ElectrobikeGiantAjopyoraCanyonLostInLapland
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 46

Aihe: Urheilujuomat ja hampaat

Urheilujuomat ja hampaat

Tulipas tänään järkytyksekseni kuultua hammaslääkärissä, että purukalustosta löytyy useita reiänalkuja. Viimeksikin, puolitoista vuotta sitten oli yksi reikä, mutta sitä ennen hammaslääkäri aina kehui, kuinka hyvässä kunnossa mun hampaat on ja sanoi, ettei tarvitse käydä tarkistuksessa kuin joka toinen vuosi.

Olen viime vuosina alkanut säännöllisesti treenien jälkeen juomaan Gainomaxia. En tiedä, onko tuosta mitään hyötyä, mutta hyvänmakuista se ainakin on. Tulipa vaan mieleen, että olisiko siinä syy näihin reikiin, kun juurikaan mitään muita paheita ei ole ruokavalioon ilmaantunut. Tosin tuota Gainomaxiakin tulee juotua kahtena, maks. kolmena päivänä viikossa, mikä ei kuulosta paljolta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
    www.kaupinkanuunat.net

Ei gainomax ole mulle reikiä aiheuttanut vaikka sitä joka kerta reenin päälle tölkin juonkin (3-6 krt/viikko) Toikun on maitopohjasta, niin ei varmaan se pahin hampaan syöjä Reikiä sen sijaan tulee energiajuomista, palautusjuomista jotka maistuvatkin syövyttävältä, sekä urheilujuomista. Omat reikäni tuli pari kolme vuotta sitten kun noi energiajuomat enemmänkin maistui, mutta onneksi rahat alko loppuun Itse vältän urheilujuomaa melkolailla viimeseen treeneissä hampaita säästääkseni, ja tätä hammaslääkärikin suositteli(hampaitten kannalta). Kisoissa sitten juttu on toinen, hampaat vaikka pois, kuhan ei kramppaa.
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Marcus Guest

Cool

Lainaus Alkujaan tämän lähetti GTMile Katso viesti
    Tulipas tänään järkytyksekseni kuultua hammaslääkärissä, että purukalustosta löytyy useita reiänalkuja. Viimeksikin, puolitoista vuotta sitten oli yksi reikä, mutta sitä ennen hammaslääkäri aina kehui, kuinka hyvässä kunnossa mun hampaat on ja sanoi, ettei tarvitse käydä tarkistuksessa kuin joka toinen vuosi.

Olen viime vuosina alkanut säännöllisesti treenien jälkeen juomaan Gainomaxia. En tiedä, onko tuosta mitään hyötyä, mutta hyvänmakuista se ainakin on. Tulipa vaan mieleen, että olisiko siinä syy näihin reikiin, kun juurikaan mitään muita paheita ei ole ruokavalioon ilmaantunut. Tosin tuota Gainomaxiakin tulee juotua kahtena, maks. kolmena päivänä viikossa, mikä ei kuulosta paljolta.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
    En usko että sillä ole mitään merkitystä jos ottaa palautumisjuoman treenin jälkeen, sen enempää kuin että syö jäätelön tai suklaapatukan (paitsi ehkä terveellisempää muutoin). siinähän on sokeria ja mahdollisesti jotain sitruunahappoakin. Sen sijaan sillä on varmasti merkitystä jos, kuten jotkut tekevät, lipittää urheilujuomaa pitkin treeniä. Esim 1 dl sitruunahappoa sisältävää gatorade 15 minuutin välein neljän tunnin ajan. Se on kuin joisi limsaa. Yksi hammaslääkärikin sanoi minulle että se oli hiihtäjien hampaista huomannut sitä kuuluisaa "eroosiota" johtuen urheilujuomista.

Juomista luopuminen on tietysti paras keino mutta vaikutusta voinee lievittää nappaamalla purkkaa tai ksylitolipastillin aina kun kulauttelee ja harjaamalla hampaat lenkin jälkeen.

Edit: ja geeli voi myös toimia hieman paremmin jos sen saa kitattua suht' suoraan. Vettä silloin pulloissa.
    rhubarb muokkasi tätä : 20.01.2011 at 20.45

Urheilujuomien ph-arvo on mm. matalampi kuin cocacolan ja nähtävästi on muutenkin liki happaminta nestettä, mitä ihmiset suuhunsa survovat. Tähän kun yhdistetään vielä sokeri ja urheillessa jatkuva juominen eikä välissä esim. vedellä huuhtelua on reikiintyminen melko varmaa. Tämä oli mm. hammaslääkärini kanta. Palautusjuomallahan ei ole niinkään hapanta ja sen jälkeen on helppo huuhtoa suu vedellä. Taitaa olla hampaiden harjaus hampaita kuluttavaa, jos sen heti urheilujuoman jälkeiseen happohyökkäykseen tekee.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Auttaako jos lenkillä vetää välillä vettä, välillä urheilujuomaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkje Katso viesti
    Auttaako jos lenkillä vetää välillä vettä, välillä urheilujuomaa?
    Kai se hieman parempi on, varmaan mieluiten niin että vettä samantien perään vaikka ei se puhdistusteho mikään älytön olekaan. Mutta menee ainakin vähemmän hapansokeria.

Viesti

Hammaseroosion kannalta olennaisinta on frekvenssi, jolla happamia urheiluherkkuja nautitaan. Kaikkein haitallisinta on jatkuva urheilujuoman lipittäminen lenkillä. Vaikka kulaukset olisivat pieniä, jokaisesta naukusta käynnistyy se varttitunnin kestävä happohyökkäys. Vesi voi neutraloida happamuutta vähäsen, mutta käytännössä terveelliseen pH-arvoon päästään vasta, kun sylkeä on erittynyt tarpeeksi. Kuten jokainen tietää, urheilun aikana suuta helposti kuivaa (syljeneritys on heikkoa), joten nestehukkaisena urheilujuomien hampaita vauriottavat haittavaikutuksen vain korostuvat.

Henkilökohtaisesti olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että olen lopettanut happamien urheilujuomien käytön lenkeillä kokonaan. Hoidan energiahuollon 40-60 min välein kiinteässä muodossa (patukoita). Se ei ole suorituskyvyn kannalta optimaalisin ratkaisu, mutta ainakin purukalusto kiittää (edellisessä hammastarkastuksessa nolla reikää).

Jokainen on näissä asioissa tietysti yksilö, joillakin hampaat syystä tai toisesta kestävät sen jatkuvan urheiluliemissä uittamisen. Sitten on vastaavasti näitä hammaslääkärien varoittavia esimerkkejä, joilla on 15 vuoden Gatorade-addiktion jälkeen hampaat paskana kolmevitosena.

Mitä Gainomaxiin tulee, niin en millään jaksa uskoa, että se olisi perimmäisin syy ketjun aloittajan reikiin. Ei kai sen pitäisi olla sen pahempi kuin maitolasi lenkin päälle? Kannattaisi tosiaan tarkastella sitä lenkinaikaista kulutusprofiilia. Satulan päällä voi huomaamattaan vetää pidemmät happohyökkäykset kuin päivän muilla aterioilla yhteensä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Edit: ja geeli voi myös toimia hieman paremmin jos sen saa kitattua suht' suoraan. Vettä silloin pulloissa.
    En ole laillistettu hammaslääkäri, mutta arvelisin silti, että geeli ja sen huikka vettä tuottaa saman hampaita syövyttävän efektin kulaus tavallista sporttidrinkkiä.

Toisaalta, kukapa sitä nyt tuuttaisi naamaansa neljää geelipussia tunnissa?

Vuosia sitten suuhygienisti kysyi että harrastanko urheilua ja sitten siinä hampaita terottaessaan piti pitkän luennon aiheesta. Varoitti nimenomaan happamien litkujen lipittämisen aiheuttamasta eroosiosta. Neuvoi juomaan puhasta vettä ja syömään purkan tai pastillin happokylvyn päälle, jotta sylkeä erittyisi enemmän. Ja minä koko ajan sille yritin selittää, että "eeeäää uuooo uaaa eeeä".

Palkkarilla ei tosiaan varmaan ole sen kummempaa vaikutusta hampaisiin kuin normaalilla välipalallakaan. Energiajuomia jatkuvasti lenkillä nauttiessa on. Monelta urheilujuomavalmistajalta löytyy myös PH-neutraaleja versioita energiajuomista. Niitä varmaan kannattaa kysellä jos asia kiinnostaa (muistaakseni esim. Isostarilla ja High5:ltä löytyi, en ole itse käyttänyt). Veteen ja harvennettuun ruokailuun voi siirtyä silloin kun asialla ei ole niin väliä. Kisoissa ja intensiivisemman treenikauden treeneissä menee kyllä ajo ennen hampaita ja hampaat huolletaan sitten jälkikäteen. Tosin tuhoan mä niitä liialla pepsin litkimsellä ihan ilman pyörääkin, mutta 2 reikää löytyy purukalustosta tähän mennessä, joten harjausyritelmät, fluoritabletit ja purkan syönti on ilmeisen onnistunut kombo silti.
    "nothing is sacred,
    when everyone's talking
    and no one is listening"

(Lagwagon - Messengers)

Riippuu varmasti hammaskalustosta. Itte vedän kokoajan jotain mikä tuhoaa hampaat ohjeiden mukaan "viikossa" varmaankin (esmes Pepsi Maxia minuutin välein läpi päivän). No, 1 reikä taitaa olla saldona ja hampaat nähneet maailmaa kuitenkin aika helvetin kauan jo. Hyvällä tuurilla tulee toinen reikä vielä ennen eläkepäiviä.

Minulla ei ole ollut reikiä 20 vuoteen. Nyt oli, pahoja. Ainoa muutos on urheilujuomien käytön lisääminen viime kesänä, kun on ajokilometritkin lisääntyneet. Kun tajusin että oli tainnut tulla reikiä, vaihdoin sokerittomaan juomaan. Hammaslääkärini, joka paikkasi hermoon asti ulottuneen reiän, totesi että ei sokerittomuus auta, urheilujuomien hapot sinänsä syövät hammasta.

Pitäisikö siirtyä vesilinjalle sitten? Miten pitää kemian tasapaino ilman urheilujuomaa?

Aikoinaan join Dexalia ja tuli reikiä hurumykke.... Nyt olen juonut Maximin jauheeseen sekotettua varmaan pari vuotta ja ei ole tullut yhtään reikiä.

Sokeri ja happamuus yhdessä ovat hampaiden kannalta paha yhdistelmä. Itse teen siten, että jos tarvitsen lenkillä urheilujuomaa (todella harvoin), laitan toiseen pulloon urheilujuomaa ja toiseen vettä. Urheilujuomahörpyn jälkeen huuhtelen suun vedellä.

Ottamatta kantaa sen kummemmin eri juomiin, esim. Elmexillä on olemassa ns eroosioliuosta jonka kuuluisi vahvistaa kiillettä ja estää (jollaintavalla) syöpymistä. Itse kun on päivätöissä alalla jossa nautitaan runsaasti happopitoisia juomia (ei tosin nieltynä), tulee hammaslääkäriltä suhteellisen pahaa kommenttia. Kun kerran tuo urheilujuomien vaikutus hampaiden käytännössä syöpymiseen on melko kiistaton, ainakin omalla kohdalla tuota tulee mietittyä ihan aikuisten oikeesti. Jos vaihtoehto on se että muurataan vanhojen tynkien päälle uudet kuoret tai revitään kaikki pois ja laitetaan tekarit esim. viiskymppisenä, ei se oikein kivalta tunnu.. Itse olen ratkaissut tämän niin että en juo käytännössä lainkaan "virvoitusjuomia" tai mehuja. Pitkän suorituksen aikana urheilujuomaa joo, mutta noita nyt tulee harvakseltaan. Eli normipäivänä aaukahvit ja vesilinjalla loppupäivä, helposti menee. Tää menee nyt terveysvalistuksen puolelle rankasti mutta esim. aamullahan hampaat pitäisi harjata ennen sitä aamupalaa jos haluaa säästää kiillettä. Sama tulos eri asioista, tai jotain.

Kannattaa miettiä milloin sitä sokeria tarvii kesken treeniä ja milloin ei. Kehon omat täydet glygogeenivarastot riittää periaatteessa noin 1,5h työskentelyyn anaerobisella kynnyksellä (vaikka eräskin sälli pukkas pari tuntia reilusti yli kynnyksen) ja tollainen peruslenkki harvemmin on noinkaan raastava. Jos ei pysty ajaan ilman sokereita, niin sitten rasva ei pala ja lääke siihen ei ole treenata sokerilitkujen kanssa.

Silloin kun sokereita tarvitsee, niin hampaita säästävin vaihtoehto on tehdä litku itse tai hankkia tollaista ph-neutraalia tavaraa. Itse tulee yleensä ajettua ensin vedellä ja kiskottua itse tehtyä geeliä siinä vaiheessa kun tietää että noutajaan on alle tunti. Välistä tulee myös syötyä pelkkää kiinteää veden kera. Usein ei vaan jaksa läträtä minkään pulvereiden kanssa. Kisailut on asia erikseen.

Hampaisiin vaikuttaa eniten genetiikka. Meikiksellä rumat ja sikinsokin, mutta sylki niiden kanssa balansissa eli vähän reikiä. Eerolle valistusta: syönnin jälkeen eli happohyökkäyksen aikana ei saa harjata ja esim aamuharjaus ennen aamupalaa. Lenkeille suosittelen veden juontia 4-6 krt tunnissa ja sen normimäärän 50-70g hiilareita muodossa kuin muodossa kerran tuntiin + vedet päälle. Ja jos on huono kalusto ja vatsa kestää niin täysksylitolia päälle. Ja 2-3h lenkit pitäis mennä suht hyvin vaan vedellä. Kisoissa kyl sitten on oikea hammaspeikon kauhu: urheilujuomaa 10min välein onneks suomessa vähän kisoja

Kyllähän sitä juodaan myös mehua, limua, energiajuomia ja muuta hyvän makuista. Ei kai siinä konkurssissa enää urheilujuomat tunnu?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Kyllähän sitä juodaan myös mehua, limua, energiajuomia ja muuta hyvän makuista. Ei kai siinä konkurssissa enää urheilujuomat tunnu?
    No niinkun yllä todettiin, niin sellainen jatkuva happohyökkäys hampalle ei oo ihan optimi. Eri asia kiskaista pullo limppaa kuin litkiä sokeria vartin välein 3h putkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Lenkeille suosittelen veden juontia 4-6 krt tunnissa ja sen normimäärän 50-70g hiilareita muodossa kuin muodossa kerran tuntiin + vedet päälle. Ja jos on huono kalusto ja vatsa kestää niin täysksylitolia päälle. Ja 2-3h lenkit pitäis mennä suht hyvin vaan vedellä. Kisoissa kyl sitten on oikea hammaspeikon kauhu: urheilujuomaa 10min välein onneks suomessa vähän kisoja
    Täsmälleen samaa mieltä. Normi lenkit vedellä, pitkillä (+3h) vettä ja kaffepaussi jolloin sämpylä ja vaikka suklaapatukka. Taas jaksaa.
    Kaar ittelles vaa

Hyvät hampaat tulee varmaan geeneissä. Jo teini-iässä hammaslääkäri tuittuili mulle, että tuleeko vedettyä reilusti etikkasäilykkeitä? En vetänyt. Ja sama laulu jatkunut siitä saakka. Samanlaista sohloo on suut täynnä vanhemmillakin. Onneksi tykkään valmispuurosta, niin ei tipu vanhempana kauhean korkeelta kun hampaat jää kiinni pemmikaaniin
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaska Katso viesti
    Sokeri ja happamuus yhdessä ovat hampaiden kannalta paha yhdistelmä. Itse teen siten, että jos tarvitsen lenkillä urheilujuomaa (todella harvoin), laitan toiseen pulloon urheilujuomaa ja toiseen vettä. Urheilujuomahörpyn jälkeen huuhtelen suun vedellä.
    Tämä on hyvä. Näin kannatta tehdä.

Urheilu on sinäänsä perseestä etenkin jos hengität kovaa, suu kuivuu ja syljeneritys vähenee. Vartin välein sokeria ihan missä muodossa vain takaa erittäin edulliset olosuhteet bakteerikasvustolle. Hampaat kestää kyllä happamiakin juomia ihan hyvin, jos niitä ei juoda jatkuvasti.

Vitabalansin fluoripullokuuri (ei siis mikään mukahyvä näköis-suuvesi) kerran syksyllä ja kerran keväällä. Riittävän rauhallinen hampaiden pesu (fluorin imeytymisaikavaade), pari-kolme kertaa viikossa huolellinen lankaus. Nuo nostaa mun mielestä suun peruskestävyyttä paljon. Kuorsaaminen suu auki jatkuvasti voi olla probleemi, koska silloin suu on kuivana tuntikausia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Hyvät hampaat tulee varmaan geeneissä. Jo teini-iässä hammaslääkäri tuittuili mulle, että tuleeko vedettyä reilusti etikkasäilykkeitä? En vetänyt. Ja sama laulu jatkunut siitä saakka. Samanlaista sohloo on suut täynnä vanhemmillakin. Onneksi tykkään valmispuurosta, niin ei tipu vanhempana kauhean korkeelta kun hampaat jää kiinni pemmikaaniin
    Vanhemmat antaa monesti 'lahjan' lapsilleen = syöttävät sylilasta lusikalla, maistavat onko sopivan lämmintä antaa vauvalle, sitten samalla lusikalla vauvan suuhun. Tässä siirretään suuhun muodostuva bakteerikanta. Se on hyvä tai ei niin hyvä bakteerikanta ja määrittää pitkälti hampaiden kestävyyden perustason.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Vitabalansin fluoripullokuuri (ei siis mikään mukahyvä näköis-suuvesi) kerran syksyllä ja kerran keväällä. Riittävän rauhallinen hampaiden pesu (fluorin imeytymisaikavaade), pari-kolme kertaa viikossa huolellinen lankaus. Nuo nostaa mun mielestä suun peruskestävyyttä paljon.

Miksei niitä hampaita voi langata joka päivä? Toihan on ihan perusjuttu että ne langataan joka päivä.Kannattaa käydä suuhygienistillä kerran vuodessa poistattamassa hammaskivi, samalla saa hyvät ohjeet hampaiden harjaukseen ja muuhun hoitoon. Suomalaisella aikuisella taitaa olla Euroopan huonoimmin hoidetut hampaat ja se kyllä on helppo uskoa...

Mun mielestä vesi on paras urheilujuoma, ei maksakaan mitään....

Miten muuten on, tuleeko kaikenmaailman vitamiini- ja magnesiumporetablettijuomista myös näitä ym ongelmia??
    http://www.pellossalo.fi/

Tuo lenkin aikana hörppäily on ongelmallista lähinnä siksi, että sitä juomaa nautitaan suht tiheästi ja pitkään. Esim. 15-20 min välein useiden tuntien ajan. Kotioloissa jatkuva napostelu aiheuttaa saman. Nuo vitamiini- ja magnesiumporejuomat ovat happamia ja lenkkijuomina lähes yhtä ongelmallisia kuin happamat ja sokerit urheilujuomat.

Alle viiden tunnin lenkeillä kannattaa juoda pelkkää vettä. Jos tarvitsee mineraalilisää niin niitä sitten erikseen.
    Vanha mutta lihava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Hampaisiin vaikuttaa eniten genetiikka. Meikiksellä rumat ja sikinsokin, mutta sylki niiden kanssa balansissa eli vähän reikiä
    Itsekin olin tässä luulossa, kunnes suuhygienistini korjasi minua. Nykytietämyksen mukaan geenien osuus hammasyhtälöstä on melko vähäinen, se kuin pahasti kariesbakteerit pesiytyvät ikeniin lapsuusaikana määrittää käytännössä suun ja hampaiden terveyden koko loppuiäksi. Jos karies istuu tiukassa, mikään määrä hampaiden pesua ja lankausta ei vähennä korkeaa alttiutta reikiintymiselle. Näillä ihmisillä yhdenkin kesän urheilujuomat johtavat sitten hirveään hammashoitosavottaan.

Kai niitä vitamiiniporeita voi käyttää kuitenkin jos ei lenkkijuomana...?
    Onhan se mandariinikin hapan
    http://www.pellossalo.fi/

Urheilujuoman happamuudella ei ole väliä jos sitä ei nautita kokoajan. Sellaisen happamuuden voi helposti neutraloida vesihörpyllä.
    Kun kyseessä on sokeriton juomatabletti tai -jauhe. Sokerillinen aiheuttaa happamuutta bakteeritasolla ja niiden toimesta

Nuun on "sokeriton" jossa makeutus on pääosin sorbitolista ja luontaisista aromeista ( 4 kaloria/240ml). Suurimpana ainesosana on sitruunahappo. En saanut vielä selville mikä happamuustaso on annostuksen mukaisessa seoksessa nestettä 240ml ja 2x juomatabletti. Itse kun tätä paljon käyttäneenä en pitäisi sitä kovinkaan korkeana. Ainoastaan tekemään mausta raikkaamman. En usko,että magnesiumjuomajauheilla saa mitään vahinkoa hampailleen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •