokrakajakit ovat kyllä kulkeneet toivotusti painavampi takana -järjestyksellä.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Aina kanootti ja kajakki kääntyy paremmin melottaessa takaa. Ja kun olen kokeillut kalastaessa meloa väärään suuntaan on ohjattavuus huonompi mitä enemmän on painoeroa. ( kanootti ja yksin) Mutta siitä sain osviittaa.
Eli jos painavampi on takana kääntyy kanootti helpommin.
Edestä meloessa isolla painoerolla lähtee perä vielä isompaan luisuun. Ainahan kanootti tekee jonkin verran siksakkia. Jos kaksipaikkaisella pystyy melomaan myös yksin niin jokin paino etupäässä vain parantaa uintia.
Siksakkin saa pois tekemällä vedot tasaisesti ja vähällä voimalla nopealla tahdilla. Lisäksi peräsimellä on iso osuus.
(On ollut kajakki ja nyt alla kanootti kaksilapaisella melalla)
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Yksikötkin pääsääntöisesti lastataan mieluummin takapainoisesti kuin etupainoisesti vaikka poikkeuksia on.
Silloin kun vielä pääsin retkimelontaa yksikkökajakilla harrastamaan niin koitin pakata sillai että pakattu lotja ilman kuskia ui suurinpiirtein pituussuuntaan vaaterissa. Kaksikolla , olisinkohan alle 5 kertaa Rovaniemen melojien lainavehkeellä ollut vesillä. Enempi ongelmaa että liika hyvin suunnassaan pysyi. Siksihän kajakkikaksikoissa yleensä on peräsin. Voisin epäillä että kaksikkokuskien suuntavakavuus-ongelmat on kiinni ihan melontataidoista. Sitä peräsinohjaussysteemiä ei kannata ihan koko aikaa polkea, enempi sillai melomalla.
I väntan på ännu dåligare tidet
Peräsimen käyttö minulle mahdotonta tuolla Aurajoen melontakuvioissa, kun niiden jaloilla tapahtuvan ohjauksen värkit jää johonkin säären puolenvälin paikkeille näillä jaloilla. Ei riitä säätökiskot. Ja jalat ei oikein sovi sinne kajakin sisään ristiinkään, kun tila loppuu korkeussuunnassa. Eli summasummaarum: vika on kajakissa.Täytyy jatkossa käydä Melontakeskuksen kajakeilla harrastamassa, kun niillä ei ole ollut ongelmia. Sääli sinänsä, kun Aurajokimiljöö on upeaa katseltavaa kajakista.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
KAikki miljööt on jees kajakista. Varsinkin urbaani ja sen vastakohdat. Kävin äslen kattomassa Rammsteinia .. kajakilla.
Se, että ollaan pitkällä kajakilla virtaavassa vedessä on varmaan syypää ziksakkiin :ziiz:
Jokireittikokemusta 100 m![]()
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
No joskus meloin Kaartjoen melontareitin merikajakilla, reitti on varsinainen väkkärä ja sai ajella pitkin seiniä.. kehtasivat väittää sitä 3-4m leveäksi joeksi mutta varsinkin loppupuolelta se oli sellaista parimetristä ränniä jossa sai tökkiä melalla rannoista jatkuvasti ..
Viikko meni jo heinäkuun alussa saaristomerellä aika kivasti .. ehkä raporttia
![]()
Aika syvässä ui tuo sinun kajakkisi kun pää ja mela on vaan pinnalla
Itse kävin katsomassa soutuja kanootilla. Hienoa peilityyntä saimaata ja täyttä aurinkoa. Enkä uinut kertaakaan. Mitä sitä itseään kylmettämään kylmässä vedessä :hrr:
Täähän oli tietty lavastettu kuva mutta vastaavaa vois saada eskimopelleilyistä .. nyt olin vaan melan kanssa uimassa mutta kyllä kajakin kanssa uinti on myös kivaa .. jos se ei ole täynnä retkirompetta .. mökillä tullu uitua kajakin kaa .. ihan mielellään
3 päivää/110km kilometriä. Ruokolahdeln oikealta puolelta lähdettiin, lieviskä joen ja selkien kautta saimaan puolelle. Kelit olivat loistavat, kuvia tulee joku päivä. Ehkä jopa pitempi matkakertomus.
Embrace the moment
Olen jo muutaman vuoden miettinyt kajakin ostoa ja tänä keväänä/kesänä voisin ajatuksen jopa tuoda ihan toteutuksen asteelle. Kajakin käyttö olisi hyvin satunnaista Anopin mökillä Hankoniemelle, joten kajakkiin en ajatellut kovin paljon euroja sijoittaa, olisi hyvä jos n. 1.000,- pärjäisi. Haluan hyvin helppohoitoisen ja kohtuu kulkevan kajakin pelkästään muutaman tunnin melontalenkkejä varten, retkimelontaa en tule harrastamaan. Onko melontasäikeen tovereilla sanoa minulle kajakki tähän tarpeeseen, jossa hinta olisi vielä huokea. Ohuella märkäpuvulla uskon tulevani toimeen alkukesänä kun vesi on vasta 14-15 astetta, olenko oikeassa ?
Ride harder - Ride a totally rigid.
Käytetty? Esim. Welhonpesä, Bear & Waterilla oli joskus muistaakseni myös... tonnilla saa uusiakin, tässä olis hieno värikin
Helppohoitoinen olisi sellainen "ämpärimuovinen", kulkevampi olisi lasikuitua.Haluan hyvin helppohoitoisen ja kohtuu kulkevan kajakin pelkästään muutaman tunnin melontalenkkejä ?
Jos käyttö on satunnaista ja maisemien katseluun yms. painottunutta, ämpärimuovinen on siihen omiaan. Hyvin huoleton eikä tarvitse rantautuessa miettiä, ottaako pohja kontaktia kiviin.
Sitä olen aina ihmetellyt mitä suomen luonnossa/järvillä ja kivikkoisilla rannoilla tekee lasikuitukanooteilla /-kajakeilla. Uimarantarantautumisia on niin vähän tarjolla ja aina siinä on jonkun turjakkeen mökki ihan rannassa. Sit ku siihen rantautuu niin omistaja kimpoilee rantaan vaatimaan selitystä. (Näin siis kuvitteellisessa tilanteessa). NoInMyMökkiTontti (NIMMTy)![]()
Meloo? Sitten opetellaan rantautumaan ilman kulkupelin raastamista joka kiveen. Kulussa kuituinen on parempi. Pohjan voi fiksata kun se naarmuuntuu, muovinenkin naarmuuntuu (ei yhtä helposti tosin) eikä sille sitten ole tehtävissä oikein mitään.
Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen että kiinnität huomiota kajakin volyymiin. Jos et ole tekemässä sillä retkiä, valitse tarpeeksi pienivolyyminen. Ui vakaammin, eikä jää turhaa pinta-alaa tuulen tarttua. Painosi tietenkin vaikuttaa tähän.
Kajakin pituutta ja pohjan muotoa kannattaa myös miettiä. Merikäyttöön mieluiten suht pitkä, melojan pituus tietysti huomioon ottaen. Leveä ja aluksi helpon (ei kiikkerän) tuntuinen saattaa olla yllättävän epävakaa aallokossa.
Jos päädyt muoviseen, säilytä sitä huolellisesti että pysyy suorana ja muodossaan.
Lasikuituinen kajakki on paljon muotojäykempi että voima ei huku kajakin rungon notkumiseen ja pohjan painumiseen. Komposiitista saadaan rakennettua optimaalisemmat rungon muodot, jotka toimivat paremmin käytössä. Polyeteeninen on aina pyöreämpilinjainen ja "sinnepäin". PE kajakilla on kuitenkin oma paikkansa myös merellä ja järvillä, koskissahan se on ainoa oikea.
Ja todellisuudessa lasikuitukajakki ei ole niin heikko kuin yleisesti luullaan, kyllä se kestää iskuja ihan kunnolla. Skraiduja tietenkin tulee, mutta niiden merkitys on lähinnä kosmettinen. Suomessa ollaan vähän turhan allergisia kolhuille kalustossa. Jos kuituiseen kajakkiin tulee reikä tai gel coatiin halkeamia, se on kohtalaisen helppo paikata.
Tämä ohje kannattaa ottaa vakavissaan! Samoin NDKExp kirjoittaa silkkaa asiaa.alitse tarpeeksi pienivolyyminen. Ui vakaammin, eikä jää turhaa pinta-alaa tuulen tarttua. Painosi tietenkin vaikuttaa tähän.
Sittenhän päästään melan hankintaan.http://www.bearwater.fi/kauppa/melat...,_rim_ardeche/, imho, kertakaikkisen karsee koskikanki. Esimerkkinä melasta mitä, imho, ei missään tapauksessa pidä ostaa.
Kuituvarsi ja mahdollisimman kevyet, suht pienet lavat. Oman Bracsa Typhoon 60% carbonia on tietysti paloista koottu, lavat kuumaliimalla kiinni ja vieläkin pari senttiä liika pitkä! Lapakulma jotain alle 40 astetta. Tuo 80 asteen kulma on noita historiallia surkeuksia.
Welhonpesä.
Skerray RMX, PE, keltainen, polyeteeni Omat reisituet 600
Tolla budjetilla muovisista kävisin tätä katsomassa, ja tarkkaan tutkisin onko rungossa painumia. Auton katolla, liinat hirmu kireellä ja kovassa auringonpaisteessa parkissa voi saada mielenkiintoisia muodonmuutoksia. Ja tietysti koe-istunta kuinka sinne mahtuu. Perinteinen englantilainen ohjehan on että kajakin pitää melojalleen istua kuten tiukat farkut... En aivan tätä näkemystä itse allekirjoita.
ASiaa ... onko sulla nimimerkin mukainen kajakki? Meloin sellaisella viikon saaristomerellä viimekesänä ja on mun lempikajakkeja .. ei "ihan" mene kysyjän budjettiin.. mielelläni kyllä yleensä saaristomerellä lasikuitukajakilla .. rantautumiset kivikkoisille luodoille yöpymään. AB:n ehdottama RMX olis hyvä tohon hintaan, vähän hidas ja raskas mun makuun mutta paljon kajakkia tohon hintaan. Mökillä muovinen Sea Lion.. meloin 11.1 mökkijärverven ympäri ja luistelin saman reitin muutaman päivän päästä
hauska rimpula kun ei ole evää ja peräsin rikki .. alkuperäiselle kysyjälle suosittelen evää, ei peräsintä.
Hyi Smo paikallisena et ole ottanut kantaa! Itse uskon sun erinomaisen hyvin pärjäävän. Ja väitän myös että ns. eskimokäännöksen hallinta eli tarve on suuresti liioiteltu. Silloin kun eskimoon joutuu turvautumaan niin pelihän on oikeastaan menetetty. Melatuennat on se taikasana jota kannattaa pikkasen treenailla. Imho.Ohuella märkäpuvulla uskon tulevani toimeen alkukesänä kun vesi on vasta 14-15 astetta, olenko oikeassa ?©Kuntoilija
Villi homma sinänsä, mun vastaava kaveri ja melonnankouluttaja aikoinaan sai ihan kotimaassa tehdyn uutuuskajakin käyttöön ja sama homma. Eväkotelon juurelta tuli vettä kohtuudella sisään.vuoti paristakin paikasta
Tuo vähän riippuu, millaista melontaa harrastaa. 15+ lämpöisessä vedessä, ja kohtalaisen lähellä rantaa melovalle eskimo ei ole välttämätön. Vaativimmissa olosuhteissa alkaa olla tarpeen.
Tuennat ovat toki tärkeitä, varsinkin alatuki. Ylätuki on hiukan riskialtis olkapäälle ja tulisi välttää viimeiseen asti. Ylätuenhan kuitenkin oppii kunnolla vasta kun eskimo on hyvin hanskassa.
Olen sitä mieltä, että kaatuminen kajakilla on normaali osa melontaa. Kaaduttaessa eskimolla ylös ja melonta jatkuu. Jos ei nouse, niin re-entry, reskutus tai muuten vaan kajakkiin kapuaminen (scramble tai cowboy).
Kastumista ja kaatumista ei kannata pelätä, kaikenlainen tasapainoilu ja remuaminen on hyvästä melonnalle.
Mullon tuossa vivahde-ero, Normaaleissa saarten suojaamissa vesistöissä mun on vaikea kuvitella kuin eskimoa oikeesti tarvii, ellei sitten oman aivan totaalisen virheen hätä-apuun.
Kuten kun unohtaa melansa aallon alle ja koittaa sitä sieltä nostaa lapa vaaterissa. Inarilla tuokin möhläys tuli joskus tehtyä, retkikajakilla rompetta täynnä. Siinä pakosti tuli pikakelauksella mieleen ettei se homma näin kyllä käy! Eihän siinä mulle huonosti, sama kun Squassia aikansa pelaa niin siinähän on puoli valovuotta katsoa pallon liikerataa. Tai ainakin joskus oli...
Kieltämättä tolla kuormalla ja sillä melatuennan puutteellisella harjoittelulla en olis halunnut olla kylkimyyryä veden kanssa. Tulikohan sitten seuraava riskimpi aalto tahi jotain niin nätisti pääsin
melalla oikeesti tukien normaaliin asentoon. Irtotuulimittarilla tommoisia 12-22 m/s lukemia puhalsi.
Just näin. Se on vaan ihmisluonto monilla semmoinen että reskutusharjoituksissa kun käsky käy että oota siellä kajakin alla pieni hetki kerta sen nurin sait ennenkuin alat rimpuilla aukkopeitosta irti niin monilla siinä hätähoppu tulee.Kastumista ja kaatumista ei kannata pelätä, kaikenlainen tasapainoilu ja remuaminen on hyvästä melonnalle.
Kirjanmerkit