Sivu 1 / 5 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 127

Aihe: Villit sykkeet

Villit sykkeet

Olen onnistunut saamaan itselleni jonkun äärettömän jännän viruksen. Oireina väsymys ja villit sykkeet.

Lähdin tänään ajelemaan 6 km päähän töihin ja tosi nopeasti sykkeet hyppäs sinne 180:een kun vauhtia oli huimat 15km/h. Helsingissä on nyt loistavassa kunnossa kaikki kvl:t joten noupeus oli naurettava. Kunnioitin sydäntäni sen verran että nitkuttelin tuon matkan 20 minuutissa kiitos alamäkien. Ei ollut kylmä matkalla pakkasesta huolimatta ja saavuin aivan hikisenä töihin.

Noh, äsken sitten koti matkalla sama homma, sykkeet aivan villit, mm. 8 km/h kun kipuaa mäkeä niin sysän hakkaa 192. Käytin 6 kilsaan aikaa 30 minuuttia taas itseäni säästelläkseni.

Joo, ymmärrän että ei kannata itseään rasittaa kun meininki on tämä enkä oikeasti olisi pyörällä lähtenyt jos olisin tiennyt että tää on tätä.

Nyt arvoista raati seuraa kysymys:

a) täyslepo
    b) varovaista pyörittelyä trainerilla mah. matalilla sykkeillä?

Joku varmaan miettii että oon ylikunnossa, tuskimpa. tammi - helmikuun harjoitustunnit on yhteensä 34 tuntia ja noista 90% pk:ta. Trendi on ollut sairas - terve - sairas - terve jne. On meenny aika perseelleen tää alku vuosi.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

a) täyslepo,käy lääkärissä!!

Mulla oli samat oireet joskus aikaa sitten diaknoosi(sydänpussin tulehdus)

Juoksin maratoneja ja olin kunnossa ja sitten tuli täysi stoppi tuon takia.
    Sun sairastelu on varmaan mennyt sydämmeen,hopihopi lekurille!!!!!!!!!!

ps.voi olla kilpirauhasen liikatoiminta
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

no öööh, toivottavasti ei. Kait mä lähden heti selvittään tätä juttua koska mun pitäs mennä vielä tänään toiseen työhön joka on fyysisesti raskas...

Kannattaa tosiaan ottaa vakavasti tuollainen, varsinkin jälkitaudit saattavat olla hyvinkin vaarallisia joten kuten ellmeri sanoi, lääkäriin ja äkkiä!

Onkos sinulla Suunnon mittari? Siinä on sellainen ominaisuus, että joskus kuormituksen alussa mittari näyttää ihan höpöjä. Minulla näitä vikanäyttöjä on esiintynyt silloin tällöin, usein tuntuu siltä että ne liityvät sykevälivaihteluun. So kovan kuormitusjakson ja levon jälkeen niitä on eniten. Yleensä näyttämä on korjaantunut 4-10min sisällä.
    Mutta mene ihmeessä lääkärin puheille jos sinulla on pienimpiäkin tuntemuksia!
    Jari

Kyllä nuo mittarit joskus heittää, esim jos se sykevyö on liian tiukalla, näin minä olen ainakin useasti huomannut. Kannattaa varmaan seurava kerta kun se tolleen tekee pysähtyä ja kokeilla sormella ihan ranteesta että voiko tuo paikansa pitää.
    http://www.pellossalo.fi/

Kannattaa mennä lääkäriin ensin…

siis jos ajaessa jyskyttää takaraivossa, hengästyttää, suussa maistuu veri, lihakset pystyis paljon kovempaan mut kone piiputtaa niin kyllä se sykemittari on ihan oikeassa. Polar cs600x on kyseessä.

Kävin päivystyksessä. Sydän filmi ihan normaali, 74 leposyke, ei mitään erikoista näkynyt. Verenpaine ok.

eniten vitutti se lääkäri, oli joku somali joka ei ihan ymmärtänyt mun puhetta. Mulla ei oo mitään ulkomaalaisia vastaan niin kauan kun puhuvat sujuvaa suomea ja ymmärtävät mitä toinen sanoo.

Se katto sydänfilmin, kuunteli stetoskoopilla, kohautti olkia ja käski seurailla tilannetta. Ei oikein tuntunu uskovan mitä mä sille sanoin Ei tartte lepää kuulemma eli lähdempä töihin tästä.

(***** tää on niin tätä, kun oot 20 jotain ja meet lääriin niin sua ei uskota ihan sama mikä vaiva jos ei ole selkeästi nähtävissä vikaa, luulevat luulotautikseks. nimim. nikamia ollut selässä vinossa ja lääkärin mielestä mulla oli heikot selkälihakset, sukupuolitautiakin on ehoteltu ja määrätty vääriä antibiootteja kun kuumetta oli rapsakat 40, vasta kun menin sairaalaan ja siellä makasin tiputuksessa pari päivää niin selvis missä mättää.)

Mulla oli aika samanlaiset oireet viikko sitten kun piti mennä numerolappu rinnassa hiihtolatua. Sykkeet oli jo ensimmäisen mäen päällä katossa ja paheni kisan kestäessä.

Kuume nousi pikku hiljaa viikolla. Lääkäri totesi vaan, että 'joku tulehdus' ja määräsi antibiotteja. Kuume laski samana päivänä kun alotin kuurin mutta edelleen on sen verran voimaton olo, että hikiliikunta ei maita.

Kaveri sai flunssassa treenauksesta keuhkokuumeen, joka on varsin ikävä tauti. Ei kannata kokeilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polla Katso viesti
    a) täyslepo
    b) varovaista pyörittelyä trainerilla mah. matalilla sykkeillä?
    Täyslepo, ei puhettakaan muusta. Terveydellä ei sentään ryhdytä pelleilemään, varsinkin kun oireena on myös väsymystä eikä pelkästään mittarin dataa. Testaapa leposykkeet yön yli nukkuessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    varsinkin jälkitaudit saattavat olla hyvinkin vaarallisia
    Tai ainakin hyvin epämiellyttäviä - kerran sellaisen takia kymmeneksi päiväksi vuodelepoon joutuneena en haluaisi kokea uudelleen.

Omalla kohdalla ihan tavallisen flunssan jälkeen menee viikko ennen kuin sykkeet ovat takaisin kohdillaan - sinä aikana kevytkin rasitus voi saada sykkeet nousemaan yllättävästi.

Muutenkin kannattaa huomata, että tällaisella kovalla pakkasella pyörä tuppaa kulkemaan nihkeämmin kuin lämpimämmällä kelillä, vaikka tiet olisivatkin kuinka hyvässä kunnossa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Kannattaa tutkituttaa kyllä toi kunnolla, eräällä kaverilla oli tuon suuntaisia oireita ja sydänpussin&lihaksen tulehdus oli diagnoosi. Sen kanssa ei tosiaan ole leikkimistä nuorellakaan ihmisellä.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Joo eiköhän tuo siun sykemittari o kunnossa. Eiku uudestaan tohtoriin vaan, jos ne antaisvat nyt jonkun toisen. Ja kaikki rehkimiset seis.

Jos kuuluu opiskelijain terveydenhuoltoon niin sinne, saattaa saada lähetteenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Omalla kohdalla ihan tavallisen flunssan jälkeen menee viikko ennen kuin sykkeet ovat takaisin kohdillaan - sinä aikana kevytkin rasitus voi saada sykkeet nousemaan yllättävästi.

Muutenkin kannattaa huomata, että tällaisella kovalla pakkasella pyörä tuppaa kulkemaan nihkeämmin kuin lämpimämmällä kelillä, vaikka tiet olisivatkin kuinka hyvässä kunnossa.
    kyllä mä oon ennenkin hypännyt satulaan flunssan jälkeen ja se ei oo koskaan ollut tämmöistä.

Tossa urheilukadulla kun ajoin niin hienosti loittoni jonkun jopo pojan selkä... normaalisti mä olisin kaahottanut siitä ohi tuhatta ja sataa vihellellen.

mtbwannabe: voin mä mittaa leposykkeen yöllä mutta siellä voi tulla mielenkiintoista dataa - mä oon unissakävelijä ja puhuja joten jos on villi yö niin data saattaa olla sen mukaista :3

Toi kouluterveyden hoitaja ei toimi, se antaa ajan lääkärille joka käy kerran viikossa ja se sitten määrää lähetteen eteenpäin jos on tarvis.

kyllä mä oon ennenkin hypännyt satulaan flunssan jälkeen ja se ei oo koskaan ollut tämmöistä.

Tossa urheilukadulla kun ajoin niin hienosti loittoni jonkun jopo pojan selkä... normaalisti mä olisin kaahottanut siitä ohi tuhatta ja sataa vihellellen.
    .
    No flunssa on flunssa mutta jos siulla ollut sellaista sahaavaa tautia niin joku pöpö, niitä kun tänä talvena ollut taas, voi oikeasti sinne sydänpussiin tunkeutua kun lähtee rehkimään. Kuka se joskus sanoi että kunnon influensasta voi toipuminen kestää kuusikin vikkoa.

Kuullostaa siinä tapauksessa aika vakavalta vaivalta. Unta kunnolla nuppiin ja aamulla uudelleen lääkäriin?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Kuullostaa siinä tapauksessa aika vakavalta vaivalta. Unta kunnolla nuppiin ja aamulla uudelleen lääkäriin?
    Mielellään uudelle lääkärille.
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

Kannattaa kuunella kroppaansa. Ellei lepo auta, lääkäriin.

Lääkärien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Ei pitäis yleistää, mutta mut lähetettiin kymmenen vuotta sitten keuhkokuumeessa arvauskeskuksesta kotiin lepäilemään. Pitäis olla jotain näkemystä, tuleekohan kolmekymppinen mies lämpimikseen valittelemaan oloaan, kun ei edes sairaslomaa kaipaa, kun on kuulemma yrittäjä. Seuraavana päivänä menin mehiläiseen, lekuri kysyi naamani nähtyään, tulinko portaita, vai hissillä (toiseen kerrokseen). Kähisin että hissillä ja mut lähetettiin suoraan keuhkoröngeniin. Sittemmin en ole arvauskeskuksessa käynyt..

Ei oo muuten mikään mukava tauti tuo keuhkokuume. Tuohon tyyliin mäkin sen hommasin..
    Ilo ilman pyörää on teeskentelyä..

Kiitos neuvoista, mä lepään nyt vaikka 4 päivää, kokeilen ajamista himassa ja jos sama jatkuu niin sit meen uudelleen lääkäriin...

Astmaako sittenkin?

Keuhkolääkärin kautta mahdollisesti kardiologille. Mars!

Pelkästään rasituksessa näkyviä ilmiöitä ei arvauskeskuksessa löydy. Yksityislääkärillä rahaa menee enimmillään pari sataa, so what?

Sydänpussin tulehdus näkyy jo levossa, luulen. En usko että on sitä. Pakkanen + keuhkopöpön jälkimainingit ovat tehneet allekirjoittaneelle pakkasastman. Käytännössä kyseessä taitaa olla joku rasitusastman alalaji. Ei kulkenut, ei. Saman koin koivun kukinnan aikaan, kun ei ollu tietoa allergiasta. Aina tuuli vastaan, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Tuosta voisi ollakin kysymys.

Jos lääkäri ei kiinnosta, suosittelen että aloittaja hakee apteekista PEF-mittarin ja kokeilee mikä on keuhkojen ventilaatio. Netistä löytyy sitten ikä/pituus vertailuarvot josta näkee onko kovin paljon eroa normisuoritukseen. Se voi viitata astmaan (tai keuhkoputkentulehdukseen). Taskumittarin voi ottaa mukaan, kun lähtee liikkeelle ja puhaltaa myös siellä, kun alkaa ahdistaa. Lepolukemasta ei saa rasituksessa kadota paljon. Allekirjoittaneen ventilaatio tosin paranee rasituksessa noin 20-25%, mutta se on kuulemma paradoksaalista. Normaalia on kai saada sama lukema tai vähän alle.

leposyke 74?? eikös se ole aikas korkee? "urheilijan normi" jotain 45 - 65? tai mitä mä mistään tiedän.. :/

Kiitos neuvoista, mä lepään nyt vaikka 4 päivää, kokeilen ajamista himassa ja jos sama jatkuu niin sit meen uudelleen lääkäriin...
    Ehdottaisin hakeutumista yksityisen puolen lääkärille samantein. Se maksaa hieman mutta saat ainakin selvyyden mistä on kyse. Nythän tilanteesi lienee jossain määrin epävarma.

Julkisesta terveydenhoidosta:
    Julkinen terveydenhoito toimii mielestäni kohtuullisesti, kun on ensin päässyt "sisään järjestelmään". Sisäänpääsy onkin sitten vaikeampaa, kuten Pollan mainitsemat luulotautiepäily esimerkit osoittavat. Meikäläisen lähipiiristä löytyy useita samantyyppisiä esimerkkejä hoitoonpääsyn vaikeudesta, mutta toisaalta homma on toiminut, sitten kun "oikea" diagnoosi on saatu aikaiseksi. Useassa tapauksessa nämä oikeat diagnoosit on tehty jollakin yksityisellä lääkäriasemalla.
    Niin näin alamäessä, ylämäessä ei ollenkaan

Lääkäriin! Sellaiselle, jonka kanssa pystyy keskustelemaan aiheesta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti buttonfly Katso viesti
    leposyke 74?? eikös se ole aikas korkee? "urheilijan normi" jotain 45 - 65? tai mitä mä mistään tiedän.. :/
    Mä oon vanha setä ja mulla leposyke 47-52 välillä,nuorilla se voi olla kyllä korkeampi mutta parempi verrata työsykettä.

Nuorilla kilpirauhas arvotkin voi sotkea sydän käyrää ja sykettä,pieni kilpirauhasen tulehduskin saa aikaan kaikenmoista.

Mutta menisin urheilulääkärille vaikka maksaakin enempi kuin kunnallinen.

Mun oli ennen aina vakuutettava että maratoneja on takana paljon ja kaikkea muuta pitkäkestoista liikkumista tavalla tai toisella niin silloin ovat ottaneet tarkemmin ja vakavasti myös nyt vanhana äijänäkin.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Ehkä lääkäriksi kannattaa tosiaan valita sellainen, joka liikunnan ja urheilun kanssa on tekemisissä, ja mieluiten vielä sellaisessa paikassa töissä, jossa noita tutkimuksia voidaan tehdä myös rasituksen aikana. Urheilulääkäriksi saa itseään kutsua kuka tahansa lääkäri, ja titteli tuntuu vakiintuneen enemmänkin urheiluvammapuolelle. Sen sijaan liikunnan ongelmiin, joita siis on paljon muitakin kuin urheiluvammat, erikoistuneen lääkärin titteli on liikuntalääketieteen erikoislääkäri.

Varmaan kuitenkin olisi fiksumpaa mennä nyt samantien eri lääkärille kuin viimeksi, sydänpussin/lihaksen tulehdus taitaa selvitä verikokeista. Noilla vaivoilla en itse ottaisi mitään ylimääräisiä riskejä, on nimittäin siinä määrin ikävä "tauti" tuo tulehdus, että ei tartte vähään aikaan mitään kovin raskasta liikuntaa tehdä.
    https://www.instagram.com/xtranza/

Mulla on kanssa joskus ollut sykkeet harvinaisen korkeella aluksi, kun takana on ollut märkä ilta ja ennen puolta päivää lähtenyt satasen lenkille. "jos ei viina ja terva auta, on tauti kualemaks" No joo, en suosittele
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jenkkakahva Katso viesti
    Ehdottaisin hakeutumista yksityisen puolen lääkärille samantein. Se maksaa hieman mutta saat ainakin selvyyden mistä on kyse.
    Olen samaa mieltä, yksityisellä sinut otetaan tosissaan, eikä se niin paljon maksa. Ainakaan täällä maaseudulla.

Ja kuulostaa kyllä aika vakavalta, en suosittele leikkimään noiden oireiden kanssa.
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Ihan yleisellä tasolla otsikon aiheeseen liittyen, ketjun aloittajan keissiin sen erityisemmin menemättä:

Ite on tullut koettua ihan vastaavia "villejä sykkeitä", flunssakierteitä ynnä muuta kivaa junnuna ja underina kovimman innostuksen aikoina, nyt jälkikäteen tarkasteltuna on ihan ilmiselvää miksi. Kumulatiivinen rasitus kasvoi liian suureksi omaan sen hetkiseen sietokykyyn nähden. Se sietokyky on sitten taas jokaisella omanlaisensa, eikä sekään ole vakio kaikkina aikoina.

Jos ajaa vähänkään pidemmät työ/koulumatkat päivittäin pöörällä, ja sen lisäksi tekee erillisiä treenilenkkejä tai muita harjoituksia useamman per viikko, niin silloin todella helposti (melkein väistämättä) mennään jossain vaiheessa juuri tuollaiseen kuluttavaan tunkkaamiseen ainakin jos normi-ihmisistä puhutaan. Usein otetaan mallia jostain proffista ottamatta huomioon että ko. kaverien harjoituspuitteet ja lääkitys on hiukan eri mallilla. Eikä välttämättä tarvii edes ottaa proffista mallia vaan jo sen perus treenikaverin sietokyky voi olla ihan toisella tasolla. Riittävästi lepiä kehiin vaan, mielummin vähän "liikaa" kuin liian vähän, ja ei kipeänä treenaamista.

"Train, don't strain" -Lydiard

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •