Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 47

Aihe: Hyvä voiteluaine jarruvaijereille ja vaihdelangalle?

Hyvä voiteluaine jarruvaijereille ja vaihdelangalle?

Mitä voiteluainetta suositeltaisiin jarruvaijereille ja shimano positron vaihdelankaan laitettavaksi jolla saataisiin pitkä huoltoväli ja hyvä toiminta? itse olen tähän asti laittanut Crc 5-56:sta mutta nyt kokeilin uuteen takajarruvaijeriin laittaa TF2:sta kun wikissä suositeltiin teflonrasvaa ja toimii surkeasti jostain syystä. Nyt vaijeri takertelee ja kuuluu kauhea narina ja kahvassä tärisee eli tökkii se vaijerin kulku. Liekkö sitten TF2:ssa liikaa liuotinta ja liian vähän voitelevia ominaisuuksia? Jarrusatula ja kahva itsessään liikkuvat kevyesti joten itse vaijeri ei oikein luista nyt (80-luvun lopun retkipyörän jarrut)

tuossa Crc 5-56:ssa tuntuu että se rupeaa aika nopeasti jäykistymään joten varsinkin vaihteissa tuntuu että ei niin kevyesti liiku mitä voitelun jälkeen.
    Harri J. muokkasi tätä : 13.12.2010 at 07.48 Syy: kirjoitusvirheitä...

Taitaa 5-56:ssa olla enemmän liuotinta kuin TF2:ssa missä ei mun mielestä ole liotinta lainkaan. Vaijereille vois kokeilla ompelukone, aseöljyä tai muuta vastaavaa ohutta öljyä.

Vanhassa retkipyörässsä ensiasennus jarruvaijerin kuoret ovat varmaan sellaista mallia, jossa päällysmuovin alla on vain metalli spiraali. Vaihda jarruvaijerin kuoret sellaiseksi, joissa on tuon metallispiraalin sisällä muoviputki(kai teflonia). Tuollaisessa kuoressa jarruvaijeri kulkee paljon paremmin.

Jarru- ja vaihdevaijereihin olen itse käyttänyt auton moottoriöljyä. Toimii hyvin ja on halpaa. Kestää myös pakkasta ja voitelee riittävästi. Noita CRC, xxx-spray, teflon rasvoja ja muita vastaavia ihmeaineita ei kannata laittaa vaihereihin koska ne eivät voitele vaijeria tarpeeksi(liuotiimia liikaa) tai sitten ne jumittavat vaijerin kuten teflon rasva.

Positron vaihdevaijen kuori voi olla myös kulunut ja se saattaa aiheuttaa hiukan kitkaa vaijerin kulkuun. (jos sama kuori ja vaijeri on ollut käytössä 15-20 vuotta).

Joskus kannattaa myös purkaa jarru pikkuosiksi, puhdistaa osat ja voidella kasausvaiheessa nivelet.
    Suomen suomalainen

Paksua merivaseliinia.

Vedän sitä sormien välissä vaijerin pintaan niin, että vaijeri on kauttaaltaan rasvattu, mutta siten ettei sitä ei ole yhtään ylimääräistä, joka voisi esim. pakkasella tahmata. Toimii. Kuin junan vessa.

Toiminta ei ehkä tuoreeltaan ole kaikkein liukkainta mahdollista, mutta toisaalta ei vaadi mitään lisäyksiä eikä toiminta heikkene pätkääkään ajan myötä. Tätä ilmaisesti haettiin.
    What's in it for me?

Tuohon on oma rasvakin keksitty:

http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=2607

Tiedä sitten kuinka maagista tuo on, olen tuolla jonkun vaijerin rasvannut, ja tuntunut toimivan.

Tärkeintä vaijerin "rasvaamisessa" on, ettei kuoren ja vaijerin väliin jää hiekkaa tms. eikä öljyä jätetä liikaa, vaan kaikki ylimääräinen pyyhitään pois.
    Kuoren saa hyvin puhtaaksi suihkuttamalla sisään vaikka TF2:ta ja puhaltamalla paineilmaa perään, kunnes ulostuleva ilma on puhdasta.
    Aloittajan ongelma vaikuttaa juurikin epäpuhtaudelta kuoren ja vaijerin välissä, eikä voiteluaineen laadusta, joten puhdistusta peliin.

Jotkut ovat myös sitä mieltä, että pahinta mitä vaijereille voi tehdä, on sotkea ne rasvalla... Möhjääntyy vaan kuoren sisään ja lopulta jäätyy.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Jotkut ovat myös sitä mieltä, että pahinta mitä vaijereille voi tehdä, on sotkea ne rasvalla... Möhjääntyy vaan kuoren sisään ja lopulta jäätyy.
    Hieman samaa mieltä, kaiken ydin on että vaijerit on kuivat ja puhtaat ja ei nykyaikaiset teflon yms. vaijerit kummemmin rasvaa kaipaa...

Jotkut ovat myös sitä mieltä, että pahinta mitä vaijereille voi tehdä, on sotkea ne rasvalla...
    Vanhassa pyörässä alkoi vaihtajat liikkumaan raskaasti. Käytin jotakin spray voiteluainetta, jonkun aikaa pelasi hyvin mutta parin viikon jälkeen sama vaiva. Ei auttanut kun vaihtaa vaijerit. Taitaa näissäkin se puhtaus olla tärkein asia.
    "Lapasesta lähti..."

Tuon positronin vaihdelangan kanssa on ollut hieman epäonnea kun alkuperäinen vaihdelanka kesti 18 vuotta ajaa ja sitten laitoin marketista tarvikelangan ja sitä en saanut koskaan toimimaan kunnolla kunnes se katkesikin. Seuraava alkeperäinen shimannon lanka kesti vuoden kunnes nykyisen vaihdoin tuossa kesällä kun katkesi ja tuntuu että jäykistyy jo, joten liekkö olisi ollut parempi jättää voitelematta.

Jarruvaijeri jonka laitoin on juuri perinteinen jossa on se muovikuori ja sen alla metallinen spiraali (mallia Tokmannin Werkstatt) kun ei ollut muuta tähän hätään saatavilla kun piti tulla yli 10km ilman jarruja kotia

jarit Guest
    Sama näkemys mutta eri perustelut: Minulle on opetettu että muovi (siis vaijerin vaipassa tässä tilanteessa) ja öljy-pohjaiset voiteluaineet eivät sovi yhteen. Muovi turpoaa ja vaijeri liikkuu entistä huonommin ja sen jälkeen ei auta enää kuin vaijerien vaihto. Jos on tarvetta voidella vaijeria / vaippaa jossa on likaa ja kulumia vaipassa, se kannattaa tehdä silikoni-sprayllä.

Shimanon merkillä saa jotakin silikonirasvaa, joka on tarkoitettu vaijereihin. Tuota olen käyttänyt siitä asti kun purkin ostin, eikä se ainakaan jäädy pakkasilla. Koostumukseltaan aine muistuttaa huomattavasti viemäriputkien asennuksessa käytettävää liukastetta, mutta on selvästi vieläkin liukkaampaa. Olisikohan silikonia vielä enemmän?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Sama näkemys mutta eri perustelut: Minulle on opetettu että muovi (siis vaijerin vaipassa tässä tilanteessa) ja öljy-pohjaiset voiteluaineet eivät sovi yhteen. Muovi turpoaa ja vaijeri liikkuu entistä huonommin ja sen jälkeen ei auta enää kuin vaijerien vaihto. Jos on tarvetta voidella vaijeria / vaippaa jossa on likaa ja kulumia vaipassa, se kannattaa tehdä silikoni-sprayllä.
    Tuskin muovi "Turpoaa" mutta ainakaan nykyaikaiset päällystetyt vaijerit ei tarvi voitelua.
    Positronin lankaan kyllä suosittelen tuota merivaseliinia kuten kollega jo sanoikin, toinen toimiva voi olla jokin grafiittipohjainen rasva...

Kiitoksia vinkeistä, positroniin voisi kokeilla grafiittivaseliinia kun muistaakseni minulla pitäisi olla sitä Crc valmistamana täysi tuubi.
    Kävin -20°C pakkasessa pyöräilemässä muutaman kilometrin ja pakkasessa se jarruvaijeri toimii ihan oikein, mutta ajon jälkeen kun pyörä oli lämmennyt varastossa niin ei toimi, eli pitää rasvata sitä vaijeria kun tuntuu lämpölaajenemisen takia ottavan kiinni.

Lisäys: eipä ollutkaan grafiittivaseliinia vaan Crc KF pitkään voiteleva rasva MoS2 (litiumrasva) ja en arvaa tätä laittaa siihen, sitten löytyisi Crc Multi Grease yleisrasvaa ja tässäkin on litiumia, sitten olisi Bilteman PTFE rasvaa. Voi tokin muutakin olla kun vain muistaisi. En tiedä sopisiko mikään näistä siihen positron lankaan?
    Harri J. muokkasi tätä : 13.12.2010 at 22.59 Syy: lisätietoja

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harri J. Katso viesti
    Kiitoksia vinkeistä... tuntuu lämpölaajenemisen takia ottavan kiinni...?
    Ei taida lämpölaajeneminen olla syynä, vaan paska kuoren ja vaijerin välissä, joka jäätyessään ei hankaa vastaan.

Mä joskus aikoinaan töistä "Sosiaalisoin" jotain teollisuuden grafiittisprayta mikä oli tarkoitettu liukupinnoille ja hitaille laakereille ja sillä voitelin ketjut... Ei tarvinut koko talvena uudelleen voidella mutta eipä kyllä lähteneet keväälläkään puhtaaksi... Eikun poikki ja roskiin mutta voiteluteho aivan käsittämätön... Mustaa paksua mönjää ja lämmönkesto välillä +200/-50 celsiusta... Juuri johonkin Positronin lankaas sopii varmaan täydellisesti...

Eilen purin ja puhdistin vaijerin ja voitelin kokeeksi ohuella vähän ompelukoneöljyn tapaisella öljyllä eikä mitään apua, saattaa olla yksinkertaisesti vaan niin että se vaijerin kuori on valmiiksi viallinen eli pa*kaa laatua... pitää vielä tarkistaa yläpäästä se metallinen päätyholkki/tulppa kun sen reikä näytti niin epämuodostuneelle että hinkkaako vaijeri siihen. Melkein voisi kokeilla vanhalla vaijerin kuorella tosin se on surkeassa kunnossa ainakin päälymyovin osalta, pitäisi varmaan muutama paikka tehdä vaikka kutistemuovilla

Kuoren kunto on aika olennainen, sitä ei paikkaamalla tai voitelemalla saa kuntoon jos on viallinen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Tuohon on oma rasvakin keksitty:

http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=2607

Tiedä sitten kuinka maagista tuo on, olen tuolla jonkun vaijerin rasvannut, ja tuntunut toimivan.
    Tuota löytyy täältäkin. Mukavasti on pelittänyt. Toki käytössä on ollut asialliset kuoret/vaijerit (XTR). Taidanpa silti ens kevääksi virittää varmuuden vuoksi kokopitkät kuoret.

Täyspitkät kuoret on kyllä ainoa vaihtoehto maastopyörään.

Itte oon rasvaillu vaijereitani aina vähän millä sattuu, yleensä jotain ei-aerosoli-ketjuöljyä. Ompelukoneöljyä tai wetlubea.

Yks juttu mikä on pitäny mulla vaihteiston toimivana on että ne kuoret on ehyet ja niiden päädyt on kunnolliset sekä oon vaihtanu vaijerin 2-3 kaudessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakkeri91 Katso viesti
    Täyspitkät kuoret on kyllä ainoa vaihtoehto maastopyörään.
    ***kan marjat. Ihan hyvä vaihtoehto, mutta ei missään tapauksessa ainoa. Tai, no mun pyörät sotii nyt muutenkin kaikkea tätä internetviisautta vastaan jostain syystä.

Koskaan en oo täyspitkillä kuorilla ajanu enkä aja.

Vaijereihin laitan tätä samaa, jota käytän ketjussakin:

Hyvin toimii. Sekä vaijereissa, että ketjussa.
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jojo^^ Katso viesti
    Tuota löytyy täältäkin. Mukavasti on pelittänyt. Toki käytössä on ollut asialliset kuoret/vaijerit (XTR). Taidanpa silti ens kevääksi virittää varmuuden vuoksi kokopitkät kuoret.
    En kyllä pidä noita XTR:n vaijereita niin kummoisinakaan, en ainakaan kellekään suosittele jos hyviä haluaa...
    Ja Kiovan kanssa täysin samaa mieltä, ihan huuhaata nuo täyspitkät kuoret!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    En kyllä pidä noita XTR:n vaijereita niin kummoisinakaan, en ainakaan kellekään suosittele jos hyviä haluaa...
    Ja Kiovan kanssa täysin samaa mieltä, ihan huuhaata nuo täyspitkät kuoret!
    Paitsi pitkäjoustoisessa SRAMien kanssa käytettynä ja SHIMANOT nyt ei toimi edes ilman vaijerinkuoria

On totta, että XTR ei ole parasta mahdollista. Dura-Ace olisi vielä parempi
    Suurempi kitka tosin johtunee enimmäkseen kumisista päätyholkeista joissa on se suojaputken pätkä.
    Muuten huipputasalaatuista tavaraa molemmat.

Vai minkä herrat kuvittelee olevan parempaa? Jokainen toki kasaa korviensa väliin juuri sellaisia muureja kuin huvittaa...

Ai niin se testi.
    What's in it for me?

XTR:stä tulee Dura-Acea käytössä kun se tefloni tippuu pois.

Kokopitkät SP-41 -kuoret Middleburnin cable oilereilla ja XTR-vaijerilla kestivät jonkinverran pidempään liukkaina kuin pätkitty kuori mutta yllättävän pieni ero tuossa kestossa oli.
    Omassa pyörässä tulee kuitenkin vaihdettua pari kertaa kaudessa toinen kuori ja vaijeri kun X.9 -takavaihtaja rikkoo vaihtajasta lähtevää vaijerinkuorta sen verran tehokkaasti.
    marco1 muokkasi tätä : 15.12.2010 at 12.36 Syy: edit: lisätty sana kestossa

Nauraa

En tajua miten sitä onkaan pärjännyt, kun oon aina laitellut jotain tavallisia pedrosin tai parkin ketjuöljyjä sinne kuoriin kerran, joskus harvoin kaksi kertaa kaudessa ja vaijereitakin olen vaihtanut vasta kun vaijeri on mennyt poikki, mitä sattuu kyllä äärimmäisen harvoin. Vaijereina on kait ollut XTR:n vaijereita pääsääntöisesti.

No, voi olla että fillari kulkis kyllä kovempaa jos laittelis jotain graffiittipohjaisia merivaseliiniöljyjä aerosolipurkista kaksi kertaa päivässä ja vaihtas vaijerit ja kuoret kerran viikkoon, jos noi XTR:t ei kerran ole hyvät vaijerit?
    https://www.instagram.com/xtranza/

Mun resepti: Täyspitkä kuori. Vaijerin voitelen iskariöljyllä kostutetulla rätillä samalla kun ujutan sen kuoreen. Kuori+vaijeri jtn Shimanoa. Koko roskan vaihto kerran kaudessa, muuta se ei kaipaa.

2008 kasasin tuon pyörän tuon nykysen rungon ympärille ja käytin 2007 entiseen runkoon asentamaani XTR:n vaihdevaijerisatsia. Muutamaa kuorenpätkää piti vain vähän lyhentää. Nyt syksyllä 2010 öljysin (tuolla yllä postaamallani öljyllä) eka kerran vaijerit siiltä osin, kun nen ovat kuoren sisässä. Sen jälkeen on taas menty samoilla.
    Freude am Fahren.

Just niin, XTR:n ja DuraAcen ero olematon, kummatkin tasalaatuista vaikkei kyllä huippua...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •